Σημαντική πρόοδο στις μελέτες για την προστασία των οδηγών με μονοθέσια ανοικτού κόκπιτ από θραύσματα που ενδέχεται να ίπτανται στην πίστα έκανε το Ινστιτούτο Ασφάλειας της FIA, δοκιμάζοντας την ανθεκτικότητα δύο διαφορετικών προτάσεων: Μιας ψηλής ζελατίνας κι ενός θόλου μαχητικού αεροσκάφους F16.

Σε αυτές τις δοκιμές, ένα «κανόνι» αζώτου εκσφενδόνισε έναν τροχό μονοθεσίου της Formula 1, βάρους 20 κιλών, πάνω στα δύο διαφορετικά καλύμματα του κόκπιτ με ταχύτητα 225 χλμ./ώρα, ώστε να διαπιστωθεί η ανθεκτικότητά τους. Η ζελατίνα θρυμματίστηκε αλλά απομάκρυνε τον τροχό από το κεφάλι του οδηγού, ενώ ο θόλος του αεροσκάφους δεν υπέστη την παραμικρή παραμόρφωση.

Παρότι η ιδέα της πλήρους κάλυψης του κόκπιτ με θόλο μαχητικού αεροσκάφους φαντάζει ιδανική, προκύπτουν αρκετά προβλήματα – όπως η ορατότητα, ο αερισμός του κόκπιτ και, κυρίως, οι όποιες επιπτώσεις σε περίπτωση ατυχήματος τόσο για την έγκαιρη έξοδο του οδηγού από το κόκπιτ όσο και για την πρόσβαση των σωστικών συνεργείων σε περίπτωση τραυματισμού του.

Βασικές αφορμές για τη διεξαγωγή αυτής την έρευνας ήταν η απώλεια του νεαρού Henry Surtees τον Ιούλιο του 2009 και ο σοβαρός τραυματισμός του Felipe Massa στο GP Ουγγαρίας την ίδια χρονιά.

Ο πρώτος τραυματίστηκε θανάσιμα σε αγώνα της Formula 2, όταν ο τροχός που αποκολλήθηκε από άλλο μονοθέσιο προσέκρουσε στο κράνος του, ενώ ο δεύτερος τραυματίστηκε σοβαρά από θραύσμα που έφυγε από την ανάρτηση της Brawn του Rubens Barrichello και προσέκρουσε στην άκρη της ζελατίνας του κράνους του.

Ο τεχνικός σύμβουλος του Ινστιτούτου Ασφάλειας της FIA, Andy Mellor, είπε ότι προς το παρόν το Ινστιτούτο εξετάζει μόνο την ανθεκτικότητα των υλικών και όχι τα μειονεκτήματα που συνοδεύουν καθεμιά από τις δύο αυτές προτάσεις.

Αυτά τα μειονεκτήματα, μαζί με την αναλυτική επιστημονική έκθεση της έρευνας που συνέταξε το Ινστιτούτο, θα μελετηθούν από την Τεχνική Ομάδα Εργασίας (Technical Working Group) της FIA πριν ληφθεί οποιαδήποτε απόφαση.

auto.in.gr