Μιχάλης Κατωπόδης

Εμπερικλείοντας βαθιά μέσα του τα γονίδια, καθώς και στοιχεία από τη φιλοσοφία εννέα συναπτών γενεών Corolla Hatchback, το λατινογενές Auris σίγουρα δεν αποτελεί terra incognita για τη μικρομεσαία κατηγορία, όσο και αν το όνομά του προσπαθεί να πείσει περί αυτού.




































Ταυτότητα
Κινητήρας:
1.598 κ.εκ.
Ισχύς:
124 ίπποι/6.000 σ.α.λ.
Ροπή:
157 Nm/5.200 σ.α.λ.
Επιτάχυνση:
0-100 χλμ./ώρα σε 10,4 δλ
Τελ. ταχύτητα:
190 χλμ./ώρα
Tιμή βασικής έκδοσης:
17.850 ευρώ
Τιμή αυτοκινήτου δοκιμής:
20.600 ευρώ

Το ερώτημα, ωστόσο, που τίθεται δεν είναι το κατά πόσο αποτελεί εξέλιξη των προκατόχων του αλλά εάν έχει τα φόντα να επιβληθεί του ανταγωνισμού και, πολύ περισσότερο, τη δυνατότητα να αλλάξει σελίδα, δημιουργώντας ένα νέο, εξίσου μεγάλο κεφάλαιο για την Toyota. Ξεκάθαρη, θετική ή αρνητική, απάντηση στο συγκεκριμένο ζήτημα δεν μπορεί να υπάρξει. Το μόνο σίγουρο είναι ότι οι Ιάπωνες -ή καλύτερα οι ευρωπαίοι- που ασχολήθηκαν με την κατασκευή του, προσπάθησαν αρκετά ώστε οι βελτιώσεις που εισάγει, σε σχέση με το μοντέλο που αντικαθιστά, να είναι σαφώς πιο καίριες και ουσιαστικές, από ότι στο παρελθόν.



Εστιάζοντας για παράδειγμα στην εξωτερική εμφάνιση, η αισθητική τύπου Yaris που υιοθετεί, αποπνέει μία μοντέρνα και νεανική αύρα. Εν γνώσει τους οι σχεδιαστές επέλεξαν να διατηρήσουν ήπιους τόνους, χωρίς να προκαλέσουν με στιλιστικές ιδιαιτερότητες.
























Υπέρ
Συμπεριφορά/απόδοση κινητήρα
Χώροι/ανεση
Κατά
Ποιότητα χρησιμοποιούμενων υλικών
Μη πρακτικές θήκες για μικροαντικείμενα

Εάν, ωστόσο, το τελικό αποτέλεσμα φαντάζει για ορισμένους άνευρο, καλό θα είναι πριν εκστομίσουν τις οποιεσδήποτε κατηγορίες περί έλλειψης έμπνευσης και αποφασιστικότητας να ρίξουν μία ματιά στο Cd=0,29 του συντελεστή αεροδυναμικής οπισθέλκουσας!



Το συγκεκριμένο στοιχείο είναι ενδεικτικό ενός all round χαρακτήρα, ο οποίος, αντίθετα με ο,τι δείχνει, δεν αρκείται στο να καλύπτει επιφανειακά ανάγκες και απαιτήσεις αλλά εμβαθύνει όπου χρειάζεται ώστε να κάνει τη διαφορά.



Κάτι ανάλογο ισχύει και για το εσωτερικό, με μόνη διαφορά ότι εντός οι αρμόδιοι σχεδιαστές επέδειξαν περίσσιο ζήλο. Εχοντας στα χέρια τους ένα ευρύχωρο σαλόνι, φρόντισαν να αναδείξουν αυτήν ακριβώς την άνεση και τον οικογενειακό χαρακτήρα, προάγοντας ταυτόχρονα και κάποιες άλλες, ιδιαίτερες για τα δεδομένα της κατηγορίας, ανησυχίες.



Το τελευταίο μεταφράζεται σε μία νέα αισθητική-εργονομική προσέγγιση, με επίκεντρο την κεντρική κονσόλα, η οποία εκτείνει χαρακτηριστικά προς τα πάνω τη ράχη της, δημιουργώντας ένα μικρό φράγμα μεταξύ οδηγού και συνοδηγού.



