Μετά από 10 ημέρες στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων, δυόμισι μήνες στάσεων εργασίας και την επιστροφή των σεναριογράφων στην εργασία τους, δεν υπάρχει ημερομηνία για την επανάληψη των συνομιλιών μεταξύ των ηθοποιών και των εταιριών παραγωγής.

Η απεργία των σεναριογράφων έθεσε τον πήχη πολύ ψηλά: Διακριτικές διαπραγματεύσεις, συνομιλίες που διήρκεσαν μόνο πέντε ημέρες, συμφωνία που καρποφόρησε και επικύρωση κατά 99% από το συνδικάτο. Ως αποτέλεσμα, πολλοί περίμεναν ότι οι διαπραγματεύσεις με τους ηθοποιούς θα ακολουθούσαν παρόμοιο σενάριο. Αυτό όμως δεν συνέβη. Αργά το βράδυ της Τετάρτης, οι διαπραγματεύσεις κατέρρευσαν. Η απεργία των ηθοποιών συνεχίζεται χωρίς ορατό τέλος. Το σωματείο των ηθοποιών ανακοίνωσε ότι αναστέλλει τις διαπραγματεύσεις με τα αφεντικά (που αποτελούνται από μερικά από τα μεγαλύτερα κινηματογραφικά στούντιο του κόσμου), τα οποία κατηγορεί για σκληρότητα και «τακτικές εκφοβισμού», ενώ δεν έχει προγραμματιστεί ημερομηνία για την επανάληψη των συνομιλιών.

Δείτε αυτή τη δημοσίευση στο Instagram.

Η δημοσίευση κοινοποιήθηκε από το χρήστη SAG-AFTRA (@sagaftra)

«Με βαθιά απογοήτευση αναφέρουμε…»

Η SAG-AFTRA, το συνδικάτο των ηθοποιών, εξέδωσε ανακοίνωση γύρω στα μεσάνυχτα της Τετάρτης εξηγώντας την «αναστολή» των συνομιλιών με τη Συμμαχία Παραγωγών Κινηματογράφου και Τηλεόρασης (AMPTP), οι οποίες είχαν επαναληφθεί τη Δευτέρα 2 Οκτωβρίου. «Μετά από ουσιαστικές συζητήσεις, είναι σαφές ότι το χάσμα μεταξύ της AMPTP και της SAG-AFTRA είναι πολύ μεγάλο και οι συζητήσεις δεν μας οδηγούν πλέον προς μια παραγωγική κατεύθυνση», ανέφεραν.

Στους λογαριασμούς τους στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, το μήνυμα ήταν πιο σκληρό: «Με βαθιά απογοήτευση αναφέρουμε ότι οι διευθύνοντες σύμβουλοι της βιομηχανίας απομακρύνθηκαν από το τραπέζι των διαπραγματεύσεων, αφού αρνήθηκαν να αντικρούσουν την τελευταία μας προσφορά. Διαπραγματευτήκαμε μαζί τους με καλή πίστη, παρά το γεγονός ότι την περασμένη εβδομάδα παρουσίασαν μια προσφορά η οποία, σοκαριστικά, άξιζε λιγότερο από ό,τι πρότειναν πριν από την έναρξη της απεργίας. Η αποφασιστικότητά μας είναι ακλόνητη».

Το συνδικάτο εκπροσωπεί περισσότερους από 160.000 καλλιτέχνες σε όλες τις Ηνωμένες Πολιτείες. Αποφάσισαν να προχωρήσουν σε απεργία στις 14 Ιουλίου για να προσπαθήσουν να βελτιώσουν τις οικονομικές και εργασιακές τους συνθήκες. Η συλλογική τους σύμβαση ανανεώνεται κάθε τρία χρόνια. Είχε έρθει η ώρα να τη βελτιώσουν, αλλά τα αιτήματά τους δεν έγιναν αποδεκτά από τα μεγάλα στούντιο και τις πλατφόρμες του Χόλιγουντ, οπότε δεν συναντήθηκαν ξανά μέχρι τις 3 Οκτωβρίου, μετά από ογδόντα ημέρες στάσεων εργασίας. Μέχρι τότε, οι σεναριογράφοι, οι οποίοι απεργούσαν για σχεδόν πέντε μήνες, είχαν επιστρέψει στη δουλειά τους.

