Μεγάλη δυσφορία έχει προκαλέσει στον κόσμο η αύξηση σε αγαθά πρώτης ανάγκης που πωλούνται στα σούπερ μάρκετ. Την ώρα μάλιστα που εκατοντάδες χιλιάδες άνθρωποι βρίσκονται σε καθεστώς αναστολής εργασίας και έχουν υποστεί σημαντικές απώλειες στο εισόδημά τους, οι τιμές σε βασικά είδη διατροφής παρουσιάζουν αύξηση.

Προϊόντα όπως τα ζυμαρικά, τα είδη καθαριότητας, τα συσκευασμένα τρόφιμα, έχουν τιμές υψηλότερες ακόμη και έως 30 ή 40 λεπτά σε σχέση με μερικές εβδομάδες πριν. Οι αυξήσεις αυτές μάλιστα, είναι γνωστές στο υπουργείο Ανάπτυξης όμως μέχρι τώρα δεν υπάρχει κάποια επέμβαση στην αγορά για να μπει φρένο στην ανοδική πορεία των τιμών.

Υψηλός τζίρος

Τις αυξήσεις των τιμών έχει καταγράψει άλλωστε και η ΕΛΣΤΑΤ όπου επισημαίνει ότι σε βασικούς κλάδους καταγράφεται ανοδική πορεία των τιμών από τον περασμένο Σεπτέμβριο μέχρι τον περασμένο Οκτώβριο.

Μάλιστα πολλοί καταναλωτές, θυμούμενοι τον υψηλότατο τζίρο που παρουσίασαν τα σούπερ μάρκετ τους προηγούμενους μήνες, κατά την περίοδο του προηγούμενου lockdown, περιμένουν από την κυβέρνηση τη λήψη μέτρων ώστε να επανέλθουν οι τιμές στα κανονικά επίπεδα, με δεδομένο τη συμπίεση του εισοδήματος μεγάλων κοινωνικών στρωμάτων.

 Ελέγχους προανήγγειλε ο υπουργός

Ο υπουργός Ανάπτυξης Αδωνις Γεωργιάδης κατά την ολοκλήρωση της δεύτερης ανάγνωσης του σχεδίου νόμου για το ηλεκτρονικό εμπόριο στην Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου, και στην παρατήρηση που του έθεσε ο ειδικός αγορητής του ΚΙΝΑΛ  Μιχάλης Κατρίνης, ότι «από την ημέρα που ξεκίνησε το δεύτεροι αυτό lockdown, έχουμε συνεχείς ανατιμήσεις των σούπερ μάρκετ σε βασικά είδη διατροφής», απάντησε ότι «πιστεύω ότι η συμπεριφορά των καταναλωτών μπορεί να επηρεάσει τις τιμές προς τα κάτω. Εμείς θα κάνουμε ελέγχους για τις τιμές. Είναι προφανές ότι εκεί που υπάρχουν υπερβολικές αυξήσεις θα ζητήσουμε και λόγο». Επισήμανε πως στην Ελλάδα  φυσικά δεν υπάρχει διατίμηση στα προϊόντα και πρόσθεσε:

«Ξεκαθαρίζω ότι είμαστε εδώ και παρακολουθούμε το φαινόμενο. Και θέλω να στείλω ένα μήνυμα στην αγορά. Δεν πρέπει κανένας τα έκτακτα μέτρα που λαμβάνονται για λόγους προστασίας της δημόσιας υγείας να σκεφτεί ότι πρέπει να τα αξιοποιήσει για να κάνει αρπαχτές. Αυτό θα είναι ό,τι χειρότερο μπορεί να συμβεί. Θα λάβουμε κάθε αναγκαίο μέτρο για να το εμποδίσουμε και θα τιμωρήσουμε πάρα πολύ αυτούς που το κάνουν, οι οποίοι θα δείξουν ότι δεν έχουν την παραμικρή συναίσθηση των ευθυνών, που όλοι έχουμε, έναντι του ελληνικού λαού , σε μια πολύ δύσκολη στιγμή».

Αυξήσεις κατέγραψε η ΕΛΣΤΑΤ

Την αύξηση των τιμών καταγράφει μεταξύ Σεπτεμβρίου 2020 και Οκτωβρίου 2020, η ΕΛΣΤΑΤ η οποία επισημαίνει ότι η αύξηση του Γενικού ΔΤΚ κατά 0,3% τον μήνα Οκτώβριο 2020, σε σύγκριση με τον αντίστοιχο Δείκτη του Σεπτεμβρίου 2020,προήλθε κυρίως από τις μεταβολές στις ακόλουθες ομάδες αγαθών και υπηρεσιών:

Από τις αυξήσεις των δεικτών κατά:

• 0,2% στην ομάδα Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ψωμί και δημητριακά, αρνί και κατσίκι, γαλακτοκομικά και αυγά, νωπά λαχανικά. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών σε: πουλερικά, νωπά ψάρια, νωπά φρούτα, μεταλλικό νερό-αναψυκτικά-χυμούς φρούτων.

• 0,6% στην ομάδα Ένδυση και υπόδηση, λόγω αύξησης των τιμών στα είδη ένδυσης και υπόδησης.

• 1,0% στην ομάδα Στέγαση, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: φυσικό αέριο, πετρέλαιο θέρμανσης.

• 1,1% στην ομάδα Μεταφορές, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με αεροπλάνο. Μέρος
της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών στα καύσιμα και λιπαντικά.

Χρυσές δουλειές τα σουπερμάρκετ

Ξεπέρασε το 1,5 δισ. ευρώ ο τζίρος των σούπερ μάρκετ την περίοδο 24 Φεβρουαρίου έως 10 Μαΐου 2020, σε διάστημα δηλαδή έντεκα εβδομάδων από την εμφάνιση των πρώτων κρουσμάτων κοροναϊού στην Ελλάδα.

Αναλυτικότερα, σύμφωνα με τα στοιχεία που δημοσιοποίησε η εταιρεία ερευνών αγοράς IRI,  οι πωλήσεις των σούπερ μάρκετ (Ηπειρωτική Ελλάδα και Κρήτη, μη συμπεριλαμβανομένων νησιών) με βάση τα στοιχεία για τις ταχυκίνητες κατηγορίες ανήλθαν σε 1,561 δισ. ευρώ για την περίοδο 24/02/2020-10/5/2020 σε σχέση με την περίοδο 25/02/2019-12/5/2019 οπότε και ανήλθαν σε 1,262 δισ. ευρώ, σημειώνοντας αύξηση 23,7%.

Αντίστοιχα, την εβδομάδα που τελείωσε στις 10/5/2020 οι πωλήσεις των σουπερμάρκετ, σε σχέση με την αντίστοιχη περυσινή (12/5/2019) ανήλθαν σε 132,68 εκατ. ευρώ, αυξημένες κατά 19,4%.  Από την αρχή του 2020 μέχρι τις 10 Μαΐου η ανάπτυξη των πωλήσεων σε αξία ανήλθε σε 15,3% σε σχέση με το αντίστοιχο περυσινό διάστημα, δηλαδή από την αρχή του 2019 μέχρι 12 Μαΐου 2019.

Τζίρος 5 δισ. στο οκτάμηνο

Σε 5,03 δισ. ευρώ υπολογίζεται ο τζίρος των σούπερ μάρκετ για το οκτάμηνο Ιανουαρίου – Αυγούστου 2020, σχεδόν μισό δισεκατομμύριο πάνω από τα επίπεδα όπου είχε διαμορφωθεί το αντίστοιχο περυσινό διάστημα (4,66 δισ. ευρώ).

Αυτό προκύπτει από τα στοιχεία της εταιρείας ερευνών αγοράς IRI. Αξίζει, πάντως, να σημειωθεί ότι η μεγάλη αυτή απόσταση ανάμεσα στην περυσινή χρονιά και στη φετινή οφείλεται στην εκτίναξη των πωλήσεων την άνοιξη, καθώς, για παράδειγμα, τον Αύγουστο η αξία πωλήσεων υποχώρησε, έστω και οριακά, κατά 0,2%. Από τα 5,03 δισ. ευρώ, τα 3,83 δισ. προέρχονται από πωλήσεις τυποποιημένων προϊόντων, ενώ 1,2 δισ. αφορά πωλήσεις προϊόντων χύμα (τα λεγόμενα επί ζυγίω προϊόντα).

Ανοδικά τον Σεπτέμβριο

Τον Σεπτέμβριο, σύμφωνα με εκτιμήσεις της αγοράς, ο κλάδος των σούπερ μάρκετ κινήθηκε σε επίπεδα λίγο πάνω από τα περυσινά, ενώ ανάλογη είναι η εικόνα που υπάρχει μέχρι στιγμής για τον Οκτώβριο. Βεβαίως, όπως επισημαίνουν αρμόδιοι παράγοντες, κανείς δεν μπορεί να κάνει ασφαλείς προβλέψεις για το τι θα γίνει το επόμενο διάστημα και σε περίπτωση μεγάλης αύξησης των κρουσμάτων κορωνοϊού και αυστηροποίησης των μέτρων για τον περιορισμό της διασποράς του. Επιχειρηματίες του κλάδου τονίζουν στην αγορά την ίδια ώρα ότι η μεν ύφεση θα επηρεάσει συνολικά την κατανάλωση, αλλά λιγότερο τον κλάδο των σούπερ μάρκετ, καθώς το μεγαλύτερο μέρος των καταναλωτών θα συνεχίσει να μαγειρεύει και να τρώει στο σπίτι.

Σύμφωνα με τις πιο πρόσφατες προβλέψεις της IRI, η φετινή χρονιά θα κλείσει με αύξηση του τζίρου των σούπερ μάρκετ κατά 7% σε σύγκριση με το 2019, ενώ, αν και είναι ακόμη πολύ νωρίς, για το 2021 αναμένεται αισθητή μείωση των πωλήσεων, κοντά στο 6%.

Την ίδια ώρα, διαπιστώνεται περιορισμός των προσφορών σχεδόν σε όλες τις μεγάλες ομάδες προϊόντων, γεγονός που έχει οδηγήσει και σε αύξηση των τιμών ανά μονάδα. Σε επίπεδο οκταμήνου οι πωλήσεις από προσφορές υποχώρησαν συνολικά κατά 3,2 ποσοστιαίες μονάδες σε σύγκριση με πέρυσι. Η μεγαλύτερη μείωση παρατηρείται στην κατηγορία των τροφίμων, κατά 3,9 ποσοστιαίες μονάδες.

Γράψτε το σχόλιό σας

Ακολουθήστε το στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο