Δευτέρα 22 Απριλίου 2024
weather-icon 21o
335 Μοίρα: Οι «τίγρεις» της Πολεμικής Αεροπορίας

335 Μοίρα: Οι «τίγρεις» της Πολεμικής Αεροπορίας

Η συγκρότηση της 335 ΒΕΜΔ (Βασιλικής Ελληνικής Μοίρας Διώξεως) έλαβε χώρα τον Οκτώβριο του 1941 στην Παλαιστίνη, ενόσω η χώρα μας βρισκόταν υπό ιταλογερμανική κατοχή

Μια ξεχωριστή θέση στην ιστορία της Ελληνικής Πολεμικής Αεροπορίας καταλαμβάνει η 335 Μοίρα «Τίγρης» ως η παλαιότερη Μοίρα Διώξεως.

Η συγκρότηση της 335 ΒΕΜΔ (Βασιλικής Ελληνικής Μοίρας Διώξεως) έλαβε χώρα τον Οκτώβριο του 1941, ενόσω δηλαδή η χώρα μας βρισκόταν υπό ιταλογερμανική κατοχή, στο αεροδρόμιο Ακίρ της Παλαιστίνης.

Οι πιλότοι της πρώτης αυτής ελληνικής Μοίρας ήταν στελέχη της Ελληνικής Βασιλικής Αεροπορίας που είχαν σταλεί στο Ιράκ από το 1940, για να εκπαιδευτούν από τους Βρετανούς, καθώς και αρκετοί πιλότοι που είχαν καταφύγει στη Μέση Ανατολή μετά την κατάληψη της Ελλάδας, προκειμένου να συνεχίσουν από εκεί τον αγώνα τους για την απελευθέρωση της πατρίδας.

Εξοπλισμένη αρχικά με αεροσκάφη Hurricane IIB και Hurricane IIC, ακολούθως δε (από το Δεκέμβριο του 1943) με αεροσκάφη Spitfire VB και VC, η 335 ΜΔ (Μοίρα Διώξεως), που υπαγόταν στην 339 Πτέρυγα Μάχης της RAF, εκτελούσε επιχειρήσεις στη Βόρεια Αφρική, στην Ιταλία, στη Γιουγκοσλαβία, στην Αλβανία και στην κατεχόμενη Ελλάδα (Κρήτη, Κυκλάδες και Δωδεκάνησα).

Επίσης, τα αεροσκάφη της Μοίρας, εκκινώντας από πρόχειρα αεροδρόμια της Μέσης Ανατολής, συμμετείχαν σε αποστολές προστασίας νηοπομπών.

Στο πλαίσιο των ανωτέρω επιχειρήσεων, η 335 ΜΔ έπληξε διά βομβαρδισμού και πολυβολισμού από χαμηλό ύψος το ιταλικό στρατηγείο στη Λιβύη.

Η επιχείρηση αυτή πραγματοποιήθηκε κατόπιν επίμονων αιτημάτων των ελληνικών πληρωμάτων στις 28 Οκτωβρίου 1942, στην επέτειο των δύο ετών από την έναρξη του Ελληνοϊταλικού Πολέμου.

Το φθινόπωρο του 1944 η 335 ΜΔ μεταστάθμευσε αρχικά (το Σεπτέμβριο) στην Ιταλία και λίγο αργότερα (περί τα τέλη Οκτωβρίου) στην Ελλάδα, στο αεροδρόμιο Χασανίου (Ελληνικού).

Εκεί αποδόθηκε από τους Βρετανούς στο ελληνικό κράτος, μαζί με τις 336 ΜΔ και 13 ΜΕΒ (Μοίρα Ελαφρού Βομβαρδισμού), που είχαν επίσης συγκροτηθεί στη Μέση Ανατολή.

Κατά τη διάρκεια του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου η 335 ΜΔ απώλεσε 18 πιλότους, ενώ πραγματοποίησε 5.555 εξόδους (8.500 ώρες πτήσης, καθώς και άλλες 12.000 ώρες πτήσης για εκπαιδευτικούς σκοπούς).

Τον Αύγουστο του 1945 η 335 ΜΔ μεταστάθμευσε στο αεροδρόμιο του Σέδες, στη Θεσσαλονίκη.

Τον Ιούνιο του 1947 η Μοίρα παρέλαβε τα νέα αεροσκάφη Spitfire IX και XVI, προκειμένου να μπορέσει να υποστηρίξει τις δυνάμεις του Εθνικού Στρατού στις επιχειρήσεις των ετών 1947-1949.

Τον Οκτώβριο του 1953 η 335 ΜΔ κατέστη η πρώτη Μοίρα που αντικατέστησε τα ελικοφόρα αεροσκάφη της με αεριωθούμενα τύπου F-84G και RT-33A, στο αεροδρόμιο της Ελευσίνας.

Η Μοίρα, μετονομασθείσα σε 335 ΜΔΒ (Μοίρα Διώξεως & Βομβαρδισμού), μεταστάθμευσε ακολούθως στην 111 ΠΜ (Πτέρυγα Μάχης), στο αεροδρόμιο της Νέας Αγχιάλου, και παρέμεινε εκεί έως το Σεπτέμβριο του 1957.

Επόμενοι σταθμοί της Μοίρας, που είχε αρχίσει από το φθινόπωρο του 1957 να παραλαμβάνει τα αεροσκάφη F-84F, ήταν η 110 ΠΜ στη Λάρισα (έως το Μάιο του 1960) και η Τανάγρα (από το Νοέμβριο του 1960).

Το Μάιο του 1965 η 335 ΜΔΒ άρχισε να παραλαμβάνει τα αεροσκάφη F-104G Starfighter, με τα οποία έμελλε να πετούν οι άνδρες της έως τις 31 Μαΐου 1992, αναλαμβάνοντας σημαντικό μέρος των αποστολών κρούσης της Πολεμικής Αεροπορίας.

Στις 30 Ιουνίου 1977 η Μοίρα μεταστάθμευσε στην 116 ΠΜ, στο αεροδρόμιο του Αράξου.

Στις 3 Απριλίου 1993 η Μοίρα μετονομάστηκε σε 335 ΜΒ (Μοίρα Βομβαρδισμού).

Η παραλαβή των αμερικανικών αεροσκαφών δεύτερης γενιάς Α-7Ε Corsair ΙΙ ενίσχυσε σε πολύ μεγάλο βαθμό τη μαχητική ισχύ της Μοίρας.

Από το 2009 ξεκίνησε μια νέα εποχή τόσο για την 335 ΜΒ όσο και για την Ελληνική Πολεμική Αεροπορία γενικότερα.

Η Μοίρα σταμάτησε πλέον να πετά με τα Α-7Ε και άρχισε να παραλαμβάνει τα αεροσκάφη τέταρτης γενιάς F-16M Block 52+ Advanced, στις καινούριες εγκαταστάσεις της, που κατασκευάστηκαν στο χώρο της 116 ΠΜ.

Οι σύγχρονοι χειριστές των αεροσκαφών της 335 Μοίρας, φέροντας περήφανοι το έμβλημα του τίγρη στο στήθος τους, εκτελούν όλη την γκάμα αεροπορικών αποστολών, νυχθημερόν και υπό οποιεσδήποτε συνθήκες, τιμώντας τη μνήμη των προκατόχων τους και τις παραδόσεις της Ελληνικής Πολεμικής Αεροπορίας.

Sports in

Η μεγάλη επένδυση στα τμήματα υποδομής και το λαμπρό μέλλον του Ολυμπιακού

Ο Ολυμπιακός έχει στηρίξει με μεγάλες κινήσεις τα τμήματα υποδομής, επενδύοντας πολλά εκατομμύρια ευρώ για την ανάπτυξη όλων των ομάδων

Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

in.gr | Ταυτότητα

Διαχειριστής - Διευθυντής: Λευτέρης Θ. Χαραλαμπόπουλος

Διευθύντρια Σύνταξης: Αργυρώ Τσατσούλη

Ιδιοκτησία - Δικαιούχος domain name: ΑΛΤΕΡ ΕΓΚΟ ΜΜΕ Α.Ε.

Νόμιμος Εκπρόσωπος: Ιωάννης Βρέντζος

Έδρα - Γραφεία: Λεωφόρος Συγγρού αρ 340, Καλλιθέα, ΤΚ 17673

ΑΦΜ: 800745939, ΔΟΥ: ΦΑΕ ΠΕΙΡΑΙΑ

Ηλεκτρονική διεύθυνση Επικοινωνίας: in@alteregomedia.org, Τηλ. Επικοινωνίας: 2107547007

ΜΗΤ Αριθμός Πιστοποίησης Μ.Η.Τ.232442

Δευτέρα 22 Απριλίου 2024