Στις δύσκολες αλλά προκλητικές (από την άποψη των δημιουργικών προκλήσεων) μέρες μας, το πλήθος αλλά και το εύρος των εφαρμογών που στηρίζονται στη τεχνολογία της επαυξημένη πραγματικότητα (augmented reality) και της εικονικής πραγματικότητας (virtual reality) δίνουν νέες διαστάσεις στο λεγόμενο τουριστικό προϊόν που μπορεί να προσφέρει μια πόλη ή και μια ολόκληρη χώρα. Ειδικά, αν η τελευταία διαθέτει όπως η Ελλάδα, μια ακένωτη δεξαμενή με απόθεμα πολιτισμού (είτε πρόκειται για την πολιτιστική κληρονομιά που συναντάμε στα Μουσεία και τους Αρχαιολογικούς και Ιστορικούς Τόπους, είτε πρόκειται για τις όψεις του σύγχρονου αστικού πολιτισμού όπως οι δύο Νομπελίστες ποιητές μας Σεφέρης & Ελύτης, το έργο των Χατζιδάκι & Θεοδωράκη, η «εικόνα» της Μελίνας Μερκούρη, οι παραστάσεις του Κουν κ.α).

Με άλλα λόγια, Επαυξημένη Πραγματικότητα και Εικονικός Κόσμος είναι σε κάθε περίπτωση η συνάντηση της Δημιουργικής Βιομηχανίας με τις Τεχνολογίες Πληροφορικής και Επικοινωνιών που παράγει προϊόντα και υπηρεσίες προστιθέμενης αξίας για τον Τουρισμό και τον Πολιτισμό.

O 46χρονος σήμερα Μιχάλης Κόκκινος όταν το 2014 ίδρυσε την τεχνολογική εταιρεία Moptil που δραστηριοποιείται στην ανάπτυξη εφαρμογών στους τομείς του Πολιτισμού, Τουρισμού και Εκπαίδευσης αναπτύσσοντας καινοτόμες Εφαρμογές Εικονικής και Επαυξημένης Πραγματικότητας σε Ελλάδα και Ισπανία είχε μαζί ένα βαρύ βιογραφικό από την δράση του στην αγορά. Ο ίδιος, απόφοιτος της Σχολής Ναυπηγών Μηχανολόγων Μηχανικών του Ε.Μ.Π. και κάτοχος 2 Μεταπτυχιακών τίτλων Σπουδών στην Πληροφορική (University Of Bristol) και την Διοίκηση Επιχειρήσεων (Ε.Μ.Π), δούλεψε σε θέσεις υψηλής ευθύνης στον ιδιωτικό τομέα σε εταιρείες Πληροφορικής και Τηλεπικοινωνιών.

Όταν ήρθε το πλήρωμα του χρόνου, ο παλιός Ναυπηγός του ΕΜΠ πέρασε στα εδάφη της επικράτειας της Δημιουργικής Επιχειρηματικότητας. Με λίγα λόγια, η εταιρεία Moptil (www.moptil.com), είναι μια ελληνική επιχείρηση που έχει αναπτύξει εφαρμογές εικονικής και επαυξημένης Πραγματικότητας, επικεντρωμένη στα Μνημεία Πολιτιστικής κληρονομιάς (Αρχαιολογικοί χώροι, μουσεία κ.λ.π) και τον Τουρισμό και αποτελεί οργανικό μέρος αυτής της νέας ψηφιακής εποχής. Στο σημείο αυτό μια μικρή, χρήσιμη παρένθεση. Στη Βικιπαίδεια, την ελεύθερη εγκυκλοπαίδεια στο διαδίκτυο βρήκα και διαβάζω μαζί σας το εξής ενδιαφέρον: «(…)Η τεχνολογία Augmented Reality ή αλλιώς επαυξημένη πραγματικότητα ή αλλιώς ενισχυμένη πραγματικότητα είναι μια τεχνολογία που χρησιμοποιείται στις κινητές συσκευές. Η τεχνολογία Augmented Reality επιτρέπει την ζωντανή προβολή ενός φυσικού περιβάλλοντος του οποίου όμως η πραγματικότητα είναι επαυξημένη με την προβολή πληροφοριών αλλά και εικονικών προσώπων ή χώρων σχεδιασμένων μέσα έναν ηλεκτρονικό υπολογιστή

Ο συνδυασμός της κάμερας με το σύστημα GPS ενός κινητού τηλεφώνου επιτρέπουν την προβολή επιπλέον πληροφοριών για ένα γεωγραφικό σημείο, διαμορφώνοντας ένα επαυξημένο πληροφοριακά τελικό αποτέλεσμα. Παρέχονται πληροφορίες που περιλαμβάνουν κείμενα, ήχους και video και αφορούν ειδικά τη γεωγραφική θέση που βρίσκεται ο χρήστης και στοχεύει η κάμερα του. Οι προβολές δεδομένων είναι δυνατές είτε από τις οθόνες κινητών είτε από ειδικά γυαλιά προβολής Augmented Reality (…)».

Σε ένα ενημερωτικό σημείωμα για τις δραστηριότητες της Moptil διαβάζω: «Οι τρισδιάστατες, ψηφιακές αναπαραστάσεις αρχαίων Μνημείων που έχει υλοποιήσει είναι της Ακρόπολης, Ολυμπίας, Κνωσού, Δήλου, Λίνδου, Δελφών, Ασκληπιείου Κω, Αρχαίας Καμείρου και της Ρωμαικής Αγοράς της Καρταχένας. Επιπλέον, έχει αναπτύξει εφαρμογή πλοήγησης μέσω Google maps για την Σαντα Κρουζ της Τενερίφης με σημεία πολιτιστικού και τουριστικού ενδιαφέροντος όπου κάθε σημείο έχει λειτουργία VR ή ΑR και παρουσιάζει είτε τη ζωή σε διάφορες χρονικές περιόδους της Ιστορίας είτε τις εκφάνσεις της σημερινής πόλης (π. Καρναβάλι κ.λ.π).

Η εταιρεία συνεργάζεται εμπορικά με οργανισμούς διαχείρισης πολιτιστικών μνημείων και τουριστικούς πράκτορες όπου τους παρέχει πρόσβαση στις εφαρμογές της και κατά περίπτωση νοικιάζει τα τάμπλετ (1000 σε όλο τον κόσμο)/ γυαλιά VR της (50), προκειμένου αυτοί να τα προσφέρουν προς χρήση στους τουρίστες τους, εμπλουτίζοντας τις κλασικές ξεναγήσεις.

Όλες οι εφαρμογές της Moptil έχουν την επιμέλεια και σφραγίδα κορυφαίων επιστημόνων, (π.χ αρχαιολόγων, ιστορικών, γεωλόγων κ.λ.π) διεθνούς φήμης».

Από το ίδιο ενημερωτικό σημείωμα συγκεντρώνω και διαλέγω στοιχεία για τη διαδρομή της έως τα σήμερα που αποτελεί μια από τις πολλά υποσχόμενες δυνάμεις της πλατφόρμα του Scale Up του egg – enter•grow•go της Eurobank.

  • Το 2015 η εταιρεία, ως μέλος του Corallia, επελέγη να παρουσιάσει την παγκόσμια καινοτομία της στον πρόεδρο της Γαλλίας Φρανσουά Ολάντ και μάλιστα σε ζωντανή τηλεοπτική σύνδεση με τα μεγαλύτερα τηλεοπτικά δίκτυα του κόσμου.
  • Η Moptil το 2016 βραβεύτηκε από τα Start Up Greece Awards με το πρώτο βραβείο καινοτομίας στο τομέα Τουρισμού- Πολιτισμού.
  • Το 2017 η εταιρεία βραβεύτηκε από το τουριστικό πρακτορείο TUI ως ο καλύτερος προμηθευτής της χρονιάς.
  • Το 2019 το διεθνούς φήμης περιοδικό LUX LIFE MAGAZINE ανακήρυξε την Moptil ως Leading Innovators in Heritage Site Experience Software 2020.

Η πορεία και οι προοπτικές της εταιρείας

Ζήτησα από τον ιδρυτή και CEO της Moptil Μιχάλη Κόκκινο να μου γράψει δύο λόγια για την πορεία και τις προοπτικές της εταιρείας του. Ανταποκρίθηκε: «Η εταιρεία Moptil έχει με σταθερά βήματα καταφέρει να μπει στην Ελληνική τουριστική αγορά και πάνω από 20 άτομα εργάζονται σε αυτή άμεσα ή έμμεσα. Η ενσωμάτωσή της στην τουριστική Αγορά αποδεικνύεται έμπρακτα και από το γεγονός ότι οργανισμοί όπως ο HATTA, και σωματεία ξεναγών (π.χ Κρήτης και Σαντορίνης) συνεργάζονται με την Moptil και επικροτούν το έργο της θεωρώντας ότι εμπλουτίζει το τουριστικό προϊόν και το αναβαθμίζει ουσιαστικά. Επιπλέον, πάνω από 300.000 τουρίστες έχουν χρησιμοποιήσει τα τάμπλετ της Moptil με τον υψηλότατο βαθμό ικανοποίησης 98%.

Το 2019 η εταιρεία συνεργάστηκε με επιτυχία με το νέο μουσείο της Ακρόπολης όπου και ανάπτυξε 3D μοντέλα του βράχου της Ακρόπολης για 16 διαφορετικές χρονικές περιόδους της Ιστορίας.

Η εταιρεία σύντομα θα δημοσιεύσει μια νέα εφαρμογή Εικονικής περιήγησης στην αρχαία Ακρόπολη, που θα περιλαμβάνει εκπαιδευτικά παιχνίδια και θα έχει στόχο κυρίως τις αγορές της Ελλάδας και της Αμερικής.

Η Moptil σε συνεργασία με το Ίδρυμα Μείζονος Ελληνισμού έχει υλοποιήσει μια παραγωγή της Αρχαίας Ακρόπολης -ταινία για Θόλο και σύντομα θα ολοκληρώσει μία δεύτερη που θα αφορά τους Δελφούς.

Η εταιρεία έχει συμφωνίες συνεργασίας με όλα τα μεγάλα τουριστικά πρακτορεία του εσωτερικού και του εξωτερικού (TUI, Destination Services, MSC κ.ά) και ταυτόχρονα έχει υπογράψει συνεργασίες με οργανισμούς του εξωτερικού».

Με βάση τα δεδομένα της χώρας μας – απόθεμα Πολιτισμού αλλά και προβεβλημένος και ασφαλής Τουριστικός προορισμός- η δημιουργική επιχειρηματικότητα που υπηρετεί ο Μιχάλης Κόκκινος είναι μια διέξοδος για ένα βιώσιμο μοντέλο Φιλοξενίας σε πόλεις όπως η Αθήνα αλλά και σε νησιά όπως η Σαντορίνη και η Κρήτη.

Γράψτε το σχόλιό σας