Ο στόχος, βεβαίως, δεν είναι αυτός, αν και στην προκειμένη περίπτωση θα κλέψει μερικά ψήγματα άνεσης και από τους δύο. Η καλλίγραμμη, χυτή αυτή σιλουέτα δένει αρμονικά με το ταμπλό, προσφέροντας ένα ξεχωριστό εικαστικό αποτέλεσμα.



Παράλληλα φέρνει το μηχανικό επιλογέα των 5 σχέσεων σε απόσταση αναπνοής από το τιμόνι, θέση απόλυτα εργονομική για κάθε είδους οδήγηση. Εάν μάλιστα και το χειρόφρενο ήταν λίγο μικρότερο ή πιο μπροστά τοποθετημένο τότε θα μιλάγαμε για θρίαμβο της ευχρηστίας και της πρακτικότητας.



Αλλάζοντας τώρα θέμα -ή καλύτερα εμμένοντας σε αυτό- οι θέσεις για μικροαντικείμενα, καθώς και οι ποτηροθήκες, που θα μετρήσει κανείς δεν υπολείπονται σε αριθμό. Παρόλα αυτά καμία δεν είναι απόλυτα προσβάσιμη από τον οδηγό, πράγμα που θα ενοχλήσει κάπως στις καθημερινές μετακινήσεις.



Στον αντίποδα, η Toyota θα διασκεδάσει τις εντυπώσεις με τα ευδιάκριτα και πληρέστατα από άποψης πληροφοριών όργανα τύπου Optitron. Τα συγκεκριμένα φέρουν μέχρι και shift light, που ενημερώνει σχετικά με τους χρόνους αλλαγής των ταχυτήτων, ώστε να επιτυγχάνεται η βέλτιστη κατανάλωση καυσίμου.



Κάτι τέτοιο, βέβαια, δύσκολα θα αγγίξει τον ψυχισμό του μεσογειακού -βλέπε Ελληνα- οδηγού, γι΄ αυτό όμως μπορούν κάλλιστα να φροντίσουν άλλα στοιχεία, όπως το τιμόνι.



Αφήνοντας κατά μέρος τα πρακτικά χειριστήρια του ηχοσυνόλου, το σύστημα διεύθυνσης αποτελεί μία πραγματικά ευχάριστη έκπληξη, καθώς δεν έχει καμία σχέση με ο,τι μας είχε συνηθίσει η Toyota στο παρελθόν. Ζωντανή, άμεση και γεμάτη σε αίσθηση, η ηλεκτρικά υποβοηθούμενη κρεμαγιέρα των 2,9 στροφών δεν διεκδικεί δάφνες από την οποιαδήποτε σπορ πρόταση, είναι όμως ικανή να βάλει τα γυαλιά σε όλα σχεδόν τα μοντέλα του άμεσου ανταγωνισμού.



Κάτι ανάλογο ισχύει και για το νέο κινητήρα των 1.598 κ.εκ. όπου με ισχύ 124 ίππων αποτελεί το ισχυρότερο ατμοσφαιρικό σύνολο της κατηγορίας. Εύστροφος και με ικανοποιητικά αποθέματα δύναμης σε όλο σχεδόν το φάσμα των στροφών, διατηρεί παντού ένα πολιτισμένο πρόσωπο, με μόνη ελαφρά απόκλιση στο κρεσέντο των υψηλών στροφών.



Το μυστικό της επιτυχίας έγκειται στο σύστημα dual VVT-i, μεταβλητού χρονισμού των βαλβίδων εισαγωγής και εξαγωγής. Αυτό είναι που εξασφαλίζει ελαστικότητα και επιδόσεις, αντικρούοντας την ασυνήθιστα υψηλά αποδιδόμενη ροπή, στις 5.200 σ.α.λ. και τα 1.230 κιλά του αυτοκινήτου, με μόνο τίμημα μία ελαφρά τσιμπημένη κατανάλωση.



Πράγματι, χωρίς να εντυπωσιάζουν, οι επιταχύνσεις από στάση και εν κινήσει, καθώς και η τελική ταχύτητα του Auris 1.6 είναι από τις πλέον ανταγωνιστικές της αγοράς, ευθέως ανάλογες της οδικής συμπεριφοράς.



Η σχετικά μαλακή ρύθμιση των αναρτήσεων και η απουσία του ηλεκτρονικού συστήματος ευστάθειας, VSC, από το βασικό εξοπλισμό ακόμα και των πλουσιότερων εκδόσεων είναι κάτι που, αρχικά τουλάχιστον, θα αποτελέσει λαβή για σχόλια. Στην πράξη, ωστόσο, τίποτα από τα δύο δεν θα επηρεάσει τη συμπεριφορά του μικρομεσαίου Toyota.



Παρά τις κλίσεις στις στροφές και την ελαφρά αντιπάθεια του ημιάκαμπτου πίσω άξονα στις εγκάρσιες ανωμαλίες, το σύνολο διατηρεί τη συνοχή του, προσφέρει καλή ποιότητα κύλισης, ενώ αντιδρά ουδέτερα σε όλες σχεδόν τις περιπτώσεις. Πιο απλά, χωρίς να χαρακτηρίζεται κορυφαίο σε άνεση ή δυναμισμό, κατορθώνει να συνδυάζει και τα δύο σε λογικές, απόλυτα ικανοποιητικές αναλογίες.



Τελικά, αυτό που μένει από τη συνύπαρξη με το Auris είναι η μεστή γεύση ενός μοντέλου ολοκληρωμένου από κάθε άποψη. Με τις τιμές πώλησης να κυμαίνονται σε λογικά επίπεδα, τον εξοπλισμό -ανάλογα με την έκδοση- να καλύπτει όλες τις συμβατικές απαιτήσεις και, επιπροσθέτως, τα γνωστά after market οφέλη της Toyota, τα όποια μειονεκτήματα είναι μάλλον λίγα για να σκιάσουν τη συνολικά καλή του εικόνα. Οσο για τους προγόνους του -τις Corolla Hatchback- αυτές όντως αποτελούν ένα κεφάλαιο που έχει κλείσει και μάλιστα αρχίζει να δείχνει ασυνήθιστα μακρινό.






































Κινητήρας
Κυβισμός 1.598 κ.εκ.
Κύλινδροι 4 σε σειρά
Ισχύς (ίπποι) 124/6.000 σ.α.λ.
Ροπή (Νm) 157/5.200 σ.α.λ.
Θέση Εμπρός/εγκάρσια
Μπλοκ/κεφαλή Αλουμίνιο/αλουμίνιο
Τροφοδοσία Ψεκασμός πολλαπλών σημείων
Διάμετρος x διαδρομή 80,5×78,5
Βαλβίδες ανά κύλινδρο 4
Εκκεντροφόροι 2 ΕΕΚ
Ειδική ισχύς (ίπποι/λίτρο) 77,6





































Μετάδοση
Κίνηση Εμπρός
Κιβώτιο Μηχανικό πέντε σχέσεων
Σχέσεις κιβωτίου/Ταχύτητα ανά 1.000σ.α.λ. 1:3,55
1:1,9
1:1,31
1:0,97
1:0,82
Τελική σχέση διαφορικού   1:4,31  











Ανάρτηση
Εμπρός Γόνατα McPherson, ψαλίδια βάσης, αντιστρεπτική ράβδος
Πίσω Ημιάκαμπτος άξονας














Φρένα
Εμπρός Αεριζόμενοι δίσκοι
Πίσω Δίσκοι
ABS Ναι




















Τροχοί
Διαστάσεις 6,0J X 16
Υλικό Αλουμίνιο
Τύπος ελαστικών Dunlop SP Sport 01
Ελαστικά 205/55 R16
Ρεζέρβα Ασφαλείας

















Σύστημα διεύθυνσης
Τύπος Κρεμαγιέρα
Υποβοήθηση Ηλεκτρική
Στροφές τιμονιού

2,9

Διάμετρος στροφής 10,4 μέτρα





























Διαστάσεις
Μήκος 4,220 μέτρα
Πλάτος 1,760 μέτρα
Ύψος 1,515 μέτρα
Μεταξόνιο 2,600 μέτρα
Μετατρόχιο (Ε/Π σε μέτρα) 1,525/1,520
Χώρος αποσκευών 355 λίτρα
Βάρος 1.230 κιλά
Αναλογία κιλών/ίππο 9,92




















Κατανάλωση (λίτρα/100 χλμ.)
Πόλη 9,0
Εκτός 5,9
Μέση 7,1
Ρεζερβουάρ (λίτρα) 55
Αυτονομία 774 χλμ. (θεωρητική μέση)











Επιδόσεις
Τελική ταχύτητα 190 χλμ./ώρα
0-100 χλμ./ώρα 10,4 δευτερόλεπτα
Σε αυτή την κατηγορία ο ανταγωνισμός είναι, απλά, ο ισχυρότερος που θα μπορούσε να συναντήσει κανείς. Σχεδόν όλες οι εταιρίες έχουν να αντιπαρατάξουν από μία τουλάχιστον πρόταση, πράγμα που κάνει επίπονη, αν όχι αδύνατη, την ανάδειξη κάποιου νικητή. Το Auris, αν και έχει όλα τα φόντα να διεκδικήσει μία θέση στην πρώτη πεντάδα, δεν έχει να παρουσιάσει κάτι πρωτοποριακό. Στα θετικά του, πάντως, θα πρέπει να περιληφθούν οι after sales παροχές της Toyota, καθώς επίσης και το καλό όνομα που έχουν δημιουργήσει οι προγενέστερες Corolla.













Citroen C4 1.6





















Κυβισμός 1.587 κ.εκ.
Ιπποδύναμη 110 ίπποι/5.750 σ.α.λ.
Ροπή 147 Nm/4.000 σ.α.λ.
Επιτάχυνση 10,6 δευτ.
Τελική
ταχύτητα
194 χλμ./ώρα
Τιμή 14.750-16.350 ευρώ

Προχωρημένο σχεδιαστικά, με απόλυτα ικανοποιητικούς χώρους και σχεδόν ανάλογες επιδόσεις, το C4 αποτελεί το οικονομικότερο μικρομεσαίο που μπορεί να αποκτήσει κανείς και μάλιστα χωρίς να κάνει υποχωρήσεις σε κανένα τομέα. Το ταμπλό του είναι αξιοπρεπέστατο ποιοτικά και ελαφρά πιο εργονομικό, θα απαιτήσει όμως ένα διάστημα προσαρμογής. Αξια λόγου είναι και τα χρηματοδοτικά προγράμματα της Citroen, παρότι δεν συνοδεύονται από την εξαετή εγγύηση της Toyota













Ford Focus 1.6





















Κυβισμός 1.596 κ.εκ.
Ιπποδύναμη 115 ίπποι/6.000 σ.α.λ.
Ροπή 155 Nm/4.150 σ.α.λ.
Επιτάχυνση 10,8 δευτ.
Τελική
ταχύτητα
190 χλμ./ώρα
Τιμή 16.695-21.121 ευρώ

Το κύριο πλεονέκτημα του μοντέλου της Ford εστιάζεται στη δυναμική οδική συμπεριφορά, αν και στο θέμα των επιδόσεων το Auris είναι οριακά καλύτερο, καθώς ο κινητήρας του αποδίδει 124, έναντι 115 ίππων. Αντίστοιχοι είναι και οι προσφερόμενοι χώροι, πλην του διαμερίσματος αποσκευών, όπου το Focus κατέχει τα πρωτεία της κατηγορίας, με το Toyota να ακολουθεί. Το εσωτερικό του, αν και πιο συμβατικό, χρησιμοποιεί ποιοτικότερα -ως επί το πλείστον- υλικά. Οσο για το θέμα της ασφάλειας, αμφότερα έχουν αξιολογηθεί με πέντε αστέρια στις σχετικές δοκιμές του EuroNCAP













Opel Astra 1.6





















Κυβισμός 1.598 κ.εκ.
Ιπποδύναμη 115 ίπποι/6.000 σ.α.λ.
Ροπή 155 Nm/4.000 σ.α.λ.
Επιτάχυνση 11,6 δευτ.
Τελική
ταχύτητα
193 χλμ./ώρα
Τιμή 16.590-19.290 ευρώ

Το Astra υστερεί ελαφρά σε πρακτικότητα, εργονομία και χώρους, στην ανανεωμένη του, όμως, έκδοση έχει αμβλύνει σημαντικά την ψαλίδα των επιδόσεων. Στα 1,6 λίτρα προσφέρεται πλέον σε δύο εκδοχές, μία ατμοσφαιρική, 115 ίππων, σχετικά οικονομικότερη του Auris και μία turbo, 180 ίππων, αμφότερες με ιδιαίτερα ανταγωνιστικές τιμές για τα όσα προσφέρουν.













Peugeot 307 1.6





















Κυβισμός 1.587 κ.εκ.
Ιπποδύναμη 109 ίπποι/5.800 σ.α.λ.
Ροπή 147 Νm/4.000 σ.α.λ.
Επιτάχυνση 10,6 δευτ.
Τελική
ταχύτητα
190 χλμ./ώρα
Τιμή 17.410-20.540 ευρώ

Οπως ακριβώς το Auris, έτσι και το 307 αποτελεί μία all round πρόταση που καλύπτει όλες τις απαιτήσεις. Το εσωτερικό του διαθέτει καλύτερης ποιότητας υλικά, υστερεί όμως σε σχεδίαση. Στο θέμα των προσφερόμενων χώρων, τα πράγματα κυμαίνονται στα ίδια περίπου επίπεδα. Η ποιότητα κύλισης είναι ελαφρά καλύτερη, σε αντίθεση με τις επιδόσεις που -έστω και οριακά- υπολείπονται. Τα επίπεδα των τιμών του είναι, σε γενικές γραμμές, ίδια, η Peugeot όμως δεν προσφέρει την εξαετή εγγύηση της Toyota













Renault Megane 1.6





















Κυβισμός 1.598 κ.εκ.
Ιπποδύναμη 115 ίπποι/6.000 σ.α.λ.
Ροπή 151 Nm/4.200 σ.α.λ.
Επιτάχυνση 10,9 δευτ.
Τελική
ταχύτητα
192 χλμ./ώρα
Τιμή 16.250-18.450 ευρώ

Το Megane αποτελεί μία από τις πιο προχωρημένες σχεδιαστικά προτάσεις, η οποία όμως υστερεί αισθητά στο θέμα των προσφερόμενων χώρων. Η οδική του συμπεριφορά είναι εξίσου ασφαλής, αν και πιο αποστειρωμένη, λόγω της μη απενεργοποίησης του ESP από τα 50 χλμ./ώρα και πάνω. Σε γενικές γραμμές οι επιδόσεις των δύο οχημάτων είναι ανάλογες. Στο θέμα της ποιότητας κατασκευής το Auris υπερτερεί, αμφότερα όμως παρουσιάζουν ορισμένες εργονομικές ατέλειες στο εσωτερικό τους












VW Golf 1.4 TSI




















Κυβισμός 1.390 κ.εκ.
Ιπποδύναμη 140 ίπποι/5.600 σ.α.λ.
Ροπή 220 Nm/1.500-4.000 σ.α.λ.
Επιτάχυνση 9,3 δευτ.
Τελική
ταχύτητα
205 χλμ./ώρα
Τιμή 18.860-23.290 ευρώ

Το VW Golf αποτελεί το μόνο μοντέλο με turbo κινητήρα 1,4 λίτρων, το οποίο μάλιστα επιτυγχάνει καλύτερες επιδόσεις από το σύνολο σχεδόν του ανταγωνισμού των 1,6 λίτρων. Η οδική του συμπεριφορά είναι εξαιρετική, ενώ πολύ καλή είναι και η γενικότερη ποιότητα κατασκευής με τα χρησιμοποιούμενα υλικά. Στον αντίποδα η τιμή του, στις βασικές εκδόσεις, είναι ελαφρά υψηλότερη του Auris, ενώ δεν διαθέτει εξαετή εγγύηση


auto.in.gr