Θα ήθελα με την άδεια σας να σας αφηγηθώ μια μικρή προσωπική εμπειρία. Ζώ εδώ και 4 χρόνια στην Χαλκίδα και μάλιστα σε μια περιοχή – κομμάτι της παραδοσιακής αμπελουργικής ζώνης με το όνομα Αμπέλια- που απέχει 5 χιλιόμετρα από το κέντρο της πόλης. Η οδός που βρίσκεται το σπίτι μου – η ίδια οδός με την ΔΟΥ και την ΔΕΗ- μπορεί να έχει όνομα (προς τιμήν παλαιού δημάρχου) αλλά από ένα σημείο και μετά δεν διαθέτει νούμερα. Το γιατί δεν διαθέτει νούμερα είναι μια άλλη (πονεμένη) ιστορία που αφορά τους άρχοντες της τοπικής αυτοδιοίκησης. Κατά συνέπεια, δίχως νούμερο η διεύθυνση κατοικίας είναι λειψή, πράγμα που περιορίζει σε σημαντικό βαθμό τις επιλογές – για παράδειγμα, ακόμη και τις online παραγγελίες και αγορές. Στη βάση αυτών των δεδομένων απέκτησα μια ταχυδρομική θυρίδα για να έχω την σιγουριά ότι τα βιβλία μου, η αλληλογραφία μου, τα περιοδικά των συνδρομών κ.α θα έφταναν με ασφάλεια στον προορισμό τους. Έτσι, κάθε τόσο πηγαίνω και στήνομαι στην ουρά (λόγω covid-19) και έχοντας το κλειδάκι ανά χείρας μαζεύω την σοδειά της Ταχυδρομικής Θυρίδας.

Το ίδιο έπραξα και χτες. Στη θυρίδα βρήκα ένα βιβλίο και ένα χαρτί ειδοποίησης με το οποίο πήγα στον υπάλληλο που έψαξε και βρήκε το δεματάκι με τα ακουστικά για το κινητό. Προφανώς, το δεματάκι δεν χωρούσε στον περιορισμένο χώρο της θυρίδας…

Και όλα αυτά συμβαίνουν το έτος 2020. Εν ολίγοις, Back to the Future… Σημάδια μιας άλλης εποχής όπου δεν υπήρχε διαδίκτυο, έξυπνα κινητά, εφαρμογές εντοπισμού και άλλα τόσα και περισσότερα που συνοδεύουν ως εικόνες του παράξενου καινούργιου ψηφιακού κόσμου τη δική μας πραγματικότητα. Αλλά τα ΕΛΤΑ ζουν (ακόμη) σε μια άλλη πραγματικότητα, σε ένα παράλληλο σύμπαν…

«Πρώτα ζούμε και μετά γράφουμε» (κλεμμένο από διαφήμιση περιοδικού άλλης, προηγούμενης δεκαετίας) έχοντας ακούσει και διαβάσει όλα όσα ειπώθηκαν στη Βουλή με αφορμή τη συζήτηση της τροπολογίας για τα ΕΛΤΑ. Μια τροπολογία – που προωθήθηκε από τα συναρμόδια Υπουργεία Οικονομικών και Ψηφιακής Διακυβέρνησης- για ένα και μόνο στόχο: Να αλλάξουν τα ΕΛΤΑ για να μπορούν να συνεχίσουν με νέα δεδομένα να παρέχουν την καθολική υπηρεσία σε όλη την ελληνική επικράτεια.

Αν διαβάσει κανείς με σχετική προσοχή τα διαθέσιμα κείμενα θα διαπιστώσει ότι το προτεινόμενο πρόγραμμα είναι ένα από τα μεγαλύτερα και ταχύτερα προγράμματα μετασχηματισμού που έχουν εφαρμοστεί σε δημόσια επιχείρηση, καθώς αναμένεται να αναδιαμορφώσει εκ βάθρων την εταιρεία, επιτρέποντάς να αλλάξει σελίδα προς όφελος των πολιτών και των χιλιάδων επιχειρήσεων σε κάθε γωνιά της χώρας που εξαρτώνται από τις υπηρεσίες του Ταχυδρομείου. Αν μου ζητούσε κάποιος να συγκρατήσω και να αναδείξω ένα και μόνο στοιχείο του προγράμματος  θα ήταν τούτο: Η κυβέρνηση Κυριάκου Μητσοτάκη και τα συναρμόδια υπουργεία αντιλαμβάνονται -και σωστά- τα ΕΛΤΑ απλώς και μόνο ως μια δημόσια υπηρεσία αλλά ως ένα μεγάλο δίκτυο λιανικής πώλησης. Αυτό είναι και το κλειδί της όλης προσέγγισης καθώς επιτρέπει τη διαμόρφωση μιας επιθετικής εμπορικής πολιτικής επικεντρωμένης στον πελάτη- τους πολίτες και τις επιχειρήσεις. Με άλλα λόγια, τα ΕΛΤΑ πρέπει να βρουν τους πελάτες τους και να τους προσφέρουν μια ευρεία γκάμα από υπηρεσίες προσαρμοσμένες στις συνθήκες της νέας ψηφιακής εποχής.

Κακά τα ψέματα τα ΕΛΤΑ δεν θα μπορούσαν να συνεχίσουν στον ίδιο δρόμο που πορεύονται για δεκαετίες. Μια κατάσταση που δεν τιμά κανένα και για τίποτα και είναι αποτέλεσμα μιας μακροχρόνιας έλλειψης επενδύσεων αλλά και της οικονομικής δυσπραγίας που εντείνει εξ αιτίας και του υψηλού κόστους εξυπηρέτησης που βασίζεται ακόμα και σήμερα σε χειρωνακτικές εργασίες και απαρχαιωμένα συστήματα 20ετίας, με τα οποία καμία σύγχρονη επιχείρηση δεν έχει ελπίδα να γίνει ανταγωνιστική (ενδεικτικά: υπολογιστές με Windows XP, έλλειψη εργαλείων CRM και ERP κ.α.).

Διάβασα και ξαναδιάβασα τα διαθέσιμα κείμενα και συγκράτησα ορισμένες από τις δράσεις του προγράμματος: Αυτοματοποίηση των κέντρων διαλογής, νέο σύστημα ιχνηλασιμότητας αποστολών και παραδόσεων, νέα συστήματα για ανάλυση δεδομένων και αποτελεσματική λήψη αποφάσεων, ανάπτυξη του «Ψηφιακού Ταχυδρόμου» εξοπλίζοντας τους διανομείς με φορητές ψηφιακές συσκευές και εφαρμογές που θα αυξήσουν την αποδοτικότητα της εξυπηρέτησης, νέα ψηφιακά προϊόντα μέσω του Web ELTA (On Line Shipments, On Line Bill Payments Informed Visibility).

Σε αυτά χρειάζεται να προσθέσουμε και όλα όσα σχετίζονται με την αναδιοργάνωση του δικτύου και εκπλήρωση των υποχρεώσεων της Καθολικής Υπηρεσίας: όπως η αναδιοργάνωση του δικτύου διανομής και διαλογής, το νέο μοντέλο διανομής της παραδοσιακής αλληλογραφίας (Χ+3) και απελευθέρωση πόρων για πιο κερδοφόρες δραστηριότητες, η διατήρηση του μεγαλύτερου δικτύου λιανικής εξυπηρέτησης σε όλη την Ελλάδα, τα νέα μοντέλα καταστημάτων με την διεύρυνση του shop-in-shop κ.α.

Γράψτε το σχόλιό σας

Ακολουθήστε το στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο