Ο Κώστας Αντωνόπουλος, τον Νοέμβριο του 2018, όταν ανέβηκε στη σκηνή του 1ου StartUpNow Forum, στημένη στην αίθουσα ενός ξενοδοχείου στην Άνω Ελευσίνα, για να παρουσιάσει στους κριτές της διοργάνωσης την ιδέα του είναι αλήθεια πως δεν γέμιζε το μάτι κανενός. Χαμηλών τόνων ο ίδιος δεν είχε τίποτα από την εξωτερική λάμψη που συνήθως επιλέγουν να «φορούν» οι νεοσσοί της επιχειρηματικότητας – η παρουσία του σε διοργάνωση που φτιάχτηκε εξ -ολοκλήρου από startupers για startupers έδινε βάση στο περιεχόμενο και όχι στο περιτύλιγμα.

Σε εκείνη την διοργάνωση στα Δυτικά της Αττικής – μια από τις εμβληματικές επικράτειες της παραδοσιακής βιομηχανίας- ο Κώστας Αντωνόπουλος αναδείχθηκε πρώτος νικητής.

Σε λιγότερο από 2 χρόνια ο ίδιος κέρδισε και το πρώτο βραβείο του ετήσιου διαγωνισμού Καινοτομίας & Τεχνολογίας της Εθνικής Τράπεζας – ένας διαγωνισμός που φέτος «έκλεισε» 10 ολόκληρα χρόνια συνεχούς παρουσίας και δράσης στο χώρο της νέας και νεανικής επιχειρηματικότητας συμβάλλοντας με τον τρόπο του στην μετεξέλιξη μιας startup σκηνής σε ένα καλά οργανωμένο και υπολογίσιμο οικοσύστημα καινοτομίας που προσελκύει επενδυτές και κεφάλαια από την Ελλάδα και το εξωτερικό και διαμορφώνει χρόνο με τον χρόνο τις δικές του ξεχωριστές ιστορίες επιτυχίας.

Η εκδήλωση για τη τελετή βράβευσης των νικητών αν και εξαιτίας των ιδιαίτερων συνθηκών που διαμόρφωσε η πανδημία έγινε μέσω της πλατφόρμας Zoom είχε την δυνατότητα να προβάλλει ορισμένα ιδιαίτερα στοιχεία: Ένα εξ αυτών, ο νεαρόκοσμος που συμμετέχει και καταφέρνει να πλασάρεται στη 10αδα των φιναλίστ της τελικής φάσης – εκεί που πλέον μετρούν και τα χρηματικά έπαθλα (από το ταπεινό ποσό της επιβράβευσης των 1500 ευρώ μέχρι τα 10 και τα 20 χιλιάδες ευρώ που βοηθούν τους νικητές στο ξεκίνημα τους). Πολλές φορές, ο νεαρόκοσμος έρχεται από την Περιφέρεια – όπως τις πόλεις των φοιτητών όπως η Πάτρα ή το Ηράκλειο και τα Χανιά της Κρήτης, όπου οι άνθρωποι της Εθνικής με ειδικές εκδηλώσεις και διαδικασίες ( Match & Develop a startup) «μοχλεύουν» ενδιαφέροντα και ανακαλύπτουν «φλέβες χρυσού»…

Αλλά, ας επιστρέψουμε στον Κώστα Αντωνόπουλο και την ομάδα του, Kodika.io, που έχει βρει τον τρόπο της ανάπτυξης πολύπλοκων εφαρμογών για κινητά τηλέφωνα χωρίς την χρήση κώδικα. Ο ίδιος αν και δεν έχει ακόμη τελειώσει το Τμήμα Πληροφορικής του Πανεπιστημίου Αθηνών (ΕΚΠΑ) έχει καταφέρει να αποτελεί μια αναγνωρίσιμη δύναμη στην αγορά, τραβώντας πάνω του τα βλέμματα επενδυτών. Ο Κώστας είναι 28 ετών και «γράφει» κώδικα για εφαρμογές στα κινητά από τα 16 του χρόνια και ως iOS Developer από το 2010 έχει δουλέψει για τη δημιουργία apps στις ΗΠΑ και τη Μεγάλη Βρετανία, ενώ έχει συμμετάσχει παλαιότερα ως lead engineer σε άλλες δύο startups.

Η ιδέα του Kodika

Ζήτησα από τον Κώστα να μου γράψει δύο λόγια για την δουλειά του. Ανταποκρίθηκε. Το μικρό κείμενο του είναι εδώ: «Έχοντας δημιουργήσει δεκάδες εφαρμογές για διάφορες εταιρείες, από startups μέχρι και μεγάλες εταιρείες του εξωτερικού, ήμουν μάρτυρας της υψηλής ζήτησης για mobile apps. Επίσης, παρατηρώντας το πως το WordPress και παρόμοιες πλατφόρμες έχουν αλλάξει το Web, συνειδητοποίησα ότι ο κόσμος σύντομα θα χρειαζόταν μια πλατφόρμα για πιο εύκολη και γρήγορη ανάπτυξη mobile apps. Οι λύσεις που υπήρχαν μέχρι τότε δεν παρείχαν την δυνατότητα στον χρήστη να δημιουργήσει πολύπλοκες και μοναδικές εφαρμογές χωρίς την χρήση κώδικα. Έτσι δημιουργήθηκε η ιδέα του Kodika.

Η πλατφόρμα είναι επί πληρωμή, με μηνιαία ή ετήσια συνδρομή.

Η προώθηση γίνεται στο μεγαλύτερο μέρος της μέσω του διαδικτύου, είτε οργανικά μέσω άρθρων που γράφονται από χρήστες που περιγράφουν την θετική εμπειρία τους και το πόσο διαφορετικό είναι το Kodika, είτε μέσω προώθησης μέσα από πλατφόρμες όπως το GitHub Education (https://education.github.com/pack)».

Πολύ πιο μικροί σε ηλικία είναι οι νικητές του 2ου βραβείου – δύο «παιδιά από την Πάτρα». Ο Διονύσης Μπίτας και ο Νίκος – Κυριάκος Παπασταύρος γνωρίστηκαν στο Πανεπιστήμιο Πατρών- σήμερα είναι τελειόφοιτοι ηλεκτρολόγοι μηχανικοί. Αχώριστοι φίλοι και συνεργάτες οι δύο τους ήταν οι νικητές στο Match & Delevop a startup του NBG Business Seeds που έγινε στη Πάτρα τον Μάρτιο του 2019.

Ο Διονύσης και ο Νίκος- Κυριάκος – οι εμπνευστές των εφαρμογών που φέρει την ονομασία KYTION- κάτω από αντίξοες συνθήκες προχώρησαν την ερευνητική τους δουλειά και σήμερα είναι σε θέση να παρουσιάσουν ρομποτικά συστήματα με εφαρμογή σε μικροκαλλιέργειες και θερμοκήπια με στόχο την αύξηση της ποσότητας και της ποιότητας της παραγωγής.

Ας κάνουμε, όμως, και μια αναφορά στους διοργανωτές δηλαδή την Εθνική Τράπεζα. Ο ετήσιος διαγωνισμός, που ξεκίνησε μέσα στο περιβάλλον της γενικευμένης κρίσης που έζησε η χώρα μας, με συνέπεια και συνέχεια κατάφερε να ανταποκριθεί στο βασικό του στόχο: Nα αναδείξει και να επιβραβεύσει πρωτότυπες ιδέες βασισμένες στις νέες τεχνολογίες και να προωθήσει την καινοτομία στην Ελλάδα.

Ο διαγωνισμός, όπως μπορεί να διαβάσει κανείς επισκεπτόμενος την σχετική ενότητα στο site της Εθνικής Τράπεζας (https://www.nbg.gr/el/nbgseeds/competition/), «αποτελεί δράση του προγράμματος NBG Business Seeds για τη στήριξη της καινοτόμου επιχειρηματικότητας και αποσκοπεί στην ενίσχυση και τη στήριξη της δημιουργικότητας, ειδικά των νέων, και στην καλλιέργεια κουλτούρας καινοτομίας».

Η αξιολόγηση των προτάσεων γίνεται με τη συνεργασία των Πανεπιστημιακών Ιδρυμάτων: Πανεπιστήμιο Αθηνών, Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο, Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών, Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, Πανεπιστήμιο Πειραιά, Πανεπιστήμιο Πατρών, Πανεπιστήμιο Κρήτης, Πανεπιστήμιο Μακεδονίας, Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου, Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας και Πολυτεχνείο Κρήτης.

Η συμμετοχή στον Διαγωνισμό μπορεί να είναι ατομική ή ομαδική με αντικείμενο που εντάσσεται σε μία από τις παρακάτω Θεματικές Ενότητες: Ηλεκτρονική Επιχειρηματικότητα, Περιβάλλον και Τεχνολογία, Πολιτισμός και Τεχνολογία

Καθοδήγηση

Στη σχετική ενότητα στο site της Εθνικής Τράπεζας διαβάζουμε τα εξής: «Πέρα από τη διαγωνιστική φάση και τη βράβευση των προτάσεων μέσα από τον ετήσιο Διαγωνισμό Καινοτομίας & Τεχνολογίας, έμφαση δίνεται στην υποστήριξη της υλοποίησης επιλεγμένων προτάσεων που έχουν διακριθεί.

Έμφαση δίνεται στην καθοδήγηση (mentoring) των ομάδων και από έμπειρα στελέχη της Εθνικής Τράπεζας, τα οποία, με επαγγελματική εμπειρία άνω των είκοσι ετών και σε διαφορετικούς κλάδους προτείνουν στοχευμένες λύσεις για τη βελτίωση κάθε καινοτόμου προσπάθειας.

Σε συνεργασία με το Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών, εκπρόσωποι επιλεγμένων προτάσεων παρακολουθούν προγράμματα εκπαίδευσης σε θέματα επιχειρηματικότητας και λαμβάνουν δωρεάν υπηρεσίες και προϊόντα της Amazon και του Facebook».

Τέλος, για την οικονομική στήριξη εταιρειών, προβλέπονται στοχευμένες δράσεις οικονομικής στήριξης σε συνεργασία με τον οργανισμό The People’s Trust, δράσεις δανεισμού και συμμετοχής στο μετοχικό τους κεφάλαιο καθώς και δράσεις καθοδήγησης και δικτύωσης σε συνεργασία με τη Google, Grant Thornton, Watson, Farley & Williams, Israel Advanced Technology Industries (IATI) κ.α.

Με λίγα λόγια, ο ετήσιος διαγωνισμός Καινοτομίας & Τεχνολογίας δεν μια απλή, συνηθισμένη διαγωνιστική διαδικασία αλλά ένα σύνολο δράσεων που οδηγεί ομάδες και πρόσωπα στο δρόμο μιας ορθολογικά δομημένης επιχειρηματικής επιτάχυνσης. Και αυτό γιατί το πρόγραμμα NBG Business Seeds συνεχίζει με επάρκεια χρηματοδοτικών πόρων να δουλεύει (ο κατάλογος με τις συμμετέχουσες εταιρείες αρκετές εκ των οποίων προέρχονται από τους νικητές του διαγωνισμού), ενώ από κοντά βρίσκονται και τα funds της οικογένειας του Equifund στα οποία συμμετέχει ως ιδιώτης επενδυτής η Εθνική Τράπεζα.

Η κα Χριστίνα Θεοφιλίδη, γενική διευθύντρια Λιανικής Τραπεζικής της Εθνικής Τράπεζας μιλώντας στην μέσω Zoom εκδήλωση για την βράβευση των νικητών του 10ου διαγωνισμού επεσήμανε τα εξής στοιχεία: «Από το 2015 δημιουργήσαμε ειδικά πακέτα χρηματοδότησης με τα οποία έχουμε ήδη υποστηρίξει 21 εταιρείες. Έχουμε διαθέσει περισσότερα από 5 εκατομμύρια ευρώ με τη μορφή δανεισμού, συμμετοχής στο εταιρικό κεφάλαιο αλλά και βραβείων. Το 2018 συμμετείχαμε ως ιδιώτες επενδυτές σε 5 από τα 9 VCs του Εquifund και γίναμε ο μεγαλύτερος ιδιώτης επενδυτής μετά το EIF.

Τα κεφάλαια που επενδύσαμε στα VCs ξεκλείδωσαν κρατικές και ευρωπαϊκές συμμετοχές δεκάδων εκατομμυρίων».

Αν κανείς κοιτάξει πίσω στο χρόνο, στη διαδρομή των 10 χρόνων ενός διαγωνισμού που έγινε θεσμός θα διαπιστώσει τις μικρές αλλά και τις μεγάλες ευκαιρίες που δόθηκαν σε ομάδες και εταιρείες που συμμετείχαν στο διαγωνισμό.

Ξεκινώντας από το 2019 δεν μπορούμε να μην θυμηθούμε τον 1ο νικητή, τον Μιχάλη Βαφόπουλο, ένα δοκιμασμένο ερευνητή από το ΕΚΕΦΕ Δημόκριτος και το Τεχνολογικό Πάρκο Λεύκιππος που φιλοξενεί την εταιρεία του, Linked Business. Μια από τις ισχυρές αναδυόμενες δυνάμεις της «βαριάς βιομηχανίας» του μέλλοντος μας, των analytics. «Η πλατφόρμα Linked Business παρέχει στοχευμένη πληροφόρηση για την επιχειρηματικότητα και το δημόσιο χρήμα με βάση επίσημες πηγές ανοιχτών δεδομένων. Συνεισφέρει στην προσέλκυση πελατών μέσα από τη δημιουργία εύστοχων πωλησιακών ευκαιριών.

Τα καινοτόμα εργαλεία της πλατφόρμας επιτρέπουν τη μελέτη σε βάθος της αγοράς, τη δημιουργία νέων πωλήσεων και την προστασία της επιχείρησης μέσω της πολυδιάστατης αξιολόγησης των συναλλασσομένων της».

Θα μπορούσα ακόμη να θυμηθώ, την blueground – το πρώτο exit της Εθνικής Τράπεζας, μια εταιρεία που ιδρύθηκε το 2013 με αντικείμενο την προώθηση, διαχείριση και διαμόρφωση οικιστικών ακινήτων με την υποστήριξη της τεχνολογίας και η οποία πολύ γρήγορα έγινε μια παγκόσμια δύναμη.

Η συνταγή της blueground είναι να μετατρέπει διαμερίσματα και κατοικίες σε πλήρως εξυπηρετούμενα καταλύματα υψηλών προδιαγραφών, εξυπηρετώντας δύο κατηγορίες πελατών:τους ιδιοκτήτες ακινήτων και τους φιλοξενούμενους στα καταλύματα.

Η λίστα «τραβάει» σε μάκρος… Εντελώς, ενδεικτικά αναφέρω 3 εταιρείες εκ των νικητών που έχουν ένα κοινό παρανομαστή: Μπορεί να μην διεκδίκησαν τον ρόλο του «μονόκερου» αλλά στάθηκαν στα πόδια τους, εφαρμόζοντας βιώσιμα μοντέλα ανάπτυξης. Πρόκειται για τις εταιρείες Doctoranytime.gr (είναι η μεγαλύτερη διαδικτυακή υπηρεσία για ιατρικά ραντεβού στην Ελλάδα), Workathlon (μια δυναμική πλατφόρμα συνάντησης εργαζομένων, επαγγελματιών και εργοδοτών από την αγορά της φιλοξενίας) και Winfins. Η τελευταία η νικήτρια του 6ου διαγωνισμού μέσα από την πλατφόρμα της παρέχει σε διαφημιζόμενα μέλη (ή επιχειρήσεις κάθε επαγγελματικού ενδιαφέροντος) ένα ενοποιημένο μέσο διαχείρισης και προβολής διαφημιστικού ή ενημερωτικού υλικού βασιζόμενο σε δίκτυα Wi-Fi, προωθώντας το υλικό σε όλες τις κινητές συσκευές, όπως κινητά τηλέφωνα, tablets και laptops.

Τα επόμενα χρόνια πιστεύω πως θα ακούσουμε καλά νέα για εταιρείες όπως η Plex.Earth (με το λογιστικό της που δίνει τη δυνατότητα σε μηχανικούς μελετητές περιβαλλοντικών, ενεργειακών και κατασκευαστικών έργων, να έχουν την πλήρη 3D γεωγραφική εικόνα οποιουδήποτε σημείου στον κόσμο, μέσω δορυφορικών εικόνων και του Google Earth), η Orama VR (μια καινοτόμος πλατφόρμα Virtual Reality προσομοίωσης χειρουργικών επεμβάσεων για την εκπαίδευση και εξάσκηση νέων χειρουργών), το Vitruvius (ένα σύγχρονο περιβάλλον ανάπτυξης εφαρμογών Motion Technology, Virtual Reality και Augmented Reality, το οποίο επικεντρώνεται στην αναγνώριση του ανθρώπινου σώματος με τη χρήση αισθητήρων 3D), την Biomimetic (μία νέα τεχνολογία παρασκευής αντι-ανακλαστικών διάφανων υλικών για οθόνες φορητών συσκευών, εμπνεόμενη από τα φτερά πεταλούδων και άλλα στοιχεία στη φύση που εμφανίζουν αυτή την αντι-ανακλαστική ιδιότητα).

Τέλος, δεν θα ήθελα να ξεχάσω με τίποτα, την αγαπημένη του Sir Στέλιου Χατζηιωάννου, την Ferryhopper, το 3ο βραβείο του 9ου διαγωνισμού που κατάφερε να επαναπροσδιορίσει τη διαδικτυακή αγορά ακτοπλοϊκών εισιτηρίων, παρέχοντας μία ολοκληρωμένη πλατφόρμα αναζήτησης και κράτησης, με δυνατότητα συνδυασμού ακτοπλοϊκών δρομολογίων για προορισμούς που δεν έχουν απευθείας σύνδεση.

Γράψτε το σχόλιό σας