Δευτέρα 17 Ιουνίου 2024
weather-icon 21o
Ποια είναι η πραγματική και όχι η «βαφτισμένη» τηλεδιοίκηση – Φωτογραφία ντοκουμέντο

Ποια είναι η πραγματική και όχι η «βαφτισμένη» τηλεδιοίκηση – Φωτογραφία ντοκουμέντο

Η τηλεδιοίκηση, η «τοπική τηλεδιοίκηση», τα τεφτέρια και ο σταθμάρχης που εκπαιδεύτηκε σε σταθμούς χωρίς πίνακα ελέγχου - Εν αναμονή της απόδοσης ευθυνών για τα Τέμπη.

Μία ημέρα μετά τις εξηγήσεις που έδωσαν οι υπουργοί Μεταφορών στην Επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας στη Βουλή για τις διαχρονικές παθογένειες του Σιδηροδρόμου στην Ελλάδα με αφορμή την τραγωδία στα Τέμπη, η συζήτηση για την τηλεδιοίκηση φουντώνει ενσαρκώνοντας και την πολιτική αντιπαράθεση.

Η μεν Νέα Δημοκρατία επιχείρησε αρχικά να «βαφτίσει» τηλεδιοίκηση τον τοπικό πίνακα ελέγχου στη Λάρισα, μετά από αντιδράσεις το… γύρισε σε «τοπική τηλεδιοίκηση».

Ο δε ΣΥΡΙΖΑ επιχειρεί να απαλλαγεί από λάθη και κακοδιαχείριση κατά τη δική του διακυβέρνηση και ούτε λίγο ούτε πολύ στέκεται στο ότι μετά το 2019 και τη φωτιά στο κτήριο της τηλεδιοίκησης πήγαν όλα λάθος.

Ο απλός κόσμος ακούει τηλεδιοίκηση και μάλλον φαντάζεται κάτι που θυμίζει χολιγουντιανές ταινίες με έναν σταθμάρχη στο «δωμάτιο ελέγχου» να βρίσκεται μπροστά από έναν πίνακα με χιλιάδες κουμπιά που ελέγχει τα πάντα.

Εν ολίγοις, τηλεδιοίκηση ακούμε, τηλεδιοίκηση δε βλέπουμε, τηλεδιοίκηση αγνοείται.

Η φωτογραφία ντοκουμέντο από την τηλεδιοίκηση στη Λάρισα 13 χρόνια πριν

Μία φωτογραφία που έφερε στο φως η εκπομπή «Tlive» έρχεται να απαντήσει στις απορίες και να εξηγήσει τι είναι όντως η τηλεδιοίκηση.

Στο κτήριο λοιπόν της τηλεδιοίκησης στη Λάρισα, που κάηκε το 2019 και πια είναι γιαπί, υπήρχαν έξι οθόνες.

«Γνωρίζαμε πού είναι η κάθε αμαξοστοιχία, αποφασίζαμε εμείς πού θα πάει» εξηγεί ο συνταξιούχος σταθμάρχης, Γιάννης Κολλάτος, που ξενάγησε χθες τον πρόεδρο του ΣΥΡΙΖΑ, Αλέξη Τσίπρα, στον σταθμό της Λάρισας.

«Η τηλεδιοίκηση κάλυπτε όλο το σιδηροδρομικό δίκτυο από το Πλατύ μέχρι τον Δομοκό, σε απόσταση περίπου 170-175χλμ κι αν ήταν σε λειτουργία δεν θα συνέβαινε ποτέ, υπό οποιεσδήποτε συνθήκες, το τραγικό δυστύχημα στα Τέμπη.

Είχαμε τη δυνατότητα στον επόμενο σταθμό να αλλάξουμε γραμμή στην αμαξοστοιχία και να την επαναφέρουμε σε σωστή πορεία» εξηγεί.

Η αλήθεια για το σύστημα τηλεδιοίκησης στη Λάρισα

«Αν είχε αποκατασταθεί το σύστημα τηλεδιοίκησης στο δίκτυο του ΟΣΕ μετά την πυρκαγιά του Ιουλίου του 2019  θα υπήρχαν τουλάχιστον 10 μηχανισμοί «μπλοκ» με διαδοχική σηματοδότηση και αισθητήρες και των δύο συρμών. Και η αποτροπή της τραγωδίας στα Τέμπη θα ήταν απολύτως βέβαιη.

Δεν θα σταματούσε μόνο η επιβατική που ξεκίνησε από την Λάρισα αλλά κι η εμπορική που από την άλλη πλευρά ερχόταν κατά πάνω της. Με ένα πολλαπλό δηλαδή σύστημα ασφαλείας. Με το αναφερόμενο τοπικό ηλεκτρονικό κέντρο αυτόματου  χειρισμού, κυρίως των κλειδιών, και σε εμβέλεια περίπου πέντε χιλιομέτρων στο κέντρο της Λάρισας που κατασκευάσθηκε τον Νοέμβριο του 2022,  παρεχόταν μόνο η δυνατότητα «ηλεκτρονικής χάραξης» της πορείας του επιβατικού τραίνου. Δηλαδή μόνο μία ασφαλιστική δικλείδα κι η οποία εξουδετερώθηκε λόγω της ομολογημένα, προβληματικής, ελλιπούς εκπαίδευσης του 59χρονου σταθμάρχη  -όπως και δεκάδων άλλων- που βρισκόταν διαρκώς σε κατάσταση σύγχυσης» σημείωσαν μιλώντας στο in σιδηροδρομικοί που γνωρίζουν τα δεδομένα των κινήσεων των συρμών στην περιοχή της Θεσσαλίας κι όχι μόνo.

Πώς θα αποφευγόταν η τραγωδία στα Τέμπη

Το ίδιο ακριβώς, ότι δηλαδή αν η τηλεδιοίκηση λειτουργούσε, το λάθος του σταθμάρχη δεν θα είχε ολέθριο αποτέλεσμα στα Τέμπη, επιβεβαιώνει και ο προϊστάμενος του κέντρου ελέγχου κυκλοφορίας (τηλεδιοίκησης) στην Αθήνα, Νικόλαος Μπορομπόκας.

Για το μοιραίο βράδυ της τραγωδίας ο κ. Μπορομπόκας ανέφερε πως αν λειτουργούσε η τηλεδιοίκηση, θα άναβε αυτόματα κόκκινο φωτόσημο που θα σταματούσε τα δύο τρένα, θα υπήρχε μία απόσταση ασφαλείας και έτσι θα αποφευγόταν η σύγκρουση καθώς και οι δύο αμαξοστοιχίες θα σταματούσαν.

Στη συνέχεια θα έπαιρναν οδηγίες από τον σταθμάρχη Λάρισας είτε από τον σταθμάρχη Νέων Πόρων και ανεξαρτήτως λάθους δεν θα συνέβαινε το δυστύχημα, καθώς θα μεσολαβούσε η τηλεδιοίκηση με τον αυτοματισμό που έχει να βλέπει κάποια χιλιόμετρα μπροστά.

«Ο πίνακας αν λειτουργεί σωστά δεν επιτρέπει να γίνουν λάθη και κάποιες φορές σε ρωτάει τρεις φορές ούτως ώστε εκεί αποκλείεται να κάνεις λάθος. Σαν πίνακας δεν σου το επιτρέπει και έτσι εκμηδενίζεται ο ανθρώπινος παράγοντας να μπαίνει και να κάνει τον χειρισμό. Το λάθος δεν θα είναι σαν την περίπτωση που έγινε το τρένο. Το λάθος που μπορεί να γίνει μέσα στον σταθμό του ή σε κάποια παρακαμπτήρια που το τρένο είναι είτε στην εκκίνηση είτε όταν σταματάει. Δεν γίνεται σε ανοιχτή γραμμή τέτοιο φοβερό λάθος, δεν σου επιτρέπει καν το σύστημα, στο αποκλείει και τέλος», εξήγησε ακόμα ο κ. Μπορομπόκας.

Τα τεφτέρια και οι υπογραφές το μέτρο ασφαλείας στον ΟΣΕ

Ένας κοινός νους θα σκεφτόταν ότι αφού η τηλεδιοίκηση στη Λάρισα δεν λειτουργούσε, θα υπήρχαν άλλες δικλείδες ασφαλείας. Κάτι τέτοιο όμως δεν φαίνεται να επαληθεύεται καθώς ολοένα και συχνότερα βλέπουν το φως της δημοσιότητας στοιχεία που επιβεβαιώνουν το μπάχαλο στον τοπικό σταθμό αλλά και άλλες παθογένειες του συστήματος.

Όπως αποκάλυψε το MEGA και ο αστυνομικός συντάκτης των εφημερίδων «ΤΑ ΝΕΑ» και «ΤΟ ΒΗΜΑ», Βασίλης Λαμπρόπουλος, στον σταθμό της Λάρισας είχε αναρτηθεί ένα τηλεγραφικό φύλλο με ημερομηνία 18-7-2022, την εποχή που δεν λειτουργούσε ούτε ο τοπικός χειρισμός αυτόματης χάραξης, και το οποίο είχε αποδέκτες τους σταθμάρχες.

Είναι δηλαδή το διάστημα κατά το οποίο η τηλεδιοίκηση δε λειτουργούσε, εξαιτίας της καταστροφικής πυρκαγιάς του 2019.

Στο συγκεκριμένο έγγραφο αναφέρεται χαρακτηριστικά:

1. Τα τηλεγραφήματα να γράφονται στο βιβλίο τηλ/των καθαρά και ευανάγνωστα.

2. Τα τηλεγραφήματα μεσώ Ρ/Τα να δίνονται καθαρά και να γίνεται η ανταλλαγή μεταξύ Σταθμάρχη και Μηχανοδηγού.

Εκ των υστέρων αποδείχθηκε ότι τη μοιραία νύχτα της 28ης Φεβρουαρίου, τόσο ο προφυλακισμένος σταθμάρχης όσο και οι προηγούμενοι στη βάρδια συνάδελφοί του, δεν έκαναν τίποτα από αυτά.

Μάλιστα, για επιπλέον δικλίδα ασφαλείας, υπήρχε η εντολή να υπογράφουν το δρομολόγιο τόσο ο οδηγός της αμαξοστοιχίας όσο και ο προϊστάμενος του συρμού, κάτι που όμως δεν συνέβη.

Επιπλέον όπως φάνηκε στο τεφτέρι με τα τηλεγραφήματα όπου σταθμάρχες βάρδιας περνάνε με ώρες τα τηλεγραφήματα με τις αφίξεις και αναχωρήσεις των τρένων αλλά και τα όποια τεχνικά προβλήματα μπορεί να προκύψουν μέσα στην ημέρα, τα γράμματα μόνο ευανάγνωστα δεν είναι με τα πάντα να δείχνουν μία προχειρότητα και μια τσαπατσουλιά καθώς υπήρχαν ακόμα και μουντζούρες και σβησίματα.

Ο 59χρονος σταθμάρχης εκπαιδεύτηκε σε σταθμό χωρίς πίνακα ελέγχου

Κι αφού όλα τα άλλα δούλευαν… ρολόι, το ίδιο μη αποτελεσματική αποδεικνύεται και η εκπαίδευση του 59χρονου σταθμάρχη, ο οποίος βρίσκεται προφυλακισμένος για το δυστύχημα στα Τέμπη.

0 59χρονος σταθμάρχης, εκπαιδεύτηκε –κατά το μεγαλύτερο μέρος- στην Καλαμπάκα και στο Λιτόχωρο.

Ο σταθμός της Καλαμπάκας είναι τερματικός ή αφετηρίας, που σημαίνει ότι ήταν πολύ απλός σταθμός και όπως μετέφεραν αρμόδιοι στο Mega, δεν θα χρειάστηκε ο σταθμάρχης να πάει περισσότερες από δύο φορές.

Στο Λιτόχωρο έκανε εκπαίδευση σε χαλασμένο πίνακα ελέγχου.

Μικρότερο χρονικό διάστημα εκπαίδευσης πέρασε σε Λάρισα και Παλαιοφάρσαλο όπου υπάρχει πίνακας χάραξης αλλά φαίνεται πως αυτό δεν ήταν αρκετό.

inSports

«Θα κάνει πρόταση σε Μπράουν ο Παναθηναϊκός»

Εξελίξεις από το Ισραήλ για Λορέντζο Μπράουν και Παναθηναϊκό

Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

in.gr | Ταυτότητα

Διαχειριστής - Διευθυντής: Λευτέρης Θ. Χαραλαμπόπουλος

Διευθύντρια Σύνταξης: Αργυρώ Τσατσούλη

Ιδιοκτησία - Δικαιούχος domain name: ΑΛΤΕΡ ΕΓΚΟ ΜΜΕ Α.Ε.

Νόμιμος Εκπρόσωπος: Ιωάννης Βρέντζος

Έδρα - Γραφεία: Λεωφόρος Συγγρού αρ 340, Καλλιθέα, ΤΚ 17673

ΑΦΜ: 800745939, ΔΟΥ: ΦΑΕ ΠΕΙΡΑΙΑ

Ηλεκτρονική διεύθυνση Επικοινωνίας: in@alteregomedia.org, Τηλ. Επικοινωνίας: 2107547007

ΜΗΤ Αριθμός Πιστοποίησης Μ.Η.Τ.232442

Δευτέρα 17 Ιουνίου 2024