Στην ελληνική αγορά η χρήση ιδιωτικών μέσων μεταφοράς, υπερβαίνει κατά πολύ τον ευρωπαϊκό μέσο όρο με αποτέλεσμα την ισχυρή ζήτηση για όλες τις μορφές καυσίμων σε καθημερινή βάση.

Είναι γεγονός πως η ενεργειακή κρίση έχει δημιουργήσει σημαντικά προβλήματα στο κόστος των νοικοκυριών και επιχειρήσεων και έχει συντελέσει στην μείωση του διαθέσιμου εισοδήματος, το οποίο μεσοπρόθεσμα αποτελεί μία νέα απειλή, τόσο για το δημόσιο χρέος, όσο για την ίδια την ανάπτυξη, μέσω της μείωσης της κατά κεφαλή κατανάλωσης.

Η κυβέρνηση έχει επιλέξει να στηρίξει την κοινωνία μέσω μιας στoχευμένης δημοσιονομικής πολιτικής, όπου παρέχει συγκεκριμένα επιδόματα σε πολίτες με αντίστοιχα εισοδηματικά κριτήρια, ή επιδοτεί μέχρι ένα όριο την τιμή του πετρελαίου θέρμανσης και του φυσικού αερίου.

Παρόλα αυτά και δεδομένου ότι η κυβέρνηση προσπαθεί να αξιοποιήσει ευρωπαϊκά κονδύλια για την δημοσιονομική στήριξη αλλά και να φορολογήσει τα κέρδη των ενεργειακών επιχειρήσεων,  φαίνεται να μην αγγίζει καθόλου το θέμα της έμμεσης φορολογίας, δηλαδή των ειδικών φόρων κατανάλωσης καθώς και τον ΦΠΑ, με αποτέλεσμα να σπαταλώνται δις ευρώ κάθε μήνα, τα οποία δεν είναι ανεξάντλητα όσο η ενεργειακή κρίση συνεχίζεται.

Μπορεί οι φόροι στα καύσιμα να αποτελούν το 60% της λιανικής τιμής και το συγκεκριμένο έσοδο να είναι ένα από τα σημαντικότερα για τον κρατικό προϋπολογισμό, αλλά η μείωση έστω και πιλοτικά σε μηνιαία βάση, θα έπρεπε να εφαρμοστεί με ταυτόχρονη και αναλογική μείωση των επιδομάτων ανάλογα με την πορεία των εσόδων.

Στην ελληνική αγορά η χρήση ιδιωτικών μέσων μεταφοράς, υπερβαίνει κατά πολύ τον ευρωπαϊκό μέσο όρο με αποτέλεσμα την ισχυρή ζήτηση για όλες τις μορφές καυσίμων σε καθημερινή βάση.

Αυτό σημαίνει ότι η ελαστικότητα ζήτησης θα λειτουργήσει πολλαπλασιαστικά σε μία ενδεχόμενη μείωση της τιμής, αρκεί να υπάρξει μια σωστή και αποτελεσματική παρακολούθηση του συστήματος εισροών και εκροών των πρατηρίων, καθώς η υφιστάμενη φοροδιαφυγή είναι σημαντική πληγή για τα έσοδα τα οποία δεν αναπληρώνονται από την επιδοματική πολιτική που εφαρμόζεται.

Σε κάθε περίπτωση, μια συντονισμένη και προσεκτική μείωση της έμμεσης φορολογίας, όπως είχε πραγματοποιηθεί και την περίοδο των μνημονίων, μπορεί να εξοικονομήσει σημαντικά κονδύλια μηνιαίως και να στηρίξει την ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας μακροπρόθεσμα.

Ο Μελέτης Ρεντούμης είναι οικονομολόγος τραπεζικός 

Ακολουθήστε το in.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο in.gr