36

Σε μια απόφαση που εκθέτει το Κάνσας σε ειρωνικά σχόλια από τη διεθνή κοινότητα, το Συμβούλιο Παιδείας της πολιτείας ενέκρινε νέα επιστημονικά πρότυπα για τα δημόσια σχολεία, τα οποία θέτουν υπό αμφισβήτηση την εξέλιξη των ειδών.

Η απόφαση, με έξι ψήφους υπέρ και τέσσερις κατά, θεωρείται σημαντική νίκη των οπαδών του «ευφυούς σχεδιασμού», οι οποίοι υποστηρίζουν ότι το Σύμπαν είναι τόσο περίπλοκο ώστε είναι αδύνατο να προέκυψε από φυσικές διεργασίες -πρέπει να δημιουργήθηκε από κάποια ανώτερη νοημοσύνη.

Αν και τα μέλη του συμβουλίου που υποστηρίζουν τον ευφυή σχεδιασμό δεν αναφέρουν ρητά τον Θεό ως δημιουργό του κόσμου, το μέλος Στίβεν Αμπραμς δηλώνει στα πρακτικά ότι η θεωρία της εξέλιξης είναι ασύμβατη με την δημιουργία όπως περιγράφεται στη Βίβλο.

Οι πολέμιοι των νέων κανονισμών θεωρούν, αντίθετα, ότι πρόκειται για μια αθέμιτη προσπάθεια παραβίασης του διαχωρισμού κράτους-πολιτείας με τελικό σκοπό την εισαγωγή της του Θεού στη διδακτέα ύλη. «Είναι μια θλιβερή ημέρα. Γελοιοποιούμαστε όχι μόνο στο εσωτερικό της χώρας αλλά και σε όλο τον κόσμο» σχολίασε η Δημοκράτης Τζάνετ Βο, μέλος του συμβουλίου παιδείας.

Τα νέα πρότυπα αναφέρουν ότι οι μαθητές πρέπει να κατανοήσουν τις βασικές έννοιες της εξέλιξης. Διακηρύττουν όμως ότι η βασική δαρβινική θεωρία, σύμφωνα με την οποία όλοι οι οργανισμοί έχουν κοινή προέλευση, έχει αμφισβητηθεί τα τελευταία χρόνια. Μεταξύ άλλων υποστηρίζεται ότι δεν υπάρχουν φυσικές εξηγήσεις για το γενετικό κώδικα και ότι το αρχείο των απολιθωμάτων δεν συμφωνεί με τη θεωρία της εξέλιξης.

Επιπλέον, το Συμβούλιο Παιδείας ξανάγραψε τον ορισμό της επιστήμης, ώστε να μην περιορίζεται πλέον σε φυσικές εξηγήσεις φαινομένων.

Οι κανονισμοί δεν καθορίζουν τη διδακτέα ύλη, αποτελούν όμως κριτήριο της ποιότητας της επιστημονικής εκπαίδευσης για τα σχολεία της πολιτείας, όπου η ύλη καθορίζεται από επιμέρους συμβούλια. Πολλοί πιστεύουν τώρα ότι σε συντηρητικές περιοχές του Κάνσας τα σχολεία θα δεχθούν πιέσεις από συντηρητικά λόμπι να στραφούν κατά του Δαρβίνου.

Το θέμα έχει πάρει διαστάσεις και στην Πενσιλβάνια, όπου η δικαισύνη αναμένεται να αποφασίσει τον Ιανουάριο για μήνυση που κατέθεσαν γονείς κατά σχολείου του Ντόβερ, όπου ο ευφυής σχεδιασμός διδάσκεται στο μάθημα της Βιολογίας.

Τον περασμένο Αύγουστο και ο Αμερικανός πρόεδρος Τζορτζ Μπους υποστήριξε ότι ο ευφυής σχεδιασμός πρέπει να διδάσκεται παράλληλα με την εξέλιξη.

Οι τελευταίες εξελίξεις στο θέμα θυμίζουν την περίφημη «δίκη της μαΐμούς» πριν από 80 χρόνια στο Τενεσί, όπου καταρρίφθηκε ο εκπαιδευτικός νόμος που απαγόρευσε τη διδασκαλία της εξέλιξης και υποστήριζε το Δημιουργισμό, τη θεωρία της δημιουργίας που μετεξελίχθηκε σε ευφυή σχεδιασμό.

Newsroom ΑΛΤΕΡ ΕΓΚΟ