Η Ιστορία είναι της μόδας. Και δεν είναι αυθαιρεσία να πούμε ότι ως ένα βαθμό η ιδέα της ιστορικής γνώσης ευθύνεται για τη μετάδοση του πυρετού της εθνικιστικής έξαρσης που επιμόλυνε τις σύγχρονες δημοκρατικές κοινωνίες.

Κάθε «ειδήμων» πολιτικός και κάθε «χαρισματικός» ηγέτης «διαβάζει» κατά το ίδιον συμφέρον του τις πηγές της Ιστορίας.

Ούτε ο Ερντογάν , ούτε ο Πούτιν, ή ο πρόεδρος της Κίνας Σι Τσινπίνγκ είναι οι μοναδικές περιπτώσεις που επικαλούνται το παρελθόν των γεγονότων και το διαστρεβλώνουν για να υποστηρίξουν εμμονικά την κυριαρχία του λόγου τους.

Όμως η γνώση της Ιστορίας φαίνεται ότι θα γίνει εξάρτημα ενός άλλου πεδίου, που βρίσκεται σε αντιδιαμετρική θέση από τα κοινοβούλια και τα προεδρικά μέγαρα. Η Ιστορία στο εξής θα είναι χρήσιμη για τα μουσεία πολιτισμού.

Όπως δείχνει η περίπτωση της νέας διευθύντριας του ενδυματολογικού μουσείου Γκαλιερά στο Παρίσι. Η Μίρεν Άρτολουζ σπούδασε πολιτική ιστορία, όμως έκανε καριέρα επιμελήτριας στο Ίδρυμα Cristóbal Balenciaga στην Γκετάρια της Ισπανίας, ενεργοποιώντας το αρχείο του ισπανού δημιουργού μόδας, ενώ στη συνέχεια άλλαξε αντικείμενο έρευνας συνεχίζοντας σε ένα κέντρο πολιτισμού στην περιοχή του Σαν Σεμπαστιάν στην χώρα των Βάσκων.

Το διάστημα μετά την 11η Σεπτεμβρίου του 2001 η Άρτολουζ συνέχισε τις σπουδές της κάνοντας μεταπτυχιακό στη συγκριτική πολιτική ιστορία στο London School of Economics. Και ενώ εργαζόταν σε ένα βρετανικό think tank έβρισκε ανάσες διεξόδου από τη μεγάλη αναταραχή στο μουσείο Βικτωρίας και Αλβέρτου για να βλέπει εκθέσεις μόδας.

Στο πωλητήριο του μουσείου ανακάλυψε έναν τομέα βιβλίων αφιερωμένων στην ιστορία της μόδας. Ήταν τότε που συνειδητοποίησε ότι η Ιστορία δεν περιορίζεται μόνο στη μελέτη της κοινωνίας και της πολιτικής.

Ένα βήμα πιο μακριά από τα μανιφέστα των ιδεαλισμών και των επαναστάσεων η ιστορικός που σήμερα είναι διευθύντρια στο ιδιαίτερο μουσείο του Παρισιού –εκεί όπου φυλάσσεται η γκαρνταρόμπα του Ναπολέοντα αλλά και της κοντέσας μούσας του Προυστ- κατανόησε το πνεύμα των καιρών μέσα από την έρευνα της ιστορίας τoυ ενδύματος.

Στο μεταξύ το Γκαλιερά σε μία σχέση ισορροπίας των ρούχων με την ιστορία, το πολιτιστικό υπόβαθρο και το θέαμα παρουσιάζει το αρχείο του βέλγου σχεδιαστή των 90’ς Martin Margiela.

Η νέα διευθύντρια του μουσείου με το επιστημονικό της υπόβαθρο αναγνωρίζει στη μόδα ότι είναι μια πολιτιστική έκφραση, μια πολιτική δήλωση, μια ηχώ της εποχής της.

in.gr

Γράψτε το σχόλιό σας

Ακολουθήστε το στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο