Σε ιστορικά χαμηλά επίπεδα έχουν βουτήξει οι τιμές των υγρών καυσίμων στη χώρα μας λόγω του κραχ στις διεθνείς αγορές πετρελαίου που πυροδότησε το εκρηκτικό κοκτέιλ της υπερπαραγωγής αργού, αλλά και της ανύπαρκτης ζήτησης εξαιτίας των περιοριστικών μέτρων κυκλοφορίας για την αντιμετώπιση της πανδημίας.

Στην ελληνική αγορά διαμορφώνεται το εξής πρωτόγνωρο σκηνικό:

1. Από τη μία πλευρά η απλή αμόλυβδη βενζίνη κατακρημνίστηκε ακόμη και στα επίπεδα των 1,15 ευρώ το λίτρο, όπως δείχνει το Παρατηρητήριο Τιμών Υγρών Καυσίμων του υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων στα δυτικά προάστια της Αττικής.

Είναι επίσης για πρώτη φορά έπειτα από πάρα πολλά χρόνια που το βασικό προϊόν κίνησης των οχημάτων διαμορφώνεται, ακόμη και σε μέσα επίπεδα, στα 1,347 ευρώ το λίτρο. Αλλά και το ντίζελ κίνησης υποχώρησε στα 1,15 ευρώ (μέση τιμή) και το πετρέλαιο θέρμανσης στα 0,797 ευρώ το λίτρο. Το κυρίαρχο για τη ζεστασιά των νοικοκυριών προϊόν έχει φτάσει να πωλείται ακόμη και 0,679 ευρώ το λίτρο στη Δυτική και τη Νοτιοανατολική Αττική.

Τα οφέλη για τους καταναλωτές και τις επιχειρήσεις είναι προφανή αν και στην παρούσα φάση δεν μπορούν να τα εκμεταλλευτούν στο έπακρο λόγω του lockdown της οικονομίας και της απαγόρευσης κυκλοφορίας.

2. Από την άλλη όμως σημειώνεται μια πρωτόγνωρη μείωση της ζήτησης των καυσίμων κίνησης. Οπως δηλώνει στα «ΝΕΑ» ο πρόεδρος του Συνδέσμου Εταιρειών Εμπορίας Πετρελαιοειδών Ελλάδας Γιάννης Αληγιζάκης «οι πωλήσεις της βενζίνης έχουν πέσει κατά 60% και του πετρελαίου κίνησης 40% σε σχέση με πέρυσι. Για τον Μάιο», συνεχίζει ο ίδιος, «εκτιμούμε ότι η πτώση θα είναι της τάξεως του 70% με 75% συγκριτικά με πέρυσι, οπότε και η ζήτηση ήταν υψηλή λόγω των αυξημένων κινήσεων την περίοδο του Πάσχα. Αρα η μείωση θα είναι μεγαλύτερη».

Τα απαγορευτικά μέτρα της κυκλοφορίας και το lockdown στη συντριπτική μερίδα των οικονομικών δραστηριοτήτων δημιουργούν «συνθήκες οικονομικής ασφυξίας στον κλάδο της εμπορίας και της πώλησης των υγρών καυσίμων», προσθέτει ο πρόεδρος του ΣΕΕΠΕ. Εσοδα δεν υπάρχουν ενώ ταυτόχρονα τα βενζινάδικα και οι εταιρείες εμπορίας πετρελαιοειδών συνεχίζουν να λειτουργούν κανονικά. «Δυστυχώς, βλέπουμε αρνητικές επιπτώσεις στην οικονομική βιωσιμότητα των επιχειρήσεων», λέει ο Γιάννης Αληγιζάκης και αποσαφηνίζει: «Αν αυτή η κατάσταση συνεχιστεί και τον Μάιο τότε θα έχουμε λουκέτα σε βενζινάδικα, τα οποία επηρεάζουν πρωτίστως τις μικρότερες εταιρείες εμπορίας».

Ο ίδιος υποστηρίζει επίσης πως τον Απρίλιο ο κλάδος κρατήθηκε ζωντανός λόγω της έκρηξης κατά 95% της πώλησης του πετρελαίου θέρμανσης. Οι καταναλωτές έσπευσαν να εκμεταλλευτούν τις χαμηλές τιμές και να αποθεματοποιήσουν ποσότητες για τον επόμενο χειμώνα.

Μελλοντική πορεία

Ο πρόεδρος του ΣΕΕΠΕ αναφορικά με τις επιπτώσεις στην ελληνική αγορά από το προχθεσινό κραχ του αμερικανικού αργού πετρελαίου σημειώνει ότι «δεν επηρεάζει άμεσα την ελληνική και ευρωπαϊκή αγορά. Το WTI αφορά τις συναλλαγές στις ΗΠΑ. Η μείωση της τιμής του σε αυτά τα πρωτοφανή επίπεδα δημιουργούν όμως ένα αρνητικό κλίμα. Αυτό φαίνεται και από τη βουτιά που σημείωσαν χθες οι τιμές του πετρελαίου μπρεντ, το οποίο έχουν ως βάση αναφοράς οι ευρωπαϊκές αγορές και η Ελλάδα. Αναφορικά με τη μελλοντική έκβαση των τιμών των καυσίμων ο διευθύνων σύμβουλος των Ελληνικών Πετρελαίων Ανδρέας Σιάμισιης με δηλώσεις του στο ραδιόφωνο του Σκάι εκτίμησε ότι «για τους καταναλωτές και την οικονομία όλο το 2020 θα υπάρχει ένα θετικό περιβάλλον».

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ ΝΕΑ

Γράψτε το σχόλιό σας

Ακολουθήστε το in.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο in.gr