Χρήστος Παπαχριστόπουλος

Μετά από δύο χρόνια παρουσίας στην αγορά, το Fiesta απέκτησε το λογότυπο ST -Sports Technologies- και ένα νέο αυτοκίνητο επιδόσεων της Ford γεννήθηκε. Το νέο "καυτό" supermini, είναι το πρώτο προϊόν που εξελίχθηκε εξολοκλήρου από τους ανθρώπους του TeamRS, του νέου αγωνιστικού τμήματος της εταιρείας που ιδρύθηκε στις αρχές του 2003, και φιλοδοξεί να αποτελέσει άξιο συνεχιστή της παράδοσης που δημιούργησαν οι πρόγονοί του με τα χαρακτηριστικά XR2.

Κάτω από το καπό του Fiesta ST, τοποθετείται μια βελτιωμένη έκδοση του δίλιτρου Duratec κινητήρα της Ford, o οποίος για την περίσταση αποδίδει 150 ίππους στις 6.000σ.α.λ., 5 ίππους περισσότερους από ότι στο Mondeo και τη νέα γενιά του Focus. Οι επιπλέον ίπποι προκύπτουν από το νέο σύστημα εισαγωγής του 16βάλβιδου κινητήρα και τη νέα εξάτμιση που εξέλιξαν οι μηχανικοί του TeamRS για την συγκεκριμένη έκδοση.

Οι τελευταίοι δηλώνουν σε όλους τους τόνους ότι το συγκεκριμένο μηχανικό σύνολο προτιμήθηκε λόγω των υψηλών αποθεμάτων ροπής, η οποία φθάνει τα 190Nm στις 4.500σ.α.λ., με το 90% αυτών να είναι διαθέσιμα από τις 2.200 έως και τις 6.150σ.α.λ.. Μπορεί να υπολείπεται σε δύναμη απέναντι στους ανταγωνιστές του -μεταξύ των οποίων βρίσκονται το Peugeot 206 RC των 180 ίππων και το Renault Clio των 182 ίππων-, αλλά είναι ιδανικός για τον χαρακτήρα που η Ford ήθελε να προσδώσει στο Fiesta ST.

"Στόχος μας ήταν να κάνουμε το Fiesta ST το καλύτερο αυτοκίνητο συνολικά στην κατηγορία του" εξηγεί ο υπεύθυνος του προγράμματος εξέλιξης του αυτοκινήτου, Nick Collins, εννοώντας ότι θα έπρεπε να συνδυάζει τα δυναμικά χαρακτηριστικά και τις επιδόσεις ενός GTi, χωρίς ωστόσο να υστερεί στους τομείς της άνεσης και του value for money. Το συμπέρασμά μας από την πρώτη επαφή με το αυτοκίνητο στην πανευρωπαϊκή του παρουσίαση είναι ότι το TeamRS πλησίασε αρκετά κοντά στον στόχο του, με μόνη, ίσως, εξαίρεση την απόδοση του κινητήρα.

Σίγουρα οι 150 ίπποι του Duratec δεν είναι λίγοι για το αμάξωμα των 1.137 κιλών, αλλά δεν "φαίνονται" στο δρόμο. Η απόδοση του κινητήρα είναι γραμμική και η ροπή αρκετά καλή από τις μεσαίες, κιόλας, στροφές, αλλά του λείπει η εκρηκτικότητα που προσδίδει "αγωνιστική" αίσθηση στα αυτοκίνητα αυτής της κατηγορίας. Οι επιδόσεις, ωστόσο, είναι αρκετά καλές αφού για τη διαδικασία "0-100χλμ./ώρα" απαιτούνται μόλις 8,4 δευτερόλεπτα, ενώ η τελική ταχύτητα αγγίζει τα 208χλμ./ώρα.

Στον τομέα αυτό μπορεί να μην τα καταφέρνει καλύτερα από τους, έτσι και αλλιώς ισχυρότερους, Γάλλους ανταγωνιστές του, αλλά το Fiesta ST σε κερδίζει από τα πρώτα, κιόλας, χιλιόμετρα που θα διανύσεις πίσω από το τιμόνι του, με την συνολική του εικόνα στο δρόμο. Τα περιθώρια πρόσφυσης είναι πραγματικά υψηλά και η οδική του συμπεριφορά -σε εκνευριστικό βαθμό- ουδέτερη. Ακόμα και με το ESP εκτός λειτουργίας, ο οδηγός δύσκολα θα έρθει αντιμέτωπος με "περίεργες" καταστάσεις, αφού τόσο οι μπροστινοί όσο και οι πίσω τροχοί δύσκολα θα χάσουν την πρόσφυσή τους.

Ευχάριστη έκπληξη, όσον αφορά στην ανάρτηση, αποτελεί η ποιότητα κύλισης του αυτοκινήτου που ξεφεύγει από τα επίπεδα των GTi. Παρά τα σκληρότερα ελατήρια και αμορτισέρ αλλά και τους μεγάλους τροχούς των 16 ιντσών, οι επιβάτες θα μετακινηθούν άνετα και πολύ πιο ξεκούραστα από ό,τι με άλλα αυτοκίνητα της κατηγορίας. Πολύ καλό είναι και το τιμόνι, η κρεμαγιέρα του οποίου "κόντυνε" κατά 10%, με αποτέλεσμα να γίνει ακόμα πιο γρήγορο και ακριβές ως προς την πληροφόρησή του. Βελτιωμένο είναι και το σύστημα πέδησης, το οποίο εφοδιάζεται με τους αεριζόμενους δίσκους του Focus ST εμπρός, ενώ για πρώτη φορά σε Fiesta τοποθετούνται δίσκοι και στους πίσω τροχούς.

Η εξωτερική εμφάνιση του ST δεν διαφοροποιείται σημαντικά από τις υπόλοιπες, πιο "ταπεινές", εκδόσεις του Fiesta, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι λείπουν οι λεπτομέρειες που αναδεικνύουν τον σπορ χαρακτήρα του. Οι επανασχεδιασμένοι προφυλακτήρες και προβολείς ομίχλης, η μεγαλύτερη εισαγωγή αέρα εμπρός, τα πλαϊνά αεροδυναμικά βοηθήματα και η αεροτομή στην τρίτη πόρτα, είναι τα σημεία στα οποία επενέβησαν οι σχεδιαστές του TeamRS.

Ακόμα πιο περιορισμένες είναι οι αλλαγές στο εσωτερικό του αυτοκινήτου, με τις διαφορές να εστιάζονται στα bucket καθίσματα, τα αλουμινένια πεντάλ και τα διακοσμητικά αλουμινίου στον επιλογέα ταχυτήτων, το τιμόνι και τον πίνακα οργάνων.

Στην ελληνική αγορά το Fiesta ST αναμένεται τον ερχόμενο Μάρτιο, σε τιμές που δεν έχουν ακόμα καθοριστεί, αλλά εκτιμάται ότι θα κινούνται αρκετά χαμηλότερα από τα πλαίσια του γαλλικού ανταγωνισμού και θα κυμαίνονται σε αυτές του Seat Ibiza FR, με το οποίο εξάλλου το Fiesta ST έχει την ίδια ιπποδύναμη.

Αν τα οικονομικά σας δεν σας επιτρέπουν να προχωρήσετε στην απόκτηση του ST, υπάρχει ακόμα μια νέα σπορ έκδοση του Fiesta, η S, η οποία επίσης θα είναι διαθέσιμη από τον Μάρτιο. Το Fiesta S θα διατίθεται, και αυτό, αποκλειστικά με τρίθυρο αμάξωμα και θα εφοδιάζεται με το γνωστό κινητήρα των 1,6 λίτρων που αποδίδει 100 ίππους. Η εξωτερική του εμφάνιση θα είναι όμοια με αυτή του ST, ενώ και στο εσωτερικό θα υπάρχουν τα bucket καθίσματα της ισχυρότερης έκδοσης.

Το TeamRS ανέλαβε να προσδώσει και σε αυτή την έκδοση έναν πιο σπορ χαρακτήρα, επεμβαίνοντας στην ανάρτησή της, η οποία διαθέτει σκληρότερα ελατήρια σε σχέση με τις απλές εκδόσεις των 1,6 λίτρων ενώ η απόσταση του αμαξώματος από το έδαφος έχει μειωθεί κατά 10 χιλιοστά. Στην υπόλοιπη Ευρώπη, το Fiesta S, θα προσφέρεται επίσης και με το νέο Duratorq diesel κινητήρα των 1,6 λίτρων. To συγκεκριμένο μηχανικό σύνολο αποδίδει 90 ίππους στις 4.000σ.α.λ. και ροπή 204Nm στις 1.750σ.α.λ. και θα τοποθετείται, πέρα από το Fiesta, και στο Fusion.

auto.in.gr