Για τέταρτη χρονιά, το Πειραματικό Φόρουμ του 52ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης προβάλλει τη σύγχρονη πειραματική κινηματογραφική σκηνή. Η ιδέα του Μύθου της Εξαφάνισης / Η εξαφάνιση του Μύθου διέπει το φετινό Πειραματικό Φόρουμ, αναδεικνύοντας δημιουργούς, τάσεις και ταινίες, που όπως μαρτυρά και ο τίτλος, «παίζουν» με την έννοια και τα όρια του μύθου.

Το Πειραματικό Φόρουμ ήταν από την πρώτη χρονιά αφιερωμένο στην ανάδειξη χαμένων μύθων και θησαυρών, παλαιών όσο και νέων.

Φέτος εστιάζει στην έννοια της εξαφάνισης, αλλά και τις διάφορες ακούσιες, αλλά και εκούσιες απουσίες.

Collectif Jeune Cinema

Το Collectif Jeune Cinema που γιορτάζει φέτος 40 χρόνια ζωής αποτελεί τόσο ένα είδος προς εξαφάνιση, όσο και παράδειγμα προς μίμηση στην διάδοση ενός διαφορετικού κινηματογράφου. Όταν το πειραματικό φιλμ άρχισε να ομογενοποιείται, ο Μαρσέλ Μαζέ (θεμελιωτής του Festival d’ Hyeres) – ο οποίος θα παραβρεθεί στο φεστιβάλ – ίδρυσε στο Παρίσι ένα χώρο συλλογής και διανομής ταινιών νέων δημιουργών οι οποίοι διαφοροποιήθηκαν απ’ τον κινηματογράφο που τότε χαρακτηριζόταν ως πειραματικός. Αυτό που ξεκίνησε ως τακτικές προβολές ταινιών στην Ταινιοθήκη της Γαλλίας και στο Καφέ Κολμπέρ από τον Λεμέτρ και τους Λετριστές, μετατράπηκε σε μια πολύ συγκεκριμένη προσπάθεια εισχώρησης στον γαλλικό πολιτιστικό χώρο.

Το Collectif Jeune Cinema, με περισσότερους από 900 τίτλους στο αρχείο του, ανέδειξε ταινίες απ’ όλο το φάσμα του πειραματικού σινεμά, ενώ ταυτόχρονα πρόβαλλε εξίσου τα έργα καταξιωμένων κινηματογραφιστών δίπλα σε αυτά των νέων άγνωστων σκηνοθετών. Ξεχωριστή θέση στο πρόγραμμα ταινιών, έχει η ταινία της Μαργκερίτ Ντιράς με τίτλο Les mains Négatives (1979), τα φιλμ Un film commercial et militant (1979) του Mορίς Λεμέτρ, Pandrogeny Manifesto (2005) του Έλληνα Διόνυσου Ανδρόνη, Focalises (1980) του Μαρσέλ Μαζέ, Face of an Angel (2008) των Άνθεα Κένεντι και Ίαν Γουίμπλιν, αλλά και ταινίες των Κάρπο Γκόντινα, Μπαμπέτ Μάνγκολτ κ.ά.

J.X. Williams

Ένα κινηματογραφικό αίνιγμα, ο Τζ.Ξ.Γουίλιαμς, θα παρουσιαστεί για πρώτη φορά στην χώρα μας και μια από τις ελάχιστες στην Ευρώπη. Ο Ουίλιαμς είναι ένας δημιουργός εδώ και δεκαετίες κυριολεκτικά εξαφανισμένος, σε βαθμό που και η ίδια του η ύπαρξη να αμφισβητείται.

Ο Νόελ Λόρενς, επιμελητής του αρχείου του Τζ.Ξ.Γουίλιαμς, και ένας από τους λιγοστούς ανθρώπους του σινεμά που ήρθαν ποτέ σε επαφή μαζί του, θα έρθει από την Καλιφόρνια στη Θεσσαλονίκη, για να παρουσιάσει ορισμένες από τις ταινίες του Τζ.Ξ.Γουίλιαμς που πρόσφατα ανακαλύφθηκαν.

ΟΜ Production

Εξίσου αινιγματική είναι η ιστορία της σλοβένικης κολεκτίβας εικαστικών και κινηματογραφιστών ΟΜ Production, της οποίας όλα τα μέλη εξαφανίστηκαν από το προσκήνιο σχεδόν ταυτόχρονα, στα μέσα της δεκαετίας του ’80.

Ο δημοσιογράφος Σλόμπονταν Βαλεντίνιτς, αρχειοθέτης της μυθικής κολεκτίβας, θα αναπαραστήσει τα μοναδικά φιλμ – περφόρμανς του ΟΜ μέσα από πολυκάναλες φιλμικές προβολές 8 και 16 mm και θα μιλήσει για το πλαίσιο μέσα στο οποίο δημιουργήθηκε και απ’ το οποίο εξαφανίστηκε το πολυμελές γκρουπ.

Στη Θεσσαλονίκη θα προβληθούν μεταξύ άλλων οι ταινίες των Φράνκι Λι (All Is One), Αμάντα Φιόρ Νταλίσο (Tetraplan), Μάρτα Ζνιντάρσιτς (Galactic Supermarket Presents Cosmic Rainbows) κ.ά.

Ερίκ Μποντλέρ

Ο Ερίκ Μποντλέρ με την ταινία The Anabasis of May and Fusako Shigenobu, Masao Adachi, and 27 years without Images μιλάει για την επανεμφάνιση του θρυλικού – εξαφανισμένου για χρόνια – σκηνοθέτη της πειραματικής σκηνής Μασάο Αντάτσι, που εγκατέλειψε το σινεμά για τον ένοπλο αγώνα, και έζησε ως παράνομος για 28 χρόνια στο Λίβανο, μαχόμενος υπέρ των Παλαιστινίων.

Foundation of Mind

Στο 52ο Φεστιβάλ, το κοινό θα έχει την ευκαιρία να ανακαλύψει μέσα από το Πειραματικό Φόρουμ και έναν πολύ νέο δημιουργό, τον 18χρονο ισραηλινό σκηνοθέτη Ντρόρ Χέλερ, ο οποίος στη μεγάλου μήκους ταινία του Foundation of Mind κάνει λόγο για την εξαφάνιση των ιδεών, αλλά και τη βεβήλωσή τους από πράξεις τυφλής βίας.

Last Year’s Resolutions: Η εξαφάνιση του διαθέσιμου

Στο φετινό Πειραματικό Φόρουμ περιλαμβάνεται επίσης ένα πρόγραμμα ταινιών μικρού μήκους οι οποίες προέρχονται από ανοιχτά δίκτυα διανομής και που ακριβώς λόγω αυτής της απλόχερης διανομής, δε θεωρούνται σπάνιες κι έτσι περνούν σχεδόν απαρατήρητες από τους κύκλους του experimental. Η προβολή τους στο φεστιβάλ, δίνει στο κοινό τη δυνατότητα να τις γνωρίσει καλύτερα. Πρόκειται μεταξύ άλλων για τις ταινίες, Sea of Tranquility του Αντόον Κοχ και Sivan του Ζόχαρ Έλεφαντ.

Newsroom ΑΛΤΕΡ ΕΓΚΟ