Τετάρτη 17 Απριλίου 2024
weather-icon 21o
Α. Σπυρόπουλος στον ΟΤ: Ναι στα ιδιωτικά πανεπιστήμια με αυστηρές προϋποθέσεις

Α. Σπυρόπουλος στον ΟΤ: Ναι στα ιδιωτικά πανεπιστήμια με αυστηρές προϋποθέσεις

Φορολόγηση των υπερκερδών των τραπεζών, αναλογικός φόρος στα μερίσματα και επαναφορά του ΕΚΑΣ – Τι προτείνει για το ιδιωτικό χρέος, την ενέργεια και την ενίσχυση του εισοδήματος

«Να συζητήσουμε την αναθεώρηση του άρθρου 16, αλλά μόνο εφόσον βάλουμε αυστηρές προϋποθέσεις για το τι ιδιωτικά πανεπιστήμια θα δημιουργηθούν στη χώρα μας» επισημαίνει ο γραμματέας του ΠΑΣΟΚ – ΚΙΝΑΛ. Όπως διευκρινίζει μια προϋπόθεση είναι να μην μείνουν στην εξαθλίωση τα δημόσια πανεπιστήμια. Η δεύτερη να μην πούμε πανεπιστήμια, κολλέγια με δύο αίθουσες και δύο καθηγητές, οι οποίοι δεν είναι πιστοποιημένοι, χωρίς βιβλιοθήκες, εργαστήρια και κάμπους.

Ο Ανδρέας Σπυρόπουλος αναλύοντας το πρόγραμμα του κόμματος στην οικονομία, τονίζει την θέση του για την φορολόγηση των υπερκερδών των τραπεζών προκειμένου να υποχρεωθούν να μηδενίσουν τις επιβαρύνσεις στους δανειολήπτες

Μιλώντας στο podcast ΒΑΒΕΛ στέκεται στο θέμα του φόρου μερισμάτων. «Εκεί που ήτανε 15%, ο ΣΥΡΙΖΑ ο οποίος θέλει να φορολογεί τον πλούτο, το πήγε στο 10 και η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας το πρώτο μέτρο που έκανε ήταν να το πάει στο 5. Ίσως δούμε και εκεί ένα πιο αναλογικό σύστημα φορολόγησης, θα μπούνε περισσότερες κλίμακες, ώστε και οι μικροεπενδυτές να μη λένε, δεν μπορούμε να πάρουμε ούτε λίγο από το μέρισμα μας, αλλά πραγματικά να υπάρχει μία φορολόγηση δίκαιη, έτσι ώστε να αισθάνεται και ο φτωχός ότι δεν φορολογείται μόνο αυτός».

Για την ενίσχυση του εισοδήματος των πολιτών, που όπως λέει, έχει μειωθεί ραγδαία και αυτό αποτυπώνεται σε όλους τους δείκτες, προτείνει αντί των έκτακτων που επέλεξε η σημερινή κυβέρνηση, να περάσουμε στις μόνιμες ενισχύσεις. Αναφέροντας χαρακτηριστικά την μείωση του ΦΠΑ, την αύξηση του κατώτατου μισθού, την ενίσχυση των συντάξεων με την επαναφορά του ΕΚΑΣ και την κατάργηση της προσωπικής διαφοράς και την ενίσχυση των επιχειρήσεων μειώνοντας το μη μισθολογικό κόστος. Δίνοντας τους δηλαδή τη δυνατότητα να αυξήσουν τους μισθούς στον ιδιωτικό τομέα.

Ο ίδιος στέκεται στο θέμα του ιδιωτικού χρέους, κάνοντας λόγο «για λεηλασία που γίνεται με τα σπίτια και τα δάνεια, ιδιαίτερα της πρώτης κατοικίας», επισημαίνοντας τις ευθύνες και του ΣΥΡΙΖΑ για το θέμα. «Ήταν αυτοί που σαν κυβέρνηση άνοιξαν την πόρτα στα ξένα funds. Και αυτό δεν το λέω εγώ, δεν το λέει το ΠΑΣΟΚ. Το λέει ο Υπουργός Οικονομικών της κυβέρνησης του κυρίου Τσίπρα, ο κύριος Τσακαλώτος και μάλιστα επιχειρηματολογούσε για το ποιους λόγους έπρεπε να μπουν τα funds, να πάρουν τα δάνεια» σημειώνει και προσθέτει, «αυτά λοιπόν δεν τα ξεχνάμε και οριστικά φυσικά την ταφόπλακα έβαλε η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας. Εμείς λοιπόν τι ερχόμαστε και λέμε; Ότι πρέπει να υπάρχει ξανά ένας καινούργιος νόμος που με κριτήρια, αυστηρά εισοδηματικά κριτήρια θα δίνει τη δυνατότητα της προστασίας πρώτης κατοικίας εκείνων που δεν μπορούν να τα βγάλουν πέρα». Αναφέρεται μάλιστα στην πρόταση του ΠΑΣΟΚ για την ανάπτυξη κοινωνικών κατοικιών με χρήματα από το Ταμείο Ανάκαμψης. «Όταν πλέον πάνω από το 45% των πολιτών δίνουνε σχεδόν το μισό τους μισθό απευθείας στο ενοίκιο πάει να πει ότι δεν μπορούν να τα βγάλουν πέρα. Δεν μπορεί ένα νέο ζευγάρι να τα βγάλει πέρα, δεν μπορεί να κάνει οικογένεια, δεν μπορεί να σκεφτεί το μέλλον του. Είχε λοιπόν τη δυνατότητα η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας να επενδύσει χιλιάδες νέες κατοικίες, όπως έκαναν η Πορτογαλία και η Ισπανία, έτσι ώστε να τις νοικιάζουμε. Δε θα τις χαρίζαμε. Αλλά με χαμηλό ενοίκιο».

Στο τομέα της ενέργειας επανέρχεται στην ανάγκη επιβολής πλαφόν στην λιανική, αλλά και ανάπτυξης των φιλικότερων μορφών ενέργειας. Όπως είπε, «να μπορεί ένας αγρότης να φτιάξει ένα φωτοβολταϊκό είτε στη στέγη είτε στο χωράφι μας δίπλα, το οποίο να το χρησιμοποιήσει για τις ενεργειακές ανάγκες μειώνοντας το κόστος παραγωγής». Καταλήγει με την ανάγκη να γίνουν επενδύσεις στο δίκτυο του ΔΕΔΔΗΕ προκειμένου να συνδεθούν όλες αυτές οι ΑΠΕ. «Ξέρουμε πολύ καλά ότι το δίκτυο της ΔΕΔΔΗΕ αυτή τη στιγμή είναι υπερφορτωμένο. Δεν μπορούν να συνδεθούν άλλοι. Ο κύριος Μητσοτάκης λοιπόν είχε στα χέρια του το ταμείο ανάκαμψης. Δεν επέλεξε να αναβαθμίσει το δίκτυο της ΔΕΔΔΗΕ».

Το πλήρες κείμενο της συνέντευξης του Γραμματέα του ΠΑΣΟΚ – ΚΙΝΑΛ Ανδρέα Σπυρόπουλου στο Podcast ΒΑΒΕΛ και τον Νίκο Φιλιππίδη

ΝΦ: Γεια σας κύριε Σπυρόπουλε.

