Η Αθήνα ντύθηκε στα λευκά της. Οι περισσότεροι χαρήκαμε το χιόνι και παίξαμε στις αυλές των σπιτιών μας. Τώρα όμως το χιόνι έχει δώσει τη θέση του στον πάγο και τις χαμηλές θερμοκρασίες. Διαβάστε μερικές απλές συμβουλές για να προφυλάξετε από την παγωνιά τον εαυτό σας και ιδιαίτερα τα παιδιά και τους ηλικιωμένους.

Προσοχή στον πάγο

Απαιτείται ιδιαίτερη προσοχή όταν περπατάτε σε πεζοδρόμια και λείες επιφάνειες. Ένα γλίστρημα και μια πτώση μπορούν να επιφέρουν κάταγμα των άκρων. Περιορίστε στο ελάχιστο δυνατό τις μετακινήσεις σας όσο υπάρχει πάγος και προσέξτε ιδιαίτερα τους ηλικιωμένους.

Τα παιδιά χαίρονται το χιόνι, αλλά κινδυνεύουν και από τραυματισμούς. Αν σας αναφέρουν πέσιμο και ειδικά χτύπημα στο κεφάλι, μην το παραβλέψετε, καθώς ο τραυματισμός μπορεί να είναι σοβαρός και επικίνδυνος.

Ρούχα

Ο κατάλληλος ρουχισμός ίσως είναι η σημαντικότερη παράμετρος για να προφυλάξετε τον εαυτό σας από το κρύο και από πιθανές ασθένειες:
Είναι προτιμότερο να ντυθείτε σαν «κρεμμύδι», με πολλά ελαφρά ρούχα, σαν στρώματα, παρά να φορέσετε ένα χοντρό και πολύ ζεστό ρούχο. Μπορείτε να βγάζετε ή να φοράτε ένα «στρώμα», κάθε φορά που αισθάνεστε ότι ζεσταίνεστε ή ότι κρυώνετε αντίστοιχα.
Το ρούχο που εφάπτεται με την επιδερμίδα πρέπει να είναι από υλικό που επιτρέπει τον αερισμό και την εξάτμιση του ιδρώτα, όπως το καλής ποιότητας μάλλινο, ο πολυεστέρας και το πολυπροπυλένιο. Υλικά που συγκρατούν την υγρασία, όπως το μετάξι, το ακρυλικό και το βαμβάκι, είναι προτιμότερο να αποφεύγονται. Αντίθετα, μεταξωτό μπορεί να είναι το εξωτερικό ρούχο, καθώς είναι ανθεκτικό στον αέρα και δεν επιτρέπει στην παγωνιά να εισέρχεται βαθύτερα.
Οι κάλτσες κατά προτίμηση πρέπει να είναι μάλλινες, ώστε να ζεσταίνουν τα πόδια χωρίς να συγκρατούν τον ιδρώτα.
Φορέστε γάντια, σκούφο και καλύψτε και το πρόσωπό σας, εάν η θερμοκρασία είναι πολύ χαμηλή.

Διατροφή

Οι χαμηλές θερμοκρασίες αυξάνουν τις ενεργειακές απαιτήσεις του οργανισμού, αλλά η καθημερινή διατροφή αρκεί για να τις καλύψει. Δεν χρειάζονται υπερβολές. Διαιτολόγιο ισορροπημένο με πρωτεΐνες, υδατάνθρακες και βιταμίνες προμηθεύει τις απαιτούμενες θερμίδες. Μπορείτε όμως να έχετε μια σοκολάτα στην τσέπη σας για άμεση παροχή ενέργειας στην περίπτωση που νιώσετε αδυναμία.

Αποφύγετε τα αλκοολούχα ποτά

Πολλοί πιστεύουν ότι «ένα ποτηράκι» είναι ό,τι χρειάζεται για να σας ζεστάνει μία κρύα ημέρα, αλλά η άποψη αυτή είναι απολύτως λανθασμένη.
Το αλκοόλ μπορεί να δημιουργεί ένα πρόσκαιρο συναίσθημα ζεστασιάς, αλλά ουσιαστικά οδηγεί σε απώλεια θερμότητας, πτώση της θερμοκρασίας του σώματος και μεγαλύτερη απώλεια υγρών μέσω της αυξημένης διούρησης που προκαλεί.
Το οινόπνευμα προξενεί διόγκωση των αιμοφόρων αγγείων, με αποτέλεσμα τη μεγαλύτερη και ταχύτερη απώλεια θερμότητας.
Ωστόσο, πιείτε αρκετά υγρά, αν ασκείστε για μεγάλο χρονικό διάστημα σε κρύο περιβάλλον. Πολλοί υποτιμούν την απώλεια υγρών κατά την άσκηση το χειμώνα. Πιείτε νερό ακόμα και αν δεν διψάτε, καθώς είναι πιθανόν να έχετε ήδη αρχίσει να αφυδατώνεστε, όταν νιώσετε για πρώτη φορά δίψα.

Προσοχή στην υποθερμία

Η υποθερμία αφορά σε θερμοκρασία σώματος χαμηλότερη από 35 βαθμούς Κελσίου. Τα συμπτώματά της είναι διανοητική σύγχυση, ακατάληπτος λόγος, ελάττωση της αναπνευστικής και της καρδιακής συχνότητας, ανικανότητα βάδισης σε ευθεία γραμμή.
Τα συμπτώματα μοιάζουν με παρενέργειες αλκοόλ και το άτομο συμπεριφέρεται όπως όταν βρίσκεται σε κατάσταση μέθης. Απαιτούνται προφυλάξεις από την παγωνιά και τον αέρα, ιδιαίτερα των ευαίσθητων περιοχών, όπως τα γεννητικά όργανα και μέρη του σώματος που είναι εκτεθειμένα (πρόσωπο, χέρια).
Παραμονή για μεγάλο χρονικό διάστημα σε χαμηλή θερμοκρασία ενδέχεται να οδηγήσει σε σταδιακή αλλά συνεχή απώλεια θερμότητας από τον οργανισμό.

Επιμέλεια: Ζαφείρης Γιαννόπουλος

health.in.gr

Γράψτε το σχόλιό σας

Ακολουθήστε το στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο