Το 2020 εκτός από χρονιά πανδημίας, υπήρξε και μια χρονιά σημαντικών ανακατατάξεων σε ό,τι αφορά τις προτιμήσεις των αγοραστών αυτοκινήτων που σταδιακά γυρίζουν την πλάτη στις πάλαι ποτέ compact καθιερωμένες προτάσεις προς όφελος της ηλεκτροκίνησης αλλά και των SUV.

Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις των αναλυτών, αν οι τάσεις εξακολουθήσουν, το 2021 θα είναι η χρονιά που οι κατηγορίες των μικρών αυτοκινήτων θα ξεπεραστούν από τα compact SUV, στοιχείο που εν μέρει οφείλεται και στους κατασκευαστές οι οποίοι προτιμούν να επικεντρωθούν σε μεγαλύτερες κατηγορίες προκειμένου να αναπτύξουν τα ηλεκτροκίνητα σχέδιά τους και να αντισταθμίσουν το κόστος που αυτά συνεπάγονται.

«Η μετατόπιση του βάρους στην εξέλιξη μεγαλύτερων αυτοκινήτων αποτελεί την ενδεδειγμένη στρατηγική στην προσπάθεια των αυτοκινητοβιομηχανιών για να ενισχύσουν την κερδοφορία τους, ωστόσο για ορισμένες αυτό θα αποβεί σε βάρος του όγκου πωλήσεων και του μεριδίου αγοράς τους» σχολιάζει χαρακτηριστικά ο Sammy Chan, αναλυτής της LMC Automotive.

Σύμφωνα με την LMC, οι πωλήσεις στις κατηγορίες των supermini υπέστησαν πτώση της τάξης του 22% κατά τη διάρκεια του 2020 και δεν αναμένεται να επιστρέψουν στα επίπεδα του 2019 πριν από το 2024 χωρίς ωστόσο να εγγυάται κανείς ότι θα διατηρήσουν την θέση τους και τη δημοτικότητά τους στην ευρωπαϊκή αγορά.

Ενδεικτικό των τάσεων και των προτιμήσεων στην ευρωπαϊκή αγορά το 2020 είναι ότι, σύμφωνα με τα στοιχεία της Jato Dynamics στην πρώτη θέση της compact κατηγορίας εξακολουθεί να βρίσκεται η Renault με το Clio το οποίο όμως «έχασε» 17% των πωλήσεών του σε σχέση με το 2019. Παράλληλα ωστόσο το αμιγώς ηλεκτροκίνητο supermini Zoe, επίσης δια χειρός Renault κατάφερε να «τρυπώσει» στο top10 των προτιμήσεων των Ευρωπαίων αγοραστών αυξάνοντας τις πωλήσεις του κατά περίπου 118% σε σχέση με το 2019 και φτάνοντας τις 100.000 μονάδες.

Όπως, παρ΄όλα αυτά εξήγησε ο επικεφαλής της Renault Luca de Meo κατά την παρουσίαση του σχεδίου του για την επάνοδο της Renault στην κερδοφορία «πάνω από τα 2/3 των πωλήσεών μας προέρχονται από το B-Segment τη στιγμή που τα κέρδη από το C-Segment είναι τριπλάσια και εγγυώνται 30% περιθώριο κέρδους/αυτοκίνητο.

Σε αντίστοιχη θέση δείχνει να βρίσκεται το σύνολο των ευρωπαίων κατασκευαστών καθώς, κατά κοινή ομολογία τα μεγέθη και η τιμή των μικρών/μικρομεσαίων αυτοκινήτων ταιριάζουν απολύτως με τα ζητούμενα των αγοραστών στη γηραιά ήπειρο με τη διαφορά ότι πλέον οι τελευταίοι περιμένουν από την συγκεκριμένη κατηγορία το επίπεδο τεχνολογίας και ποιότητας που συνήθως συναντάμε σε premium προϊόντα. Σε αυτά θα πρέπει να συνυπολογίσει κανείς ότι οι κατασκευαστές έχουν να αντιμετωπίσουν ολοένα αυστηρότερες προδιαγραφές εκπομπών ρύπων και ασφάλειας σε ό,τι αφορά τις μικρές κατηγορίες.

Ο τρόπος αντιμετώπισης του προβλήματος του υψηλού κόστους εξέλιξης-απαίτησης για χαμηλή τιμή από ορισμένες αυτοκινητοβιομηχανίες είναι να επιχειρήσουν να ωθήσουν το κοινό τους προς αρτιότερα εξοπλισμένες εκδόσεις με υψηλότερη τιμή.

Ενδεικτική είναι η δήλωση του υπεύθυνου για την τιμολόγηση των προϊόντων της Hyundai Europe, Raf Van Nuffel o οποίος κατά την πρεμιέρα του νέου i20 δήλωσε ότι «η Hyundai θα επικεντρωθεί στην ποιότητα των πωλήσεων εξ και σχεδιάζουμε μικρότερο όγκο παραγωγής για το 2021.

Κάτι ανάλογο είχε πράξει και η Ford η οποία με τον ανασχεδιασμό του Fiesta το 2017, προσπάθησε να στρέψει το κοινό προς τις ακριβότερες και πλουσιότερα εξοπλισμένες εκδόσεις, εξαλείφοντας από τις επιλογές του Fiesta τις πιο προσιτές εκδόσεις αλλά και προειδοποιώντας παράλληλα ότι οι πωλήσεις του μοντέλου προδιαγράφονταν χαμηλότερες.

Οι προβλέψεις επαληθεύτηκαν καθώς το Ford Fiesta το οποίο παραδοσιακά αποτελεί ένα από τα τρία δημοφιλέστερα «μικρά» της Ευρώπης, σημείωσε το 2020 μειωμένες κατά 32% πωλήσεις, σταματώντας στις 154.772 μονάδες.

Ανάλογη είναι η εικόνα και για το VW Polo το οποίο αν και εξακολουθεί να αποτελεί από τις δημοφιλέστερες επιλογές έπεσε από την 2η στην 4η θέση της κατηγορίας για το 2020, κάτι που σύμφωνα με τις εκτιμήσεις των αναλυτών, οφείλεται και στην απουσία ηλεκτροκίνητης τεχνολογίας από τις επιλογές του καθώς, σύμφωνα με τα στατιστικά του 2020 αλλά και το παράδειγμα του Renault Zoe, τα οχήματα με κάποιου είδους ηλεκτρική τεχνολογία απέσπασαν σχεδόν το ¼ των συνολικών πωλήσεων στην μικρή κατηγορία για το 2020.

Εξίσου ενδεικτικό των τάσεων είναι ότι μία από τις δημοφιλέστερες επιλογές και από τους μεγάλους νικητές του 2020 στην μικρή κατηγορία ήταν το Toyota Yaris το οποίο σκαρφάλωσε στην τρίτη θέση της κατάταξης του segment χάρη στην υψηλή δημοτικότητα της υβριδικής έκδοσής του. H τελευταία, εκτός χάρισε στην Toyota και τον μεγαλύτερο αριθμό πωλήσεων σε ένα μήνα για μοντέλο καθώς με 33.000 παραγγελίες τον μήνα Σεπτέμβριο το Yaris κατέρριψε το προηγούμενο αντίστοιχο ρεκόρ των Ιαπώνων.

Ο επικεφαλής πωλήσεων και marketing της Toyota, είχε δηλώσει τότε: «η ζυγαριά έχει γείρει συντριπτικά προς την υβριδική έκδοση. Στην νέα γενιά του Yaris έχουμε 80% πωλήσεις για την υβριδική έκδοση όταν στην προηγούμενη τρίτη γενιά του το συγκεκριμένο ποσοστό δεν ξεπερνούσε το 55%».

Κάτι ανάλογο αναμένεται να συμβεί και με την υβριδική έκδοση του Renault Clio με τα διακριτικά E-Tech η οποία ωστόσο ξεκίνησε την εμπορική της πορεία στην εκπνοή του 2020 και η δυναμική της δεν καταγράφηκε στα στατιστικά της προηγούμενης χρονιάς.

Εκτός από τα συμβατικά supermini ένα άλλο θύμα των νέων τάσεων είναι οι εκδόσεις diesel ειδικά στην μικρή κατηγορία. Ενδεικτικό είναι ότι παρά την μακρά πορεία των πετρελαιοκίνητων εκδόσεων, αυτές χάνουν συνεχώς έδαφος από την ηλεκτροκίνηση. Ενδεικτικό είναι ότι το 2020, το μερίδιο αγοράς των diesel στην μικρή κατηγορία διαμορφώθηκε σε 9,3% ενώ των ηλεκτροκίνητων εκδόσεων σε 7,2%. Παράλληλα, όπως προβλέπουν οι αναλυτές, δεν αργεί η στιγμή που οι ηλεκτροκίνητες εκδόσεις θα ξεπεράσουν τις diesel και σε ετήσια βάση καθώς σε μηνιαία βάση έχει ήδη συμβεί μία φορά αν και οριακά.

Εξάλλου, η συμβολή των ηλεκτροκίνητων εκδόσεων στις συνολικές supermini πωλήσεις μιας αυτοκινητοβιομηχανίας είναι καθοριστική αν αναλογιστεί κανείς το παράδειγμα του Zoe αλλά και ότι το Peugeot e-208 εκπροσωπεί το 16% των πωλήσεων της γαλλικής φίρμας στην κατηγορία ενώ το επίσης ηλεκτροκίνητο Opel e-Corsa, εκπροσωπεί το 8,1%.

Σε ό,τι αφορά το μέλλον, σύμφωνα με την LMC, νομοτελειακά αν και οι κατασκευαστές δεν πρόκειται να εγκαταλείψουν συλλήβδην την μικρή κατηγορία, αυτή αναμένεται να μετασχηματιστεί σημαντικά επενδύοντας εκτός από την ηλεκτροκίνηση, σε μεγαλύτερα μεγέθη και πιο περιπετειώδη χαρακτηριστικά προκειμένου να «επιβιώσει» από την SUV φρενίτιδα αλλά και αντισταθμίσει για τις εταιρείες το υψηλό κόστος εξέλιξης που συνεπάγεται η εποχή μετάβασης την οποία διανύουμε.

Γράψτε το σχόλιό σας

Ακολουθήστε το στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο