Καταλυτικό ρόλο θα παίξουν η υποχώρηση της κατανάλωσης και η πίεση που θα ασκήσει στους ισολογισμούς των μικρότερων κυρίως αλυσίδων το ενεργειακό κόστος.

του Γιώργου Μανέττα

Μπροστά σε νέο κύκλο συγχωνεύσεων φαίνεται ότι βρίσκεται ο κλάδος των σουπερμάρκετ, με παράγοντες του χώρου να προεξοφλούν καινούργια ντιλ μέσα στη χρονιά που διανύουμε. «Κατά τη διάρκεια του 2022 θα ολοκληρωθούν πολλές εξαγορές. Το υπογράφω…», υπογραμμίζει εμφατικά κορυφαίος λιανέμπορος, προσθέτοντας ότι καταλυτικό ρόλο θα παίξουν η υποχώρηση της κατανάλωσης και η πίεση που θα ασκήσει στους ισολογισμούς των μικρότερων κυρίως αλυσίδων το ενεργειακό κόστος. Το οποίο είναι το δεύτερο υψηλότερο κόστος για τις επιχειρήσεις του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων, μετά τη μισθοδοσία του προσωπικού.

Αποκαλύπτει μάλιστα ότι ήδη γίνονται διεργασίες στο παρασκήνιο, με αρκετές διερευνητικές επαφές να βρίσκονται σε πλήρη εξέλιξη, και δεν αποκλείει το ενδεχόμενο να υπάρξουν σύντομα εξελίξεις. Κάποιοι μάλιστα θεωρούν πως έχουν ωριμάσει οι συνθήκες για ένα μεγάλο ντιλ που θα αλλάξει για ακόμη μία φορά τους συσχετισμούς δυνάμεων στον κλάδο, προσθέτοντας πως η τάση συγκέντρωσης θα συνεχισθεί με αμείωτη ένταση, με τους μεγαλύτερους παίκτες να επεκτείνονται σε νέες περιοχές και τους μικρότερους να συρρικνώνονται ελλείψει πόρων και διαπραγματευτικής δύναμης.

Το «κλειδί», όπως λένε, είναι οι απαιτήσεις των υποψήφιων στόχων προς εξαγορά, αφού κανείς υπό τις παρούσες συνθήκες δεν είναι διατεθειμένος να πληρώσει το κάτι παραπάνω. Κινητικότητα αναμένεται και στον χώρο του online grocery (ηλεκτρονικά σουπερμάρκετ), ο οποίος αποτελεί μια πραγματικότητα που κανείς δεν μπορεί να αγνοήσει. Δεν αποκλείεται μάλιστα το ενδεχόμενο να διεισδύσει στην ελληνική αγορά κάποια ξένη εταιρεία του Διαδικτύου, αυξάνοντας την πίεση του ανταγωνισμού.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της Convert Group, τα online σουπερμάρκετ εκτόξευσαν κατά 260% τις πωλήσεις τους πέρυσι σε σχέση με το 2019, διαμορφώνοντας τζίρο ύψους 163,30 εκατ. ευρώ. Πρόκειται κυριολεκτικά για το big bang της κατηγορίας, η οποία μέχρι πρότινος βρισκόταν στο περιθώριο και πολλοί παραδοσιακοί παίκτες την αντιμετώπιζαν υποτιμητικά, αφού τα νούμερά του ήταν πενιχρά…

Η πανδημία

Υπενθυμίζεται ότι η πανδημία αποδείχθηκε ιδιαίτερα προσοδοφόρα περίοδος για τις επιχειρήσεις του χώρου, αφού γνώρισαν πρωτοφανή έκρηξη πωλήσεων και κερδοφορίας, παίρνοντας «βαθιά ανάσα» έπειτα από μία δεκαετία ασφυκτικής πίεσης. Για κάποιες η περίοδος της υγειονομικής κρίσης αποδείχθηκε σωτήρια, καθώς χάρη στη αναπάντεχη ένεση ρευστότητας κατάφεραν να κρατηθούν όρθιες και να αποφύγουν την κατάρρευση, η οποία μέχρι τότε έμοιαζε… σχεδόν αναπόφευκτη.

Μερικές από αυτές μάλιστα βρήκαν την ευκαιρία να ξεφύγουν από το επιθετικό «πρέσινγκ» που ασκούσαν υποψήφιοι αγοραστές, απορρίπτοντας σε κάποιες περιπτώσεις εξαιρετικά δελεαστικές προτάσεις εξαγοράς.

Αποκαλυπτικά της κούρσας που διέγραψαν ενόσω η πανδημία σάρωνε την ελληνική αγορά και όλο τον πλανήτη είναι τα στοιχεία της έκθεσης «Πανόραμα των Ελληνικών Σουπερμάρκετ 2021», σύμφωνα με την οποία ο κλάδος των σουπερμάρκετ εμφάνισε πωλήσεις ύψους 9,97 δισ. ευρώ το 2020, αυξημένες κατά 9,54% σε σχέση με το 2019 και κέρδη 190,87 εκατ. ευρώ, ενισχυμένα κατά 113,6%.

Γράψτε το σχόλιό σας

Ακολουθήστε το in.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο in.gr