
Γραμμή άμυνας αναζητούν οι αυτοκινητοβιομηχανίες έναντι των δασμών
Tα νέα σύνορα που υψώνει ο Donald Trump με τους δασμούς δημιουργούν νέους τριγμούς και αβεβαιότητα στην αυτοκινητοβιομηχανία
Οι αξιωματούχοι της Ευρώπης όσο και οι αυτοκινητοβιομηχανίες προετοιμάζονται να αμυνθούν με φόντο τους νέους δασμούς επέβαλε ο Donald Trump σε Μεξικό, Καναδά και Κίνα – όποτε και αν τελικώς ισχύσουν- αλλά και εν όψει νέων που θα στοχεύσουν απευθείας στην Ευρώπη.
Σε ερώτηση για το κατά πόσο θα εφαρμοστούν δασμοί και στα ευρωπαϊκά προϊόντα ο D. Trump, απάντησε «απολύτως» επικαλούμενος το αρνητικό εμπορικό ισοζύγιο των ΗΠΑ με την Ευρώπη και το γεγονός ότι οι Ευρωπαίοι δεν εισάγουν αρκετά αμερικανικά προϊόντα όπως αυτοκίνητα και αγροτικά προϊόντα. «Δεν αγοράζουν τα αυτοκίνητά μας δεν αγοράζουν τα αγροτικά μας προϊόντα. Δεν παίρνουν σχεδόν τίποτα και εμείς παίρνουμε τα πάντα από αυτούς», δήλωσε ο D. Trump μιλώντας σε δημοσιογράφους το Σαββατοκύριακο στην κατοικία του του στο Mar-a-Lago της Florida.
Στο πρόσφατο παρελθόν είχε επίσης τονίσει ότι οι ΗΠΑ αναζητούν «κάτι εξαιρετικά σημαντικό» από την Ευρώπη. Προς το παρόν δεν έχει υπάρξει κάποιο σαφές χρονοδιάγραμμα –εξάλλου το «μπρος πίσω» σε ότι αφορά τους δασμούς για το Μεξικό αποδεικνύει ότι όλα είναι εξαιρετικά ευμετάβλητα, πολλώ μάλλον δε να υπάρξει ένα συνεκτικό σχέδιο. Παρ΄όλα αυτά η πρώτη αντίδραση από την Ευρώπη ήταν ότι θα υπάρξει «σθεναρή αντίδραση» αν οι ΗΠΑ επιβάλλουν δασμούς. Προς το παρόν στον κλοιό των δασμών έχουν βρεθεί ο Καναδάς τα προϊόντα από τον οποίο θα φορολογούνται με δασμούς που φτάνουν το 25% και η Κίνα τα προϊόντα της οποίας θα δασμολογούνται με 10%. Το Μεξικό προς το παρόν τη «γλύτωσε» την τελευταία στιγμή μέχρι νεωτέρας καθώς ο Trump ανακοίνωσε ότι τελικώς δεν θα ισχύσουν δασμοί 25% από 4ης Φεβρουαρίου οπότε και θα ισχύσουν για Καναδά και Κίνα.
Αυτό που έχει ενδιαφέρον είναι ότι σε ό,τι αφορά την Ευρώπη, ο D.Trump άφησε να εννοηθεί ότι η Μεγάλη Βρετανία ίσως εξαιρεθεί από μια δέσμη αντίστοιχων μέτρων που θα στοχεύσουν στη γηραιά ήπειρο. Όπως και να έχει, αξίζει να σημειωθεί ότι οι ΗΠΑ είναι ο μεγαλύτερος εμπορικός και επενδυτικός εταίρος της Ευρώπης. Σε επίπεδο αγαθών το πλεόνασμα του εμπορικού ισοζυγίου ανάμεσα σε Ευρώπη και ΗΠΑ ανέρχεται διαμορφώνεται σε 156 εκατομμύρια δολάρια υπέρ της πρώτης το 2023 ωστόσο αξίζει να σημειωθεί ότι σε επίπεδο υπηρεσιών οι ΗΠΑ έχουν το πάνω χέρι στο ισοζύγιο εξαγωγών-εισαγωγών, ξεπερνώντας τις ευρωπαϊκές εξαγωγές κατά 104 εκατομμύρια ευρώ το ίδιο διάστημα.
Με φόντο τα παραπάνω οι αξιωματούχοι της ΕΕ συνεδρίασαν ανεπισήμως στις Βρυξέλλες την 3η Φεβρουαρίου δηλώνοντας ότι η Ευρώπη είναι έτοιμη να αντιδράσει, καλώντας ωστόσο να επικρατήσει η λογική και να ξεκινήσουν οι διαπραγματεύσεις.
Για την ιστορία πάντως οι πιο εκτεθειμένες αυτοκινητοβιομηχανίες σε μια ενδεχόμενη επιβολή δασμών (και) στο Μεξικό είναι οι όμιλοι VW και Stellantis με το αντίκτυπο στον πρώτο να εκτιμάται σε οκτώ δισεκατομμύρια ευρώ και στο δεύτερο σε 16 εκατομμύρια ευρώ.
Ο όμιλος VW που διατηρεί εργοστάσιο στην Puebla του Μεξικού, ένα από τα μεγαλύτερα του ομίλου στον κόσμο, εξήγαγε στις ΗΠΑ το 2024 από την συγκεκριμένη βιομηχανική μονάδα 526.535 αυτοκίνητα. Να σημειωθεί ότι το συγκεκριμένο εργοστάσιο δεν είναι το μοναδικό του ομίλου στο Μεξικό καθώς εργοστάσιο έχει και η Audi κατασκευάζοντας προϊόντα με προορισμό τις ΗΠΑ.
Πάντως αξίζει να σημειωθεί ότι με φόντο τις ανακοινώσεις Trump για τους δασμούς σε Καναδά, Μεξικό και Κίνα όλες οι αυτοκινητοβιομηχανίες συμπεριλαμβανομένων των αμιγώς αμερικανικών που επίσης διατηρούν εργοστάσια στο Μεξικό όσο και στον Καναδά βίωσαν μεγάλες απώλειες στους πίνακες των χρηματιστηρίων.
Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις