Τετάρτη 01 Μαϊου 2024
weather-icon 21o
Το ξεθώριασμα του Κάνιε Γουέστ - «Μην υπολογίζετε την επιστροφή του»

Το ξεθώριασμα του Κάνιε Γουέστ – «Μην υπολογίζετε την επιστροφή του»

Οι εταιρείες λιανικής πώλησης έχουν κόψει τους δεσμούς με τον μουσικό, παραγωγό σχεδιαστή και επιχειρηματία προς το παρόν - αλλά όπως έχουμε δει η μόδα αγαπάει τις αμφιλεγόμενες προσωπικότητες που έχουν μετανοήσει.

Η διακοπή της συνεργασίας της Adidas με τον Κάνιε Γουέστ είναι μία από εκείνες τις ιστορίες μόδας που συμβαίνουν μία φορά τη δεκαετία και καταφέρνουν να ξεφύγουν από την περίκλειστη φούσκα της βιομηχανίας. Η απομάκρυνση ενός δημιουργικού από μια εταιρεία ρούχων ίσως να έχει να λάβει τόση πολλή προσοχή από τότε που ο Τζον Γκαλιάνο απολύθηκε από τον οίκο Christian Dior το 2011. Τότε που η Sun είχε δημοσιεύσει ένα συγκλονιστικό βίντεο με τον σχεδιαστή σε ένα αντισημιτικό παραλήρημα.

Πολλοί ήταν εκείνοι που είχαν προβλέψει ότι η βιομηχανία της μόδας δεν θα ακύρωνε τον Γουέστ. Αυτό συνέβαινε πριν η CAA και η Adidas κόψουν τους δεσμούς τους μαζί του και πριν η Gap ανακοινώσει ότι δεν θα πουλούσε πλέον το προϊόντα Yeezy και ότι δε θα ανανέωνε το συμβόλαιο τους ορίζοντας έτσι τον απόλυτο μαρασμό στη συνεργασία τους. Από την άλλη ο οίκος Balenciaga δήλωσε τη ρήξη της όποιας σχέσης μαζί του –στο τελευταίο σόου του οίκου, είδαμε τον ράπερ να περπατάει στην πασαρέλα μαζί με τα μοντέλα.

Κάποιοι άλλοι, βέβαια, παραμένουν πεπεισμένοι ότι αυτή δεν είναι η τελευταία φορά που θα δούμε τον Κάνιε στη μόδα, όχι μόνο επειδή σχεδόν καμία διασημότητα δεν «ακυρώνεται» πραγματικά, αλλά επειδή το φαινόμενο του φωτοστέφανου της προβολής της μόδας συχνά ξεπερνά τη δημόσια αηδία.

Οι επιδείξεις μόδας Yeezy – οι οποίες ξεκίνησαν στην Εβδομάδα Μόδας του Παρισιού το 2011 – δεν είχαν ποτέ μεγάλη επιτυχία. Το 2016, η New York Post αποκάλεσε ένα σόου Yeezy «απόλυτη καταστροφή» αναφέροντας χαρακτηριστικά ότι «τα ψηλά τακούνια πρακτικά διαλύονταν ενώ τα μοντέλα περπατούσαν πάνω σε αυτά και οι καλεσμένοι «παγιδεύονταν στα λεωφορεία» περιμένοντας την έναρξη του σόου».

Αλλά τίποτα από αυτά δεν εμπόδισε τη βιομηχανία της μόδας να υποστηρίξει τον Γουέστ στη συνέχεια και να μετατρέψει τα items που υπέγραφε σε χρηματιστηριακά ομόλογα της συγκεκριμένης βιομηχανίας.

Το βίντεο με τον Τζον Γκαλιάνο σε αντισημιτικό παραλήρημα

Όταν είπε ότι η δουλεία είναι επιλογή

Διότι από την απρόσμενη επιτυχία του πρώτου του αθλητικού παπουτσιού Yeezy με τη Nike – το οποίο εξαντλήθηκε σχεδόν αμέσως μετά την κυκλοφορία του το 2009 – οι λιανοπωλητές μπορούσαν να δουν ότι το να αποκλείσουν το brand του Γουέστ ήταν απλά μια πράξη απερισκεψίας. Μετά την κατάρρευση της συνεργασίας με τη Nike, ο ράπερ μετακόμισε στην Adidas, με την οποία ξεκίνησε τη συνεργασία του το 2015.

Και αυτή η συνεργασία αποδείχθηκε μεγάλη επιχείρηση για την Adidas. Το 2020, οι πωλήσεις των αθλητικών παπουτσιών Yeezy ανήλθαν σε σχεδόν 1,7 δισεκατομμύρια δολάρια, σύμφωνα με στοιχεία που περιήλθαν στην κατοχή του Bloomberg. Αυτά τα νούμερα σίγουρα επηρέασαν την μετέπειτα απόφαση της Gap να συνεργαστεί με τον Γουέστ, παρόλο που, σε εκείνο το σημείο, είχε ήδη στο τσεπάκι του ένα ιστορικό αμφιλεγόμενων δηλώσεων. Το 2018, για παράδειγμα, αποκάλεσε τη δουλεία «επιλογή» και αγκάλιασε τον πρόεδρο Τραμπ φορώντας ένα καπέλο MAGA, το οποίο, όπως είπε, τον έκανε να αισθάνεται «σαν τον Σούπερμαν».

Φέτος, λίγες ημέρες πριν από τη διοργάνωση της επίδειξης Yeezy του Κάνιε για την Εβδομάδα Μόδας στο Παρίσι, δημοσιεύθηκαν άρθρα με τίτλους «με κομμένη την ανάσα» σε περιοδικά μόδας σχετικά με το πώς η επίδειξη-έκπληξη θα περιελάμβανε μόλις 50 καλεσμένους. Το γεγονός ότι αυτοί οι καλεσμένοι αποτελούνταν βασικά από μεγαλοστελέχη της μόδας, όπως ο σχεδιαστής του οίκου Balenciaga, ο Ντέμνα, η Άννα Γουίντουρ, ο Τζον Γκαλιάνο και ο Αλεξάντερ Αρνό, ήταν τόσο απογοητευτικό όσο και αναπάντεχο το γεγονός ότι ο Γουέστ το χρησιμοποίησε ως άλλη μια ευκαιρία για να προκαλέσει.

Εμφανίστηκε φορώντας ένα μπλουζάκι «White Lives Matter» (ένα σύνθημα που η Anti-Defamation League χαρακτηρίζει ρατσιστικό), με τη συντηρητική σχολιάστρια Κάντανς Όουενς στο πλευρό του. Αυτό έδωσε το έναυσμα για μια σειρά αναρτήσεων στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, στις οποίες ο Γουέστ γελοιοποίησε την εμφάνιση της αρχισυντάκτριας μόδας της Vogue Global, Γκαμπριέλα Καρέφα-Τζόνσον, ενώ περιέγραψε μια συνάντηση μαζί της, την οποία, όπως είπε, βιντεοσκόπησε ο φίλος της Γουίντουρ, ο σκηνοθέτης Μπαζ Λούρμαν, και κατέληξε σε έναν αντισημιτικό παροξυσμό, τον οποίο καταδίκασαν διασημότητες, όπως η πρώην σύζυγός του Κιμ Καρντάσιαν, και οργανώσεις όπως η Anti-Defamation League.

Photo: Wikimedia Commons

Όπως ο Τζον Γκαλιάνο

Στο εσωτερικό της βιομηχανίας της μόδας, η πίστη στους δημιουργικούς συνεργάτες αναμένεται να είναι έντονη και ακλόνητη, γεγονός που εξηγεί γιατί οι ατομικές πτώσεις συχνά θεωρούνται, τουλάχιστον στο εσωτερικό της βιομηχανίας, άδικες. Ο Γουέστ πιθανότατα θα αντιμετωπίσει μόνιμη ζημιά στη φήμη του ως αποτέλεσμα των πρόσφατων ενεργειών και δηλώσεών του, ιδίως επειδή -σε αντίθεση με τον Τζον Γκαλιάνο- δεν έχει δείξει δημόσια μεταμέλεια.

Παρόλο που ο Γκαλιάνο εξακολουθεί να βδελύσσεται από πολλούς οπαδούς της μόδας, αξίζει να σημειωθεί ότι συνεργάστηκε με την Anti-Defamation League, η οποία στη συνέχεια έκανε δημόσιες δηλώσεις ζητώντας από τον κόσμο να τον συγχωρήσει. Πρόθυμη να το κάνει αυτό ήταν και η ίδια η Γουίντουρ. Πηγές λένε ότι Γουίντουρ ήταν εκείνη που τηλεφώνησε στο Parsons για να προσπαθήσει να βρει στον Γκαλιάνο μια θέση διδασκαλίας. Η σχολή, δε, ήταν έτοιμη να το κάνει, αλλά ακύρωσε τα σχέδιά της μετά από έντονες διαμαρτυρίες φοιτητών.

Στο σημείο αυτό να σημειώσουμε ότι η αντίδραση των εταιρειών μόδας σχετικά με τον Γουέστ τις τελευταίες ημέρες ήταν κυρίως εταιρική και απρόσωπη. Ήρθε με τη μορφή δηλώσεων από την Kering, στην οποία ανήκουν ο Balenciaga, η Adidas και η Gap. Ο αρχισυντάκτης της βρετανικής Vogue, Έντουαρντ Ένινφουλ, ήταν ένας από τους λίγους κορυφαίους δημιουργούς της μόδας που σχολίασε προσωπικά, χαρακτηρίζοντας το μπλουζάκι του ράπερ «αναίσθητη κίνηση» στους New York Times.

