Μιχάλης Κατωπόδης

«Βαθύ πάτημα του δεξιού πεντάλ και, σχεδόν αμέσως, το στροφόμετρο βρίσκεται βαθιά στα κόκκινα. Λίγος καπνός και υπολείμματα ελαστικού θα μείνουν πίσω, παρά την αντίθετη άποψη του, μη απενεργοποιούμενου, ESP. Μία γρήγορη αλλαγή σε δευτέρα και πάλι η βελόνα του ταχυμέτρου τραβά την ανηφόρα, αφήνοντας τον κινητήρα να στοιχειώνει το γύρω χώρο με την έντονη ηχητική του χροιά.. Τρίτη ταχύτητα και τα πρώτα τριψήφια νούμερα στο κοντέρ αποτελούν πλέον γεγονός, μόλις οκτώ δευτερόλεπτα μετά».

Ταυτότητα
Κινητήρας:
1.468 κ.εκ.
Ισχύς:
150 ίπποι/6.000 σ.α.λ.
Ροπή:
210 Nm/3.500 σ.α.λ.
Επιτάχυνση:
0-100χλμ./ώρα σε 8,0δλ
Τελ. ταχύτητα:
210 χλμ./ώρα
Tιμή βασικής έκδοσης:
18.265 ευρώ
Τιμή αυτοκινήτου δοκιμής:
18.265 ευρώ

Η εισαγωγή εύκολα θα μπορούσε να περιγράφει τις δυνατότητες ενός σπορ μοντέλου ή κάποιας δυναμικής μπερλίνας. Στην προκειμένη, ωστόσο, περίπτωση δεν πρόκειται παρά για ένα ταπεινό αυτοκίνητο πόλης. Ταπεινό βέβαια τρόπος του λέγειν, αφού το κορυφαίο Colt CZT ουδεμία σχέση έχει με τις υπόλοιπες, απλές εκδόσεις. Προικισμένο με ένα τετρακύλινδρο υπερτροφοδοτούμενο σύνολο 1.468 κ.εκ., το μικρό «αδερφάκι» του EVO δεν διστάζει να βάλει στην άσφαλτο 150 ζωηρά άλογα, χαρίζοντας εξαιρετικές επιδόσεις στο αμάξωμα των 1.070 κιλών. Πουσαρισμένος από τους μηχανικούς της εταιρίας, ο γνωστός κινητήρας των 1.5 λίτρων, πέραν του υπερτροφοδότη, φέρει επίσης πιο λεία έμβολα, ελαφρύτερους εκκεντροφόρους και ενισχυμένες βάσεις. Το κιβώτιο ταχυτήτων παρέχεται από τη Gertrag και όχι από τη Mitsubishi, όπως ακριβώς συμβαίνει και στις πετρελαιοκίνητες εκδόσεις.

Επεμβάσεις έχει δεχτεί και το πλαίσιο, όπου χάρη στη μπάρα θόλων και τις λοιπές ενισχύσεις στο κεντρικό τούνελ, την εμπρόσθια κολώνα και το πίσω μέρος, έχει κερδίσει ελαφρά σε ακαμψία. Επιπροσθέτως οι βελτιωμένες αναρτήσεις, με τα σκληρότερα αμορτισέρ και ελατήρια, καθώς και τα νέα silent blocks, εξασφαλίζουν μακράν καλύτερη οδική συμπεριφορά στο CZT, έναντι εκείνης του απλού Colt.

Το τοπίο, τέλος, συμπληρώνουν τα διάφορα αεροδυναμικά βοηθήματα, καθώς και οι όμορφες ζάντες των 16 ιντσών, με τα ελαστικά Eagle F1 της Goodyear, διαστάσεων 205/45, που εξασφαλίζουν τον απαιτούμενο δυναμισμό. Αυτά προς τέρψη του εξωτερικού παρατηρητή, καθώς στο εσωτερικό έπεται συνέχεια.

Καθισμένος στα εξαιρετικής πλευρικής στήριξης καθίσματα, ο οδηγός έχει στη διάθεσή του ένα τριάκτινο σπορτίφ τιμόνι και τον ανάλογο επιλογέα. Μπροστά του τρεις χρωμιωμένοι δακτύλιοι περιβάλλουν τα, ανάλογης αισθητικής, λευκά όργανα ενώ το καρέ συμπληρώνουν τα μεταλλικά πεντάλ.

Υπέρ
Απόδοση κινητήρα / επιδόσεις
Φρένα
Πλευρική στήριξη καθισμάτων
Κατά
Αδυναμία απενεργοποίησης του ESP
Ανεση ανάρτησης
Αστάθεια πίσω άξονα

Στην πράξη, η θέση οδήγησης αποδεικνύεται αρκετά καλή ενώ, τηρουμένων των αναλογιών, τρεις ακόμα επιβαίνοντες θα μπορέσουν άνετα να απολαύσουν τη φιλοξενία του εσωτερικού. Οι μεταφορικές, ωστόσο, ικανότητες έρχονται μάλλον σε δεύτερη μοίρα, καθώς η ουσία της ύπαρξής του κρύβεται αλλού.

«Βιδωμένος» στο αριστερό μπάκετ, ο οδηγός μπορεί με τη βοήθεια του δεξιού πεντάλ να «μαζεύει» χιλιόμετρα με χαρακτηριστική ευκολία. Η ευστάθεια του αυτοκινήτου, σε συνδυασμό με την άφθονη δύναμη που παρέχεται σε όλο σχεδόν το φάσμα των στροφών, είναι πραγματικά απροσδόκητες για τα δεδομένα της κλάσης.

Η νιρβάνα, δυστυχώς, δεν πρόκειται να κρατήσει πολύ, αφού στο τέλος της ευθείας τα πράγματα θα αρχίσουν να περιπλέκονται. Οσοι βλέπουν στο μικρό πύραυλο της Mitsubishi ένα νέο 106 Rallye, καλό θα είναι να αναθεωρήσουν τις απόψεις τους, καθώς κάτι τέτοιο, απλά, δεν ισχύει.

Παρά τις επεμβάσεις που έχει δεχτεί η ανάρτηση, κάποιες ελαφρές κλίσεις κατά την κίνηση του αυτοκινήτου στις καμπές θα γίνουν σίγουρα αισθητές. Ο πίσω άξονας με τη σειρά του, σε απότομες αλλαγές φορτίου, έχει την τάση να αποσταθεροποιείται, ανοίγοντας την προδιαγεγραμμένη τροχιά. Αυτό απαιτεί προσεκτικούς χειρισμούς και απόλυτα σταθερές και προοδευτικές κινήσεις, αν θέλει κανείς να διατηρήσει πραγματικά υψηλούς ρυθμούς κίνησης.

Το ρόλο του φύλακα-άγγελου θα παίξει εδώ το ESP, το οποίο θα αφήσει μεν το αυτοκίνητο να γλιστρήσει ελαφρά, ώστε να μη στειρώσει τον «fun to drive» χαρακτήρα του, όταν όμως τα πράγματα πάνε να ξεφύγουν θα επέμβει άμεσα, διορθώνοντας την όποια επικίνδυνη κατάσταση. Παρότι μάλιστα η μόνιμη, χωρίς δυνατότητα απενεργοποίησης, εμπλοκή του θα θέσει όρια στο κυνήγι του καλύτερου χρόνου, υπό τις δεδομένες συνθήκες η επιλογή της Mitsubishi χαρακτηρίζεται σοφή.

Ο οδηγός μπορεί, εν μέρει, να αποζημειωθεί από το σύστημα διεύθυνσης, καθώς, χάρη στην κοντύτερη κρεμαγέρα των 2,8 στροφών, αυτό είναι αρκετά γρήγορο στις αντιδράσεις του. Παράλληλα παρέχει ικανοποιητική πληροφόρηση, με μόνο αρνητικό ότι στις υψηλότερες ταχύτητες αποκτά σταδιακά μία ελαφρά ασάφεια.

Καλά, έως πολύ καλά, αποδεικνύονται και τα φρένα. Με την προσθήκη εμπρός μεγαλύτερων αεριζόμενων δίσκων, διαμέτρου 28 εκατοστών, η επιβραδυντική ικανότητα του αυτοκινήτου δείχνει να έχει βελτιωθεί αισθητά. Το πιο σημαντικό μάλιστα είναι πως ακόμα και σε απαιτητική χρήση αυτά διατηρούν την αποτελεσματικότητά τους.

Τι θα θέλαμε παραπάνω από το Colt CZT; Ισως ένα καλύτερο στήσιμο και τη δυνατότητα απενεργοποίησης του ESP. Αν αυτά τα στοιχεία συνδυάζονταν με το συγκεκριμένο κινητήρα και πλαίσιο, τότε θα μιλάγαμε για το απόλυτο μικρό GTI, ένα πραγματικό μικρό Evo. Ακόμα όμως και έτσι ας μην ξεχνάμε πως πρόκειται για τη γρήγορη έκδοση ενός αυτοκινήτου πόλης και όχι για κάποιο μοντέλο αγωνιστικών προδιαγραφών.

Με βάση πάντως την τιμή των 18.265 ευρώ, το CZT αποτελεί μία αρκετά τίμια και ενδιαφέρουσα πρόταση, ικανή να αντεπεξέλθει σε κάθε είδους μετακίνηση, χαρίζοντας παράλληλα οδηγική ευχαρίστηση που είναι, εν τέλει, το ζητούμενο.

Κινητήρας
Κυβισμός 1.468 κ.εκ.
Κύλινδροι 4 σε σειρά
Ισχύς (ίπποι) 150/6.000σ.α.λ.
Ροπή (Νm) 180/2.500σ.α.λ.
Θέση Εμπρός/εγκάρσια
Μπλοκ/κεφαλή Χυτοσίδηρος/αλουμίνιο
Τροφοδοσία Ψεκασμός πολλαπλών σημείων
Διάμετρος x διαδρομή 75,5×82,0
Βαλβίδες ανά κύλινδρο 4
Εκκεντροφόροι 2 ΕΕΚ
Ειδική ισχύς (ίπποι/λίτρο) 102,2
Μετάδοση
Κίνηση Εμπρός
Κιβώτιο Μηχανικό πέντε σχέσεων
Σχέσεις κιβωτίου/Ταχύτητα ανά 1.000σ.α.λ. (χλμ./ώρα) :1/3,54
:1/1,91
:1/1,34
:1/1,03
:1/0,83
Τελική σχέση διαφορικού 3,74
Ανάρτηση
Εμπρός Γόνατα McPherson με εγκάρσιους βραχίονες και αντιστρεπτική
Πίσω Ημιάκαμπτος άξονας
Φρένα
Εμπρός Αεριζόμενοι δίσκοι
Πίσω Δίσκοι
ABS Ναι
Τροχοί
Διαστάσεις 6,5Jx16
Υλικό Αλουμίνιο
Τύπος ελαστικών 205/ 45 R16
Ελαστικά Goodyear Eagle F1
Ρεζέρβα Ασφαλείας
Σύστημα διεύθυνσης
Τύπος Κρεμαγιέρα
Υποβοήθηση Ηλεκτροϋδραυλική
Στροφές τιμονιού 2,8
Διάμετρος στροφής 9,4 μέτρα
Διαστάσεις
Μήκος 3,820 μέτρα
Πλάτος 1,695 μέτρα
Ύψος 1,520 μέτρα
Μεταξόνιο 2,500 μέτρα
Μετατρόχιο (Ε/Π σε χιλιοστά) 1.460/1.445
Χώρος αποσκευών 220-1.070 λίτρα
Βάρος 1.055 κιλά
Αναλογία κιλών/ίππο 7,0
Κατανάλωση (λίτρα/100 χλμ.)
Πόλη 8,6
Εκτός 5,7
Μέση 6,8
Ρεζερβουάρ (λίτρα) 47
Αυτονομία 824 χλμ. (θεωρητική μέση)
Επιδόσεις
Τελική ταχύτητα 210 χλμ./ώρα
0-100χλμ./ώρα 8,0 δευτερόλεπτα

Ο ανταγωνισμός περιλαμβάνει δύο κύριους αντίπαλους, με ανάλογες ιπποδυνάμεις και δυναμική οδική συμπεριφορά. Οι τιμές πώλησης είναι σχετικά παραπλήσιες, με το Colt CZT να παίρνει ένα ελαφρύ προβάδισμα στο θέμα των επιδόσεων. Ωστόσο, είναι και το μόνο μοντέλο από τα τρία με μη απενεργοποιούμενο ESP, πράγμα που σίγουρα του στερεί πόντους από την οδηγική απόλαυση.

Ford Fiesta ST
Κυβισμός 1.999 κ.εκ.
Ιπποδύναμη 150 ίπποι/6.000 σ.α.λ.
Ροπή 190 Nm/4.500σ.α.λ.
Επιτάχυνση 8.4 δευτ.
Τελική
ταχύτητα
208 χλμ./ώρα
Τιμή 18.525 ευρώ
Ο ατμοσφαιρικός δίλιτρος κινητήρας του Fiesta ST είναι αρκετά γραμμικός, αν και πολλές φορές δεν δίνει την αίσθηση ενός συνόλου 150 ίππων. Παρόλα αυτά, η ισχύς βρίσκεται εκεί, εξασφαλίζοντας ικανοποιητικότατες επιδόσεις τόσο από στάση, όσο και εν κινήσει. Το μεγάλο του πλεονέκτημα είναι σίγουρα η αίσθηση που προσφέρει και η οδική του συμπεριφορά, τομείς στους οποίους αποτελεί αδιαφιλονίκητα το φαβορί
Seat Ibiza FR
Κυβισμός 1.781 κ.εκ.
Ιπποδύναμη 150 ίπποι/5.500σ.α.λ.
Ροπή 220Nm/2.000σ.α.λ.
Επιτάχυνση 8,4 δευτ.
Τελική
ταχύτητα
216 χλμ./ώρα
Τιμή 19.050 ευρώ
Εφοδιασμένο με το γνωστό υπερτροφοδοτούμενο σύνολο των 1,8 λίτρων του ομίλου VW, το Ibiza FR διαθέτει άφθονα αποθέματα ισχύος σε όλο το φάσμα των στροφών. Παρά το σχετικά αυξημένο βάρος του, οι επιδόσεις που προσφέρει είναι απόλυτα ανταγωνιστικές. Οσο για την οδική του συμπεριφορά, είναι αρκετά φιλική προς τον οδηγό, ευνοώντας τις γρήγορες μετακινήσεις

auto.in.gr