Προς μετωπική με μεγάλες εταιρείες κοινωνικής δικτύωσης οδεύει, όπως όλα δείχνουν, η κυβέρνηση Ερντογάν, που επιδιώκει να ελέγξει όσο το δυνατόν περισσότερο τα social media μέσα στη χώρα.

Η Τουρκία έχει ήδη επιβάλει πρόστιμα ύψους 5 εκατ. δολαρίων σε καθεμία από τις εταιρείες Facebook, Instagram, TikTok, YouTube και Twitter επειδή δεν έχουν ορίσει νόμιμο εκπρόσωπο με φυσική παρουσία στη συγκεκριμένη χώρα. Οι εκπρόσωποι αυτοί, όπως απαιτεί η Αγκυρα, θα είναι υπόλογοι νομικά στο πλαίσιο του αυστηρότερου ελέγχου που επιχειρείται από τη χώρα στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Πλέον η κυβέρνηση Ερντογάν απειλεί να απαγορεύσει από τον επόμενο μήνα σε τουρκικές εταιρείες να διαφημίζονται στα social media που έχουν μπει στο στόχαστρο της Αγκυρας, απειλώντας τόσο την προβολή στο Διαδίκτυο των εγχώριων επιχειρήσεων, αλλά και επιχειρώντας να μειώσει τα διαφημιστικά έσοδα των κολοσσών των social media. Εάν οι εταιρείες τεχνολογίας δεν συμμορφωθούν ούτε τότε, ο Ερντογάν έχει απειλήσει ότι μπορεί να μειώσει σημαντικά τις ταχύτητες πρόσβασης των ιστοσελίδων τους μέσα στην Τουρκία, καθιστώντας τες ουσιαστικά απροσπέλαστες από το ευρύ κοινό και όχι μόνο.

Οι τουρκικές εταιρείες υπολογίζεται ότι έχουν δαπανήσει περίπου 450 εκατ. δολάρια ή 3,5 δισ. τουρκικές λίρες σε διαδικτυακή διαφήμιση μέσα στο πρώτο εξάμηνο του 2020, σύμφωνα με στοιχεία της ένωσης διαφημιστών τα οποία επικαλείται το Bloomberg. Πρόκειται κυρίως για διαφημίσεις σε social media, οι οποίες αναλογούν στο 55% του διαφημιστικού προϋπολογισμού των τουρκικών εταιρειών.

Οι πιο αυστηροί κανονισμοί για τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης έχουν επίσης αναγκάσει εγχώριες και ξένες εταιρείες να αφαιρούν μέσα σε μόλις 48 ώρες από το Διαδίκτυο κάθε είδους υλικό που η Αγκυρα θεωρεί παράνομο -ύστερα από σχετική ειδοποίηση που θα αποστέλλεται από τις τουρκικές αρχές. Η Τουρκία στο παρελθόν έχει διακόψει στο έδαφός της τη σύνδεση μέσων όπως το Twitter και η Wikipedia, ενώ έχει συλλάβει και φυλακίσει χρήστες μέσων κοινωνικής δικτύωσης με κατηγορίες προσβολής του Ερντογάν και πρόκλησης βλάβης στη χώρα μέσω άσκησης κριτικής στον τρόπο διαχείρισης της οικονομίας – μεταξύ άλλων.

Η Τουρκία βρίσκεται ήδη πίσω από χώρες όπως η Ζιμπάμπουε, η Ρουάντα και το Αζερμπαϊτζάν όσον αφορά την κατάταξη για την ελευθερία στο Διαδίκτυο, σύμφωνα με τον μη κυβερνητικό οργανισμό για τη δημοκρατία και τα ανθρώπινα δικαιώματα Freedom House που έχει έδρα τις ΗΠΑ, σύμφωνα με το Bloomberg.

Αγνόησαν τον Σουλτάνο

Στις αρχές του Οκτωβρίου εταιρείες όπως η Facebook είχαν ήδη αποφασίσει να αγνοήσουν τις νέες εντολές Ερντογάν για τα social media, όπως είχαν αναφέρει διεθνή ειδησεογραφικά πρακτορεία.

Η νέα τουρκική νομοθεσία προβλέπει μεταξύ άλλων ότι επιβάλλεται στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης που έχουν πάνω από 1 εκατομμύριο χρήστες σε ημερήσια βάση να ορίζουν τοπικό εκπρόσωπο ο οποίος θα είναι υπεύθυνος σύμφωνα με τον ισχύοντα νόμο στη συγκεκριμένη χώρα. Επίσης η Τουρκία απαιτεί να αποθηκεύονται σε σέρβερ μέσα στην ίδια τη χώρα δεδομένα που αφορούν τους συγκεκριμένους χρήστες.

Η νομοθεσία που είχε υιοθετηθεί τον Οκτώβριο προέβλεπε επίσης ρητά ότι οι εγχώριες και ξένες εταιρείες κοινωνικής δικτύωσης που δεν συμμορφώνονται θα αντιμετωπίζουν πρόστιμα, θα βλέπουν τις διαφημίσεις τους να μπλοκάρονται ή ακόμα και θα χάνουν έως και το 90% της ταχύτητας σύνδεσης.

Στην προσπάθεια να ελέγξει την πληροφόρηση, η τουρκική κυβέρνηση έχει επιβάλει αυστηρούς περιορισμούς και στα εγχώρια παραδοσιακά μέσα ενημέρωσης. Η πλειονότητα των μεγάλων τέτοιων ομίλων ενημέρωσης στην Τουρκία έχει περάσει υπό τον έλεγχο του κυβερνώντος κόμματος ΑΚΡ μετά την απόπειρα πραξικοπήματος του 2016. Για τον λόγο αυτόν πολλοί τούρκοι πολίτες έχουν στραφεί περισσότερο στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης για την ενημέρωσή τους.

Γράψτε το σχόλιό σας

Ακολουθήστε το στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο