Σάββατο 27 Απριλίου 2024
weather-icon 21o
Οι σχεδιασμοί για το Πολεμικό Ναυτικό - Τι μέλλει γενέσθαι με πλοία και φρεγάτες

Οι σχεδιασμοί για το Πολεμικό Ναυτικό – Τι μέλλει γενέσθαι με πλοία και φρεγάτες

Tο θέμα των πλοίων LCS είναι υπό συζήτηση, δεν μπορεί όμως να θεωρείται «κλειδωμένο», αναφέρουν αρμόδιες πηγές στο in. Eρώτημα παραμένει και το μέλλον του προγράμματος αναβάθμισης των φρεγατών τύπου ΜΕΚΟ

Το Πολεμικό Ναυτικό βρίσκεται για μία ακόμα φορά στο επίκεντρο των συζητήσεων. Αιχμή αυτή τη φορά η προτεραιοποίηση των εξοπλιστικών προγραμμάτων, αλλά και τι τελικά θα επιλέξει η ηγεσία για την ανανέωση του Στόλου.

Η συζήτηση για τα προγράμματα που αφορούν το Πολεμικό Ναυτικό, μετά την επιστολή του αμερικανού ΥΠΕΞ, Άντονι Μπλίνκεν που αναφερόταν στη δυνατότητα παραχώρησης πλοίων LCS στην Ελλάδα ως πλεονάζον αμυντικό υλικό, αλλά και την ανακοίνωση του υπουργού Εθνικής Άμυνας, Νίκου Δένδια, ότι η Ελλάδα θέλει να μπει στο πρόγραμμα παραγωγής των φρεγατών Constellation, επανήλθε με μεγαλύτερη δυναμική.

Αξίζει να σημειωθεί ότι οι συζητήσεις για τις «Constellation», θα συνεχιστούν για περισσότερο από ένα χρόνο, αφού οι επισκέψεις των αμερικανών στην Αθήνα θα είναι τακτικές και θα αφορούν τις δυνατότητες και την πιστοποίηση των ναυπηγείων.

Ερωτήματα

Όπως ανέφεραν αρμόδιες πηγές στο in το θέμα των LCS είναι υπό συζήτηση αλλά σίγουρα δεν μπορεί να θεωρείται «κλειδωμένο». Το πώς θα καταλήξει θα εξαρτηθεί από το κόστος, που είναι ένας πολύ σημαντικός παράγοντας για τις εξελίξεις.

Ενώ ερώτημα παραμένει και το μέλλον του προγράμματος αναβάθμισης των φρεγατών τύπου ΜΕΚΟ, που επίσης συνδέεται άμεσα με το κόστος του.

Το πρόγραμμα

Σύμφωνα με το πρόγραμμα Κυρίων Μονάδων Επιφανείας ο αρχικός σχεδιασμός του Πολεμικού Ναυτικού, που έχει μπει εκ νέου σε προτεραιοποίηση, πέραν των προγραμμάτων που είναι σε εξέλιξη, όπως οι Belh@ra, προέβλεπε τα εξής:

– Υλοποίηση προγράμματος BELHARA (3+1option) (περίπου 3+1 δις ευρώ)

– Υλοποίηση προγράμματος αναβάθμισης επιχειρησιακών δυνατοτήτων των φρεγατών τύπου ΜΕΚΟ (μετά από εξαντλητική διερεύνηση όλων των επιλογών προκρίθηκε η ανάθεση του έργου στις κατασκευάστριες εταιρείες έναντι τιμήματος 605 εκατομμυρίων ευρώ)

– Τη συζήτηση για το πρόγραμμα ναυπήγησης τριών έως τεσσάρων κορβετών (με το κόστος να συζητείται περί τα δύο δις, μέχρι και τις αρχές του 2023)

Το συνολικό κόστος των ανωτέρω προγραμμάτων με τα όπλα των πλοίων υπολογιζόταν δε περί τα 6 εως 7 δισ.

Την επόμενη δεκαετία

Σύμφωνα με αρμόδιες πηγές είχε σημειωθεί η απαίτηση εκπόνησης/υλοποίησης νέου προγράμματος φρεγατών για το Πολεμικό Ναυτικό με την νέα δεκαετία. Και στο πλαίσιο αυτό είχε εκδηλωθεί ενδιαφέρον για εμπλοκή στο πρόγραμμα των CONSTELLATION, με την επιστολή από τον Αρχηγό του Γενικού Επιτελείου Ναυτικού να έχει ημερομηνία 17 Μαρτίου 2022.

Η επιλογή

Όπως σημειώνουν πηγές με γνώση των εξελίξεων η επιλογή των γαλλικών πλοίων, των φρεγατών Belh@ra με χρόνους παράδοσης 2025 και 2026, είχε σαν αποτέλεσμα την αναστολή της απαίτησης εξεύρεσης ενδιάμεσης λύσης, η οποία προϋπέθετε και επιπλέον κόστος. Με την ενδιάμεση λύση να εξετάζεται αρχικά αφού οι χρόνοι παράδοσης όλων των άλλων επιλογών που αφορούσαν στην ναυπήγηση νέων φρεγατών για το Πολεμικό Ναυτικό τοποθετούνταν μετά το 2027-2028.

Οι ΜΕΚΟ

Παράλληλα το πρόγραμμα των ΜΕΚΟ, που παραδόθηκε στην προηγούμενη ηγεσία του Πολεμικού Ναυτικού στο τελικό στάδιο, είναι – όπως τονίζουν αξιωματικοί του Πολεμικού Ναυτικού που έχουν ασχοληθεί με το θέμα – σημαντικό να προχωρήσει γρήγορα διότι ο χρόνος λειτουργεί εις βάρος των πλοίων. Με δεδομένο μάλιστα ότι ήδη έχουμε ξεπεράσει την γενικώς αποδεκτή ηλικία Εκσυγχρονισμού Μέσης Ζωής των πλοίων.

Ταυτόχρονα θα πρέπει να συνυπολογίζεται και ο σημαντικός χρόνος υλοποίησης του προγράμματος, εφόσον υλοποιηθεί τελικά, που θα αποδώσει τα πλοία προς το τέλος της τρέχουσας δεκαετίας.

Τα LCS

Οι ίδιες πηγές δεν απορρίπτουν πλήρως την επιλογή των πλοίων LCS ως ενδιάμεση λύση, σημειώνουν ωστόσο ότι αυτή απαιτεί εξαιρετικά σοβαρή και επισταμένη αξιολόγηση όλων των παραμέτρων, όπως είναι το κόστος για την απόκτηση των πλοίων, αφού ακόμα και το πλεονάζον αμυντικό υλικό δεν είναι απολύτως δωρεάν, η κατάσταση πλοίων, το λειτουργικό τους κόστος, ο οπλισμός, υποστήριξη, κλπ.

Εκείνοι δε που θεωρούν ότι η προοπτική των κορβετών πρέπει να μείνει ζωντανή σημειώνουν και τον παράγοντα ότι η ναυπήγηση τους θα συνέβαλε καταλυτικά στην αναζωογόνηση των ελληνικών ναυπηγείων. Στρατιωτικές πηγές σημείωναν στο in ότι η προοπτική των κορβετών δεν έχει ενταφιαστεί πλήρως. Αντίθετα θα μπορούσε υπό συνθήκες να επιστρέψει στο τραπέζι. Ιδίως εάν το κόστος για τις LCS κριθεί υπερβολικό, σε σχέση με αυτό που έχουν τελικά να προσφέρουν.

Οι Constellation

Ανώτατοι αξιωματικοί του Πολεμικού Ναυτικού βλέπουν την εξαγγελία για την πρόσκτηση επτά νέων φρεγατών Constellation με συμμετοχή της ελληνικής ναυπηγικής βιομηχανίας, ως μία κίνηση «προς την σωστή κατεύθυνση».

Επισημαίνουν ωστόσο ότι είναι και μία εξαγγελία εξαιρετικά «αισιόδοξη» αφού το συνολικό κόστος – εάν υπολογίσει κανείς και ένα πρόγραμμα ικανοποιητικού FOS (συντήρησης και υποστήριξης) και των απαιτουμένων υποδομών για την υποστήριξη των πλοίων – είναι πολύ υψηλό.

Σε αυτό προσθέτουν και τον παράγοντα του χρόνου, αφού το πρόγραμμα είναι σε βάθος δεκαετίας.

Σημειώνουν δε ότι μία ρεαλιστική προσέγγιση θα ήταν η απόκτηση τεσσάρων πλοίων με επιλογή για επιπλέον τρία στη συνέχεια.

