Το θρυλικό μουσείο Πράδο της Μαδρίτης επιχειρεί να μετατραπεί «πολύ πιο συμπεριληπτικό» μέσω αλλαγών στη μόνιμη συλλογή του που θα εξασφαλίσουν πολύ μεγαλύτερη εκπροσώπηση έργων γυναικών ή διεθνών καλλιτεχνών.

Ο Μιγκέλ Φαλομίρ, διευθυντής του Πράδο, δήλωσε ότι «μια από τις θετικές παρενέργειες του κοροναϊού» ήταν ότι κατά το διάστημα που το μουσείο έμεινε κλειστό, το προσωπικό του είχε τον χρόνο να επανεκτιμήσει τους θησαυρούς που κρύβονται στο εσωτερικό του και τον τρόπο που αυτοί παρουσιάζονται.

Όπως εξηγεί, αν και ορισμένα τμήματα του μουσείου ήταν εξαιρετικά διαμορφωμένα, άλλα ήταν «αναχρονιστικά και διαιώνιζαν τα ιστοριογραφικά μοντέλα του 19ου αιώνα».

Όπως τόνισε, η απόφασή τους να κάνουν πιο συμπεριληπτικό το μουσείο δεν ήταν ξαφνική, ενώ τα κίνητρα δεν ήταν τα «καπρίτσια των επιμελητών ή του διευθυντή», αλλά μια επιθυμία καλύτερης ερμηνείας διαφορετικών σχολών και εποχών.

Το Πράδο επιδίωξε να απογυμνώσει την έμφυλη ανισορροπία στη συλλογή του με μια έκθεση της περσινής χρονιάς, με τίτλο «Uninvited Guests», η οποία εξερευνούσε τον τρόπο με τον οποίο η τέχνη που αγοράστηκε από το ισπανικό κράτος μεταξύ του 1833 και του 1931 αντιμετώπιζε τις γυναίκες, ως ανθρώπους και καλλιτέχνες.

Ωστόσο, η έκθεση δέχθηκε επικρίσεις από ορισμένες γυναίκες καλλιτέχνιδες και ακαδημαϊκούς, που κατηγόρησα το μουσείο ότι εφαρμόζει ακριβώς τις ίδιες μισογύνικες λογικές που προσπαθούσε να καταδείξει, εστιάζοντας σε πολλά έργα ανδρών αντί να τιμά και εκείνα που δημιουργούνται από γυναίκες.

«Υπάρχουν καλλιτεχνικά φαινόμενα και καλλιτέχνες που μέχρι στιγμής αποκλείονταν πλήρως –όχι μόνο γυναίκες αλλά και οπτικές, τόσο σημαντικές όσο η κοινωνική ζωγραφική, που δεν είχε βρει τη θέση της στη συλλογή του 19ου αιώνα… ή η ζωγραφική από διαφορετικά σημεία του πλανήτη, όπως οι Φιλιππίνες, μια χώρα που η τέχνη της γιορτάζεται όλο και περισσότερο».

Παράλληλα, ο Φιλομίρ δήλωσε ότι το μουσείο προωθεί την έρευνα για προγράμματα που θα αυξήσουν την ορατότητα των γυναικών και σύντομα θα ανακοινώσει μια ερευνητική υποτροφία για τη διερεύνηση έμφυλων ζητημάτων.

Επιπλέον, τόνισε ότι οι αλλαγές θα είναι πολύ ευρύτερες: «Όπως έχω πει πολλές φορές, δεν είναι μόνο θέμα φύλου –αν και είναι γεγονός ότι οι γυναίκες έχουν αποκλειστεί από τη μόνιμη συλλογή του μουσείου και από τις εκθέσεις του», εξήγησε.

«Υπάρχουν όμως3 και ολόκληρες περίοδοι στην ιστορία της τέχνης και ολόκληρες περιοχές που έχουν αποκλειστεί. Σιγά-σιγά θα δημιουργήσουμε ένα πιο συμπεριληπτικό Πράδο».

Με πληροφορίες από Guardian