Δευτέρα 29 Απριλίου 2024
weather-icon 21o
Εύα Κοτανίδη: «Με όλους τους ήρωες που καταπιάνομαι βρίσκω κοινά σημεία αλλά, με τη Dalida είναι διαφορετικό»

Εύα Κοτανίδη: «Με όλους τους ήρωες που καταπιάνομαι βρίσκω κοινά σημεία αλλά, με τη Dalida είναι διαφορετικό»

Η Εύα Κοτανίδη, μετατρέπεται σε Dalida, φωτίζοντας όλες τις πτυχές της πολύπλευρης προσωπικότητας της Γαλλίδας σούπερ σταρ -«Η Dalida ακροβατούσε πάντα ανάμεσα στο απόλυτο φως και το βαθύ σκοτάδι».

«Η ζωή έχει γίνει ανυπόφορη για μένα… Συγχωρέστε με» θα πει η Δαλιδά, η οποία φλέρταρε με την τραγικότητα με όλους τους τρόπους.

Η Δαλιδά, η Γαλλίδα σούπερ σταρ τραγουδίστρια, έζησε μια σειρά προσωπικών καταστροφών. Αυτοκτόνησαν οι τέσσερις μεγάλοι έρωτες της ζωής της και τελικά έδωσε κι αυτή τέλος στη ζωή της στα 54 της.

H Εύα Κοτανίδη επιστρέφει ως «Dalida» στο Μέγαρο Μουσικής και μας μιλάει για αυτό. Ο θάνατος των ανδρών της ζωής της Γαλλίδας σταρ και μετέπειτα της ίδιας, πολλές φορές ωραιοποιείται στο βωμό των «ερωτικών ιστοριών».

Η απύθμενη δυστυχία δεν θα έπρεπε ποτέ να γεννάει ωραιοποιημένες αφηγήσεις. Μόνο αφηγήσεις σεβασμού.

Μέχρι το 2021 που πρωτοανέβηκε η παράσταση δεν είχε γίνει ξανά κάποιο θεατρικό αφιέρωμα στη Dalida. Τη σαιζόν 2021-2022 λοιπόν – που ήταν και τα 35 χρόνια από το θάνατο της- ήθελα να κάνω κάτι για αυτήν

Η Dalida ακροβατούσε πάντα ανάμεσα στο απόλυτο φως και το βαθύ σκοτάδι / ©Patroklos_Skafidas

-Η παράσταση βασίζεται σε δικά σας κείμενα. Θα θέλαμε να μας πείτε δυο λόγια, για αυτό σας το συγγραφικό ταξίδι, με πρωταγωνίστρια τη Δαλιδά.

Μέχρι το 2021 που πρωτοανέβηκε η παράσταση δεν είχε γίνει ξανά κάποιο θεατρικό αφιέρωμα στη Dalida. Τη σαιζόν 2021-2022 λοιπόν – που ήταν και τα 35 χρόνια από το θάνατο της- ήθελα να κάνω κάτι για αυτήν. Το σκεφτόμουν χρόνια γιατί χρόνια τραγουδάω τα τραγούδια της στις μουσικές μου εμφανίσεις. Συζητούσα λοιπόν με την Ευσταθία (τη γνωστή τραγουδοποιό που όμως γράφει και υπέροχα κείμενα για το θέατρο) να γράψουμε κάτι, να φτιάξουμε μια παράσταση για Dalida… και κάπως έτσι ξεκίνησε αυτή η περιπέτεια. Η Ευσταθία έβαλε τα πρώτα υλικά, τα πήρα στα χέρια μου κι αφού βούτηξα μέσα στον κόσμο της Dalida, είδα συνεντεύξεις, διάβασα κάποιες βιογραφίες της (και του Έλληνα δημοσιογράφου Παναγιώτη Φύτρα που αποτέλεσε σημαντική βάση της έρευνας μου) και μελέτησα τη ζωή της και το έργο της έγραψα αυτό το κείμενο. Είναι το πρώτο κείμενο που υπογράφω κι είμαι πολύ ευχαριστημένη με το αποτέλεσμα. Έβαλα όλη μου την αγάπη για αυτή τη σπουδαία γυναίκα.

