Δευτέρα 29 Απριλίου 2024
weather-icon 21o
Υδρογόνο: Το καύσιμο του μέλλοντος έχει πρόβλημα διαρροών

Υδρογόνο: Το καύσιμο του μέλλοντος έχει πρόβλημα διαρροών

Τα περιβαλλοντικά οφέλη του «πράσινου» καυσίμου ίσως εξανεμίζονται λόγω των απωλειών στην ατμόσφαιρα.

Το τρένο του λεγόμενου πράσινου υδρογόνου αναπτύσσει όλο και μεγαλύτερη ταχύτητα, μπορεί όμως να πάσχει από πρόβλημα διαρροών.

Την ώρα που κυβερνήσεις και εταιρείες ενέργειας επενδύουν στο υδρογόνο ως καύσιμο του μέλλοντος, ορισμένοι επιστήμονες ανησυχούν ότι η έλλειψη δεδομένων για τις διαρροές και τις δυνητικές επιπτώσεις τους μπορεί να αποδειχθούν τυφλό σημείο.

Όπως επισημαίνει το Reuters, τουλάχιστον τέσσερις φετινές μελέτες προειδοποιούν ότι το υδρογόνο χάνει το περιβαλλοντικό του πλεονέκτημα όταν διαρρέει στην ατμόσφαιρα.

Υδρογόνο ή μπαταρίες; Airbus και Rolls-Royce πειραματίζονται για τα αεροπλάνα του αύριο

Η Γερμανία καμαρώνει για τα πρώτα τρένα υδρογόνου

Δύο επιστήμονες είπαν στο πρακτορείο πως αν το 10% του υδρογόνου χάνεται κατά την παραγωγή, μεταφορά, αποθήκευση και χρήση, τα οφέλη συγκριτικά με τα ορυκτά καύσιμα εξανεμίζονται πλήρως.

Το υδρογόνο είναι το ελαφρύτερο στοιχείο με το μικρότερο άτομο, γι΄ αυτό και έχει την τάση να διαρρέει ακόμα και από δοχεία που θα παρέμεναν στεγανά στο μεθάνιο, κύριο συστατικό του φυσικού αερίου.

Παρόλα αυτά, η ανάγκη κατάργησης των ορυκτών καυσίμων οδηγεί σε μεγάλες επενδύσεις στο υδρογόνο. Η Ευρωπαϊκή Ένωση ενέκρινε τον Σεπτέμβριο επιδοτήσεις 5,2 δισ. ευρώ για προγράμματα πράσινου υδρογόνου, ενώ στις ΗΠΑ προβλέπονται φοροαπαλλαγές δισεκατομμυρίων  στο νομοσχέδιο για τη μείωση του πληθωρισμού.

Το πρόβλημα με το υδρογόνο που διαρρέει στην ατμόσφαιρα είναι ότι μειώνει τη συγκέντρωση ουσιών που καταστρέφουν τα αέρια του θερμοκηπίου και δυνητικά επιδεινώνει την κλιματική αλλαγή.

Όμως το δυνητικό μέγεθος του προβλήματος παραμένει ασαφές λόγω της έλλειψης αξιόπιστων δεδομένων, προειδοποιούν ειδικοί.

«Χρειαζόμαστε πολύ καλύτερα δεδομένα. Χρειαζόμαστε πολύ καλύτερες συσκευές για να μετράμε τις διαρροές και χρειαζόμαστε επίσης ρυθμιστικό πλαίσιο» για τον έλεγχο των διαρροών, λέει η Σόβι Κορμπό του Πανεπιστημίου Κολούμπια στη Νέα Υόρκη.

Το υδρογόνο είναι επίσης πιο εκρηκτικό από το φυσικό αέριο, κάτι που ίσως εγείρει θέματα ασφάλειας, και έχει την τάση να εξασθενίζει τους μεταλλικούς αγωγούς και να προκαλεί ρωγμές.

