Κι εκεί που η αγορά τέχνης έδειχνε πως έχει φτάσει στα πιο υψηλά όριά της, το πρώτο μόλις μέρος μιας πολυαναμενόμενης δημοπρασίας κατάφερε να σπάσει κάθε όριο και να αναδειχθεί η πλέον κερδοφόρα στην Ιστορία. Η είδηση για το ρεκόρ του 1,5 δισ. δολαρίων που σημειώθηκε την Τετάρτη στη Νέα Υόρκη με την πώληση έργων από τη συλλογή του συνιδρυτή της Microsoft Πολ Αλεν σίγουρα θα απασχολήσει όσους παρακολουθούν τις εξελίξεις στην αγορά της τέχνης, καθώς αν την αναλύσει κάποιος θα εντοπίσει 23 επιμέρους ρεκόρ που σημειώθηκαν για ισάριθμους καλλιτέχνες, όπως και πέντε έργα που έσπασαν το φράγμα των 100 εκατ. δολαρίων. Το τελικό ποσό που συγκεντρώθηκε ωστόσο είναι 1.622.249.50 δολάρια, καθώς στον εντυπωσιακό τζίρο της Τετάρτης, που κέρδισε δικαίως τη μερίδα του λέοντος όσον αφορά τη δημοσιότητα, θα πρέπει να προστεθούν και οι πωλήσεις της Πέμπτης. Στο δεύτερο μέρος της δημοπρασίας πωλήθηκε όπως και την πρώτη το 100% των έργων – 95 έργα την Πέμπτη και  60  την Τετάρτη – τα οποία έφεραν επιπλέον στο ταμείο 115.863.500 δολάρια, τα οποία θα διατεθούν για φιλανθρωπικούς σκοπούς.

Η δημοπρασία με τα έργα της συλλογής Αλεν, η οποία πραγματοποιήθηκε από τον οίκο Christie’s, ήρθε να ταράξει τα λιμνάζοντα ύδατα στην αγορά της τέχνης, εκτιμούν άνθρωποι που γνωρίζουν τον χώρο σε βάθος, καθώς μέσα σε μία μόνο βραδιά βγήκαν στο σφυρί αριστουργήματα που θα ζήλευαν ακόμα και τα πλουσιότερα σε συλλογές μουσεία του κόσμου.

Ανεπηρέαστη η αγορά

Τα αποτελέσματα επιβεβαιώνουν ότι η αγορά της τέχνης μένει ανεπηρέαστη σε μεγάλο βαθμό από τα πολιτικο-οικονομικά γεγονότα που συμβαίνουν στην υφήλιο και απόδειξη αποτελεί ότι δόθηκαν μάχες για τα πιο ακριβά έργα. Ενδεικτικό είναι ότι μόνο για τον πίνακα του Ζορζ Σερά «Τα μοντέλα (μικρή εκδοχή)» – το οποίο βγαίνει σε δημοπρασία για πρώτη φορά εδώ και 52 χρόνια και άλλαξε χέρια προς 149 εκατ. δολάρια – κονταροχτυπήθηκαν τέσσερις υποψήφιοι αγοραστές που θέλησαν να επενδύσουν σε ένα «ανθεκτικό» περιουσιακό στοιχείο. Δεν είναι τυχαίο άλλωστε ότι ποτέ ως τώρα περισσότερα από δύο έργα στην ίδια δημοπρασία δεν είχαν ξεπεράσει το όριο των 100 εκατ. δολαρίων και στην παρούσα έφτασαν τα πέντε. Στη δεύτερη μέρα κορυφαίο έργο αναδείχθηκε το ύψους 5,8 μ. γλυπτό του ζεύγους Κλάες Ολντενμπουργκ και Κούσιε φαν Μπρίγκεν «Γομολάστιχα Γραφομηχανής, Κλίμακα Χ» που πωλήθηκε προς 8,4 εκατ. δολάρια, 3 εκατ. περισσότερα από την αρχική εκτίμηση.

Ρόλο, βεβαίως, έπαιξε και η ποιότητα των έργων που σαφώς ανήκουν στην κατηγορία των blue-chips. Δεν είναι τυχαίο άλλωστε πως μέσα στην αίθουσα είχε συγκεντρωθεί η αφρόκρεμα των εμπόρων και συλλεκτών: από τον ιδιοκτήτη του σημαντικότερου δικτύου γκαλερί παγκοσμίως, Λάρι Γκαγκόζιαν, έως τον εκ των κορυφαίων συλλεκτών και ιδιοκτήτη του οίκου Christie’s, Φρανσουά Πινό.

Τέλος, μια ακόμα παρατήρηση έχει να κάνει με το προφίλ των αγοραστών. Την πρώτη ημέρα οι πλειοδότες προέρχονταν από 19 χώρες και τη δεύτερη από 31. Οσοι απέκτησαν κάποιο από τα προσφερόμενα έργα είναι κατά το ένα τέταρτο Ασιάτες, γεγονός που επιβεβαιώνει πως η ασιατική αγορά όχι απλώς είναι ενεργή αλλά και διαρκώς αναπτυσσόμενη.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ ΝΕΑ