Τις αντιδράσεις της Γουίντουρ ανέφερε το Page Six, το οποίο επικαλέστηκε εκπρόσωπο της Vogue ως πηγή των πληροφοριών αυτών: «Ότι το περιοδικό δεν είχε «καμία πρόθεση» να συνεργαστεί με τον Γουέστ στο μέλλον», ενώ σχετικά με την Γουίντουρ γράφτηκε ότι «έχει ξεκαθαρίσει μέσα στη Vogue ότι ο Κάνιε δεν είναι πλέον μέρος του κύκλου εμπιστοσύνης».

Η αλήθεια είναι ότι κανείς δε μιλάει για αδικία με αυτό που συμβαίνει τώρα στον Γουέστ, κάτι που διαφέρει από τη γνώμη των συντακτών μόδας παλιότερα, όταν εξέφρασαν τη δυσπιστία τους για όσα συνέβησαν σε φωτογράφους, συμπεριλαμβανομένου του πρώην αγαπημένου της Vogue, του Μάριο Τεστίνο, οι οποίοι κατηγορήθηκαν για σεξουαλική παρενόχληση. Πολλοί φωτογράφοι αυτής της ομάδας, όπως ο Γκρεγκ Καντέλ, συνεχίζουν να εργάζονται. Ο Τεστίνο εξακολουθεί να κλείνει πιθανότατα επικερδείς δουλειές για καμπάνιες από την Dolce & Gabbana και, αν κρίνουμε από τα likes και τα σχόλια στο Instagram, διατηρεί την υποστήριξη επιφανών σχεδιαστών και fashion editor.

Οι αμφιλεγόμενες προσωπικότητες ευδοκιμούν στη μόδα. Αυτό δεν είναι καινούργιο. Αυτό που είναι καινούργιο είναι η πίεση που ασκείται στη βιομηχανία για την καταγγελία τους. Αν και ακόμη είναι άνισο. Ο Καρλ Λάγκερφελντ, ο οποίος επανειλημμένα εξέφρασε την περιφρόνησή του για τους εύσωμους ανθρώπους και δήλωσε το 2017, σχετικά με τη Γερμανίδα καγκελάριο Άνγκελα Μέρκελ που έφερε Σύρους πρόσφυγες στη χώρα ότι «δεν μπορεί κανείς -ακόμη κι αν μεσολαβούν δεκαετίες- να σκοτώσει εκατομμύρια Εβραίους για να φέρει στη θέση τους εκατομμύρια από τους χειρότερους εχθρούς τους».

Την ερχόμενη άνοιξη, στο Met Gala της Γουίντουρ θα εγκαινιαστεί έκθεση προς τιμήν του Λάγκερφελντ. Το αφιέρωμα έχει την υπογραφή της Chanel και της Fendi, οίκοι που ανήκουν στην LVMH.

Ο Γουέστ μπορεί να είναι εκτός μόδας προς το παρόν. Αλλά η επιστροφή του -ακόμη κι αν δεν καταφέρει να φτάσει στο προηγούμενο καθεστώς του στη βιομηχανία- φαίνεται πρακτικά εγγυημένη.

Δείτε το βίντεο

Sports in

Άιρτον Σένα: Τριάντα χρόνια χωρίς τον θρύλο

Έχουν περάσει τρεις δεκαετίες από τότε που ο «θεός» των γκραν πρι μετακόμισε σε άλλες πίστες, αφού φρόντισε να φτιάξει τις επίγειες...

Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

in.gr | Ταυτότητα

Διαχειριστής - Διευθυντής: Λευτέρης Θ. Χαραλαμπόπουλος

Διευθύντρια Σύνταξης: Αργυρώ Τσατσούλη

Ιδιοκτησία - Δικαιούχος domain name: ΑΛΤΕΡ ΕΓΚΟ ΜΜΕ Α.Ε.

Νόμιμος Εκπρόσωπος: Ιωάννης Βρέντζος

Έδρα - Γραφεία: Λεωφόρος Συγγρού αρ 340, Καλλιθέα, ΤΚ 17673

ΑΦΜ: 800745939, ΔΟΥ: ΦΑΕ ΠΕΙΡΑΙΑ

Ηλεκτρονική διεύθυνση Επικοινωνίας: in@alteregomedia.org, Τηλ. Επικοινωνίας: 2107547007

ΜΗΤ Αριθμός Πιστοποίησης Μ.Η.Τ.232442

Τετάρτη 01 Μαϊου 2024