-Ποια στοιχεία της πολύπλευρης προσωπικότητας της, θελήσατε να αναδείξετε μέσω της συγγραφικής σας πένας;

Η Dalida ακροβατούσε πάντα ανάμεσα στο απόλυτο φως και το βαθύ σκοτάδι. Από τη μια η υπέρλαμπρη καριέρα της, τα τραγούδια της που έχουν αφήσει εποχή, η μοναδικότητα της σαν ερμηνεύτρια, η δόξα, η δημόσια εικόνα… Από την άλλη η πολυτάραχη ζωή της, οι απώλειες της, οι αντιφάσεις της, ο πόνος και η μοναξιά της… Δυστυχώς δεν κατάφερε να κρατήσει την ισορροπία. Ήταν μια γυναίκα τόσο πρωτοποριακή και καινοτόμος για την εποχή της, τόσο τολμηρή, φιλόδοξη και αποφασισμένη να πετύχει που άνοιξε δρόμο για τόσες άλλες καλλιτέχνιδες μετά από αυτήν… Όμως αποφάσισε νωρίς να βάλει τέλος στη ζωή της. Αυτά και άλλα πολλά γύρω από τον ψυχισμό της και την προσωπικότητα της αποτέλεσαν δραματουργικό υλικό για να τολμήσω να «της δώσω φωνή» επί σκηνής, να γράψω γι’ αυτήν, να την “υποστηρίξω”, να την επανασυστήσω στο ελληνικό κοινό.

Με όλους τους ήρωες που καταπιάνομαι βρίσκω κοινά σημεία αλλά, με τη Dalida είναι διαφορετικό… Με έχει αγγίξει και συγκινήσει τόσο πολύ αυτή η γυναίκα, είμαι τόσο περήφανη και χαρούμενη που μοιράζομαι την ιστορία της με το κοινό

Με όλους τους ήρωες που καταπιάνομαι βρίσκω κοινά σημεία αλλά, με τη Dalida είναι διαφορετικό… / ©Patroklos_Skafidas

-Η επιλογή σας να μεταφέρετε την ιστορία της Δαλιδά σε μουσικοθεατρική παράσταση αποτελεί έμμεση νύξη στο πλούσιο έργο που άφησε πίσω της ή στην προσωπικότητά της την ίδια;

Ναι, φυσικά κι αποτελεί νύξη για το έργο της. Τραγούδησε κοντά στους χίλιους τίτλους τραγουδιών, σε δέκα γλώσσες, πούλησε εκατό εκατομμύρια αντίτυπα δίσκων. Λάνσαρε το 45άρι στη Γαλλία, ήταν η πρώτος άνθρωπος που βραβεύτηκε με πλατινένιο δίσκο στη Γαλλία… Ήταν τεράστια για την εποχή της. Το απόλυτο pop είδωλο. Μέχρι και η Piaf την παραδέχτηκε…

Αλλά, όπως ανέφερα και πιο πάνω, αν δεν είχε αυτή την προσωπικότητα μπορεί το έργο της να μην ήταν αυτό που είναι. Ήταν ωραίος άνθρωπος η Dalida, πολύ φιλόδοξη και δουλευταρού, τολμηρή αλλά και γενναιόδωρη, καλόψυχη. Τόσο προς το κοινό της όσο και προς όλους τους ανθρώπους. Ήταν και η πρώτη που υποστήριξε ανοιχτά τους ομοφιλόφυλους, μην το ξεχνάμε αυτό. Για εκείνη την εποχή… ήταν πολύ “Open minded”.

-Έχετε ενδεχομένως ταυτιστεί μαζί της σε κάποια σημεία;

Με όλους τους ήρωες που καταπιάνομαι βρίσκω κοινά σημεία αλλά, με τη Dalida είναι διαφορετικό… Με έχει αγγίξει και συγκινήσει τόσο πολύ αυτή η γυναίκα, είμαι τόσο περήφανη και χαρούμενη που μοιράζομαι την ιστορία της με το κοινό.

Για τα σκοτάδια, για τη μάχες της, για την επιτυχία της, για τη γυναικεία της υπόσταση που ταλαιπωρήθηκε, για τη λάμψη, το φως, τη μοναξιά. Για τα τραγούδια. Για μια γενναία ψυχή. Με την οποία ταυτίζομαι με τόσους και διαφορετικούς τρόπους που σας προτιμώ να σας δείξω από σκηνής.

-Οι τρείς μεγάλοι έρωτες της Δαλιδά, λέγεται πως αυτοκτόνησαν από έρωτα για τη μεγάλη ντίβα. Συχνά αυτά τα τραγικά γεγονότα παρουσιάζονται με μια ρομαντική χροιά. Θεωρείτε ξεπερασμένη αυτή την οπτική σήμερα;

Δε νομίζω ότι υπάρχει ρομαντική χροιά σε τέτοιες τραγικές απώλειες. Όσο και να θέλουμε να τις φωτίσουμε ρομαντικά η μόνη χροιά είναι ο πόνος. Κι ο πόνος έχει σκούρα, θαμπή, σκοτεινή απόχρωση… στο τώρα, στο πάντα, στο διηνεκές. Όταν οι μεγάλες σου αγάπες αποφασίζουν να φύγουν από τη ζωή γιατί δεν είσαι πια εσύ στη ζωή τους… μόνο πόνο μπορείς να νιώσεις. Και ενοχή. Ή, τουλάχιστον, η Dalida αυτό ένιωθε…

Η παράσταση, με αφορμή την πάλη της Dalida ανάμεσα στο φως και το σκοτάδι, γι’ αυτό ακριβώς θέλει να μιλήσει. Για την ψυχική υγεία, ισορροπία, διαδρομή

Tόλμησε να «εισαγάγει» την έννοια του performance επί σκηνής / ©Patroklos_Skafidas

-Η ιστορία της Δαλιδά, κατά τη προσωπική σας άποψη, μπορεί να ευαισθητοποιήσει και στην καλύτερη περίπτωση να αφυπνίσει τους θεατές σε θέματα ψυχικής υγείας;

Απολύτως! Η παράσταση, με αφορμή την πάλη της Dalida ανάμεσα στο φως και το σκοτάδι, γι’ αυτό ακριβώς θέλει να μιλήσει. Για την ψυχική υγεία, ισορροπία, διαδρομή. Για την πορεία του καθενός μας να βρούμε τη χρυσή τομή ανάμεσα σε αυτά που θέλουμε, αυτά που πρέπει, αυτά που μας επιβάλλονται, αυτά που εμείς επιβάλλουμε στον εαυτό μας, τα τραύματα μας, τις χαρές μας, τη δύναμη, την αδυναμία μας. Αυτή είναι η ζωή. Ένας χορός γεμάτος αντιφάσεις. Στην επόμενη στροφή μπορεί να έχει ηλιοβασίλεμα  ενώ στην προηγούμενη καταιγίδα… Αυτό που έχει σημασία είναι να απολαμβάνει κανείς το ταξίδι. Έτσι δεν είναι;

-Γιατί πιστεύετε ότι αφορά έναν άνθρωπο του 21ου αιώνα η ιστορία της Δαλιδά;

Για όλους τους παραπάνω λόγους!

-Ο έρωτας χωράει σε ορισμούς κι αν ναι, ποιος είναι ο δικός σας;

Ο έρωτας δε χωράει σε κανέναν ορισμό, είναι ορισμός από μόνος του: «Ο έρωτας είναι λεύτερος, κυλάει, είναι σπάνιος, δε θέλει ερεθισμούς, είναι ερεθισμός ο ίδιος. Εμπιστεύτεται, καταλαβαίνει, αναπτύσσεται, εξερευνά, χαμογελά και κλαίει. Δεν κρεμιέται, ούτε εξουθενώνει. Δεν περιμένει, ούτε απαιτεί. Είναι. Κι αυτό είναι αρκετό. Και ονειρεύεται. Πολύ» -(από κείμενο του James Kavanaugh για τη φιλία, αλλά αυτά ακριβώς θα έδινα σαν ορισμό για τον έρωτα).

-Γιατί η Δαλιδά από ηρωίδα της chanson française έγινε pop σύμβολο;

Γιατί πρότεινε έναν διαφορετικό τρόπο ερμηνείας, γιατί τόλμησε να «εισαγάγει» την έννοια του performance επί σκηνής και γιατί τραγούδησε πολλά και διαφορετικά ήδη μέσα στα 30 χρόνια της καριέρας της. Από retro και chanson σε latin, samba, disco, pop, μπαλάντες κ.λπ. Δοκίμασε πολλά και για πολλά γούστα: Τραγικά, χαρούμενα, χορευτικά κομμάτια, ανάλαφρα, βαριά και με πολλές διαφορετικές θεματολογίες. Προσπάθησε να αγγίξει τους πάντες και το κοινό της το ανταπέδωσε.

INFO

Παραστάσεις: 10, 11, 12, 17, 18, 19 Οκτωβρίου 2023, 9:00 μ.μ.
Αίθουσα διδασκαλίας Μουσικής βιβλιοθήκης,
Σύλλογος «Οι φίλοι της μουσικής», στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών,
Βασ. Σοφίας, Αθήνα 115 21

Συντελεστές:
Ερμηνεύει: Εύα Κοτανίδη
στο πιάνο ο Παντελής Μπενετάτος
Σκηνοθεσία: Νεκταρία Γιαννουδάκη
Βοηθός Σκηνοθέτης: Χριστιάννα Μαριόλη
Βοηθός Σκηνοθέτη: Πάνος Κούλης
Κείμενα: Εύα Κοτανίδη με τη συμβολή της Ευσταθίας Μαντζούφα
Ενδυματολόγος – Σκηνογράφος: Βασιλική Σύρμα
Χορογράφος: Άννα Αθανασιάδη
Φωτισμοί: Μελίνα Μάσχα
Video παράστασης: Κλεοπάτρα Κοραή
Μουσική Επιμέλεια: Νίκος Ασημάκης Music Art Lab
Παραγωγή: Σαλτιμπάγκοι

Εισιτήρια: A Ζώνη: 20€, Β Ζώνη: 18€, Μειωμένο: 16€ στην Β Ζώνη

Για αγορά εισιτηρίων: online στο ticketservices.gr, τηλεφωνικά στο 2107234567 και στο εκδοτήριο της Ticket Services στην Πανεπιστημίου 39

Sports in

Ο Ολυμπιακός των 21 Ευρωπαϊκών τελικών επί εποχής Βαγγέλη Μαρινάκη

Ο Βαγγέλης Μαρινάκης ανέλαβε τα ηνία του Ολυμπιακού το 2010 και εκτός από την ΠΑΕ στηρίζει και τον Ερασιτέχνη, με αποτέλεσμα να είναι ένας από τους κορυφαίους πολυαθλητικούς συλλόγους στον κόσμο

Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

in.gr | Ταυτότητα

Διαχειριστής - Διευθυντής: Λευτέρης Θ. Χαραλαμπόπουλος

Διευθύντρια Σύνταξης: Αργυρώ Τσατσούλη

Ιδιοκτησία - Δικαιούχος domain name: ΑΛΤΕΡ ΕΓΚΟ ΜΜΕ Α.Ε.

Νόμιμος Εκπρόσωπος: Ιωάννης Βρέντζος

Έδρα - Γραφεία: Λεωφόρος Συγγρού αρ 340, Καλλιθέα, ΤΚ 17673

ΑΦΜ: 800745939, ΔΟΥ: ΦΑΕ ΠΕΙΡΑΙΑ

Ηλεκτρονική διεύθυνση Επικοινωνίας: in@alteregomedia.org, Τηλ. Επικοινωνίας: 2107547007

ΜΗΤ Αριθμός Πιστοποίησης Μ.Η.Τ.232442

Δευτέρα 29 Απριλίου 2024