Ο κανονισμός με τον οποίο θα απαγορευτεί την επόμενη δεκαετία η πώληση νέων οχημάτων βενζίνης και ντίζελ φαίνεται ότι θα καθυστερήσει μετά τις ενστάσεις χωρών με ισχυρή αυτοκινητοβιομηχανία όπως η Γερμανία και Ιταλία.

Σε συνάντηση εκπροσώπων των χωρών-μελών την Τετάρτη στις Βρυξέλλες, «η Ιταλία θα πάρει θέση κατά του προτεινόμενου ευρωπαϊκού κανονισμού που απαγορεύει την παραγωγή αυτοκινήτων και βαν με κινητήρες εσωτερικής καύσης έως το 2035» δήλωσε σύμφωνα με το Reuters ο ιταλός υπουργός Ενέργειας Γκιλμπέρτο Πιτσέτο Φρατίν.

Στη Γερμανία, ο υπουργός Μεταφορών Φόλκερ Βίσινγκ δήλωσε ότι το Βερολίνο δεν θα στηρίξει το σχέδιο έως ότου λάβει διαβεβαιώσεις για εξαίρεση των συνθετικών καυσίμων, τα οποία θεωρητικά δεν επιδεινώνουν την κλιματική αλλαγή.

Τον Οκτώβριο, το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και οι χώρες-μέλη κατέληξαν σε προκαταρκτική συμφωνία που θα επέβαλε στους κατασκευαστές να μειώσουν τις εκπομπές των αυτοκινήτων κατά 50-55% το 2030, συγκριτικά με τα επίπεδα του 2021, και κατά 100% έως το 2035.

Αυτό θα οδηγούσε ουσιαστικά στην απαγόρευση πώλησης νέων οχημάτων που καίνε ορυκτά καύσιμα.

Η ιταλική κυβέρνηση είχε ανακοινώσει την περασμένη εβδομάδα ότι συμμαχεί με τη Γερμανία και τη Γαλλία προκειμένου να αναθεωρηθεί το σχέδιο.

«Η Ιταλία πιστεύει ότι η επιλογή της ηλεκτροκίνησης δεν πρέπει να είναι ο μόνος τρόπος για την επίτευξη μηδενικών εκπομπών στη μεταβατική φάση» ανέφερε στην ανακοίνωσή του ο υπουργός Ενέργειας.

Η Γερμανία από την πλευρά της πιέζει για την εξαίρεση των συνθετικών καυσίμων, γνωστών και ως e-καυσίμων, τα οποία σύμφωνα με τον υπουργό Μεταφορών θα μπορούσαν να αξιοποιηθούν στα οχήματα ιδιωτικής χρήσης αλλά και σε φορτηγά, πλοία και αεροπλάνα.

Συνθετικά καύσιμα θα μπορούσαν να παραχθούν από διοξείδιο του άνθρακα που απομονώνεται από την ατμόσφαιρα και μετατρέπεται σε υδρογονάνθρακες με ενέργεια από ανανεώσιμες πηγές, κάτι που σημαίνει ότι η καύση τους δεν επιβαρύνει την ατμόσφαιρα με επιπλέον CO2.

Οι επικριτές των e-καυσίμων επισημαίνουν ωστόσο ότι η παραγωγή δεν επαρκεί και θα ήταν καλύτερο να διατεθεί μόνο σε περιπτώσεις που δεν υπάρχει εναλλακτική λύση, όπως τα αεροπλάνα.

Ο Μπέντζαμιν Στέφαν της Greenpeace δήλωσε στο Associated Press πως η παραγωγή συνθετικών καυσίμων είναι ιδιαίτερα ενεργοβόρα διαδικασία. Μελέτες, είπε, δείχνουν πως η ηλεκτρική ενέργεια που απαιτείται για την παραγωγή συνθετικών καυσίμων θα επέτρεπε σε ένα όχημα να διανύσει πέντε φορές μεγαλύτερη απόσταση αν διοχετευόταν απευθείας για τη φόρτιση μπαταριών.

«Αυτό το μη αποδοτικό και ακριβό καύσιμο δεν θα παίξει σημαντικό ρόλο για τα αυτοκίνητα, ειδικά τα νέα αυτοκίνητα το 2035» είπε, και κάλεσε τις γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες να επενδύσουν στην ηλεκτροκίνηση.