Παρασκευή 26 Απριλίου 2024
weather-icon 21o
Aprilia Caponord 1200: Το μαγικό χαλί

Aprilia Caponord 1200: Το μαγικό χαλί

Ηλεκτρονικά ρυθμιζόμενες αναρτήσεις, πανίσχυρος κινητήρας και απαράμιλλο στιλ. Τα πολυεργαλεία της περιπέτειας εκσυγχρονίζονται.


Κείμενο: Τζέην Σαμπανίκου – Φωτογραφίες:
Aprilia

Το φημισμένο και ως ταξιδιωτικός προορισμός (εκτός από τόπος συντριβής του στόλου του Χίτλερ), Βόρειο Ακρωτήρι (Caponord) στη Νορβηγία ονοματοδότησε το μεγάλο on-off της Aprilia προκαλώντας σκόπιμα και αβίαστα συνειρμούς για ταξίδια μακρινά, μέχρι την άκρη του κόσμου, καβάλα σε μια μοτοσικλέτα.

Το Caponord δεν είναι ένα νέο όνομα για την Aprilia: το πρώτο ETV 1000 Caponord παρουσιάστηκε το 2001 ενσωματώνοντας στοιχεία από την αγωνιστική της εμπειρία, όπως το αλουμινένιο πλαίσιο δύο δοκών και τον δικύλινδρο κινητήρα των 998 κ. εκ. και των 98 ίππων της Rotax.

Το ΕΤV είναι πλέον παρελθόν από το 2008. Το νέο Caponord είναι βγαλμένο από το μέλλον. Το μοναδικό κοινό τους στοιχείο είναι ότι ανήκουν και τα δύο στην κατηγορία των μεγάλων δικύλινδρων on-off. Από εκεί και πέρα, μεσολαβούν πάνω από δέκα χρόνια ραγδαίων τεχνολογικών εξελίξεων και ανταγωνιστικών στρατηγικών του marketing.

Το Caponord, όπως και όλα τα adventure bikes τελευταίας γενιάς, είναι εξοπλισμένο με πληθώρα ηλεκτρονικών συστημάτων. Μετά το APRC, το εξελιγμένο πακέτο ηλεκτρονικών συστημάτων που εφοδιάζουν το RSV4 και το TuonoV4, την παράσταση κλέβει το προηγμένο σύστημα ADD (Aprilia Dynamic Damping), οι ηλεκτρονικά ρυθμιζόμενες ημιενεργητικές αναρτήσεις της Aprilia που δεν μοιάζουν ούτε με το σύστημα Skyhook της Ducati αλλά ούτε και με αυτό της BMW αφού δεν απαιτούν καμία παρέμβαση από τον αναβάτη.

Το ADD αποτελείται από ένα ανεστραμμένο πιρούνι Sachs και ένα αμορτισέρ, η προφόρτιση του οποίου μπορεί να ρυθμιστεί σε τέσσερις προεπιλεγμένες θέσεις ανάλογα με το φορτίο ή να αφεθεί ελεύθερο στο auto να αναπτύξει πρωτοβουλίες.

Προκειμένου να το πετύχει αυτό, το Caponord είναι εφοδιασμένο με αισθητήρες εμπνευσμένους από την τεχνολογία αυτοκινήτων. Αυτοί μετρούν όλες τις μεταβολές της κινητικής κατάστασης της μοτοσικλέτας και τις πιέσεις που δέχεται ανά πάσα στιγμή.

Το σύστημα επεξεργάζεται τα διαρκώς μεταβαλλόμενα δεδομένα και προσαρμόζει «έξυπνα» τη συμπεριφορά των αναρτήσεων, ελαχιστοποιώντας τη μετάδοση των κραδασμών στο πλαίσιο και αυξάνοντας θεαματικά τα επίπεδα άνεσης και ασφάλειας.

Το ADD είναι στάνταρ μόνο στην έκδοση Travel Pack που είχαμε την τύχη να έχουμε στα χέρια μας και ανάμεσα στα πόδια μας. Οι τρεις διαφορετικές χαρτoγραφήσεις του κινητήρα (Sport, Touring και Rain), το δικάναλο ABS με δυνατότητα απενεργοποίησης και το traction control τριών ρυθμίσεων είναι όλα στον βασικό εξοπλισμό.

Τελικά τι είναι το νέο Caponord; Μοιάζει σαφώς με adventure bike αλλά είναι περισσότερο ένα street enduro. Οι ίδιοι οι κατασκευαστές του δεν το χαρακτηρίζουν travel enduro αλλά sport touring. Μπερδευτήκατε;

Η προσπάθεια ακριβούς προσδιορισμού του χαρακτήρα του «Capo» εντοπίζεται στον απροκάλυπτα ασφάλτινο προσανατολισμό του. Τόσο η αεροδυναμική του σχεδίαση όσο και το γενικότερο στήσιμο του Caponord 1200 είναι προορισμένα να καταπίνουν αμέτρητα χιλιόμετρα ασφάλτου τόσο σε τουριστικούς όσο και σε πιο «αγωνιστικούς» ρυθμούς.

Το Caponord μπορεί να θεωρηθεί ως μια adventure εκδοχή του hypermotard Aprilia Dorsoduro, από το οποίο δανείζεται κινητήρα και πλαίσιο. Ο άμεσος ανταγωνιστής του είναι το Ducati Multistrada Skyhook τόσο λόγω της διάστασης των ζαντών και του γενικότερου στησίματος αλλά και εξαιτίας της επιλογής των ηλεκτρονικά ρυθμιζόμενων αναρτήσεων.

Η συμπεριφορά των ημιενεργητικών αναρτήσεων της Aprilia, ειδικά της πίσω, ξαφνιάζει ευχάριστα. Όχι μόνο περιφρονούν τις ανωμαλίες του δρόμου απορροφώντας ότι βρουν μπροστά τους με χαρακτηριστική άνεση, αλλά επιτρέπουν γενναίο άνοιγμα του γκαζιού για την έξοδο από τη στροφή και εμπνέουν μια πρωτόγνωρη αίσθηση ασφάλειας.

Από κει και πέρα, δεν είναι μόνο η ιταλική αισθητική του που κερδίζει τις εντυπώσεις. Η συνολική αρχιτεκτονική του Caponord είναι ευφυής. Η άνετη και εργονομική σέλα δύο επιπέδων επιτρέπει αμέτρητα ξεκούραστα χιλιόμετρα.

Το λεπτό μπροστινό της μέρος εξυπηρετεί τα πιο χαμηλά αναστήματα, τα γόνατα διατηρούν σωστή γωνία, το ζύγισμα είναι αρμονικό ενώ, παρά το συνολικό της εκτόπισμα, στα γρήγορα στροφιλίκια και στο αστικό περιβάλλον δίνει την αίσθηση μιας πιο συμπαγούς και ευέλικτης μοτοσικλέτας.

Το τιμόνι έχει την ιδανική διάσταση ενώ το μακρύ μετατρόχιο ενισχύει τη σταθερότητα τόσο στις υψηλές ταχύτητες όσο και στο φρενάρισμα. Οι ζάντες των 17 ιντσών κατευθείαν από το supersport RSV4 αλλά και τα ειδικά σχεδιασμένα supersport ελαστικά πρώτης τοποθέτησης ενισχύουν τον ασφάλτινο χαρακτήρα του Caponord.

Τα Dunlop Sportmax Quilifier, όταν καταφέρουν να ζεσταθούν, παρουσιάζουν υψηλά επίπεδα πρόσφυσης σε γρήγορους ρυθμούς, επιτρέπουν μεγάλες κλίσεις με τη σοφή πίσω διάσταση (180/55) αλλά φθείρονται πιο γρήγορα από μια πιο συμβατική επιλογή.

Ο δικύλινδρος V-Twin είναι πιο πολιτισμένος από του Dorsoduro με γραμμική απόδοση της ισχύος από τις 1500 σ.α.λ. Η «ζώνη της χαράς» εντοπίζεται μεταξύ 4.000 και 7.000 σ.α.λ.

Η πρώτη ταχύτητα είναι αρκετά μακριά, οι επόμενες τρεις ευνοούν την επιτάχυνση και οι δύο τελευταίες εξυπηρετούν τους τουριστικούς ρυθμούς και την μείωση της κατανάλωσης.

Αν και εφόσον το «γέμισμα» των ταχυτήτων γίνει σωστά, το κορμί καμπουριάσει πίσω από τον ανεμοθώρακα και δεν έχεις φάει και… πολύ πεπόνι, η τελική μπορεί να φτάσει και να ξεπεράσει τα 250 χλμ./ώρα.

Το ηλεκτρονικό ride-by-wire γκάζι του Caponord είναι ομαλό, πρόθυμο και αξιοποιήσιμο. Οι 123 εργοστασιακοί ίπποι «ρουθουνίζουν» πολιτισμένα στις αστικές διαδρομές και καλπάζουν στο ταξίδι, δίχως να σου λείπουν, δίχως να περισσεύουν.

Κάποιες μικρές αρρυθμίες στις χαμηλές ταχύτητες ή στο ρελαντί, σου υπενθυμίζουν ότι έχεις να κάνεις με έναν ανυπόμονο δικύλινδρο κινητήρα 1.197 κυβικών εκατοστών.

Ζεσταίνεται και αυτό όπως και όλα τα «μαστόδοντα» μέσα στην πόλη, μα όχι αξιοσημείωτα, ενώ οι κραδασμοί που παράγει ο δικύλινδρος V σε όλο το φάσμα των στροφών δεν μεταφέρονται στο πλαίσιο ή το τιμόνι.

Οι τρεις διαφορετικές χαρτογραφήσεις του κινητήρα ενεργοποιούνται από το μπουτόν της μίζας και είναι οι μόνες που μπορούν να αλλάξουν και εν κινήσει. Οι ρυθμίσεις Sport και Touring απελευθερώνουν την πλήρη ισχύ και διαφοροποιούν την απόκριση του γκαζιού και την παρέμβαση του Traction Control. Στην κατάσταση Rain η ιπποδύναμη μειώνεται στους 100 ίππους και το Traction Control φτάνει το υψηλότερο επίπεδο (θέση 3).

Το ABS είναι λειτουργικό και τα Brembo αποτελεσματικά. Τόσο το Traction Control όσο και το ABS επιδέχονται αλλαγές στις ρυθμίσεις μόνο εν στάσει αλλά, σε αντίθεση με τον ανταγωνισμό, το Caponord κρατάει τις τελευταίες ρυθμίσεις και κατά την επανεκκίνηση του κινητήρα.

Το Caponord διαθέτει επίσης cruise control, λειτουργία που βρίσκω χρήσιμη για την πολύωρη οδήγηση στις ατέλειωτες αμερικανικές επαρχιακές λεωφόρους, στις φαρδιές autobahnen ή στις αχανείς ρωσικές στέπες, μα μια περιττή πολυτέλεια για το ελληνικό οδικό δίκτυο και την οδηγική κουλτούρα του νεοέλληνα.

Στον πηγαιμό προς τα Τρίκαλα Θεσσαλίας, ακόμη και στην μεγάλη ευθεία της Θήβας, ήταν κάπως ανέφικτο να κρατήσω μια σταθερή ταχύτητα στο Caponord αφού είχα να αντιμετωπίσω τόσο τις όποιες κατασκευαστικές ατέλειες του δρόμου όσο και τις αιφνίδιες, συχνά χωρίς προειδοποίηση ακόμη και την ύστατη στιγμή, αλλαγές λωρίδας των οδηγών αυτοκινήτων και φορτηγών.

Τουλάχιστον, αποζημιώθηκα στον Δομοκό με το ξεδίπλωμα των υπερσύγχρονων ηλεκτρονικών αρετών του Caponord 1200 ABS Travel Pack στις αλλεπάλληλες στροφές της διαδρομής και με μια ενδιάμεση στάση για προμήθειες σε κατίκι.

