Σχεδόν ένας στους έξι Βρετανούς σκοπεύει να αρνηθεί το εμβόλιο για τον κοροναϊό αν και όποτε αυτό είναι διαθέσιμο, ενώ αντίστοιχος αριθμός δηλώνει ότι δεν γνωρίζει ακόμη πως θα κινηθεί, όπως αποκάλυψε νέα έρευνα.

Τα ευρήματα φτάνουν εν μέσω σημαντικής αύξησης του σκεπτικισμού κατά των εμβολίων στα κοινωνικά δίκτυα και αναδεικνύουν την απειλή που αποτελεί για τις προσπάθειες περιορισμού της πανδημία.

Αντιεμβολιαστική προπαγάνδα στα κοινωνικά δίκτυα

«Η ελπίδα μας για επιστροφή στην κανονικότητα στηρίζεται στην ανάπτυξη αποτελεσματικού εμβολίου για τον κοροναϊό», τονίζει ο Ιμράν Αχμέντ, επικεφαλής του Κέντρου για την Αντιμετώπιση του Ψηφιακού Μίσους (CCDH) μιας μη κερδοσκοπικής οργάνωσης που παρήγγειλε την έρευνα. «Όμως η ανεύθυνη απόφαση των εταιρειών κοινωνικών δικτύων να συνεχίσουν να αναρτούν αντιεμβολιαστική προπαγάνδα συνεπάγεται ότι το εμβόλιο μπορεί να μην καταφέρει να νικήσει τον ιό. Το κόστος της απληστίας τους θα πληρωθεί με ανθρώπινες ζωές».

Σύμφωνα με την έρευνα που πραγματοποιήθηκε από το YouGov για το CCDH, το 16% των Βρετανών ενηλίκων είναι «το πιθανότερο» ή «βέβαιο» ότι θα αποφύγουν ένα εμβόλιο για τον κοροναϊό. Η έρευνα που πραγματοποιήθηκε σε δείγμα 1,663 ατόμων αποκάλυψε διαφοροποιήσεις μεταξύ εκείνων που ενημερώνονται κυρίως από τα κοινωνικά δίκτυα και εκείνων που στηρίζονται περισσότερο στα παραδοσιακά ΜΜΕ: οι τελευταίοι ήταν 9% πιθανότερο να δηλώσουν ότι θα επιχειρήσουν να αποφύγουν τον εμβολιασμό.

Εκατομμύρια πολίτες εμπιστεύονται τους αντιεμβολιαστές

Οι 150 μεγαλύτερες αντιεμβολιαστικές σελίδες στα κοινωνικά δίκτυα, όπως και τα αντίστοιχα κανάλια στο YouTube που έχουν εντοπιστεί από το CCDH έχουν συγκεντρώσει περίπου 8 εκατομμύρια νέους ακολούθους μετά το ξέσπασμα της πανδημίας. Συνολικά, οι 400 διαδικτυακοί τόποι του δείγματος διαθέτουν 55 εκατομμύρια ακολούθους.

Ορισμένες από αυτές τις σελίδες έχουν δημοσιεύσει αβάσιμες θεωρίες συνωμοσίας. Ανάμεσά τους και το ότι ο Μπιλ Γκέιτς δημιούργησε την πανδημία, ότι τα εμβόλια προκαλούν κοροναϊό και ότι οι δοκιμές για τα εμβόλια έχουν προκαλέσει στειρότητα σε γυναίκες.

Η πλειοψηφία των ακολούθων βρίσκονται στο Facebook, παρά το γεγονός ότι η εταιρεία δηλώνει επισήμως ότι είναι αντίθετη σε αντιεμβολιαστικό περιεχόμενο. Τον Ιούλιο του 2019, η εταιρεία ανακοίνωσε την πολιτική της για τον περιορισμό των αναρτήσεων που περιέχουν «υπερβολικούς ή αβάσιμους ισχυρισμούς γύρω από την υγεία».

Ένα υψηλόβαθμο στέλεχος της εταιρείας είχε δηλώσει τότε:

«Οι άνθρωποι συγκεντρώνονται στο Facebook για να συζητήσουν, να υπερασπιστούν και να συνδεθούν γύρω από ζητήματα όπως η διατροφή, η γυμναστική και η υγεία. Όμως για να τους βοηθήσουμε να λάβουν έγκυρες πληροφορίες για την υγεία, όπως και τη στήριξη που χρειάζονται, είναι ανάγκη να ελαχιστοποιήσουμε το περιεχόμενο υγείας που στοχεύει στο συναίσθημα ή είναι παραπλανητικό».

Διαφημίσεις κατά των εμβολίων

Εκτός από τις λεγόμενες οργανικές αναρτήσεις, το Facebook και το Twitter έχουν επιτρέψει και διαφημιστικό περιεχόμενο που αντιτίθεται στα εμβόλια, παρά τις υποτιθέμενες απαγορεύσεις που έχουν ανακοινώσει επισήμως και τα δύο κοινωνικά δίκτυα. Αυτές οι διαφημίσεις προέρχονται από influencers. Ανάμεσά τους και ο Ντέιβιντ Γουλφ, ο οποίος προωθούσε ένα δημοφιλές «μαντζούνι», το κολλοειδές ασήμι, ως «τη νούμερο ένα λύση για την παρούσα κρίση».

Οι διαφημιστές μπορούν να προβάλουν το περιεχόμενό τους σε χρήστες που ο αλγόριθμος του Facebook έχει κρίνει ότι έχουν ενδιαφέροντα όπως «ασθένειες που προλαμβάνονται μέσω εμβολίων» ή έχουν κάνει like σε σελίδες για «θεραπεία του αυτισμού». Στο Twitter, οι διαφημιστικές κατηγορίες «antivaxx» και «φυσική ανοσία» είναι διαθέσιμες σε όλους τους χρήστες.

«Αυτό το εκλεπτυσμένο οικοσύστημα έχει αναπτυχθεί μέσα από την εκμετάλλευση των αδύναμων σημείων της πολιτικής του κάθε κοινωνικού δικτύου απέναντι στους αντιεμβολιαστές και στις παραπλανητικές πληροφορίες για την υγεία», εξηγεί ο Αχμέντ. «Κάθε πλατφόρμα διαδραματίζει τον ρόλο της στην τροφοδότηση και την ανάπτυξη του συνόλου».

Διπλασίασαν το ακροατήριό τους

«Οι αντιεμβολιαστές έχουν διπλασιάσει το ακροατήριό τους, εκπέμποντας τα μηνύματά τους μέσα από κανάλια στο YouTube που παρουσιάζουν θεωρίες συνωμοσίας και θαυματουργές θεραπείες. Ως αντάλλαγμα, οι αντιεμβολιαστές δανείζουν το όνομα και το κοινό τους σε μια ακμάζουσα βιομηχανία αντιεμβολιαστικών επιχειρήσεων που χρησιμοποιούν το Facebook ως βιτρίνα».

Ο Αχμέντ προσθέτει: «Και οι δύο ομάδες κερδίζουν από την πρόσβαση στο κοινό των επαγγελματιών συνωμοσιολόγων του YouTube και από ένα δίκτυο ομάδων στο Facebook που μετατρέπει τους σκεπτικιστές των εμβολίων σε πραγματικούς πιστούς, μέσα από ψυχολογικά τρικ ενθάρρυνσης και κακοποίησης».

Σε δήλωσή του, εκπρόσωπος του Facebook τόνισε: «Εργαζόμαστε για να περιορίσουμε τις παραπλανητικές και βλαβερές πληροφορίες που εξαπλώνονται στην πλατφόρμα μας και έχουμε απομακρύνει εκατοντάδες χιλιάδες αναρτήσεις με fake news για τον κοροναϊό. Έχουμε μειώσει τις παραπλανητικές πληροφορίες από την αρχική σελίδα, δεν εμφανίζονται ως αποτελέσματα αναζήτησης ούτε ως προτεινόμενα στο Facebook ή το Instagram, δεν τις επιτρέπουμε στις διαφημίσεις και συνδέουμε τους πολίτες με επίσημες πληροφορίες αναγνωρισμένων ειδικών του τομέα της υγείας».

Πηγή: www.theguardian.com

Γράψτε το σχόλιό σας