74 χρόνια πέρασαν από την φρίκη που σφράγισε τον 20ο αιώνα: Το Ολοκαύτωμα παραμένει η πληγή της ανθρωπότητας. Η εξόντωση των 6.000.000 Εβραίων στα στρατόπεδα συγκέντρωσης κόστισε στην ιστορία μία από τις πιο μαύρες της σελίδες.

Στην Ελλάδα το Ολοκαύτωμα έφτασε σε πόλεις με εμβληματικούς εβραϊκούς πληθυσμούς, που συνέβαλαν στον πολιτικό και πολιτισμικό χαρακτήρα των περιοχών. Όπως, για παράδειγμα, στην Θεσσαλονίκη. Πρόκειται για την ίδια πόλη που ο δήμαρχός της λιντσαρίστηκε ως «φιλοεβραίος» -ανάμεσα σε άλλες… «κατηγορίες». Και που, ειδικά το τελευταίο διάστημα, οι βεβηλώσεις των μνημείων του Ολοκαυτώματος γίνονται σχεδόν συστηματικά.

Στις 25 Ιανουαρίου «απόγονοι των συνεργατών των ναζί», όπως αναφέρονται σε ανακοίνωση του Κεντρικού Ισραηλιτικού Συμβουλίου Ελλάδος, βεβήλωσαν το εβραϊκό μνημείο του ΑΠΘ, κίνηση μίσους για την οποία διατάχθηκε εισαγγελική παρέμβαση.

Κουκούλες

Βεβαίως, δεν πρόκειται για την πρώτη τέτοια επίθεση και μάλιστα σε ένα τόσο σύντομο χρονικό διάστημα. Τα συλλαλητήρια για το μακεδονικό έγιναν «κουκούλες»  για νεοναζί και παρακρατικούς. Μετά το πρώτο συλλαλητήριο στην Θεσσαλονίκη , βεβηλώθηκε το μνημείο Ολοκαυτώματος.

Η Ελλάδα -η οποία εκτός από την εξόντωση των εβραϊκών πολιτισμών, έχει να απαριθμήσει πολυάριθμα Ολοκαύτωμα στα χωριά της- κατέκτησε το 20017 μία εξαιρετικά αρνητική πρωτιά: Στέφθηκε βασίλισσα του αντισημιτισμού στην Ευρώπη.  Σκαρφάλωσε σε αυτήν την αρνητική κορυφή με ποσοστό 67%, με μεγάλη απόσταση από τη δεύτερη (Πολωνία 45%) και την τρίτη (Γαλλία 37%).

Από τους βανδαλισμούς στο εβραϊκό νεκροταφείο της Θεσσαλονίκης

 

Από το 2009 και έπειτα, παρατηρείται μία ακραία αύξηση αντισημιτικών επιθέσεων.  Ο Γιώργος Καρατζαφέρης από το βήμα της Βουλής είχε πει πως οι Εβραίοι μυρίζουν αίμα. Το τσιτάτο χρησιμοποιήθηκε για να καταγγείλει τους βομβαρδισμούς στην Λωρίδα της Γάζας, αλλά παρέπεμπε ευθέως στα κατασκευάσματα της Οχράνα. Επρόκειτο για τη μυστική υπηρεσία του Τσάρου η οποία -για να αποδυναμώσει την προοδευτική ρωσική εβραϊκή κοινότητα- κατασκεύασε ένα μηχανισμό προπαγάνδας: Τα Πρωτόκολλα των Σοφών της Σιών, ένα τερατούργημα που το περιεχόμενό του χρησιμοποιείται ακόμα και σήμερα ως επιχείρημα της αντισημιτικής μπάντας.

Από το 2009, λοιπόν, ξεκινά η ραγδαία αύξηση των αντισημιτικών επιθέσεων. Και, φυσικά, το «τσουβάλιασμα» όλων των Εβραίων με την πολιτική του Ισραήλ έριξε βενζίνη στο ήδη υπάρχον αντισημιτικό αίσθημα. Ή, τουλάχιστον, έδωσε άλλοθι.

Στην Αθήνα εμφανίζεται το πρώτο αντισημιτικό σύνθημα στο εβραϊκό νεκροταφείο, που κάνει λόγο για «Ισραηλίτες Εβραίους Φονιάδες». Τότε κάνουν και την εμφάνισή τους ορισμένες μικρές και περιορισμένες «αντιπολεμικές» διαδηλώσεις της Χρυσής Αυγής όπου κυριαρχούσε το σύνθημα  “Τσεκούρι και φωτιά στα εβραϊκά σκυλιά” και το “Εβραίοι, Γουρούνια, Φονιάδες των Λαών”.

Χρυσή Αυγή και μακεδονικό

Από το 2009 μέχρι σήμερα το αυγό του φιδιού έσπασε και το νέο φίδι γέννησε δικά του αυγά. Με το που σταματάει να φτουράει ως επιχείρημα το αντιπολεμικό (και αντισημιτικό) μένος, οι σβάστικες και τα υβριστικά μηνύματα πάνω στους τάφους, εμφανίζονται κατά το δοκούν. Η Χρυσή Αυγή αποτελεί την ιδεολογική ηγεσία και τα παρακλάδια της (Μαίανδροι Εθνικιστές κλπ) κάνουν συχνότατες -για τα δεδομένα της δημοκρατίας- επιθέσεις. Πρωταθλήτρια είναι η Αθήνα: Το εβραϊκό μνημείο της πόλης έχει υποστεί τις περισσότερες βεβηλώσεις.

Η ίδια Αθήνα υποδέχτηκε το 2019 με ναζιστικά σύμβολα και χυδαία συνθήματα σε ιστορικά της κτίρια, όπως σε αυτά της Πανεπιστημίου. Τα συλλαλητήρια για το μακεδονικό ήταν ένα εξαιρετικά εύφορο έδαφος για την ακροδεξιά. Όπως και το γενικότερο αφήγημα πάνω στο οποίο η Χρυσή Αυγή μπόρεσε να εμφανιστεί ξανά ως εγγυητής του ελληνικού γίγνεσθαι. ήδη από την απαρχή της πολιτικής διεργασίας για το μακεδονικό, οι βεβηλώσεις των εβραϊκών μνημείων έδιναν κι έπαιρναν, με πρώτη εκείνη του μνημείου του Ολοκαυτώματος στην Θεσσαλονίκη.

Και σα να μην έφταναν όλα αυτά, μια σειρά φωτογραφιών από ναζιστικούς χαιρετισμούς -που πάντοτε συνοδεύονται από κηρύγματα μίσους- δεν προκάλεσαν τίποτε παρά ντροπή.