ΑΣ: Καλησπέρα. Ευχαριστώ πολύ για την πρόσκληση. Είμαι χαρούμενος, γιατί θα συζητήσουμε προγραμματικά τα σημαντικά που έχουν οι πολίτες να αντιμετωπίσουν μπροστά τους και η οικονομία και το εισόδημα των πολιτών είναι τα πιο σημαντικά, όπως βλέπετε και στις μετρήσεις.

ΝΦ: Λοιπόν, εδώ συζητάμε για οικονομία, αλλά δεν σημαίνει ότι συζητάμε σώνει και καλά για βαριά οικονομία και η πρώτη ερώτηση που θέλω να σας κάνω είναι αν είστε έτοιμος για συναλλαγές με «Δήμητρα».

ΑΣ: Μου φαίνεται πάρα πολύ περίεργο ξανά το 2023 να συζητάμε και να επανερχόμαστε σε πράγματα τα οποία πλήγωσαν και την ελληνική οικονομία και κυρίως τους Έλληνες πολίτες και τους οδήγησε να χάσουν μεγάλο κομμάτι του εισοδήματος τους, γιατί δυστυχώς οι τραγικές επιλογές του κυρίου Τσίπρα και του κυρίου Βαρουφάκη το πρώτο εξάμηνο της διακυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ οδήγησαν στο τρίτο μνημόνιο και σε μέτρα τα οποία στην ουσία διέλυσαν την μεσαία και χαμηλή τάξη. Υπερφορολόγησαν τους πολίτες και νομίζω ότι είναι ένας από τους βασικούς λόγους που ακόμα και σήμερα ο ΣΥΡΙΖΑ δεν ανακάμπτει, γιατί οι πολίτες του χρεώνουν αυτή την επιλογή. Και κυρίως του χρεώνουν οι πολίτες οι οποίοι με δυσκολία τα έβγαζαν πέρα και εμείς για αυτούς τους πολίτες θέλουμε να μιλήσουμε σήμερα. Οπότε επειδή ο σχηματισμός κυβέρνησης κατά την άποψή μας την επόμενη μέρα θα είναι ένα θέμα πολιτικό και προγραμματικό για εμάς δεν έχουμε καμία σχέση με τον κύριο Βαρουφάκη όλα αυτά τα οποία ακόμα και σήμερα αμετανόητα λέει για άλλα νομίσματα. Ο ελληνικός λαός έχει κάνει τις επιλογές του και θα συνεχίσουμε και εμείς να υπερασπιζόμαστε αυτή την πολιτική προφανώς για καλύτερη ευημερία μέσα στην Ευρώπη και μέσα στο ευρώ.

ΝΦ: Επειδή η αλήθεια είναι εμμέσως μέσω της απάντησης στην ερώτηση για τον κύριο Βαρουφάκη κάνατε και μία αποτίμηση της περιόδου 15-19, τη σημερινή έτσι οικονομική κατάσταση που βλέπουμε ένα ΑΕΠ μεγαλύτερο, εισοδήματα για ένα κομμάτι του πληθυσμού σημαντικό έχουν αυξηθεί, βλέπουμε επενδύσεις, βλέπουμε γενικώς έτσι μία σχετικά καλύτερη οικονομική προοπτική, αλλά καλύτερα θα ήθελα να το αξιολογήσετε εσείς. Πώς αξιολογείτε την παρούσα οικονομική κατάσταση;

ΑΣ: Θα ξεκινήσω με δύο δείκτες, δύο σημεία που θεωρώ εγώ τα πιο σημαντικά, γιατί δεν συμφωνώ με την ανάγνωση τα οποία κάνουν στην κυβέρνηση, εννοώ το Success Story, αυτό το επιτυχημένο της ελληνικής οικονομίας. Το πρώτο και σημαντικό είναι ο βασικός δείκτης ο οποίος οδήγησε κατά την άποψή μου σε χρεωκοπία την Ελλάδα το 2009 και είναι το ισοζύγιο συναλλαγών, δηλαδή οι εισαγωγές και εξαγωγές. Για μία ακόμα στιγμή στη χώρα μας το ισοζύγιο αυτό είναι αρνητικό και μάλιστα ο ρυθμός που μεγαλώνει είναι αξιοσημείωτος. Δηλαδή έχουμε πρόβλημα ανταγωνιστικότητας, συνεχίζουν οι εισαγωγές είναι μεγαλύτερες από τις εξαγωγές και αυτό προφανώς προκαλεί μακροπρόθεσμα τεράστιο πρόβλημα στην ελληνική οικονομία. Αυτό σημαίνει και σε σημείο δεύτερο ότι και οι επενδύσεις που έρχονται δεν είναι αυτό το οποίο θα θέλαμε, έτσι ώστε να δημιουργηθούν καλύτερες θέσεις εργασίας, οι θέσεις εργασίας που δημιουργήθηκαν το τελευταίο διάστημα είναι οι περισσότερες μερικής απασχόλησης και πολύ χαμηλών μισθών και αυτό το ξέρει πολύ καλά η πραγματική οικονομία και αποτυπώνεται και στους αριθμούς, αλλά εγώ θα σταθώ σε ένα σημείο στο οποίο εμείς σαν ΠΑΣΟΚ το λέμε και στο πρόγραμμά μας και με χαρά το σχολίασε και ο πρώην πρωθυπουργός, Κώστας Σημίτης που αφορά τις ξένες επενδύσεις που στην ουσία μιλάμε για αφελληνισμό της ελληνικής οικονομίας, δηλαδή έρχονται ξένα funds τα οποία δεν επενδύουν στρατηγικά και μάλιστα δημιουργώντας μία καινοτομία  ή επιχειρήσεις οι οποίες βοηθούν στην εξωστρέφεια της ελληνικής οικονομίας. Επενδύουν ενδεχομένως σε real estate ή αγοράζουν ελληνικές επιχειρήσεις από Έλληνες επιχειρηματίες και ακόμα χειρότερο παίρνουν δάνεια από Ελληνικές τράπεζες. Αυτό οδηγεί μακροπρόθεσμα στο να μην έχουμε Έλληνες επιχειρηματίες που στην ουσία σέβονται και τον κόπο του ελληνικού λαού και θέλουν να επενδύσουν στη χώρα τους. Αυτό είναι ένα τεράστιο πρόβλημα που θα το δούμε μακροπρόθεσμα.

ΝΦ: Τι επενδύσεις όμως λέτε εσείς ότι θέλουμε; Και να αναφερθώ σε ένα παράδειγμα, αν θέλετε και θα ήθελα το σχόλιο σας, την απάντησή σας, για παράδειγμα υπάρχει ένας τομέας ο οποίος είναι ο τομέας της εκπαίδευσης. Ο τομές της εκπαίδευσης της ιδιωτικής στον οποίο αυτή τη στιγμή μία χώρα, αδελφό κράτος της Ελλάδας, η Κύπρος βγάζει πάρα πάρα πολλά λεφτά με τα ιδιωτικά πανεπιστήμια. Και επειδή η Ελλάδα είναι μία χώρα που της ταιριάζουν οι υπηρεσίες, είναι στο χώρο των υπηρεσιών. Θα βλέπατε, για παράδειγμα, θα συζητούσατε τέτοιου είδους επενδύσεις ή πιστεύετε σε άλλα μοντέλα;

ΑΣ: Πολύ καλή ερώτηση. Με αφορμή και την νέα εξαγγελία του κυρίου Μητσοτάκη ότι θα αναθεωρήσει το περιβόητο άρθρο 16 και τις ερωτήσεις προς τα εμάς, εάν είμαστε υπέρ της αναθεώρησης του άρθρου 16, πρόσφατα την είχαν κάνει και στον Πρόεδρο, Νίκο Ανδρουλάκη. Να συζητήσουμε λοιπόν για ιδιωτικά πανεπιστήμια. Να συζητήσουμε υπό δύο προϋποθέσεις. Η πρώτη είναι ότι δεν θα παρατήσουμε στην εξαθλίωση τα δημόσια πανεπιστήμια που πρέπει να στηριχθούν από το κράτος, γιατί είναι πολύ σημαντικό για την Ελλάδα, για τους νέους ανθρώπους, για τις οικογένειες που δεν έχουν την οικονομική δυνατότητα να χρηματοδοτούν, για τα παιδιά τους ιδιωτικές σπουδές, να ξέρουν ότι έχουν ένα καλό δημόσιο πανεπιστήμιο που ο νέος παίρνει ένα πτυχίο που είναι το διαβατήριο του για να ανοίξει τα φτερά του είτε εντός της χώρας μας είτε εκτός της χώρας μας. Άρα, πρώτο σημείο αυτό. Εμείς δεν θα αφήσουμε ποτέ το δημόσιο πανεπιστήμιο να υποβαθμιστεί και είναι ένα βασικό σημείο του προγράμματος μας. Τώρα, να συζητήσουμε την αναθεώρηση του άρθρου 16, αλλά εφόσον βάλουμε αυστηρές προϋποθέσεις για το τι ιδιωτικά πανεπιστήμια θα δημιουργηθούν στη χώρα μας. Δηλαδή αν είναι ο οποιοσδήποτε επιχειρηματίας, όπως γίνεται τώρα με κάθε είδους κολέγια που λένε ότι συνεργάζονται με αμφιβόλου ποιότητας και ξένα πανεπιστήμια, έρχεται, νοικιάζει έναν όροφο εδώ στην Ελλάδα, φτιάχνει δύο αίθουσες, φέρνει δύο καθηγητές οι οποίοι δεν είναι πιστοποιημένοι, δεν έχει βιβλιοθήκες, δεν έχει εργαστήρια, δεν έχει όλες εκείνες τις προϋποθέσεις, ένα Campus, γιατί αυτά είναι τα σημαντικά στο ελληνικό πανεπιστήμιο, αλλά και στα παγκόσμια πανεπιστήμια. Για να προσφέρει ποιοτικές σπουδές στους νέους ανθρώπους, αλλά δημιουργούμε ελπίδες ότι θα πάρεις ένα πτυχίο Νομικής, Πολυτεχνείου, Οικονομικών σπουδών το οποίο όμως δεν θα είναι τίποτα, δηλαδή τα πηγαίνουμε όλα στο κέρδος, δεν έχει καμία ουσία.

ΝΦ: Υπό προϋποθέσεις όμως το συζητάτε. Υπό αυστηρές προϋποθέσεις.

ΑΣ: Άρα εάν δημιουργηθεί μία αυστηρή νομοθεσία η οποία έχει συγκεκριμένες προϋποθέσεις όσον αφορά το πώς θα δοθεί άδεια λειτουργίας ενός ιδιωτικού πανεπιστημίου -σας είπα μερικές πριν- φυσικά εμείς το συζητούμε.

ΝΦ: Πρόσφατα, επειδή ανέφερα το παράδειγμα της Κύπρου και το κλείνω το θέμα, απλώς μου έκανε εντύπωση και θέλω να το αναφέρω στη συζήτηση είδα το μοντέλο που εφαρμόζεται στην Αλβανία, ναι στην Αλβανία έχουν φτιάξει ένα πολύ αυστηρό πλαίσιο έχουν αδειοδοτηθεί μόνο τρία, διεκδίκησαν πολύ περισσότερα, τα περισσότερη είναι παραρτήματα αμερικανικών και λειτουργούν άψογα και ανταγωνιστικά. Προσέξτε, η Αλβανία. Τέλος πάντων, είναι ορισμένα πράγματα που η αλήθεια είναι χαίρομαι που τα βλέπετε χωρίς ιδεολογικές παρωπίδες.

ΑΣ: Το θέμα στη χώρα μας και όχι μόνο το ζήτημα της παιδείας, ξέρετε εμείς στο ΠΑΣΟΚ και εγώ στα νεανικά μου χρόνια, ως φοιτητής κλπ, ήμασταν σφόδρα ενάντια στην αναθεώρηση του άρθρου 16. Όμως οι εποχές προχωρούν και υπάρχει μία εξέλιξη. Το ζήτημα είναι πώς δημιουργείς τις προϋποθέσεις, έτσι ώστε αυτό το οποίο λες να μην είναι απλά μία πολιτική αντιπαράθεση χωρίς κανένα νόημα. Να σας πω ένα παράδειγμα πάλι από το χώρο της παιδείας. Πόσα χρόνια ακούμε τώρα και ιδιαίτερα τα τελευταία πέντε χρόνια και επί κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας, αλλά και πριν γίνει πρωθυπουργός ο κύριος Μητσοτάκης, βασική του προεκλογική εξαγγελία, η πανεπιστημιακή αστυνομία. Τη νομοθέτησε. Έλεγε, το μεγαλύτερο πρόβλημα είναι οι μπαχαλάκηδες και αυτά που γίνονται στα ελληνικά πανεπιστήμια. Πού είναι σήμερα; Πριν ένα μήνα είχαμε κατάληψη 15 μέρες εδώ στο κέντρο της Αθήνας, πάλι σε σχολή. Πού είναι η πανεπιστημιακή αστυνομία του κυρίου Μητσοτάκη που θα έβαζε τάξη στα ιδρύματα; Μιλάμε για πράγματα τα οποία είναι απλά για επικοινωνιακά σόου. Δεν αποτυπώνουν την πραγματικότητα.

ΝΦ: Το θέμα της εκπαίδευσης συνδέεται με τις δεξιότητες. Οι δεξιότητες συνδέονται με την παραγωγικότητα της οικονομίας και ευχής έργον όλων είναι η παραγωγικότητα να οδηγεί σε καλύτερες αμοιβές. Έχετε παρακολουθήσει το θέμα του διαγκωνισμού των δύο κομμάτων, ΠΑΣΟΚ και ΣΥΡΙΖΑ για τις αμοιβές. Έχουμε φτάσει πλέον, ο πήχης έχει ανέβει στο 25% και ακόμα δεν έχει μιλήσει ο Αλέξης Τσίπρας. Η δική σας θέση;