Σχεδιασμός και απαιτήσεις

Όσον αφορά το γενικότερο σχεδιασμό για το Πολεμικό Ναυτικό, όπως τονίζουν αξιωματικοί με εμπειρία, θα πρέπει να λαμβάνονται υπόψη και οι υπόλοιπες απαιτήσεις που είναι εξίσου ανελαστικές όπως:

– Αγορά νέων Υποβρυχίων

– Αγορά αριθμού νέων πυραυλακάτων

– Εκσυγχρονισμοί Μέσης Ζωής υφισταμένων πλοίων (πχ ΤΠΚ τ VOSPER και Υ/Β τ 214) κλπ.

Τα σύγχρονα μέσα

Ακόμα στρατιωτικές πηγές συμφωνούν με τις θέσεις του Νίκου Δένδια και σημειώνουν ότι απαιτείται ιδιαίτερη προσοχή και ανάληψη πρωτοβουλιών και δράσεων για την παραγωγή και αγορά μη επανδρωμένων μέσων (εναερίων, επιφανείας, υποβρυχίων) αλλά και anti-drone συστημάτων.

Τονίζουν δε ότι τα μη επανδρωμένα μέσα εκτός των άλλων συμβάλλουν καταλυτικά στο έργο της συλλογής πληροφοριών/επιτήρησης με σημαντική εξοικονόμηση πόρων.

Στα παραπάνω προσθέτουν την ανάγκη ανάληψης ενεργειών αναβάθμισης υφισταμένων, πρόσκτησης νέων συστοιχιών κατευθυνομένων βλημάτων ξηράς, συστήματα που προσδίδουν επιπλέον σοβαρές επιχειρησιακές δυνατότητες.

Ενώ υπογραμμίζουν ότι εξαιρετικά σημαντική παραμένει η ολοκλήρωση του προγράμματος των P-3. Ένα πρόγραμμα που έχει αποπληρωθεί όπως υπενθυμίζουν και σημειώνουν ότι η έλλειψη των εν λόγω αεροσκαφών δημιουργεί σοβαρό επιχειρησιακό κενό που εκτός των άλλων, στο πλαίσιο του ΝΑΤΟ, σπεύδει να καλύψει η Τουρκία.

Τα Romeo

Όσον αφορά το Πολεμικό Ναυτικό τονίζουν ακόμα ότι σοβαρή αναβάθμιση των επιχειρησιακών δυνατοτήτων ιδιαίτερα στον Ανθυποβρυχιακό Πόλεμο και όχι μόνο, αποτελεί η απόκτηση των νέων ελικοπτέρων ΜΗ-60 Romeo, των πιο σύγχρονων ανθυποβρυχιακών ελικοπτέρων, που έχουν ήδη ξεκινήσει να παραδίδονται στο Πολεμικό Ναυτικό.

Sports in

Ο κόσμος του Ολυμπιακού στις εξέδρες, η στήριξη των αδερφών Αγγελόπουλων και ο… Μήτρου Λονγκ(vid)

Δείτε μέσα από την παρακάμερα της ΚΑΕ Ολυμπιακός όσα έγιναν εντός και εκτός παρκέ στον 2ο προημιτελικό με την Μπαρτσελόνα (77-69).

Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

in.gr | Ταυτότητα

Διαχειριστής - Διευθυντής: Λευτέρης Θ. Χαραλαμπόπουλος

Διευθύντρια Σύνταξης: Αργυρώ Τσατσούλη

Ιδιοκτησία - Δικαιούχος domain name: ΑΛΤΕΡ ΕΓΚΟ ΜΜΕ Α.Ε.

Νόμιμος Εκπρόσωπος: Ιωάννης Βρέντζος

Έδρα - Γραφεία: Λεωφόρος Συγγρού αρ 340, Καλλιθέα, ΤΚ 17673

ΑΦΜ: 800745939, ΔΟΥ: ΦΑΕ ΠΕΙΡΑΙΑ

Ηλεκτρονική διεύθυνση Επικοινωνίας: in@alteregomedia.org, Τηλ. Επικοινωνίας: 2107547007

ΜΗΤ Αριθμός Πιστοποίησης Μ.Η.Τ.232442

Σάββατο 27 Απριλίου 2024