Μετά από δέκα χρόνια εργασιών και έναν προϋπολογισμό που φούσκωσε στο δεκαπλάσιο, το Αμβούργο κοιτά πια έτοιμο το αρχιτεκτόνημα που έχει ήδη γίνει ένα από τα σύμβολα της πόλης: Την νέα Φιλαρμονική, που παραδόθηκε απαστράπτουσα πάνω στον Έλβα.

Το τελικό κόστος του έργου είχε εκτοξευτεί σε σχεδόν 790 εκατ. ευρώ: Ο αρχικός προϋπολογισμός ήταν τα 77 εκατ. ευρώ και είχε αρχίσει να διογκώνεται από τα πρώτα κιόλας χρόνια.

Την Τρίτη, το κτίριο της Φιλαρμονικής παραδόθηκε και επίσημα στη διαχείριση του δήμου. Την προηγούμενη νύχτα, με τον φωτισμό του κτιρίου είχε σχηματιστεί η λέξη «έτοιμη». Οι εγκαταστάσεις ανοίγουν για το κοινό το Σάββατο και οι συναυλίες των εγκαινίων στη Μεγάλη Αίθουσα θα γίνουν στις αρχές του Ιανουαρίου. Το συνεργείο που έκανε τις τελικές δοκιμές στη Μεγάλη Αίθουσα δηλώνει ενθουσιασμένο από την ακουστική της.{{{ map }}}

Το έργο, με την υπογραφή του αρχιτεκτονικού γραφείου Herzog & de Meuron (με έδρα την ελβετική Βασιλεία), είχε ξεκινήσει το 2007 αλλά γρήγορα έγινε σκάνδαλο δευτερευόντως λόγω των αργών ρυθμών ολοκλήρωσής του και κυρίως λόγω του συνεχώς διογκούμενου κόστους του.

Για τους κατοίκους του Αμβούργου, το χαρακτηριστικό περίγραμμα του κτιρίου έχει γίνει έδω και χρόνια αναπόσπαστο κομμάτι του ορίζοντα της πόλης -στα μάτια τους, τώρα απλά έφυγαν οι γερανοί.

Η Φιλαρμονική είναι η ναυαρχίδα -σχεδόν κυριολεκτικά, λόγω της θέσης της- ολόκληρου του σχεδίου HafenCity για το Αμβούργο, ένα από τα ιστορικότερα και ισχυρότερα λιμάνια της βόρειας Ευρώπης: Σχεδόν 160 εκτάρια της περιοχής έχει γίνει εδώ και χρόνια το μεγαλύτερο εργοτάξιο της Ευρώπης σε αστικό χώρο, με σκοπό μέχρι τα μέσα της επόμενης δεκαετίας να έχει μεταμορφωθεί σε αυτόνομη, σύγχρονη περιοχή κατοικιών, γραφείων επιχειρήσεων, ανοικτών χώρων και χώρων αναψυχής.

Τα αποτελέσματα είναι από τώρα ορατά, με αρκετά τμήματα του HafenCity να είναι ήδη ζωντανά, με πολυκατοικίες και καταστήματα μέσα σε πράσινο, γυαλί και μέταλλο, ενώ στο βάθος δεσπόζει το υπόλοιπο, και εξίσου επιβλητικό, μέρος του λιμανιου με τις αποθήκες αρχιτεκτονικής του 19ου αιώνα.

Επιμέλεια: Β. Ψυχογιός

Newsroom ΑΛΤΕΡ ΕΓΚΟ