Η ενεργειακή κρίση και η έκρηξη τιμών στο φυσικό αέριο ίσως επιταχύνουν τη μετάβαση στο υδρογόνο (Reuters)

Πράσινο υδρογόνο

Το υδρογόνο παράγεται σήμερα κυρίως από φυσικό αέριο σε μια διαδικασία που απελευθερώνει μεγάλες ποσότητες διοξειδίου του άνθρακα και επομένως βλάπτει το κλίμα.

Το λεγόμενο «πράσινο» υδρογόνο παράγεται από την ηλεκτρόλυση του νερού, χρησιμοποιώντας ηλεκτρική ενέργεια από ανανεώσιμες πηγές ώστε να μην υπάρχουν έμμεσες εκπομπές.

ΔΕΗ και Motor Oil συνεργάζονται για παραγωγή πράσινου υδρογόνου

Το βασικό πλεονέκτημα του υδρογόνου είναι ότι η καύση του δίνει μόνο υδρατμούς και μικρές μόνο ποσότητες οξειδίων του αζώτου.

Οι διαρροές αποτελούν ένα ακόμα δυνητικό εμπόδιο στην προώθηση του πράσινου υδρογόνου, εκτός από το υψηλό κόστος, την ανησυχία για θέματα ασφάλειας και την ανάπτυξη υποδομών παραγωγής και μεταφοράς.

Την περασμένη εβδομάδα, η Ευρωπαϊκή Ένωση ανακοίνωσε ότι δέχεται αιτήσεις για ερευνητικά προγράμματα σχετικά με το ρίσκο του πράσινου υδρογόνου σε σχέση με τα δυνητικά οφέλη.

Η βιομηχανία ορυκτών καυσίμων ελπίζει ότι στο μέλλον θα είναι δυνατή η μεταφορά υδρογόνου μέσω υφιστάμενων αγωγών που μεταφέρουν σήμερα φυσικό αέριο.

Παραμένει ωστόσο ασαφές αν οι διαρροές υδρογόνου θα ήταν μεγαλύτερες από τις διαρροές φυσικού μεθανίου –περίπου το 1% του φυσικού αερίου που περνά από τις υποδομές της Ευρώπης εκτιμάται ότι χάνεται τελικά στην ατμόσφαιρα.

Ο γίγαντας της πετρελαιοβιομηχανίας BP, η οποία σχεδιάζει πολυάριθμα έργα υδρογόνου, ανέφερε ότι αναπτύσσει συστήματα παρακολούθησης των δοαρρών.

Όπως δήλωσε ο Φελίπιε Άρμπελεζ, αντιπρόεδρος της εταιρείας, «θέλουμε να ξεκινήσουμε τώρα την προσπάθεια εκτίμησης του πώς μπορούμε να διατηρήσουμε ένα χαμηλό επίπεδο διαρροών σε όλο το μήκος της αλυσίδας αξίας και αυτό θα έχει κρίσιμη σημασία».

Sports in

Παναθηναϊκός: Ζαμόρα, ένας άλλος …Νατσούρας

Πώς την πάτησε ο Παναθηναϊκός στο ματς με τον Αρη;

Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

in.gr | Ταυτότητα

Διαχειριστής - Διευθυντής: Λευτέρης Θ. Χαραλαμπόπουλος

Διευθύντρια Σύνταξης: Αργυρώ Τσατσούλη

Ιδιοκτησία - Δικαιούχος domain name: ΑΛΤΕΡ ΕΓΚΟ ΜΜΕ Α.Ε.

Νόμιμος Εκπρόσωπος: Ιωάννης Βρέντζος

Έδρα - Γραφεία: Λεωφόρος Συγγρού αρ 340, Καλλιθέα, ΤΚ 17673

ΑΦΜ: 800745939, ΔΟΥ: ΦΑΕ ΠΕΙΡΑΙΑ

Ηλεκτρονική διεύθυνση Επικοινωνίας: in@alteregomedia.org, Τηλ. Επικοινωνίας: 2107547007

ΜΗΤ Αριθμός Πιστοποίησης Μ.Η.Τ.232442

Δευτέρα 29 Απριλίου 2024