Η ταυτόχρονη χρήση αντικαταθλιπτικών και παυσίπονων μπορεί να αυξήσει τον κίνδυνο εγκεφαλικής αιμορραγίας προειδοποιούν κορεάτες ερευνητές.

Σύμφωνα με στοιχεία που δημοσιεύθηκαν στο επιστημονικό έντυπο BMJ, οι επιστήμονες διαπίστωσαν ότι πάνω από 4 εκατομμύρια άτομα που είχαν πάρει για πρώτη φορά αντικαταθλιπτικό και είχαν επίσης χρησιμοποιήσει κάποιο μη στεροειδές αντιφλεγμονώδες φάρμακο (ΜΣΑΦ) είχαν υψηλό κίνδυνο ενδοκρανιακής αιμορραγίας τον επόμενο μήνα.

Η ενδροκρανιακή αιμορραγία μπορεί να προκαλέσει μόνιμη εγκεφαλική βλάβη ή και θάνατο.

Τα νεότερα αυτά δεδομένα έρχονται να προστεθούν στην πρόσφατη οδηγία που εξέδωσε ο Αμερικανικός Οργανισμός Τροφίμων και Φαρμάκων (FDA) για τον κίνδυνο εμφράγματος και εγκεφαλικού επεισοδίου που συνεπάγεται η χρήση των ΜΣΑΦ.

Οι ερευνητές του Κολεγίου Ιατρικής του Εθνικού Πανεπιστημίου της Σεούλ θέλησαν λοιπόν να μελετήσουν την επίδραση των δύο δημοφιλών αυτών κατηγοριών φαρμάκων, παγκοσμίως, αφού τα δύο τρίτα των ανθρώπων με μείζονα κατάθλιψη παραπονούνται για χρόνιο πόνο και η λήψη ΜΣΑΦ θεωρείται ενδεδειγμένη.

Τα ΜΣΑΦ είναι γνωστό ότι μπορεί να προκαλέσουν γαστρεντερική αιμορραγία σε κάποια άτομα και μελέτες έχουν δείξει ότι το ίδιο ισχύει και για τα αντικαταθλιπτικά που ανήκουν στην κατηγορία των εκλεκτικών αναστολέων επαναπρόσληψης σεροτονίνης.

Εστίασαν λοιπόν σε ιατρικά αρχεία από το εθνικό ασφαλιστικό πρόγραμμα της Κορεάς και εντόπισαν περισσότερα από 4 εκατομμύρια άτομα που είχαν πάρει συνταγή για αντικαταθλιπτικό την περίοδο 2009-2013. Οι μισοί είχαν επίσης χρησιμοποιήσει ΜΣΑΦ.

Οι χρήστες των ΜΣΑΦ είχαν 60% περισσότερες πιθανότητες να υποστούν ενδοκρανιακή αιμορραγία εντός 30 ημερών από την έναρξη της αντικαταθλιπτικής αγωγής, ακόμα και όταν συνεκτιμήθηκαν η ηλικία και χρόνιες παθήσεις υγείας.

Η σχέση αποδίδεται στο γεγονός ότι τα αντικαταθλιπτικά φάρμακα μπορούν να εμποδίσουν τα αιμοπετάλια να λειτουργήσουν φυσιολογικά ως προς την διαδικασία πήξης του αίματος. Τα ΜΣΑΦ επίσης αναστέλλουν τη δράση των αιμοπεταλίων. Συνεπώς, ο συνδυασμός των δύο κατηγοριών φαρμάκων όντως αυξάνει τον κίνδυνο αιμορραγίας.

Συνεπώς, οι επιστήμονες συμβουλεύουν τα άτομα που παίρνουν αντικαταθλιπτικά να ενημερώνουν πάντα τον θεράποντα ιατρό τους για την λήψη άλλων φαρμάκων και ειδικά ΜΣΑΦ.

Επιμέλεια: Μαίρη Μπιμπή

health.in.gr

Γράψτε το σχόλιό σας