Η πανδημία έχει χωρίσει τις επιχειρήσεις σε δύο στρατόπεδα: Ορισμένες καταφέρνουν να συνεχίσουν τη λειτουργία τους ή ακόμη και να αυξήσουν την κερδοφορία τους, ενώ άλλες παλεύουν για να αποτρέψουν την επερχόμενη κατάρρευση.

Τις τελευταίες εβδομάδες, καθώς οι εταιρείες άρχισαν να δημοσιοποιούν λεπτομέρειες των κερδών τους για το πρώτο τρίμηνο του έτους, ο διαχωρισμός έχει γίνει πιο ξεκάθαρος.

Ορισμένες εταιρείες, κυρίως εκείνες που ανήκουν στον κλάδο των φαρμάκων, των τροφίμων και της τεχνολογίας, έχουν επιτύχει πολύ καλά αποτελέσματα, παρά τα περιοριστικά μέτρα. Για παράδειγμα, οι πωλήσεις των υπηρεσιών cloud της Microsoft έχουν εκτιναχθεί, ενώ το ίδιο ισχύει και για ένα παιχνίδι που λάνσαρε η Nintendo στη διάρκεια της καραντίνας.

Ωστόσο, μια μεγαλύτερη κατηγορία επιχειρήσεων διαπιστώνει ότι έχει παραγκωνιστεί από τους καταναλωτές, καθώς τα προϊόντα τους έχουν από πενιχρή έως και καθόλου ζήτηση.

Αγωνία για τη βιομηχανία ψυχαγωγίας και τουρισμού

Τιτάνες της παγκόσμιας βιομηχανίας, όπως η Ντίσνεϊ, η μεγαλύτερη εταιρεία ψυχαγωγίας στον κόσμο, και η Marriott, η μεγαλύτερη αλυσίδα ξενοδοχείων, αναφέρουν ότι τα κέρδη τους καταβαραθρώθηκαν, καθώς τα θεματικά πάρκα, οι κινηματογράφοι και τα ταξίδια μπήκαν σε παύση. Οι εταιρείες προχώρησαν σε επιφυλακτικές εκτιμήσεις για τις μελλοντικές προκλήσεις.

Η ανάκαμψη δεν θα συμβεί ταυτόχρονα σε όλες τις περιοχές και δεν θα συμβεί σε μια μέρα”, ανέφερε ο Arne Sorenson, CEO της Marriott μιλώντας τη Δευτέρα σε αναλυτές. “Μπορεί να κρατήσει περισσότερο από ό,τι θα θέλαμε”.

Το μέλλον επιφυλάσσει κινδύνους και στις δύο κατηγορίες επιχειρήσεων, καθώς ο κοροναϊός έχει κάνει αδύνατο τον οποιονδήποτε μακροπρόθεσμο σχεδιασμό. Ωστόσο, για τις εταιρείες που δεν είναι σε θέση να λειτουργήσουν καθόλου στην οικονομία της πανδημίας, οι επόμενοι μήνες αναμένεται να είναι κρίσιμοι.

Αγώνας για επιβίωση

Ελάχιστες εταιρείες ακμάζουν στο τρέχον οικονομικό περιβάλλον, όμως κάποιες είναι σε πλεονεκτική θέση σε σχέση με άλλες εντός της οικονομίας του κοροναϊού.

Το πιο εμφανές παράδειγμα είναι οι κολοσσοί της τεχνολογίας στις ΗΠΑ. Όπως και πολλές άλλες εταιρείες, είναι αντιμέτωποι με νέες προκλήσεις, όπως τα προβλήματα στις εφοδιαστικές αλυσίδες. Όμως η βιομηχανία έχει ευνοηθεί πολύ από τις νέες ανάγκες της τηλεργασίας και της μεγαλύτερης διαδικτυακής παρουσίας των πολιτών.

Άλλωστε, σε πολλές επιχειρήσεις της βιομηχανίας, η τηλεργασία αποτελούσε ήδη συνήθεια των εργαζομένων, με αποτέλεσμα η μετάβαση να διευκολυνθεί.

Στον αντίποδα οι τεχνολογικοί κολοσσοί

Ορισμένες εταιρείες, όπως η θυγατρική της Google, Alphabet και το Facebook είδαν τα κέρδη τους από διαφήμιση να μειώνονται τον Μάρτιο, όμως και πάλι κατόρθωσαν να επιτύχουν καλύτερα από τα αναμενόμενα αποτελέσματα. Εταιρείες ψυχαγωγίας, όπως το Netflix και η Nintendo, όχι απλώς δεν σημείωσαν πτώση των κερδών τους, αλλά τα είδαν να αυξάνονται σημαντικά.

Ωστόσο, αν η πανδημία κρατήσει για πολύ καιρό, ακόμη και αυτές οι εταιρείες θα κινδυνεύσουν. Για παράδειγμα, το Netflix έχει ήδη πραγματοποιήσει τα γυρίσματα για το περιεχόμενο που θα προβληθεί φέτος, όμως δεν ισχύει το ίδιο και για τις ταινίες και τις σειρές του 2021.

Τεράστια τα επιπλέον κόστη λειτουργίας

Ο Τζεφ Μπέζος της Amazon αναφέρει ότι υπό φυσιολογικές συνθήκες η εταιρεία του θα είχε αποκομίσει κέρδη 4 δισ. δολαρίων για το πρώτο τρίμηνο, όμως το σύνολο του ποσού – ίσως και περισσότερα χρήματα – έχει διατεθεί για κόστη που συνδέονται με τον κοροναϊό.

Οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ ανησυχούν για τα υψηλότερα κόστη. Η Tesco, η μεγαλύτερη αλυσίδα σούπερ μάρκετ της Βρετανίας, αναφέρει ότι τα επιπλέον έξοδα θα αγγίξουν έως και τα 650 εκατομμύρια λίρες Αγγλίας, αν τα lockdown κρατήσουν συνολικά για 12 εβδομάδες, εξαιτίας των υψηλότερων μισθών, της διανομής και του κόστους απολύμανσης και συντήρησης.

Ακόμη και σε αυτή την περίπτωση όμως, αυτές οι επιχειρήσεις έχουν αρκετά χρήματα ώστε να επιβιώσουν.

Με κατεβασμένα ρολά

Για ένα ακόμη μεγαλύτερο αριθμό επιχειρήσεων – όπως είναι οι αεροπορικές και κατασκευαστικές εταιρείες, τα ξενοδοχεία και οι επιχειρήσεις λιανικής – η πρόσβαση στην οικονομία του κοροναϊού είναι από εξαιρετικά περιορισμένη έως μηδενική. Αυτές οι εταιρείες έχουν βρεθεί σε καθεστώς μάχης για την επιβίωση και καταβάλλουν κάθε δυνατή προσπάθεια να εξοικονομήσουν χρήματα.

Για την Disney, την εταιρία των 200 δισ. δολαρίων, οι πρώτοι τρεις μήνες του έτους συνοδεύτηκαν από πτώση των κερδών της κατά 91%, καθώς αναγκάστηκε να βάλει λουκέτο στα θεματικά πάρκα και τα αξιοθέατά της, αλλά και να καθυστερήσει την προγραμματισμένη κυκλοφορία ταινιών που αναμενόταν να συγκεντρώσουν την προσοχή του κοινού.

Αντίστοιχα, η Marriott, η οποία είδε τα κέρδη της να μειώνονται κατά 92% στο πρώτο τρίμηνο, αναφέρει μείωση των κρατήσεών της κατά 90% για τον Απρίλιο, ενώ το ένα τέταρτο των ξενοδοχείων της σε όλο τον κόσμο παραμένει κλειστό.

Τα πράγματα είναι ακόμη πιο δύσκολα για εταιρείες λιανικής, καθώς από τη μία πλευρά η ζήτηση έχει μειωθεί συντριπτικά με τους πολίτες να ασχολούνται αποκλειστικά με τις βασικές τους ανάγκες, ενώ από την άλλη χαρακτηρίζονται από υψηλά επίπεδα χρέους και ελάχιστα έσοδα.

Επιφυλάξεις για την επόμενη μέρα

Οι εταιρείες επιδιώκουν μια ρεαλιστική προσέγγιση, με τις περισσότερες να αναφέρουν ότι δεν περιμένουν να δουν άμεση οικονομική ανάκαμψη. Ακόμη κι έτσι, οι επιχειρήσεις που δεν είχαν τη δυνατότητα να συμμετέχουν στην “πίτα” της οικονομίας του κοροναϊού, θα χρειαστούν πρόσβαση στο κοινό προκειμένου να δουν έστω και περιορισμένη βελτίωση. Διαφορετικά, οι απολύσεις θα αυξηθούν και μέρος των περικοπών θα κρατήσει και μετά το τέλος της κρίσης.

Αυτό δεν σημαίνει ότι όλες οι εταιρείες βιάζονται να επιστρέψουν σε λειτουργία. Σημαντικές ανησυχίες εγείρονται σε σχέση με το κατά πόσον η χαλάρωση της καραντίνας θα μπορούσε να οδηγήσει σε ένα δεύτερο κύμα πανδημίας, το οποίο με τη σειρά του θα κατέληγε σε επόμενο κύκλο lockdown, που θα μπορούσε να καταστεί μοιραίος για τις επιχειρήσεις που έχουν αποδυναμωθεί.

Πηγή: www.cnn.com

Γράψτε το σχόλιό σας