Ιωάννα Παππά στο in: «Είναι σημαντικό να γνωρίζεις τα προσωπικά σου όρια, να μην φοβάσαι να ορθώσεις ανάστημα»
Η ταλαντούχα ηθοποιός μας μιλά για το ρόλο της Κλυταιμνήστρας, που θα υποδυθεί αυτό το καλοκαίρι, το θέατρο, το κίνημα του #metoo αλλά και πόσο την άλλαξε η μητρότητα.
Η Ιωάννα Παππά ανήκει στις ηθοποιούς που μελετά προσεκτικά το κάθε της βήμα, αγαπά και σέβεται τη δουλειά της και αυτό αποδεικνύεται από τη μέχρι στιγμής ιδιαίτερα επιτυχημένη διαδρομή της.
Αυτό το καλοκαίρι πρωταγωνιστεί στην παράσταση «Ιφιγένεια εν Αυλίδι», σε σκηνοθεσία Θέμη Μουμουλίδη, στο ρόλο της Κλυταιμνήστρας.
Μιλήσαμε μαζί της λίγες ημέρες πριν την πρεμιέρα της μεγάλης καλοκαιρινής περιοδείας της παράστασης σε μια συνέντευξη εφ όλης της ύλης.
«Βρισκόμαστε 3 εβδομάδες πριν την πρεμιέρα μας, που θα γίνει το Σάββατο 16 Ιουλίου στο Φεστιβάλ Αρχαίας Ήλιδας.
Στις 19 και 20 Αυγούστου θα είμαστε στο Αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου και εν συνόλω θα δώσουμε 45 παραστάσεις όλο το καλοκαίρι, σε πολλές πόλεις της Ελλάδας.»
Μιλήστε μας για τη νέα συνεργασία σας με τον Θέμη Μουμουλίδη και την παράσταση που συμμετέχετε;
«Με τον Θέμη Μουμουλίδη έχουμε μια καλή συνεργασία τα τελευταία 10 χρόνια, όταν είχαμε ανεβάσει πρώτη φορά το ίδιο έργο.
Η τωρινή «Ιφιγένεια εν Αυλίδι» είναι μια διαφορετική προσέγγιση, μια ολοκαίνουργη ανάγνωση, επιχειρώντας να επανατοποθετήσουμε τα όρια, αναδεικνύοντας την εφιαλτική σχέση της τραγωδίας του Ευριπίδη με την δυστοπία της εποχής μας.
Πρόκειται για ένα αντιπολεμικό έργο και θέλουμε να τονίσουμε την αγριότητα εκείνης της εποχής που μοιάζει με το σήμερα.
Στην «Ιφιγένεια εν Αυλίδι», μια κοινωνία σε παρακμή θυσιάζει την Ιφιγένεια –και μια ολόκληρη γενιά νέων ανθρώπων- για έναν μάταιο και άδικο πόλεμο.
Ο Ευριπίδης μπαίνει βαθιά στην ανθρώπινη ψυχολογία, παρά ότι τα κείμενα των τραγωδιών εστιάζουν στους κόσμους των ανθρώπων γενικότερα.
Μέσα από αυτό το κείμενο παρουσιάζονται οι ανθρώπινες αδυναμίες.
Πόσο δύσκολο είναι να μείνει ο άνθρωπος ακέραιος, ειδικά όταν έχει στενή επαφή με την εξουσία.
Πως μπορεί να γίνει από ένας απλός μοχλός… ένα τέρας.
Θεωρώ ότι δημιουργούμε μια παράσταση που βγαίνει έξω από τα όρια της, αρκετά ευανάγνωστη προς τους θεατές.»
Πριν 10 χρόνια στο ίδιο έργο ερμηνεύατε το ρόλο της Ιφιγένειας ενώ τώρα της Κλυταιμνήστρας.
«Με συγκινεί πολύ η συγκεκριμένη χρονική στιγμή που υποδύομαι τον συγκεκριμένο ρόλο.
Όταν ξαναδιάβασα το κείμενο ένιωσα πολλά σημεία ταύτισης. Νιώθω ότι επικοινωνώ πολύ μαζί της.
Ίσως είναι πολύ έντονο το στοιχείο της μάνας.
Μια γυναίκα που είναι προδομένη, έχει δεχθεί βία στο παρελθόν.
Ο σύζυγος της, την έχει κάνει δική του με τη βία.
Και παρόλα αυτά υπήρξε υποδειγματική σύντροφος, ως σύζυγος, ως μητέρα, ως άνθρωπος.
Μια γυναίκα που ζούσε στη σκιά του άνδρα της, λειτουργούσε ως δεξαμενή δύναμης για να προχωράει μόνο εκείνος.
Και βιώνει τη μεγάλη προδοσία αφού ζει τη στιγμή που ο Αγαμέμνονας πρέπει να θυσιάσει την κόρη τους, την Ιφιγένεια προς χάρην της εκστρατείας του.»
Αναφέρεστε στο στοιχείο της βίας που βιώνει η γυναίκα. Έχετε βιώσει κάτι αντίστοιχο;
«Όχι, προσωπικά δεν έχω βιώσει βία.
Αλλά δεν μπορείς να μείνεις ανεπηρέαστος από τα γεγονότα που συμβαίνουν γύρω του.
Δυστυχώς τα τελευταία χρόνια βλέπουμε έντονα τη μορφή της κακοποίησης γύρω μας.
Υποτίθεται στις δυτικές κοινωνίες είχαν εξομαλυνθεί αυτές οι συμπεριφορές, αλλά μάλλον βρισκόμασταν σε μια πλάνη.
Παρακολουθούμε γυναικοκτονίες για ασήμαντους λόγους και μια ευκολία να ξεπερνάει κάποιος τα όρια.»
Το κίνημα του #Metoo θεωρείτε ότι μπορεί να βοηθήσει ώστε εξομαλυνθεί η κατάσταση;
«Ζούσαμε σε μια κατάσταση ανοχής, σαν μια συνήθεια που οι άνθρωποι είχαν μάθει να υπομένουν, να μην τους σέβονται, να μην διεκδικούν τα δικαιώματα τους. Να μην μιλάνε.
Θα έλεγα υπήρχαν κλειστά αυτιά. Θεωρώ ότι σιγά- σιγά ανοίγουν τα αυτιά.
Παρόλα αυτά βλέπουμε ένα πρωτόγνωρο ξέσπασμα βίας.
Μάλλον είμαστε σε μια περίοδο που τα πράγματα προσπαθούν να ξεκαθαρίσουν αλλά και με τους δύο τρόπους.
Και με το καλό και με το κακό. Και με το ηθικό και το ανήθικο.
Ας ελπίσουμε σε μια περίοδο πιο καθαρή, που θα έχουμε καταφέρει να ξεπεράσουμε τους εφιάλτες μας.
Στην ανθρώπινη φύση διαθέτουμε όλα τα στοιχεία και πρέπει να επιλέξουμε ποια διαδρομή θα ακολουθήσουμε.
Και στην «Ιφιγένεια εν Αυλίδι», ο Αγαμέμνονας είναι αντιμέτωπος με το φρικτό δίλημμα, σπαρασσόμενος ανάμεσα στην πατρική αγάπη και το καθήκον προς την πατρίδα.
Και τελικά υποκύπτει στην «ανάγκη» και αποφασίζει να θυσιάσει το παιδί του.»
Το τελευταίο διάστημα είχαμε μαρτυρίες πολλών συναδέλφων σας, οι οποίοι βρέθηκαν αντιμέτωποι με διάφορες μορφές βίας ή κακοποίησης.
Βιώσατε κάτι αντίστοιχο στην καλλιτεχνική σας διαδρομή μέχρι σήμερα;
«Έχω την τάση όταν κάποιος ή κάτι με προσβάλει να αντιδρώ και να έρχομαι σε σύγκρουση.
Να λύνω τα προβλήματα. Υπήρξαν δύσκολες στιγμές και στη δική μου επαγγελματική διαδρομή αλλά έδωσα τις μάχες μου.
Είναι σημαντικό να γνωρίζεις τα προσωπικά σου όρια, να μην φοβάσαι να ορθώσεις ανάστημα.»
Ποια είναι τα επόμενα καλλιτεχνικά σας σχέδια; Δίνετε προτεραιότητα στο θέατρο;
«Ναι είναι αλήθεια ότι το θέατρο είναι πάντα ο άξονας μου.
Το χειμώνα θα βρεθώ στο θέατρο Βεάκη και θα συνεργαστώ με τον Γιώργο Νανούρη και τον Πυγμαλιώνα Δαδακαρίδη.
Στην τηλεόραση δεν έχω κάποια συγκεκριμένη πρόταση που να με ενδιαφέρει προς ώρας.
Η αλήθεια είναι ότι θα προτιμούσα μια εβδομαδιαία σειρά παρά μια καθημερινή λόγω χρόνου.»
Παράλληλα με τα επαγγελματικά σας τα τελευταία 3 χρόνια είστε μητέρα. Μιλήστε μας για αυτόν το ρόλο σας;
«Ο ρόλος της μάνας σε κάνει να κοιτάζεις μπροστά. Να μην σε βάζουν κάτω τα προβλήματα.
Το παιδί μου είναι σίγουρα η προτεραιότητα μου.
Σε αυτήν την ηλικία χρειάζεται έντονα την παρουσία μου και θέλω να είμαι κοντά του προσφέροντας του ασφάλεια, εμπιστοσύνη και αγάπη.
Προσπαθώ να του δίνω ποιοτικό και ουσιαστικό χρόνο.
Δυστυχώς το τελευταίο διάστημα έχασα τη μητέρα μου και διαπίστωσα όντας εγώ μάνα υπάρχει μέλλον, ελπίδα και συνέχεια μέσω του παιδιού.»
ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗΣ
Μετάφραση Παναγιώτα Πανταζή
ΣκηνοθεσίαΘέμης Μουμουλίδης
Σκηνικό Γιώργος Γαβαλάς
ΜουσικήΣταύρος Γασπαράτος
Κοστούμια Νίκη Ψυχογιού
ΚίνησηΣεσίλ Μικρούτσικου
Φωτισμοί Νίκος Σωτηρόπουλος
α’ βοηθός σκηνοθέτη Γεωργία Πιερρουτσάκου
β’ βοηθός σκηνοθέτη Νικολέττα Μακρυνόρη
Βοηθός συνθέτη – μουσική διδασκαλία Αλεξάνδρα Κατερινοπούλου