Τη διαπίστωση ότι η παγκόσμια οικονομική ύφεση, σε συνδυασμό με την υπέρ-προσφορά πλοίων και τη μείωση της εμπορικής ζήτησης, λόγω έλλειψης ρευστότητας, θα οδηγήσει σταδιακά σε μια νέα εποχή, διακοπής των τραπεζικών δανειοδοτήσεων προς τις ναυτιλιακές εταιρείες, εξέφρασαν στελέχη συμβουλευτικών υπηρεσιών, στη διάρκεια διεθνούς συνεδρίου που διεξήχθη στο πλαίσιο των «Ποσειδωνίων 2012» για τη χρηματοδότηση νέων ναυπηγήσεων.

Στο συνέδριο επισημάνθηκε, επίσης, ότι παρά το γεγονός ότι οι διεθνείς τράπεζες που εξειδικεύονται στον κλάδο της ναυτιλίας έχουν αυξηθεί, ωστόσο, πολλές απο αυτές, λόγω της περιορισμένης ρευστότητας, έχουν μειώσει το ενδιαφέρον τους για τραπεζικό δανεισμό, καθώς ο χώρος της ναυτιλίας καθίσταται ολοένα και λιγότερο ελκυστικός. Στελέχη εκτίμησαν μάλιστα ότι την επόμενη πενταετία ο αριθμός των τραπεζών με εξειδίκευση στη ναυτιλία θα συρρικνωθεί.

«Οι παραδοσιακές τράπεζες δανείζουν πλέον μόνο τους πολύ μεγάλους τους πελάτες, με πολύπλοκες συμφωνίες που αφορούν και άλλα περιουσιακά στοιχεία, ενώ οι κινεζικές τράπεζες επικεντρώνονται κυρίως στο δανεισμό εγχώριων ναυπηγοεπισκευαστικών εταιρειών σε συμφωνίες που τους αφήνουν υψηλά περιθώρια κέρδους», δήλωσε η σύμβουλος της Second Wind Shipping Limited, Jean Richards. Πρόσθεσε, μάλιστα, ότι ο αυξανόμενος αριθμός διακοπής της εξυπηρέτησης υφιστάμενων δανείων για νέες ναυπηγήσεις, θα οδηγήσει μαθηματικά σε μία νέα εποχή όπου δεν θα υπάρχει χρηματοδότηση.

Στο συνέδριο αναφέρθηκε, επίσης, ότι οι εκδόσεις ομολόγων αποτελούν πλέον επιλογή μόνο για μεγάλες και γνωστές ναυτιλιακές εταιρείες, αλλά συνεπάγονται υψηλό επιτόκιο, ενώ χρηματοδότηση μέσω κεφαλαιαγορών απαιτεί σε αντάλλαγμα μετοχικά πακέτα μέσω αύξησης κεφαλαίων, ούτως ώστε να μειωθεί το ρίσκο της χρηματοδότησης, καθώς ένα μεγάλος αριθμός συμφωνιών αναδιάρθρωσης χρέους εταιρειών που επιτεύχθηκε τα τελευταία τρία χρόνια θα έχει αβέβαιη κατάληξη.


«Το αρχικό ποσό αποπληρωμής που εκκρεμεί είναι πολλές φορές υψηλότερο από την αξία των πλοίων, ενώ τα έσοδα από τη μεταφορική δραστηριότητα δεν αρκούν για να καλύψουν την εξυπηρέτηση του χρέους καθώς βαίνουμε σε μία εποχή όπου τα αποθέματα ρευστού των πλοιοκτητών είναι είτε χαμηλά είτε συρρικνώνονται με ταχύς ρυθμούς», τόνισε η σύμβουλος της secod Wind Shipping Limited.

Να σημειωθεί ότι ο Όμιλος Αγγελικούση, ανακοίνωσε πρόσφατα συμφωνία με έξι διεθνείς τράπεζες για πιστώσεις ύψους 1.25 δισ. δολαρίων, οι οποίες θα χρηματοδοτήσουν το επενδυτικό πρόγραμμα κατασκευής εννέα πλοίων μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG Carrier).

Newsroom ΑΛΤΕΡ ΕΓΚΟ