Πέμπτη 02 Μαϊου 2024
weather-icon 21o
Ακτοπλοΐα: Αναζητούνται 3 δισ. έως το 2030 για να ανανεωθούν τα πλοία

Ακτοπλοΐα: Αναζητούνται 3 δισ. έως το 2030 για να ανανεωθούν τα πλοία

Τι ζήτησε ο ΣΕΕΝ από την κυβέρνηση

Επενδύσεις μέχρι 3 δις. ευρώ θα πρέπει να πραγματοποιηθούν μέχρι το 2030 από τις ελληνικές ακτοπλοϊκές εταιρείες προκειμένου ο στόλος να ανανεωθεί και να πρασινίσει.  Και το ερώτημα είναι που θα βρεθούν τα κεφάλαια αυτά, όταν ακόμη δεν έχει γίνει καμία ουσιαστική συζήτηση στη χώρα μας κι ενώ η γειτονική Ιταλία δίνει ήδη από τον προϋπολογισμό 500 εκατ. ευρώ για την ανανέωση του ακτοπλοϊκού της στόλου.

Όπως τόνισε στο κυβερνητικό επιτελείο ο πρόεδρος του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας (ΣΕΕΝ) κ. Σπύρος Πασχάλης στη σύσκεψη  που πραγματοποιήθηκε στις αρχές της εβδομάδας με θέμα τις μειώσεις των τιμών των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων, ο ακτοπλοϊκός στόλος πρέπει μέχρι το 2030 να ανανεωθεί και να «πρασινίσει».

Γραμμή επικοινωνίας

Η σύσκεψη για τις τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων  ήταν μία ευκαιρία για τον ακτοπλοϊκό κλάδο να ανοίξει μια ουσιαστική γραμμή επικοινωνίας με την κυβέρνηση που μέχρι τώρα οι εκπρόσωποι του εκτιμούν ότι δεν υπήρχε για όλα τα σοβαρά προβλήματα που αντιμετωπίζει ο κλάδος ,με σημαντικότερο αυτό της ανανέωσης του στόλου και της «πράσινης μετάβασης». Η βιωσιμότητα του ακτοπλοϊκού κλάδου στην χώρα μας περνά μέσα από αυτές τις δυο ανάγκες που πρέπει να εκπληρωθούν μέχρι το 2030.

Η μέση ηλικία των πλοίων 

Τα στοιχεία που παρέθεσε ο κ. Πασχάλης στη κυβερνητική σύσκεψη, και στους Υπουργούς Επικρατείας Άκη Σκέρτσο και Σταύρο Παπασταύρο, Ναυτιλίας Μιλτιάδη Βαρβιτσιώτη και τον Υφυπουργό στον Πρωθυπουργό Γιάννη Μπρατάκο, ήταν αποκαλυπτικά.  Η μέση ηλικία των ακτοπλοϊκών πλοίων αναμένεται ότι θα είναι στα 36 έτη το 2030, ενώ θα υπάρχουν δεκαπέντε πλοία άνω των 50 ετών.

Χρηματοδότηση 3 δις. ευρώ 

Η ανανέωση του στόλου της ελληνικής ακτοπλοΐας εκτιμάται ότι θα απαιτήσει επενδύσεις της τάξεως των 2,5-3 δισ. ευρώ, μόνο για την ανανέωση των υφιστάμενων πλοίων ηλικίας άνω των 25 ετών. Αντιστοίχως, πρέπει να γίνουν επενδύσεις για την τεχνολογική αναβάθμιση των πλοίων που θα είναι τότε μικρότερης ηλικίας (κάτω των είκοσι ετών) που εξυπηρετούν γραμμές της ελληνικής ακτοπλοΐας. Μια αρχική εκτίμηση του κόστους αυτών των επενδύσεων ξεπερνά τα 150 εκατ. ευρώ.

Επίσης συζήτηση έγινε και για το πως θα χρηματοδοτηθεί αυτή η ανανέωση του στόλου καθώς οι εταιρείες παρουσίασαν σοβαρές λειτουργικές ζημίες τα προηγούμενα χρόνια ενώ ορισμένες αντιμετωπίζουν πρόβλημα βιωσιμότητας αν δεν εξαγορασθούν όπως είναι η περίπτωση της ΑΝΕΚ. Η συγχώνευση «διάσωσης της» με την Attica συζητείται αυτές τις ημέρες στην Επιτροπή Ανταγωνισμού.

Η Ιταλία δίνει 500 εκατ. ευρώ

Ο κ. Πασχάλης ενημέρωσε το κυβερνητικό επιτελείο ότι άλλες χώρες όπως η γειτονική μας Ιταλία έχουν καταρτίσει ήδη πρόγραμμα ανανέωσης και «πρασινίσματος» του στόλου και έχουν εξασφαλίσει έγκριση από την ΕΕ για την χρηματοδότηση τους με 500 εκατ. ευρώ από το Ιταλικό κρατικό προϋπολογισμός στο πλαίσιο του Ταμείου Ανάκαμψης. Στη χώρα μας ακόμη δεν έχει ξεκινήσει η διαδικασία διαγωνισμού για την επιλογή  του συμβούλου που θα καταρτίσει το σχέδιο της «πράσινης μετάβασης» της ελληνικής ακτοπλοΐας.

«Fund & Reward»

Για την ανανέωση του ακτοπλοϊκού στόλου και για την προσαρμογή στους νέους αυστηρούς περιβαλλοντικούς κανονισμούς απαιτούνται νέες επενδύσεις που είναι αναγκαίο να συγχρηματοδοτηθούν μέσω ευρωπαϊκών ή/και κρατικών προγραμμάτων, εκτιμά ο ΣΕΕΝ

Στο πλαίσιο των λύσεων χρηματοδότησης ο ΣΕΕΝ προτείνει τη δημιουργία ενός συστήματος «Fund & Reward» μέσω της σύστασης ενός ειδικού χρηματοδοτικού μηχανισμού, στο πλαίσιο του Συστήματος Εμπορίας Δικαιωμάτων Εκπομπών (ΣΕΔΕ), προκειμένου να επανεπενδύονται τα έσοδα από τον φόρο εκπομπών άνθρακα, ως αποζημίωση, κατευθείαν στον κλάδο της ακτοπλοΐας.

Η διάθεση των κεφαλαίων

Τα κεφάλαια που θα συγκεντρώνονται από αυτόν τον μηχανισμό θα πρέπει να επιστρέφουν και να χρησιμοποιούνται άμεσα για τη:

·      συγχρηματοδότηση των επενδύσεων σε σύγχρονα νεότευκτα ή υφιστάμενα πλοία που θα χρησιμοποιούν καύσιμα χαμηλών ή μηδενικών εκπομπών, 

·      εξομάλυνση του αυξημένου λειτουργικού κόστους των ακτοπλοϊκών εταιρειών λόγω της χρήσης των αυξημένου κόστους εναλλακτικών καυσίμων και 

·      για έρευνα και ανάπτυξη τεχνολογιών βελτίωσης της ενεργειακής απόδοσης.

Και από το Ταμείο Ανάκαμψης

Επίσης προτείνεται η συγχρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας ή/και από άλλα εθνικά ή ευρωπαϊκά χρηματοδοτικά προγράμματα του πρόσθετου περιβαλλοντικού κόστους των επενδύσεων των ακτοπλοϊκών εταιρειών για την ανανέωση του ακτοπλοϊκού στόλου με νεότευκτα πράσινα πλοία ή για τον εκσυγχρονισμό υφιστάμενων πλοίων. Άλλα θέματα που τίθενται στο τραπέζι είναι η πρότασή του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων για μείωσή του ΦΠΑ σε τουρισμό-μεταφορές 11%, κ.λ.π.

Πηγή: OT.GR

Sports in

«Μονόδρομος» το VAR και στο μπάσκετ – Εφαρμογή στο τελευταίο κρίσιμο δίλεπτο και για όλες τις αποφάσεις

Μια είναι η λύση για να μπει τέλος σε «εμετικές» διαιτησίες, όπως αυτή που είδαμε στο Ολυμπιακός - Μπαρτσελόνα το βράδυ της Τρίτης

Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

in.gr | Ταυτότητα

Διαχειριστής - Διευθυντής: Λευτέρης Θ. Χαραλαμπόπουλος

Διευθύντρια Σύνταξης: Αργυρώ Τσατσούλη

Ιδιοκτησία - Δικαιούχος domain name: ΑΛΤΕΡ ΕΓΚΟ ΜΜΕ Α.Ε.

Νόμιμος Εκπρόσωπος: Ιωάννης Βρέντζος

Έδρα - Γραφεία: Λεωφόρος Συγγρού αρ 340, Καλλιθέα, ΤΚ 17673

ΑΦΜ: 800745939, ΔΟΥ: ΦΑΕ ΠΕΙΡΑΙΑ

Ηλεκτρονική διεύθυνση Επικοινωνίας: in@alteregomedia.org, Τηλ. Επικοινωνίας: 2107547007

ΜΗΤ Αριθμός Πιστοποίησης Μ.Η.Τ.232442

Πέμπτη 02 Μαϊου 2024