 ΑΣ: Θα πάρω αφορμή τον κατώτατο μισθό και το ράλι αυτό των εξαγγελιών. Εσείς θα ξέρετε πολύ καλά, γιατί έχετε μια τεράστια εμπειρία και στο ρεπορτάζ αλλά και στο οικονομικό ρεπορτάζ. Ξέρετε ότι τον κατώτατο μισθό τον διαμόρφωναν οι κοινωνικοί εταίροι οι οποίοι έρχονταν σε μία συνεννόηση μεταξύ τους, βλέπανε την κατάσταση στην ελληνική οικονομία, ιδιαίτερα σε περιόδους που είχανε πληθωρισμό και διαμορφώνονταν αντίστοιχα η τιμή. Εμείς αυτό λέμε. Εμείς επειδή θέλουμε να διατηρήσουμε τη σοβαρότητα μας και να μην κοροϊδεύουμε τον ελληνικό λαό λέμε, αντί να συνεχιστεί μια πλειοδοσία -ξαφνικά ο κύριος Μητσοτάκης εκεί που του λέγαμε μήνες τώρα, αύξησε τον κατώτατο μισθό και το έκανε μόνο προεκλογικά, πάλι προεκλογικά, μας βγάζει και πήχη πώς θα τον κάνει την επόμενη τετραετία. Σημείο δεύτερον, υπάρχουν σημαντικά πράγματα τα οποία έπρεπε να γίνουνε, έτσι ώστε να βοηθηθεί το πραγματικό εισόδημα των πολιτών. Γιατί; Τον τελευταίο ενάμιση χρόνο λόγω της ακρίβειας και της ενεργειακής κρίσης έχει μειωθεί ραγδαία το πραγματικό εισόδημα των πολιτών και αυτό αποτυπώνεται σε όλους τους δείκτες. Τι επέλεξε η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας να κάνει; Μόνο να δίνει μερικά έκτακτα μέτρα μέσω των λεγόμενων «pass». Ποια είναι η διαφορά της πολιτικής μας αντίληψης με τη Νέα Δημοκρατία; Εμείς είπαμε ότι πρέπει να περάσουν μόνιμες ενισχύσεις. Είτε αυτό είχε να κάνει με μέτρα που αφορούσαν το ΦΠΑ, ενδεχομένως για ένα ορισμένο χρονικό διάστημα, είτε για τον κατώτατο μισθό που σας είπα, είτε για τις συντάξεις μέσω του ΕΚΑΣ και της κατάργησης προσωπικής διαφοράς, είτε βοήθεια προς τις επιχειρήσεις μειώνοντας τους το μη μισθολογικό κόστος. Δίνοντάς τους δηλαδή τη δυνατότητα να αυξήσουν τους μισθούς στον ιδιωτικό τομέα, πέρα από το δημόσιο. Και φυσικά και στο δημόσιο τομέα να υπάρξουν μόνιμα μέτρα που θα βοηθήσουν την πραγματική ενίσχυση του εισοδήματος. Και ταυτόχρονα, επειδή δεν είναι μόνο μία επιδοματική πολιτική, πώς θα δημιουργήσουμε μία ενεργειακή ασφάλεια στη χώρα μας για να μην ξανά βιώσουμε όλο αυτό το πράγμα και να περιοριστεί; Δηλαδή βιώσαμε ενάμιση χρόνο τώρα τις τεράστιες αυξήσεις στους λογαριασμούς. Πέρα από τα μέτρα τα άμεσα που εμείς προτείναμε το πλαφόν στη λιανική, που ήταν η μόνη καθαρή λύση και θα έδινε…

ΝΦ: Στη λιανική του ρεύματος.

ΑΣ: Στη λιανική του ρεύματος. Και θα έδινε την επόμενη μέρα το πρωί μείωση στους λογαριασμούς άμεσα στον πολίτη και θα επιμερίζεται το κόστος μεταξύ και κράτους και πολίτη, αλλά και ιδιωτικών εταιρειών που έβγαζαν υπερκέρδη. Δεν το επέλεξε αυτό η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας. Είπαμε στη συνέχεια ότι η χώρα μας πρέπει να επενδύσει στην ενεργειακή ασφάλεια. Πρώτο πράγμα το οποίο έπρεπε να γίνει, το έχουμε πει εδώ και 8 μήνες. Στην αναβάθμιση του δικτύου της ΔΕΔΔΗΕ, ο κύριος Μητσοτάκης λοιπόν ως πρωθυπουργός…

ΝΦ: Την χαμηλή τάση.

ΑΣ: Χαμηλή τάση. Τι γίνεται αυτό, για να το πούμε απλά στον κόσμο, να μπορεί το κάθε νοικοκυριό και κάθε επιχείρηση ακόμα και στον αγροτικό τομέα που είναι πολύ σημαντικό, να φτιάξει ένα φωτοβολταϊκό είτε στη στέγη είτε στο χωράφι μας δίπλα το οποίο να το χρησιμοποιούμε για τις ενεργειακές ανάγκες μας και να μειώνουμε στην ουσία το κόστος. Αυτό ιδιαίτερα στον πρωτογενή τομέα θα δημιουργούσε μία δυνατότητα μεγαλύτερης εξωστρέφειας της ελληνικής οικονομίας, γιατί θα μειωνόταν πάρα πολύ το κόστος, άρα λοιπόν θα μπορούσαμε σε πολύ πιο ανταγωνιστικές τιμές να τα στείλουμε τα προϊόντα μας στο εξωτερικό. Και ξέρουμε πολύ καλά ότι το δίκτυο της ΔΕΔΔΗΕ αυτή τη στιγμή είναι υπερφορτωμένο. Δεν μπορούν να συνδεθούν άλλοι. Ο κύριος Μητσοτάκης λοιπόν είχε στα χέρια του το ταμείο ανάκαμψης. Δεν επέλεξε να αναβαθμίσει το δίκτυο της ΔΕΔΔΗΕ και μάλιστα μου έκανε τεράστια εντύπωση ότι ως πρωθυπουργός πριν από ένα μήνα στις Βρυξέλλες έδινε οδηγία στους υπόλοιπους εταίρους για το πώς πρέπει να συνεχιστεί η δισυνδεσιμότητα μεταξύ των χωρών της Ευρωπαϊκής Ένωσης, όταν ο ίδιος δεν το έκανε στη χώρα μας. Γιατί όταν μιλάμε για πραγματικό εισόδημα των πολιτών, για την οικονομία που λέτε, δεν είναι μόνο οι αυξήσεις ή μόνο οι παροχές που δίνονται. Πρέπει να βλέπουμε πού πηγαίνει όλο το εισόδημα του πολίτη και σημείο δεύτερο που για εμάς είναι πολύ σημαντικό στον οικονομικό μας σχεδιασμό και σε αυτό το οποίο λέμε, η κοινωνική κατοικία που εμείς αναφέραμε αφορά ένα τεράστιο κομμάτι του εισοδήματος των πολιτών και είναι τα ενοίκια. Όταν πλέον πάνω από το 45% των πολιτών δίνουνε σχεδόν το μισό τους μισθό απευθείας στο ενοίκιο πάει να πει ότι δεν μπορούν να τα βγάλουν πέρα. Δεν μπορεί ένα νέο ζευγάρι να τα βγάλει πέρα, δεν μπορεί να κάνει οικογένεια, δεν μπορεί να σκεφτεί το μέλλον του. Είχε λοιπόν τη δυνατότητα η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας να επενδύσει χιλιάδες νέες κατοικίες, όπως έκαναν η Πορτογαλία και η Ισπανία, έτσι ώστε να τις νοικιάζουμε. Δε θα τις χαρίζαμε. Αλλά με χαμηλό ενοίκιο.

ΝΦ: Να δημιουργήσει δηλαδή το κράτος κατοικίες, να χτίσει δηλαδή σπίτια.

ΑΣ: Να ανακαινίσει κατοικίες, να χτίσει νέες κατοικίες στο μοντέλο που έκανε η Πορτογαλία και η Ισπανία που δημιούργησαν 150 με 200 χιλιάδες νέες κατοικίες. Αντί λοιπόν να προτείνουμε έναν τρόπο νέο real estate που απλά θα δίνουμε ένα δάνειο στους πολίτες, όπως κάνει η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας, εμείς προτείναμε αυτό και τα χρήματα υπήρχανε και το ταμείο ανάκαμψης και ανθεκτικότητας, γιατί πρέπει να το λέμε ολόκληρο. Δηλαδή δημιουργεί μια ανθεκτικότητα στις οικονομίες, για αυτό το χρησιμοποιούμε, δημιουργήθηκε για αυτό το λόγο. Είχαμε μία τεράστια ευκαιρία. Αυτό θα έδινε τη δυνατότητα να έρθουν καινούργιες κατοικίες στην πραγματική οικονομία, αλλά ταυτόχρονα θα έριχνε στο κόστος των ενοικίων και σε αυτές που υπήρχαν ήδη.

ΝΦ: Σας άκουσα για την ενέργεια και δεν μπορώ να μη σας ρωτήσω πώς τοποθετήστε στην επίμονη θα έλεγα, άποψη του ΣΥΡΙΖΑ για την ανάγκη κρατικοποίησης της ΔΕΗ, αν θα το βλέπατε. Και δεύτερον, κάτι για το οποίο εν μέρει έχετε τοποθετηθεί, για τα υπερκέρδη των τραπεζών. Θεωρείτε ότι πρέπει να υπάρχει πλαφόν και στα υπερκέρδη των ενεργειακών εταιρειών;

ΑΣ: Να ξεκινήσουμε από το πρώτο κομμάτι της ΔΕΗ. Πιστεύουμε και αυτό το έχουμε δει σε όλους τους δείκτες ότι η ΔΕΗ υποβαθμίστηκε πάρα πολύ στην περίοδο διακυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ. Έφτασε στα όριά της κατάρρευσης. Για εμάς δεν μπορεί μία δημόσια επιχείρηση με τέτοια ιστορία και τέτοιο αποτύπωμα στην ελληνική οικονομία -γιατί έτσι πρέπει να μιλάμε- να φτάνει σε αυτή την κατάσταση. Και εδώ υπάρχουν και μεγάλες ευθύνες που θα έπρεπε να εξεταστούν για το πώς φτάσαμε εκεί. Εμείς θέλουμε μία ΔΕΗ προς όφελος του πολίτη. Μία ΔΕΗ η οποία να μπορεί να προσαρμόζεται στις νέες εποχές, να κάνει επενδύσεις -σας μίλησα πριν για το δίκτυο- να μπορεί να φέρνει νέα δεδομένα και να δίνει τη δυνατότητα στους πολίτες και να ρίχνει το κόστος των υπηρεσιών, αλλά ταυτόχρονα να παρέχουμε και σύγχρονες υπηρεσίες. Εμείς αυτό θέλουμε.

ΝΦ: Η μετοχική σύνθεση;

 ΑΣ: Η μετοχική σύνθεση μπορεί, εμείς δεν έχουμε μιλήσει για αλλαγή της μετοχικής σύνθεσης. Η λογική καταλαβαίνω, και ο τρόπος που το έβαλε ο ΣΥΡΙΖΑ στο δημόσιο διάλογο είναι ότι μέσα από μια κρατική ΔΕΗ θα γίνει μία περισσότερη προσαρμογή στις τιμές, λόγω της ενεργειακής κρίσης, εμείς του απαντούμε με αυτό που σας είπα πριν.

ΝΦ: Το πλαφόν.

ΑΣ: Το πλαφόν στη λιανική. Και αυτό δίνει τη λύση και για τη ΔΕΗ και για τους άλλους ιδιωτικούς παρόχους. Και αυτό είναι το ψέμα το οποίο δεν λέει ο ΣΥΡΙΖΑ, όπως επίσης ο ΣΥΡΙΖΑ μιλούσε για τη ρήτρα αναπροσαρμογής και την κατάργηση της και αν θυμάστε τότε εμείς τους λέγαμε ότι δεν είναι ο σωστός δρόμος αυτός, αλλά το πλαφόν στη λιανική και είδατε την απόφαση τη δικαστική που λέει ότι ήταν παράνομη η κατάργηση της ρήτρας αναπροσαρμογής. Γιατί σχεδιάζονται κάποια πράγματα μόνο για τα εφέ, ενώ εμείς ότι λέμε προσπαθούμε να είναι τεκμηριωμένο και κοστολογημένο, γιατί σεβόμαστε τον πολίτη και μία νέα πολιτική αντίληψη. Για να ολοκληρώσω όμως…

ΝΦ: Θα ήθελα αυτό με τα υπερκέρδη τραπεζών και ενεργειακών εταιρειών. Έχετε μιλήσει, έχω ακούσει και τον κύριο Ανδρουλάκη να μιλάει για την ανάγκη φορολόγησης των υπερκερδών των τραπεζών. Η αλήθεια είναι ότι αν είσαι μέτοχος σε μία ελληνική τράπεζα, έχεις χάσει δυο-τρεις φορές τα λεφτά σου κι είσαι επίμονος μέτοχος και ξαφνικά την πρώτη χρονιά που εμφανίζει κέρδη και περιμένεις εάν εγκρίνει η Φρανκφούρτη να πάρεις μέρισμα και έρχονται και σου λένε ότι θα πρέπει να μην το πάρεις, αλλά να φορολογηθεί αυτό και να μειωθεί επί της ουσίας το μέρισμα σου, δεν το ακούς με καλό τρόπο. Δεν είναι και φίλο-επενδυτικό μέτρο.

ΑΣ: Ναι, εντάξει, είναι μία ολόκληρη ιστορία τι γίνεται με τις ανακεφαλαιοποιήσεις των  τραπεζών και νομίζω θα μας πάρει πάρα πολύ χρόνο για να δούμε τι γίνεται τελευταία 12 χρόνια. Πρώτον, όσον αφορά τη φορολόγηση των υπερκερδών των εταιρειών ενέργειας. Εμείς ήμασταν οι πρώτοι οι οποίοι βγήκαμε και το είπαμε και επίμονα καλούσαμε τον κύριο Μητσοτάκη να το εφαρμόσει. Αυτό το οποίο εφάρμοσε ο κύριος Μητσοτάκης δεν έχει καταλάβει ούτε ένας Έλληνας πολίτης τι πραγματικά πήρε από τα υπερκέρδη των τραπεζών, κανένας.

ΝΦ: Των ενεργειακών εταιρειών.

 ΑΣ: Των ενεργειακών εταιρειών, με συγχωρείτε. Κανένας δεν εχει καταλάβει. Κατά την άποψή μας, γιατί ο κύριος Μητσοτάκης δεν μπορούσε να συγκρουστεί με αυτά τα επιχειρηματικά συμφέροντα. Δεύτερον, ζήτημα των τραπεζών. Εμείς δεν ξυπνήσαμε μία μέρα και λέμε να φορολογήσουμε τα κέρδη ή τα υπερκέρδη των ελληνικών τραπεζών. Προφανώς είναι επιχειρήσεις και αυτές και προς τα εκεί κινούνται. Εμείς είδαμε ότι ενάμιση χρόνο τώρα λόγω της ακρίβειας και της ενεργειακής κρίσης μειώθηκε ραγδαία το εισόδημα των πολιτών. Επιπλέον, λόγω της τεράστιας αύξησης των επιτοκίων της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας οδήγησε αυτό στο να αυξηθούν τα επιτόκια των δανείων και στις ελληνικές και όχι να αυξηθούν λίγο, να αυξηθούν πάρα πολύ. Αυτό σημαίνει ότι ένας Έλληνας πολίτης ο οποίος είχε πάρει ένα δάνειο και είχε κάνει το σχεδιασμό της ζωής του, τον εξυπηρετεί κανονικά αυτό το δάνειο με το μισθό το οποίο έπαιρνε αυτός, η γυναίκα του, άλλαξε η ζωή τους και βρέθηκε στη μέση μιας κρίσης την οποία ήθελε ενδεχομένως, αλλά δεν μπορούσε. Άρα λοιπόν, εμείς είδαμε τι γίνεται και σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες. Είδαμε τι γίνεται στην Ισπανία και το είπαμε. Η  ισπανική κυβέρνηση αποφάσισε να φορολογήσει τα υπερκέρδη. Γιατί το έκανε αυτό περισσότερο; Περισσότερο για να οδηγήσει τις τράπεζες στο να παγώσουν την αύξηση των επιτοκίων. Αυτό λοιπόν που καλούσαμε μήνες τώρα να το κάνει και η κυβέρνηση εδώ. Η κυβέρνηση τι έκανε; Ο κύριος Σταϊκούρας έστηνε ένα επικοινωνιακό σόου ότι και καλά στο Υπουργείο Οικονομικών, φωνές, ανέβαιναν πάνω στα τραπέζια, γινόταν χαμός, μια τεράστια σύγκρουση μεταξύ των τραπεζών και στο τέλος δεν γινόταν τίποτα και ξαφνικά ένα μήνα πριν τις εκλογές οι τράπεζες αποφασίζουν εκεί που έχουν φτάσει τα επιτόκια τώρα να παγώσουν προσωρινά τα επιτόκια. Δηλαδή τη μεγαλύτερη, αν θέλετε, απόδειξη της συναλλαγής μεταξύ κυβέρνησης και τραπεζών, προεκλογικά να παγώσουν το επιτόκιο και μετεκλογικά να είστε σίγουροι ότι θα το ξεπαγώσουν πάλι και θα συνεχίσουμε την ίδια κατάσταση.

ΝΦ: Άρα εμμένετε στην άποψη, στην πρότασή σας ότι πρέπει να υπάρξει επιπλέον έκτακτη φορολόγηση στα κέρδη των τραπεζών, σωστά;

 ΑΣ: Φυσικά.

ΝΦ: Και έκτακτη φορολόγηση στις ενεργειακές εταιρείες;

ΑΣ: Φυσικά. Ιδιαίτερα αυτό όσο διαρκεί αυτή η κρίση. Εμείς δεν λέμε αυτό να είναι ένα φαινόμενο το οποίο πάντα θα λειτουργεί.

 ΝΦ: Μπαίνουμε εισαγωγικά, στο μεγάλο θέμα που απασχολεί την κοινωνία που είναι το ιδιωτικό χρέος για το οποίο βλέπουμε δύο στρατηγικές, δύο προτεινόμενες πολιτικές από τα δύο κόμματα αυτή τη στιγμή, τα μεγάλα. Υπάρχει η κυβέρνηση που μιλάει ότι λύσεις αγοράς συν ένα πτωχευτικό που έχει, βγαίνει ο ΣΥΡΙΖΑ ο οποίος επί της ουσίας περιγράφει ένα μοντέλο κοντά στο Νόμο Κατσέλη, στο Νομό ΠΑΣΟΚ. Το ΠΑΣΟΚ τι λέει;

ΑΣ: Στο Νόμο ΠΑΣΟΚ, γιατί εδώ ξεχνάμε και ποιοι τα νομοθετούν.

ΝΦ: Εγώ θυμάμαι πολύ καλά.

ΑΣ: Και το λέω αυτό, γιατί στο ΣΥΡΙΖΑ το λένε Νόμο Κατσέλη για να ξεχάσουν ότι το νομοθέτησε το ΠΑΣΟΚ και νομίζω για να ξεχάσουν ότι  ήταν οι πρώτοι –επειδή άκουγα και σήμερα τον κύριο Τσίπρα να μιλάει για τη λεηλασία που γίνεται με τα σπίτια και τα δάνεια, ιδιαίτερα της πρώτης κατοικίας- ήταν αυτοί που σαν κυβέρνηση άνοιξαν την πόρτα στα ξένα funds. Και αυτό δεν το λέω εγώ, δεν το λέει το ΠΑΣΟΚ. Το λέει ο Υπουργός Οικονομικών της κυβέρνησης του κυρίου Τσίπρα, ο κύριος Τσακαλώτος και μάλιστα επιχειρηματολογούσε για το ποιους λόγους έπρεπε να μπουν τα funds, να πάρουν τα δάνεια, ότι δεν μπορεί να υπάρξει ξανά ουσιαστική προστασία της πρώτης κατοικίας με τα δεδομένα του ‘10 και όλα αυτά τα οποία έχει πει. Αυτά λοιπόν δεν τα ξεχνάμε και οριστικά φυσικά την ταφόπλακα έβαλε η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας. Εμείς λοιπόν τι ερχόμαστε και λέμε; Ότι πρέπει να υπάρχει ξανά ένας καινούργιος νόμος που με κριτήρια, αυστηρά εισοδηματικά κριτήρια θα δίνει τη δυνατότητα της προστασίας πρώτης κατοικίας εκείνων που δεν μπορουν να τα βγάλουν πέρα, γιατί όπως σας είπα και πριν άλλαξαν οι οικονομικές συγκυρίες και δυνατότητες μιας οικογένειας.

ΝΦ: Την προσφυγή στη δικαιοσύνη την πιστεύετε και εσείς, που ήταν βασικό συστατικό του νόμου Κατσέλη;

ΑΣ: Εμείς έχουμε τεκμηριώσει βάσει μιας πρότασης αναλυτικής που μάλιστα αναφέρεται ακόμα και στο ελβετικό φράγκο…

ΝΦ: Που έχουν 70 χιλιάδες οικογένειες.

 ΑΣ: Που είχαν πάρει δάνεια μέσω ελβετικου φράγκου. Για αυτό σας λέω έχουμε κάνει μια μεγάλη τεκμηρίωση και μια πολύ σημαντική δουλειά και κύριε Φιλιππίδη, να ξέρετε ότι τους κανούριους τομείς που δημιουργήσαμε πριν από αρκετούς μήνες, για πρώτη φορά βάλαμε τον τομέα του ιδιωτικού χρέους και των κόκκινων δανείων, γιατί το θεωρούμε πολύ σημαντικό για όλη την οικονομική δράση των πολιτών. Έχουμε αναφέρει συγκεκριμένα πώς γίνεται αυτή η διαδικασία και μάλιστα για πρώτη φορά μιλάμε και για κίνητρα και σε αυτούς που είναι συνεπείς, γιατί θα σου πει ο συνεπής δανειολήπτης, εμένα παρότι αυξήθηκε το επιτόκιο μου, παρότι δυσκολεύομαι πάρα πολύ, συνεχίζω και πληρώνω τη δόση μου στην ώρα. Άρα λοιπόν λέμε σε αυτούς να υπάρχει ένα κίνητρο, έτσι ώστε να μειωθεί στην ουσία το σύνολο του δανείου που θα αποπληρώσει το τέλος αυτής της διαδικασίας.

ΝΦ: Τελευταία ερώτηση και η αλήθεια είναι ότι υπάρχουν ως συνήθως γίνεται στην Ελλάδα που επικρατεί ο δικομματισμός, το είχαμε ζήσει παλιά με πρωταγωνιστή, εκ των πρωταγωνιστών το ΠΑΣΟΚ, υπάρχουν δύο πολιτικές που εκεί ανάμεσα τώρα πρέπει να κινηθείτε εσείς. Η μία είναι ξεκάθαρη νομίζω, η Νέα Δημοκρατία πιστεύει σε μία οικονομική πολιτική που λέει ότι πρέπει να μεγαλώσει η πίτα, πρέπει να γίνουν πολλές επενδύσεις, φαίνεται να θεωρεί δεδομένο ότι κάποιοι που έχουν λεφτά θα αποκτήσουν περισσότερα, αλλά μέσω του μεγαλώματος πίτας ενδεχομένως θα ευνοηθούν και οι υπόλοιποι πολίτες. Ο ΣΥΡΙΖΑ φαίνεται να μην ενδιαφέρεται τόσο πολύ για την ανάπτυξη, αλλά για την κατανομή και τη διανομή των κομματιών της πίτας. Το μοντέλο ΠΑΣΟΚ ποιο είναι για την οικονομία; Μην ξεχνάμε και πάντα θα το έχουμε στο μυαλό μας ότι είμαστε η τρίτη φτωχότερη χώρα στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Από κάτω μας έχουμε μόνο δύο, τη Βουλγαρία και τη Σλοβακία.

 ΑΣ: Μου αρέσει να το λέτε εσείς για να το ακούει η κυβέρνηση και η παράταξη της Νέας Δημοκρατίας, γιατί το τελευταίο διάστημα το μόνο που δεν έχουμε ακούσει είναι ότι σε αυτή την τετραετία ξαφνικά η Ελλάδα έγινε μία πλούσια χώρα και ο ελληνικός λαός περνάει υπέροχα, Λοιπόν ας σοβαρευτούμε και ας δούμε την πραγματικότητα. Εμείς αντιλαμβανόμαστε ότι στη χώρα πρέπει να υπάρχει ανάπτυξη, πρέπει να υπάρχουν επενδύσεις, πρέπει να υπάρχουν και καινούριες εταιρείες, πρέπει να υπάρχει πρωτογενής τομέας, πρέπει να υπάρχει μεγαλύτερη βιομηχανική παραγωγή, πρέπει να υπάρχουν όλα αυτά τα οποία συνηγορούν σε μία σύγχρονη οικονομία και κυρίως να προσαρμόζεται στις εξελίξεις. Δηλαδή εγώ και επαγγελματικά, η εταιρεία μου ασχολείται πολύ με τις τηλεπικοινωνίες και τις οπτικές ίνες.

ΝΦ: Είστε μηχανικός.

 ΑΣ: Είμαι μηχανικός. Ασχολούμαστε λοιπόν πολύ με την ανάπτυξη των οπτικών ινών στην οποία η χώρα μας είναι πάρα πολύ πίσω σε σχέση με τις άλλες ευρωπαϊκές χώρες. Γιατί γίνεται αυτό;

ΝΦ: Παρά το γεγονός ότι έχει εταιρείες οι οποίες είναι πρωτοπόροι, παγκοσμίως, ελληνικές εταιρείες.

ΑΣ: Γιατί έχουμε το πιο ακριβό ίντερνετ μεταξύ των χωρών της Ευρωπαϊκής Ένωσης; Εγώ είχα πρόσφατα την τύχη  σε μία ημερίδα του οικονομικού επιμελητηρίου και σε ένα κοινό πάνελ που είχαμε με τον Υπουργό, τον κύριο  Πιερρακάκη να του πω όλα αυτά τα ζητήματα. Γιατί λέμε για ψηφιακή μετάβαση της χώρας και όλα αυτά τα οποία έγιναν τα τελευταία τέσσερα χρόνια.

ΝΦ: Έχει πολύ ενδιαφέρον πάντως ότι ο Σπυρόπουλος συνομιλούσε με τον Πιερρακάκη και είναι σε διαφορετικά κόμματα. Συνεχίζουμε.

ΑΣ: Εντάξει, δεν είναι κρυφό νομίζω ότι ο κύριος Πιερρακάκης προέρχεται από το ΠΑΣΟΚ και ήταν στο ΠΑΣΟΚ. Αλλά να δούμε στην ουσία, τα επιτεύγματα αυτής της πολιτικής, γιατί πέρα από ψηφιακές πλατφόρμες που είναι ωραία, προφανώς και το gov και όλα αυτά τα οποία έγιναν, το πράγμα πάει πολύ πιο βαθιά. Για να μην πάμε στο κομμάτι και της διαύγειας και του πώς αυτό εξελίχθηκε που δεν εξελίχθηκε καθόλου τα τέσσερα αυτά χρόνια και γι αυτό έχουμε τις απευθείας αναθέσεις και και πολλά πράγματα. Αλλά επανέρχομαι στο ζήτημα της προσαρμογής στα σύγχρονα δεδομένα, γιατί θέλουμε να δούμε μία ανάπτυξη που ουσιαστικά αποτυπώνει την παγκόσμια πραγματικότητα και το πώς λειτουργούν σύγχρονα κράτη και σύγχρονα μοντέλα διοίκησης. Άρα λοιπόν, πιστεύουμε στην ανάπτυξη, αλλά πιστεύουμε και σε μία κατανομή του πλούτου με όσο το δυνατόν πιο δίκαιο τρόπο. Για εμάς ας πούμε, σημαντικό είναι το κοινωνικό κράτος, δηλαδή ένα μεγάλο κομμάτι της μεγάλης υπερφορολόγησης των πολιτών που βιώνουμε στη χώρα μας, η Ελλάδα έχει από τους μεγαλύτερους έμμεσους φόρους. Δηλαδή επειδή δεν εμπιστευόμαστε τους άμεσους φόρους έχουμε αυξήσει πάρα πολύ τους έμμεσους φόρους.

ΝΦ: Που είναι άδικοι φόροι.

ΑΣ: Αυτό κι αν είναι αδικία, γιατί ένας φτωχός και ένας πλούσιος πληρώνει το ίδιο.

ΝΦ: Αυτά συμβαίνουν σε χώρες με φοροδιαφυγή βέβαια, όπως εμείς.

ΑΣ: Άρα αυτό είναι ένα μεγάλο πρόβλημα. Πρέπει να υπάρχει μεγαλύτερη δικαιοσύνη. Για εμάς μεγαλύτερη δικαιοσύνη τι σημαίνει; Κράτος δικαίου, υγεία, παιδεία, κοινωνική πρόνοια, δηλαδή τα χρήματα που παίρνουμε από τον Έλληνα φορολογούμενο να πηγαίνουνε σωστά, έτσι ώστε αφού φορολογούμαι να μην πηγαίνω να τα δίνω και στο δημόσιο νοσοκομείο, να μην αναγκάζομαι να πηγαίνω στο ιδιωτικό θεραπευτήριο, να πηγαίνω σε ιδιωτικό σχολείο που συζητάγαμε και πριν, αφού πληρώνω που πληρώνω τουλάχιστον αυτά να γυρνάνε πίσω σαν υπηρεσίες. Αυτό δεν συμβαίνει στη χώρα μας και αυτό είναι ένα τεράστιο πρόβλημα και είναι ένα μεγάλο κίνητρο για εμάς που πιστεύουμε στο κοινωνικό κράτος, πιστεύουμε στο ΕΣΥ που έφτιαξε το ΠΑΣΟΚ, πιστεύουμε στο δημόσιο σχολείο και στο δημόσιο πανεπιστήμιο, να τα αλλάξουμε όλα και φυσικά η φορολόγηση να γίνεται όσο το δυνατόν πιο αναλογική. Εμείς αντιδρούμε ιδεολογικά στην επιλογή της Νέας Δημοκρατίας για μηδενικό φόρο στη μεταβίβαση έως 800.000 ευρώ ανά άτομο. Βλέπουμε να φτάνει αυτό μέχρι τα 4,8 εκατομμύρια νομίζω σε μία οικογένεια με παππούδες και γιαγιάδες.

ΝΦ: Για τον φόρο των μερισμάτων πώς τοποθετείστε;

ΑΣ: Για το φόρο των μερισμάτων είναι μια πολύ ενδιαφέρουσα συζήτηση που και εμείς στο εσωτερικό μας την κάνουμε, γιατί ξαφνικά από εκεί που ήτανε 15%, ο ΣΥΡΙΖΑ ο οποίος θέλει να φορολογεί τον πλούτο, το πήγε στο 10 και η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας το πρώτο μέτρο που έκανε ήταν να το πάει στο 5. Ίσως δούμε και εκεί ένα πιο αναλογικό σύστημα φορολόγησης, θα μπούνε περισσότερες κλίμακες, ώστε και οι μικροεπενδυτές να μη λένε, δεν μπορούμε να πάρουμε ούτε λίγο από το μέρισμα μας, αλλά πραγματικά να υπάρχει μία φορολόγηση δίκαιη, έτσι ώστε να αισθάνεται και ο φτωχός ότι δεν φορολογείται μόνο αυτός. Αυτό είναι πολύ σημαντικό. Άρα λοιπόν, για να συνοψίσουμε, πρέπει να παράγουμε πλούτο, πρέπει να υπάρχει ανάπτυξη, πρέπει να υπάρχει πρόοδος στην ελληνική οικονομία βάσει όμως μιας ουσιαστικής και ανθεκτικής ανάπτυξης, να δημιουργήσουμε δηλαδή μια ανθεκτική ελληνική οικονομία, αλλά ταυτόχρονα να υπάρχει και μία δικαιοσύνη όσον αφορά το που πηγαίνουν οι φόροι και το πού πηγαίνουν τα χρήματα του ελληνικού λαού. Κλείνω, για να ολοκληρώσω και την κριτική μου στη Νέα Δημοκρατία ότι τα χρήματα του ελληνικού λαού δεν μπορεί να πηγαίνουν στις απευθείας αναθέσεις, ιδιαίτερα όπως έγιναν τα τέσσερα τελευταία χρόνια και να μην ξέρουμε πραγματικά που επενδύονται τα χρήματα του ελληνικού λαού. Αυτή είναι η μεγάλη μας πολιτική και ιδεολογική διαφορά με τη Νέα Δημοκρατία, αλλά επιτρέψτε μου να σας πω και από την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ έτσι όπως χειρίστηκε όλα αυτά τα ζητήματα τα προηγούμενα τέσσερα χρόνια.

ΝΦ: Θα μου επιτρέψετε ένα σχόλιο, ότι διαπίστωσα πραγματικά ότι τη διαφορετική, τη διαφορετικότητα των οικονομικών θέσεων του ΠΑΣΟΚ – ΚΙΝΑΛ. Ωστόσο όποιος προσεκτικά ακούσει τη συζήτησή μας και πιστεύω ότι θα είναι πάρα πολλοί, θα διαπιστώσει και τα σημεία σύγκλισης θεωρώντας πάντα σταθερά, εγώ προσωπικά ότι το ΠΑΣΟΚ ΚΙΝΑΛ είναι ένα κόμμα το οποίο εν δυνάμει θα μας απασχολήσει στις κυβερνήσεις τις επόμενες.

 ΑΣ: Θα μου επιτρέψετε να πω ότι δεν είναι τυχαία η συζήτηση στο δημόσιο διάλογο, ιδιαίτερα τώρα προεκλογικά και από τη Νέα Δημοκρατία και από το ΣΥΡΙΖΑ στην οποία αποτελούμε ένα εν δυνάμει εταίρο. Γιατί είμαστε ένα κόμμα το οποίο έχει μία πολύ μεγάλη ιστορική παρακαταθήκη. Όλοι νομίζω, όσο κι αν κάνουν κριτική στο ΠΑΣΟΚ, διαχρονικά, τα χρόνια της μεταπολίτευσης αναγνωρίζουν στο ΠΑΣΟΚ ότι συνέβαλε τόσο πολύ επιδραστικά και ουσιαστικά, νομίζω ότι απέχει πάρα πολύ από τα υπόλοιπα κόμματα στη διαμόρφωση μιας άλλης Ελλάδας, από τα χρόνια του Ανδρέα Παπανδρέου, στη συνέχεια στον εκσυγχρονισμό του Κώστα Σημίτη, ακόμα και στη διαχείριση της δύσκολης οικονομικής κατάστασης και της χρεοκοπίας από τον Γιώργο Παπανδρέου και μετά από το Βαγγέλη Βενιζέλο και σίγουρα, επειδή δεν πρέπει να μιλάμε μόνο για το παρελθόν, αναγνωρίζει ότι και η σημερινή ηγεσία και τα σημερινά στελέχη και η σημερινή ιδεολογική και πολιτική ταυτότητα του κόμματος αποτυπώνει την αγωνία μας για μία διαφορετική Ελλάδα που θα δίνει μία προοπτική στους νέους ανθρώπους ιδιαίτερα και κυρίως αυτά τα οποία θα λέμε μέσω του προγράμματός μας, θα είναι πράγματα τα οποία θα τα έχουμε επεξεργαστεί, θα τα έχουμε μετρήσει και στην ουσία θα βοηθάει πάρα πολύ την επόμενη μέρα στην διακυβέρνηση του τόπου.

ΝΦ: Κύριε Γραμματέα, ευχαριστώ θερμά. Καλή επιτυχία!

 ΑΣ: Εγώ ευχαριστώ πολύ για την πρόσκληση και για την πολύ ωραία συζήτηση που κάναμε.

ΝΦ: Γεια σας.

Sports in

LIVE: Ντόρτμουντ – Ατλέτικο Μαδρίτης

LIVE: Ντόρτμουντ – Ατλέτικο Μαδρίτης. Παρακολουθήστε live την εξέλιξη της αναμέτρησης Ντόρτμουντ – Ατλέτικο Μαδρίτης για τα προημιτελικά του Champions League.

Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

in.gr | Ταυτότητα

Διαχειριστής - Διευθυντής: Λευτέρης Θ. Χαραλαμπόπουλος

Διευθύντρια Σύνταξης: Αργυρώ Τσατσούλη

Ιδιοκτησία - Δικαιούχος domain name: ΑΛΤΕΡ ΕΓΚΟ ΜΜΕ Α.Ε.

Νόμιμος Εκπρόσωπος: Ιωάννης Βρέντζος

Έδρα - Γραφεία: Λεωφόρος Συγγρού αρ 340, Καλλιθέα, ΤΚ 17673

ΑΦΜ: 800745939, ΔΟΥ: ΦΑΕ ΠΕΙΡΑΙΑ

Ηλεκτρονική διεύθυνση Επικοινωνίας: in@alteregomedia.org, Τηλ. Επικοινωνίας: 2107547007

ΜΗΤ Αριθμός Πιστοποίησης Μ.Η.Τ.232442

Τετάρτη 17 Απριλίου 2024