Αν και στη χρεοκοπημένη χώρα μας τα 15.900 ευρώ (13.450 ευρώ για το «απλό») ακούγονται ολοένα και πιο εξωτικά για την αγορά μιας καινούριας μοτοσικλέτας, το Caponord 1200 Travel Pack δικαιολογεί την τιμή του και θα κάνει ευτυχισμένο όποιον έχει τη δυνατότητα να το αποκτήσει αλλά και όποιον από τους φίλους του εμπιστευτεί για να το δανείσει. Θα ευχόμουν απλώς να βάλει και το δικό μου όνομα στη λίστα.

Tο Aprilia Caponord 1200 ABS Travel Pack με μια ματιά

Πλαίσιο: Μικτό πλαίσιο από χαλύβδινο χωροδικτύωμα που ενώνεται με τα πλευρικά αλουμινένα τμήματα με μπουλόνια υψηλής αντοχής. Αφαιρούμενο πίσω χαλύβδινο υποπλαίσιο.

Κινητήρας (κ.εκ): Διαμήκης V2 90°, 4-χρονος 4-βάλβιδος TwinSparkDOHC, υγρόψυκτος με ψεκασμό και σύστημα διαχείρισηςRidebyWire

Iσχύς (Ίπποι/σ.α.λ.):123/8.250

Ροπή (κιλά/σ.α.λ.):11,7/6.800

Μετάδοση: Κιβώτιο 6 σχέσεων, πολύδισκος συμπλέκτης σε μπάνιο λαδιού με υδραυλική λειτουργία, αλυσίδα

Αναρτήσεις (εμπρός/πίσω): USD τηλεσκοπικό πηρούνι με καλάμια 43 mm πλήρως ρυθμιζόμενο. Υδραυλικό φρένο σε έκταση και συμπίεση με ηλεκτρονική διαχείριση με ADD/Αμορτισέρ με piggyback και αυτόματη ηλεκτρικά ρυθμιζόμενη προφόρτιση 4 θέσεων, ADD

Φρένα (εμπρός/πίσω): Δύο πλευστοί δίσκοι 320 mm ο καθένας με 4-πίστονες ακτινικές δαγκάνες Brembo. Μεταλλικά σωληνάκια φρένων / Δίσκος διαμέτρου 240 mm με δαγκάνα Brembo μονού εμβόλου και μεταλλικό σωληνάκι φρένων. Δικάναλο σύστημα ABS Continental και Aprilia Traction Control (ATC).

Ελαστικά (εμπρός/πίσω): Dunlop Sportmax Quilifier120/70-17″ / 180/55-17″

Διαστάσεις (Μ//Υ – εκατοστά): 2245/1440

Ύψος σέλας (χιλιοστά): 840

Βάρος (κιλά): 228 (κενό)

Ρεζερβουάρ Βενζίνης (λίτρα): 24 (5 ρεζέρβα)

Τιμή: 15.900 ευρώ

auto.in.gr

Sports in

Έξαλλοι στη Μακάμπι: «Λέει ψέματα ο Αταμάν»

Πηγή της Μακάμπι απαντά σε όσα της προσάπτει ο Εργκίν Αταμάν.

Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

in.gr | Ταυτότητα

Διαχειριστής - Διευθυντής: Λευτέρης Θ. Χαραλαμπόπουλος

Διευθύντρια Σύνταξης: Αργυρώ Τσατσούλη

Ιδιοκτησία - Δικαιούχος domain name: ΑΛΤΕΡ ΕΓΚΟ ΜΜΕ Α.Ε.

Νόμιμος Εκπρόσωπος: Ιωάννης Βρέντζος

Έδρα - Γραφεία: Λεωφόρος Συγγρού αρ 340, Καλλιθέα, ΤΚ 17673

ΑΦΜ: 800745939, ΔΟΥ: ΦΑΕ ΠΕΙΡΑΙΑ

Ηλεκτρονική διεύθυνση Επικοινωνίας: in@alteregomedia.org, Τηλ. Επικοινωνίας: 2107547007

ΜΗΤ Αριθμός Πιστοποίησης Μ.Η.Τ.232442

Παρασκευή 26 Απριλίου 2024