Πρόσφατα, τα μέλη του συνδικάτου -με επικεφαλής τον Duncan Crabtree-Ireland- βρέθηκαν στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων με τους επικεφαλής εταιρειών όπως η Warner, η Disney, η Universal και η Netflix.

«Αρνούνται να προστατεύσουν τους καλλιτέχνες»

Τώρα, ωστόσο, οι διαπραγματεύσεις έχουν κάνει ένα βήμα προς τα πίσω. Μπορεί να πρόκειται απλώς για μια παρεκτροπή ή ακόμη και για μια στρατηγική πίεσης από ένα από τα δύο μέρη. Αλλά μπορεί επίσης να είναι ότι το αδιέξοδο είναι σοβαρό. Ο τομέας συνεχίζει να παραλύει, ακόμη και καθώς πλησιάζει η μεγάλη περίοδος απονομής των βραβείων του Χόλιγουντ (η περίοδος διαρκεί μέχρι την απονομή των Όσκαρ στις 10 Μαρτίου), η οποία συνεπάγεται πληθώρα πρεμιέρων και εκδηλώσεων που είναι απαραίτητες για την προβολή, αλλά φέτος θα είναι αποδυναμωμένες ή ανύπαρκτες.

Το συνδικάτο υπήρξε πολύ σκληρό στις δηλώσεις του. Έχουν υποστηρίξει ότι οι εταιρείες με τις οποίες διαπραγματεύονται «αρνούνται να προστατεύσουν τους καλλιτέχνες από την αντικατάσταση τους από την τεχνητή νοημοσύνη, αρνούνται να αυξήσουν τους μισθούς ώστε να συμβαδίζουν με τον πληθωρισμό και αρνούνται να μοιραστούν ένα μικρό μέρος των τεράστιων εσόδων που τους αποφέρει η δουλειά μας».

Σημείωσαν επίσης ότι «έχουμε κάνει μεγάλες, ουσιαστικές αντιδράσεις από την πλευρά μας, συμπεριλαμβανομένης της πλήρους μετατροπής της πρότασής μας για το μερίδιο των εσόδων, η οποία θα κοστίσει στις εταιρείες λιγότερο από 57 σεντ ανά συνδρομητή κάθε χρόνο. Έχουν απορρίψει τις προτάσεις μας και έχουν αρνηθεί να αντιδράσουν». Η πρόταση για την αύξηση των μισθών αφορούσε περίπου 800 εκατομμύρια δολάρια ετησίως, τα οποία θα καταβάλλονταν μεταξύ όλων των μεγάλων στούντιο.

Photo: Wikimedia Commons

Αντιφατικές δηλώσεις

Ένα από τα πιο σημαντικά ζητήματα για τα οποία αγωνίζεται το σωματείο αφορά τον τρόπο με τον οποίο θα επηρεαστεί η καριέρα των ηθοποιών από την τεχνητή νοημοσύνη. Σύμφωνα με τη SAG-AFTRA, η AMPTP έχει απαιτήσει οι ηθοποιοί να υπογράφουν την πρώτη ημέρα εργασίας τους ένα έντυπο συναίνεσης, ώστε ένα ψηφιακό αντίγραφο του ίδιου καλλιτέχνη να μπορεί να χρησιμοποιηθεί «για μια ολόκληρη ταινία ή ένα franchise σύμπαν».

Επιπλέον, οι ηθοποιοί αντιπαθούν την τακτική των εταιρειών παραγωγής. Η SAG-AFTRA ισχυρίζεται ότι «οι εταιρείες χρησιμοποιούν την ίδια αποτυχημένη στρατηγική που προσπάθησαν να επιβάλουν στην WGA [Writers Guild of America, το συνδικάτο των σεναριογράφων] – βγάζοντας παραπλανητικές πληροφορίες σε μια προσπάθεια να ξεγελάσουν τα μέλη μας ώστε να εγκαταλείψουν την αλληλεγγύη μας και να ασκήσουν πίεση στους διαπραγματευτές μας. Αλλά, όπως και οι συγγραφείς, τα μέλη μας είναι πιο έξυπνα από αυτό και δεν θα ξεγελαστούν».

Η AMPTP το αρνείται αυτό. Πράγματι, στο τέλος των διαπραγματεύσεων της Τετάρτης, η επικεφαλής του NBC, Donna Langley, δήλωσε στο Bloomberg ότι «περνάμε χρόνο με τους ηθοποιούς και θέλουμε να περάσουμε όσο χρόνο χρειάζεται για να φτάσουμε σε μια λύση και να επιστρέψουμε στη δουλειά». Σε εκείνο το σημείο, οι διαπραγματεύσεις είχαν ήδη καταρρεύσει.

«Έχουμε θυσιάσει πάρα πολλά για να συνθηκολογήσουμε με την κωλυσιεργία και την απληστία τους. Στεκόμαστε ενωμένοι και έτοιμοι να διαπραγματευτούμε σήμερα, αύριο και κάθε μέρα»

Μεγαλύτερη «και πολύ πιο πικρή» συνεδρίαση από ό,τι συνήθως

Πρόσφατα, τα μέλη του συνδικάτου -με επικεφαλής τον Duncan Crabtree-Ireland- βρέθηκαν στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων με τους επικεφαλής εταιρειών όπως η Warner, η Disney, η Universal και η Netflix. Σύμφωνα με το εμπορικό μέσο ενημέρωσης Deadline, η συνάντηση της Τετάρτης ήταν μεγαλύτερη «και πολύ πιο πικρή» συνεδρίαση από ό,τι συνήθως. Η AMPTP δήλωσε ότι «ελπίζει ότι η SAG-AFTRA θα το ξανασκεφτεί και θα επιστρέψει σύντομα σε παραγωγικές διαπραγματεύσεις».

Λένε ότι αύξησαν τα ποσοστά του κατώτατου μισθού και την προστασία που σχετίζεται με την τεχνητή νοημοσύνη και ότι ικανοποίησαν τα αιτήματα των ηθοποιών. «Σε κοινά θέματα, όπως οι γενικές αυξήσεις μισθών, τα υπολείμματα SVOD υψηλού προϋπολογισμού και τα μπόνους τηλεθέασης, η AMPTP προσέφερε τους ίδιους όρους που επικυρώθηκαν από την DGA [Συντεχνία Σκηνοθετών της Αμερικής] και την WGA. Ωστόσο, η SAG-AFTRA τους απέρριψε», αναφέρουν οι εταιρείες παραγωγής στην ανακοίνωσή τους. Όταν όμως ανακοινώθηκε ότι οι σεναριογράφοι κατέληξαν σε συμφωνία, η πρόεδρος του συνδικάτου των ηθοποιών, η ηθοποιός Fran Drescher, δήλωσε κατηγορηματικά στο CNN: «Χαιρόμαστε που η WGA κατέληξε σε συμφωνία, αλλά ένα μέγεθος δεν ταιριάζει σε όλους».

Δείτε αυτή τη δημοσίευση στο Instagram.

Η δημοσίευση κοινοποιήθηκε από το χρήστη SAG-AFTRA (@sagaftra)

Οι ηθοποιοί φαίνεται να έχουν επιστρέψει στο σημείο μηδέν

Οι γραμμές περιφρούρησης στο Λος Άντζελες εξακολουθούν να είναι συχνές, οι ηθοποιοί πλησιάζουν τις 100 ημέρες απεργίας, ο κλάδος έχει χάσει θέσεις εργασίας και η Πολιτεία της Καλιφόρνια έχει χάσει 6 δισεκατομμύρια δολάρια. «Νιώθουμε τον πόνο που αυτές οι εταιρείες έχουν προκαλέσει στα μέλη μας, στους απεργούς μας, στους αρχηγούς των απεργιών, στα μέλη των συνδικάτων IATSE, Teamsters και Basic Crafts και σε όλους σε αυτόν τον κλάδο. Έχουμε θυσιάσει πάρα πολλά για να συνθηκολογήσουμε με την κωλυσιεργία και την απληστία τους. Στεκόμαστε ενωμένοι και έτοιμοι να διαπραγματευτούμε σήμερα, αύριο και κάθε μέρα».

*Με στοιχεία από elpais.com