Σάββατο 18 Ιανουαρίου 2025
weather-icon 21o
Το leopard print αρχικά θεωρήθηκε «δεύτερο» -Σήμερα κυριαρχεί στη μόδα

Το leopard print αρχικά θεωρήθηκε «δεύτερο» -Σήμερα κυριαρχεί στη μόδα

Φορεμένο από όλους, από τα pin-ups και τις «mob wives» μέχρι την Jackie O και τους ρόκερς, το leopard print διχάζει εδώ και καιρό τις απόψεις.

Καθώς πλησιάζει η εορταστική περίοδος, το τολμηρό μοτίβο του leopard print έχει κερδίσει την κορυφή και έχει γίνει το party look της στιγμής.

Κάποτε απορρίφθηκε ως κιτς, ωστόσο το leopard print έχει αθόρυβα κερδίσει το δρόμο του προς την απόλυτη επικρατούσα τάση -τόσο πολύ που κάποιοι θεωρούν πλέον το τολμηρό μοτίβο ως ουδέτερο, σχεδόν κλασικό.

Καθώς πλησιάζει η περίοδος των πάρτι, οι ράγες με τα ρούχα των μεγάλων καταστημάτων γεμίζουν με σακάκια, μπλούζες, ζώνες και φορέματα – όλα με το κάποτε «αποφευχθέν και αποφευκταίον» σχέδιο.

Ένα «προοδευτικό print»

Πώς όμως εξελίχθηκε το leopard print, κοινώς λεοπάρ, σε ένα τόσο ευέλικτο στυλ; Αν και ποτέ δεν εξαφανίστηκε πραγματικά από τις ντουλάπες μας, το print έχει πάρει πολλές ταυτότητες, συμβολίζοντας τα πάντα, από την πανκ επαναστατικότητα και το rock ‘n’ roll μέχρι την pin-up γοητεία και την ψαγμένη κομψότητα.

Παρά την ευρεία απήχησή του, ας μην ξεχνάμε ότι έχει επίσης ξεπεράσει περιόδους όπου θεωρήθηκε φανταχτερό, κατακριτέο ως «φτηνό» και «δεύτερο».

Για την Τζο Γουέλντον, συγγραφέα του βιβλίου Fierce: The History of Leopard Print, ήταν πάντα ένα «προοδευτικό print», το οποίο έχει συνδέσει εδώ και καιρό με τους outsiders.

«Θεωρήθηκε τόσο τολμηρό που τη δεκαετία του 1950 η πρώτη γυναίκα που έκανε μοντέλο ένα μπικίνι με λεοπάρ μοτίβο ήταν μια εξωτική χορεύτρια, η Micheline Bernardini», λέει στο BBC, «πιθανότατα λόγω των ζωώδους, ατίθασου περιεχομένου του».

Fierce: The History of Leopard Print

«Ο Ταρζάν και η γυναίκα λεοπάρδαλη»

Η ιστορία της λεοπάρδαλης προϋπήρχε της σύγχρονης κληρονομιάς της μόδας. Στην αρχαία Αφρική και την Ασία, το αληθινό δέρμα λεοπάρδαλης ήταν σύμβολο κύρους, που φορούσαν βασιλείς και πολεμιστές.

Τον 20ό αιώνα, καθώς το ύφασμα έγινε πιο προσιτό, το Χόλιγουντ εκτόξευσε το ύφασμα στην ποπ κουλτούρα με τις ταινίες του Ταρζάν – κυρίως με την ταινία του 1946 «Ο Ταρζάν και η γυναίκα λεοπάρδαλη».

Το μουσικό είδωλο Έρθα Κιτ υιοθέτησε το σχέδιο σε μια κίνηση ενδυνάμωσης που απομάκρυνε το ύφασμα από αυτές τις αμφίβολες συσχετίσεις με τον πρωτογονισμό.

Η Τζάκι Κένεντι συνέβαλε στην εδραίωση της ελκυστικότητάς του – το γούνινο παλτό της λεοπάρδαλης του 1962 παραμένει πηγή έμπνευσης ακόμη και σήμερα, και εκείνη την εποχή λέγεται ότι δημιούργησε μια τάση της μόδας που σκότωσε χιλιάδες λεοπαρδάλεις.

«Πάντα θα υπάρχουν άνθρωποι που θα είναι απορριπτικοί και θα λένε ότι είναι trashy, ίσως λόγω των συνειρμών του με χαρακτήρες όπως η Πέγκι Μπάντι ή η Κατ Σλέιτερ, αλλά αυτή η κριτική συχνά πηγάζει από τον ταξικό διαχωρισμό»

Το λεοπάρ έχει γίνει σύμβολο αυτοέκφρασης και δύναμης

Η σύνδεση του λεοπάρ με την εκλέπτυνση και τον αισθησιασμό ενσαρκώθηκε από την κυρία Ρόμπινσον, όπως την υποδύθηκε η Αν Μπάνκροφτ στην ταινία Ο Πρωτάρης, αλλά μόλις μετατράπηκε από γούνα σε σχέδιο, δεν θεωρούνταν πάντα τόσο αριστοκρατικό.

Ήταν η χαρακτηριστική εμφάνιση των εμβληματικών χαρακτήρων της βρετανικής σαπουνόπερας Μπετ Λιντς του Coronation Street και της Κατ Σλέιτερ του Eastenders, καθώς και της Πέγκι Μπάντι της αμερικανικής τηλεόρασης του Παντρεμένοι με Παιδιά, που εν μέρει σηματοδότησαν την υποτιθέμενη χυδαιότητά τους καθώς και τη σκληρότητά τους.

Αλλά και οι ποπ σταρ, όπως η Mel B – ή Scary Spice – και η Έιμι Γουάιχαουζ – το φορούσαν με προκλητική υπερηφάνεια.

Και η κομψή λάτρης του λεοπάρ, Κέιτ Μος, συμπεριέλαβε ακόμη και ένα παλτό με το συγκεκριμένο σχέδιο για τη νέα της συνεργασία με τα Zara.

Αυτά τα ονόματα δείχνουν πώς το λεοπάρ έχει γίνει σύμβολο αυτοέκφρασης και δύναμης, κάτι που ισχύει και στον κόσμο του pin-up.

«Μου έρχεται στο μυαλό η Τζάνις από τα Φιλαράκια, καθώς και η πρώην πρωθυπουργός Τερέζα Μέι, η οποία φορούσε συχνά τακούνια με λεοπάρ σχέδιο, τα οποία προκαλούσαν έντονες απόψεις»

Το βιβλίο της Τζο Γουέλντον, Fierce: The History of Leopard Print

Το βιβλίο της Τζο Γουέλντον, Fierce: The History of Leopard Print

«Νυχτόβια, μυστηριώδη πλάσματα»

«Είναι πάντα δημοφιλές στο μπουρλέσκ», λέει η Γουέλντον, η οποία εκτός από τη συγγραφική της δουλειά, είναι επίσης επικεφαλής του New York School of Burlesque. Η ίδια εντοπίζει τη σαγηνευτική δύναμη των εντύπων πίσω – πού αλλού – στην ίδια τη λεοπάρδαλη.

«Είναι νυχτόβια, μυστηριώδη πλάσματα, γεγονός που προσθέτει στη γοητεία του print».

Παρά τη συμπάθειά της για όλα τα λεοπάρ, η Γουέλντον γνωρίζει καλά τον σνομπισμό που επικρατεί.

«Πάντα θα υπάρχουν άνθρωποι που θα είναι απορριπτικοί και θα λένε ότι είναι trashy, ίσως λόγω των συνειρμών του με χαρακτήρες όπως η Πέγκι Μπάντι ή η Κατ Σλέιτερ, αλλά αυτή η κριτική συχνά πηγάζει από τον ταξικό διαχωρισμό».

Και, προσθέτει χαμογελώντας, «Αυτοί οι χαρακτήρες με κάνουν να αγαπώ το leopard print ακόμα περισσότερο!».

Λεοπάρ έμπνευση 

Από την Τζάνις των Friends στην Τερέζα Μέι

Αυτό το συναίσθημα επαναλαμβάνεται από τη Τζόι Μοντγκόμερι της βρετανικής Vogue. «Υπήρχε πάντα μια ένταση μεταξύ αυτού του σχεδίου που ενσαρκώνει την απελευθέρωση και τη σεξουαλικότητα, καθώς και το ότι είναι ισχυρό και ταυτόχρονα θηλυκό», λέει στο BBC.

Η Μοντγκόμερι θυμάται μια εποχή, όχι πολύ καιρό πριν, όταν το λεοπάρ συνδεόταν με έναν ειλικρινή, «συγκεκριμένο τύπο γυναίκας».

Και προσθέτει: «Μου έρχεται στο μυαλό η Τζάνις από τα Φιλαράκια, καθώς και η πρώην πρωθυπουργός Τερέζα Μέι, η οποία φορούσε συχνά τακούνια με λεοπάρ σχέδιο, τα οποία προκαλούσαν έντονες απόψεις».

Σύμφωνα με τη Μοντογκόμερι, οι συμπεριφορές έχουν αλλάξει τα τελευταία χρόνια, σε μεγάλο βαθμό χάρη στους τολμηρούς πειραματισμούς της Gen Z με τη μόδα στο TikTok.

«Πάρτε την πρόσφατη τάση των μαφιόζων-συζύγων, όπου ξαφνικά, το λεοπάρ ήταν παντού στα feeds μας».

Και προσθέτει: «Πρόκειται για μια γενιά που αγαπά ένα ιστορικό σημείο αναφοράς ή την άντληση έμπνευσης από χαρακτήρες ταινιών και είναι υπέροχο να τις βλέπουμε να παίζουν με το print χωρίς αποσκευές».

Οι πασαρέλες του φθινοπώρου/χειμώνα 2024-2025 παρουσίασαν μια πιο εκλεπτυσμένη εκδοχή, αναφέροντας ως παραδείγματα τη λεοπάρ καμπαρντίνα του Dior και τα κομψά πλεκτά του Alaïa

Η λεοπάρ καμπαρντίνα του Dior και τα κομψά πλεκτά του Alaïa

Η αγάπη της γενιάς Z για τα vintage ψώνια τροφοδότησε επίσης την αναβίωση του λεοπάρ. Με τη μακρά ιστορία του μοτίβου, τα μεταχειρισμένα κομμάτια είναι εύκολα διαθέσιμα στο διαδίκτυο ή σε vintage και φιλανθρωπικά καταστήματα.

Η Μοντγκόμερι αναρωτιέται αν οι μεγαλύτερες γυναίκες αισθάνονται την ίδια ελευθερία να πειραματιστούν.

Ωστόσο, επισημαίνει ότι οι πασαρέλες του φθινοπώρου/χειμώνα 2024-2025 παρουσίασαν μια πιο εκλεπτυσμένη εκδοχή, αναφέροντας ως παραδείγματα τη λεοπάρ καμπαρντίνα του Dior και τα κομψά πλεκτά του Alaïa.

Καμία άλλη δεν το έχει φορέσει όπως η Κέιτ Μος 

«Από το glam girl μέχρι το femme girl και το grunge girl – πάντα υπάρχει ένα σπίτι για το λεοπάρ print»

Είναι κάτι που έχει παρατηρήσει και η σχεδιάστρια Christy Deering. Τα τελευταία 10 χρόνια, έχει σχεδιάσει για μεγάλες μάρκες και μόνο τον τελευταίο χρόνο έχει σχεδιάσει περισσότερα από 10 ρούχα με λεοπάρ εμπριμέ.

Η ίδια πιστώνει τις εταιρείες υψηλών προδιαγραφών, καθώς και τις μάρκες «it-girl», που έκαναν το λεοπάρ ουδέτερο. «Είδαμε ετικέτες όπως η Ganni και η Rixo να διαθέτουν leopard print το 2023, και ξανά στις houte couture πασαρέλες του 24/25», λέει.

Η Deering υπογραμμίζει ένα ζευγάρι αθλητικά παπούτσια από την Adidas x Wales Bonner που βοήθησε να ομαλοποιηθεί το λεοπάρ και στα αξεσουάρ.

«Εκεί που κάποτε θεωρούνταν ένα τολμηρό print», λέει, «τώρα μπορεί να στιλιζαριστεί για το πρωί, το βράδυ, τη δουλειά, ακόμα και τον ύπνο». Αυτά τα αθλητικά παπούτσια, παρεμπιπτόντως, ξεκίνησαν να πωλούνται στη λιανική στα 200 δολάρια και τώρα πωλούνται μέχρι και 2.000 δολάρια.

Κατά το σχεδιασμό, η Deering έχει πάντα στο μυαλό της έναν και μοναδικό πελάτη. Όταν ρωτήθηκε ποιος ενσαρκώνει την αισθητική του λεοπάρ, περιγράφει κάποια που θέλει να ασχολείται με τις τάσεις, διατηρώντας παράλληλα την αίσθηση της ατομικότητας.

«Το λεοπάρ έχει γίνει ένα ασφαλές βασικό στοιχείο της ντουλάπας πολλών γυναικών», λέει, «από το glam girl μέχρι το femme girl και το grunge girl – πάντα υπάρχει ένα σπίτι για το λεοπάρ print».

«Πανκ, θηλυκό, μποέμικο ή κομμένο και ραμμένο σε σένα»

«Στον σημερινό κόσμο, οποιαδήποτε κρίση για το λεοπάρ δεν έχει να κάνει με ταξική διαίρεση  έχει να κάνει με τον ατομικισμό», λέει η συντάκτρια μόδας και ομορφιάς Λορίν Κάνινγκαμ.

Πιστεύει ότι η τάση ήρθε για να μείνει, αλλά σημειώνει την αυξανόμενη επιθυμία των ανθρώπων να το στιλιζάρουν με τον δικό τους τρόπο.

«Το vintage leopard print θα είναι πάντα δημοφιλές και με πλατφόρμες όπως το eBay, το Vinted και τα καταστήματα με second hand ρούχα, είναι πιο εύκολο να εξατομικεύσετε την τάση παρά να ψωνίσετε απευθείας από τη βιτρίνα.

»Φέτος, το λεοπάρ είναι παντού. Νομίζω ότι αυτό συμβαίνει επειδή είναι τόσο ευέλικτο και διασκεδαστικό – μπορείς να το κάνεις πανκ, θηλυκό, μποέμικο ή κομμένο και ραμμένο σε σένα».

Η συμβουλή της για όποιον θέλει να δοκιμάσει την τάση; «Ξεκινήστε από μικρά, με ένα αξεσουάρ όπως μια ζώνη ή μια τσάντα, και προχωρήστε σε μεγαλύτερα σημεία με λεοπάρδαλη».

*Με στοιχεία από bbc.com | Αρχική Φωτό: Link Store / Instagram

Must in

Κορυφαίος αθλητής στα Βαλκάνια για το 2024 ο Τεντόγλου

Ο Μίλτος Τεντόγλου αναδείχθηκε κορυφαίος αθλητής στα Βαλκάνια στην ετήσια ψηφοφορία ανάμεσα σε 12 ειδησεογραφικά πρακτορεία της χερσονήσου.

Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

in.gr | Ταυτότητα

Διαχειριστής - Διευθυντής: Λευτέρης Θ. Χαραλαμπόπουλος

Διευθύντρια Σύνταξης: Αργυρώ Τσατσούλη

Ιδιοκτησία - Δικαιούχος domain name: ALTER EGO MEDIA A.E.

Νόμιμος Εκπρόσωπος: Ιωάννης Βρέντζος

Έδρα - Γραφεία: Λεωφόρος Συγγρού αρ 340, Καλλιθέα, ΤΚ 17673

ΑΦΜ: 800745939, ΔΟΥ: ΦΑΕ ΠΕΙΡΑΙΑ

Ηλεκτρονική διεύθυνση Επικοινωνίας: in@alteregomedia.org, Τηλ. Επικοινωνίας: 2107547007

ΜΗΤ Αριθμός Πιστοποίησης Μ.Η.Τ.232442

Σάββατο 18 Ιανουαρίου 2025
Απόρρητο