Προ των πυλών βρίσκονται οι κυβερνητικές εξαγγελίες για τον τουρισμό, με σκοπό η ατμομηχανή της ελληνικής οικονομίας να πάρει μπρος και να σωθεί ότι μπορεί να σωθεί από τη φετινή χρονιά, την οποία μέχρι στιγμής έχει πλήξει ανεπανόρθωτα ο κοροναϊός.

Σύμφωνα με όσα είπε στο MEGA ο υπουργός Ανάπτυξης, Άδωνις Γεωργιάδης, «εντός της εβδομάδας ή την επόμενη η κυβέρνηση θα παρουσιάσει το σχέδιο για τον τουρισμό και το πλήρες χρονοδιάγραμμα». Σχέδιο της Ελλάδας, σύμφωνα πάντα με τον κ. Γεωργιάδη, είναι η χώρα μας να είναι έτοιμη την 1η Ιουλίου.

Και αν, σύμφωνα με τις πληροφορίες, η κυβέρνηση δεν έχει καταλήξει ακόμα σε αποφάσεις, αφού αυτό θα συμβεί προς το τέλος της εβδομάδας, ήδη γίνονται γνωστές κάποιες από τις παραμέτρους που θα τεθούν στον τουρισμό το φετινό καλοκαίρι.

Την ίδια στιγμή, η κυβέρνηση, πάντα σε συνεργασία με την επιστημονική ομάδα του του υπουργείου Υγείας, συζητούν -όπως αποκάλυψε το MEGA- την απελευθέρωση μετακίνησης σε τρία μεγάλα νησιά της Ελλάδας ακόμα και από την ερχόμενη Δευτέρα.

Όλα αυτά ενώ τα διεθνή ΜΜΕ ψηφίζουν Ελλάδα, σε καθημερινή πλέον βάση, για τις καλοκαιρινές διακοπές των Ευρωπαίων -και όχι μόνο- πολιτών.

Τα μέτρα προστασίας

Ένα βασικό «αγκάθι» που έχει να αντιμετωπίσει η κυβέρνηση είναι τα ξενοδοχεία, στα οποία θα πρέπει να εξεταστεί ακόμη και η δυνατότητα του check-in σε υπαίθριο χώρο, αλλά και η απαγόρευση εισόδου σε μη διαμένοντες, ακόμα σημαντική θεωρείται η απόσταση 1,5 μέτρου πλάτη με πλάτη των καθισμάτων στους χώρους των εστιατορίων, ενώ δεν συνιστάται η λειτουργία μπουφέ.

Για 4 φίλους που θα χρειαστούν υπηρεσία transfer από το ξενοδοχείο θα χρειαστούν δύο οχήματα 6 ή 7 θέσεων όπου επιτρέπεται η μεταφορά δύο επιβατών, πλέον του οδηγού, ενώ εξαίρεση ως προς τον αριθμό των επιβατών ισχύει για τις περιπτώσεις οικογενειών.

Ακόμα, όλοι οι λουόμενοι στις παραλίες θα πρέπει να τηρούν τον κανόνα της κοινωνικής απόστασης του 1,5 μέτρου, για τις ομπρέλες στις οργανωμένες παραλίες η απόσταση ανεβαίνει σε τουλάχιστον 3 μέτρα, ενώ συνιστάται ο διαχωρισμός ζωνών με ειδική μέριμνα για τις ευπαθείς ομάδες. Ειδικότερα, ζώνη για τους ευπαθείς, ζώνη για τις οικογένειες και ζώνη για τους λοιπούς.

Τα τουριστικά πρωτόκολλα

Παράλληλα, στα πλαίσια διαδικτυακής εκδήλωσης ο υπουργός Τουρισμού, Χάρης Θεοχάρης, έκανε αναφορά και στα υγειονομικά πρωτόκολλα που θα πρέπει να εφαρμόσει η χώρα μας για τον τουρισμό.

Μεταξύ άλλων ο κ. Θεοχάρης μεταξύ άλλων επεσήμανε ότι:

  • Για να επιβιβαστεί ένας επιβάτης από το εξωτερικό σε πτήση που έχει προορισμό την Ελλάδα, θα πρέπει το αργότερο εντός των τελευταίων 72 ωρών να έχει λάβει πιστοποιητικό υγειονομικού χαρακτήρα ότι δεν είναι φορέας του κορονοϊού. Χωρίς αυτό δεν θα γίνεται επιβίβαση.
  • Στις πτήσεις από, προς και εντός της Ελλάδας δεν θα υπάρχουν κενές θέσεις, δηλαδή η χωρητικότητά τους θα είναι πλήρης, προκειμένου -όπως είπε- να είναι οικονομικά βιώσιμες οι αερομεταφορές.
  • Οι τουρίστες θα αναχωρούν από τη χώρα χωρίς κανέναν έλεγχο, προκειμένου να μην έχουμε τον κίνδυνο εγκλωβισμού τους και παραμονής σε καραντίνα στην Ελλάδα, κάτι το οποίο θα αποτελούσε αντικίνητρο για την επιλογή της χώρας μας ως τόπου διακοπών.
  • Σε κάθε τουριστική περιοχή της χώρας το υπουργείο Τουρισμού θα μισθώσει ένα τουριστικό κατάλυμα το οποίο θα λειτουργεί ως «ξενοδοχείο καραντίνας», όπου θα μεταφέρονται τουρίστες που διαπιστώνεται ότι είναι φορείς του κορονοϊού.
  • Κάθε ξενοδοχείο-τουριστικό κατάλυμα θα υποχρεωθεί να συμβληθεί με γιατρό, ο οποίος είτε διά ζώσης είτε με τηλεϊατρική θα διαπιστώνει εάν ένας τουρίστας πρέπει να υποβληθεί σε τεστ για κορωνοϊό. Τα τεστ για κορονοϊό θα έχουν αποτέλεσμα το αργότερο εντός 6 ωρών, προκειμένου όποιος διαπιστώνεται θετικός να μεταφέρεται σε «ξενοδοχεία καραντίνας».

Στο τραπέζι και οι διακρατικές συμφωνίες

Τέλος η κυβέρνηση συζητά και διακρατικά πρωτόκολλα μετακινήσεων, όπου -πάντα με ασφάλεια θα επιτρέπουν να γίνονται πιο εύκολα μετακινήσεις ανάμεσα σε χώρες.

Σε αυτό αναφέρθηκε και ο υφυπουργός αρμόδιος για τον συντονισμό του κυβερνητικού έργου, Άκης Σκέρτσος, ο οποίος είπε πως «θα πρέπει να συμφωνηθούν πρωτόκολλα μετακινήσεων από την ΕΕ» εξηγώντας ότι «αν τα πλάνα δεν θα είναι ξεκάθαρα θα μπορούσαμε να δούμε και διακρατικά πρωτόκολλα μετακινήσεων».

«Εμείς θέλουμε να λειτουργήσει σε ευρωπαϊκό επίπεδο ένα πρωτόκολλο μεταφορών. Δεν βοηθούν μηνύματα από διάφορα κράτη μέλη που πριμοδοτούν τον εσωτερικό τουρισμό κάθε χώρας» πρόσθεσε ο κ. Σκέρτσος.

«Η Ευρώπη πρέπει να δείξει ότι σκέφτεται τη μεγάλη εικόνα» πρόσθεσε.

Σύμφωνα με πληροφορίες, μεταξύ άλλων, εξετάζεται το ενδεχόμενο διακρατικών συμφωνιών με χώρες που έχουν καλές επιδόσεις στον έλεγχο της πανδημίας, όπως το Ισραήλ και η Κύπρος, ενώ και η σύνδεση Ελλάδας – Ρωσίας φέρεται να βρίσκεται ψηλά στις προτεραιότητες του υπουργείου. Το αρχικό σχέδιο πάντως φαίνεται να περιλαμβάνει επαφές με χώρες με μικρή γεωγραφική απόσταση, ώστε η έκθεση εντός αεροπλάνου να είναι μικρότερη και με θετικό υγειονομικό πρόσημο.

Προ των πυλών η απελευθέρωση μετακίνησης σε τρία μεγάλα νησιά της Ελλάδας

Ανοιχτό φαίνεται, δε, πως είναι πλέον το ενδεχόμενο να επιτραπεί νωρίτερα από το αναμενόμενο, ακόμα και την επόμενη Δευτέρα, η ελεύθερη  μετακίνηση σε κάποια μεγάλη νησιά της Ελλάδας.

Την αποκάλυψη έκανε το MEGA, σύμφωνα με το οποίο η κυβέρνηση μελετά το ενδεχόμενο για απελευθέρωση της μετακίνησης των πολιτών σε νησιά που δεν αντιμετωπίζουν υγειονομικό πρόβλημα και έχουν κατάλληλες υποδομές να στηρίξουν τα πιθανά κρούσματα. Πρόκειται για την Κρήτη, τη Ρόδο και την Κέρκυρα.

Η επιλογή των νησιών αυτών άλλωστε γίνεται καθώς διαθέτουν μεγάλα και εξοπλισμένα νοσοκομεία, σε σχέση με άλλα μικρότερα νησιά που δεν έχουν τόσο εξελιγμένες υγειονομικές μονάδες.

Επιβεβαίωση από τον Πέτσα

Λίγη ώρα αργότερα, μιλώντας στον ΣΚΑΙ ο κυβερνητικός εκπρόσωπος, Στέλιος Πέτσας επιβεβαίωσε την είδηση, τονίζοντας ότι έχουν γίνει συζητήσεις και αναμένεται στις επόμενες μέρες να γίνουν και επίσημες ανακοινώσεις, ώστε να επιτρέπεται η μετακίνηση στα μεγάλα νησιά που έχουν κατάλληλες υποδομές να στηρίξουν τα πιθανά κρούσματα.

«Περιμένουμε την εισήγηση των ειδικών», τόνισε και υπογράμμισε πως στις 18 Μαΐου που σηματοδοτεί την έναρξη των μετακινήσεων προς την ηπειρωτική Ελλάδα και μπορεί να προστεθεί και έναρξη μετακινήσεων στα μεγάλα νησιά, όπως Κρήτη, Ρόδο και Κέρκυρα.

Ποια μέτρα εξετάζονται για τα ξενοδοχεία

Συγκεκριμένα σε ότι αφορά τα ξενοδοχεία, το σχέδιο της κυβέρνησης προβλέπει πως όλα θα πρέπει να έχουν καταρτίσει σχέδιο δράσης για την αποτελεσματική διαχείριση των ύποπτων κρουσμάτων, αλλά και τον περιορισμό της επέκτασης σε προσωπικό και ενοίκους.

Ακόμα, το προσωπικό θα πρέπει να είναι στο σύνολό του εκπαιδευμένο, ενώ θα πρέπει να υπάρχει συνεργασία με γιατρό με πολύ καλή πληροφόρηση/εκπαίδευση από τον ΕΟΔΥ σχετικά με τον φονικό ιό.

Ακόμα, σχετικά με τις υπηρεσίες υποδοχής του καταλύματος, θα πρέπει να υπάρχει πλέξιγκλας στην υποδοχή και να εξεταστούν εναλλακτικές του paper check-in (όπως Mobile Concierge, χρήση τάμπλετ που μπορούν να απολυμανθούν μετά από κάθε χρήση, τοποθέτηση τερματικών POS σε σημείο κοντά στον πελάτη, αποκλειστική χρήση καρτών για την πληρωμή), να διευρυνθεί η διάρκεια check-out και check-in μεταξύ των διαμονών.

Ακόμα εξετάζεται και η δυνατότητα check-in σε υπαίθριο χώρο, καθώς και να απαγορεύεται η είσοδος στο κατάλυμα σε μη διαμένοντες.

Φυσικά, πολύ αυστηροί είναι οι κανόνες και για την καθαριότητα και απολύμανση των χώρων του ξενοδοχείου.

Το σχέδιο κάνει λόγο για σχολαστικό καθάρισμα ακόμη και στα πόμολα και πολύ καλό αερισμό δωματίου κατά τις ώρες που μεσολαβούν μεταξύ των διαμονών.

Από την άλλη πλευρά, προτείνεται ο μη συχνός καθαρισμός δωματίου κατά τη διάρκεια της διαμονής (με στόχο την αποφυγή επαφής των εργαζομένων καθαριότητας με πιθανό κρούσμα και περαιτέρω μετάδοση), καθώς και κατάργηση της καθημερινής αλλαγής ιματισμού και πετσετών.

Φυσικά, δεν συνίσταται και η λειτουργία μπουφέ, αλλά η διαδικασία σερβιριζόμενων γευμάτων. Ως προς τη διάταξη των τραπεζιών στον χώρο, αυτή θα είναι για συγκεκριμένο αριθμό ατόμων ανά τετραγωνικό, εξαιρουμένων των οικογενειών, με απόσταση μεγαλύτερη από 1,5 μ. πλάτη με πλάτη των καθισμάτων και τους πελάτες να κάθονται αντικριστά σε απόσταση 1,5 μ.

Επιπλέον, θα πρέπει να διευρυνθεί το χρονικό διάστημα που θα είναι ανοιχτά τα εστιατόρια για την εκ περιτροπής προσέλευση των επισκεπτών. Ακόμα βέβαια και στις ώρες που αυτά είναι ανοιχτά, η προσέλευση θα γίνεται με… ραντεβού.

Πώς θα κάνουμε μπάνιο

Αναφορικά με την κολύμβηση σε παραλίες ή πισίνες και αυτό θα διέπεται από αυστηρούς κανόνες.

Συγκεκριμένα, το σχέδιο του υπουργείου προβλέπει απόσταση 3 μέτρων ανάμεσα στις ομπρέλες στις οργανωμένες παραλίες και 5 μέτρων στις μη οργανωμένες.

Στο σχέδιο δίνεται και η επιλογή στις επιχειρήσεις εκμίσθωσης καθισμάτων και ομπρελών να έχουν τρεις χωριστές περιοχές: για ευπαθείς ομάδες λουομένων, για οικογένειες με παιδιά και περιοχές για το γενικό κοινό.

Αναφορικά με τα καθίσματα και τις ομπρέλες, θα πρέπει να αποθαρρύνεται η τοποθέτηση πετσέτας/ψάθας από τους λουομένους σε σημείο που που θα μειώνει την απόσταση των 3 μέτρων, ενώ τα καθίσματα (ξαπλώστρες, καρέκλες, κλπ), τα τραπεζάκια, τα κουτιά φύλαξης προσωπικών αντικειμένων, τα κουμπιά ειδοποίησης προσωπικού και οι τιμοκατάλογοι θα πρέπει να είναι όλα κατασκευασμένοι από υλικά που επιδέχονται αποτελεσματική απολύμανση ανάμεσα στις χρήσεις τους από διαφορετικούς πελάτες.

Ακόμα, στο τραπέζι βρίσκεται και το ενδεχόμενο για θέσπιση ωρολογίου προγράμματος για την κολύμβηση ευπαθών και μη ευπαθών ομάδων λουομένων. Για παράδειγμα, οι ευπαθείς ομάδες λουομένων συνιστάται να προσέρχονται στην παραλία και να χρησιμοποιούν τα θαλάσσια μέσα αναψυχής, τα καθίσματα και τις ομπρέλες έως τις 12.00 το μεσημέρι.

Οσον αφορά στο προσωπικό στις εγκαταστάσεις των οργανωμένων παραλιών, στο σχέδιο γίνεται αναφορά στην εφαρμογή κανόνων ατομικής υγιεινής και προστασίας, στην ύπαρξη σταθμών αντισηπτικών σε διάφορα σημεία εισόδου, ενώ οι διαχειριστές της παραλίας και όσοι παρέχουν υπηρεσίες σε αυτές θα πρέπει να παρέχουν πληροφορίες και εκπαίδευση στο προσωπικό σχετικά με τα μέτρα ατομικής υγιεινής (σχολαστική τήρηση των μέτρων, κατάλληλη διαχείριση αποβλήτων, ορθή χρήση μέσων ατομικής προστασίας κ.λπ.).

Τα ίδια πάνω – κάτω θα ισχύσουν και για τις πισίνες των ξενοδοχείων.

Η απόσταση της κάθε ξαπλώστρας και η απολύμανσή της μετά από κάθε χρήση θεωρούνται κομβικής σημασίας ζητήματα.

Αυστηρός αναμένεται να είναι και ο ορισμός του αριθμού λουομένων, με τον μέγιστο συνολικό αριθμό των εισερχομένων εντός της δεξαμενής κάθε στιγμή να μην είναι μεγαλύτερος από έναν λουόμενο ανά 2,5 τ.μ. επιφανείας νερού, ενώ σε εσωτερικές κολυμβητικές δεξαμενές ορίζονται τα δύο άτομα ανά 20 τ.μ.

Μάλιστα, τόσο για τις οργανωμένες παραλίες, όσο και για τα ξενοδοχεία που διαθέτουν πισίνα, προτείνεται, όπου υπάρχει η δυνατότητα η πρόσβαση στις ξαπλώστρες να γίνεται κατόπιν ραντεβού και η παραμονή σε αυτές να έχει συγκεκριμένο χρόνο.

Πώς θα ταξιδέψουμε με πλοία

Σχέδιο 21 σελίδων για τη λειτουργία της ακτοπλοΐας μετά τη σταδιακή άρση των μέτρων κατά του κορωνοϊού απέστειλε το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής στον Σύνδεσμο Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας, ο οποίος με τη σειρά του το προώθησε στις εταιρείες.

Προβλέπεται για τα συμβατικά πλοία ο μέγιστος αριθμός επιβατών να φθάνει μέχρι και το 55% κατά περίπτωση ενώ στα ταχύπλοα το 50%.

Ειδικότερα: Ο μέγιστος επιτρεπόμενος αριθμός στα συμβατικά επιβατηγά πλοία τα οποία δεν διαθέτουν καμπίνες για τους επιβάτες είναι ίσος με 50% του μέγιστου επιτρεπόμενου αριθμού που ορίζει η ισχύουσα νομοθεσία τόσο για τους στεγασμένους όσο και στους εξωτερικούς χώρους.

Ο μέγιστος επιτρεπόμενος αριθμός στα συμβατικά επιβατηγά πλοία τα οποία διαθέτουν καμπίνες σε επιβάτες είναι ίσος με 55% του μέγιστου επιτρεπόμενου αριθμού που ορίζει η ισχύουσα νομοθεσία τόσο για τους στεγασμένους όσο και στους εξωτερικούς χώρους.

Στα καθίσματα αεροπορικού τύπου η κατανομή θέσεων θα είναι τέτοια ώστε να τηρείται η αρχή ένα κάθισμα κατειλημμένο ένα κάθισμα κενό προς όλες τα κατευθύνσεις και ειδική σήμανση για το πού επιτρέπεται να καθίσει επιβάτης και πού όχι, προκειμένου να τηρούνται αποστάσεις.

Στις καμπίνες θα τηρείται η αναλογία ένας επιβάτης ανά καμπίνα ή μέχρι 4 επιβάτες αν πρόκειται για οικογένεια σε μία κράτηση. Θα πρέπει η καμπίνα να αερίζεται με φυσικό τρόπο εάν είναι εφικτό ή διαφορετικά με τεχνητό τρόπο και να παραμένει άδεια με ανοιχτή την πόρτα μετά τον καθαρισμό και την απολύμανση για τουλάχιστον 3 ώρες πριν τη χρήση της από τους επόμενους επιβάτες.

Μηχανικός αερισμός

Σε περίπτωση διακοπτόμενης λειτουργίας του πλοίου (το πλοίο λειτουργεί μόνο για συγκεκριμένες ώρες της ημέρας) θα πρέπει το σύστημα αερισμού να μην σταματάει καθόλου. Κατά την διάρκεια που είναι άδειο θα πρέπει να λειτουργεί το σύστημα αερισμού αλλά σε μειωμένη ταχύτητα. Συγκεκριμένα, θα πρέπει να μειώνεται η παροχή του αέρα δύο ώρες μετά την εκκένωση του πλοίου και να ξανά αυξάνεται η ροή του αέρα στην ονομαστική παροχή δύο ώρες πριν την λειτουργία του πλοίου.

Ο εξαερισμός των αποχωρητηρίων θα πρέπει να λειτουργεί μόνιμα.

Ο ρυθμός ανανέωσης του αέρα στους χώρους θα πρέπει να είναι όσο το δυνατόν μεγαλύτερος.

Φυσικός αερισμός

Τα εξωτερικά παράθυρα και οι πόρτες του πλοίου θα πρέπει να ανοίγονται για περισσότερο χρόνο από ότι συνηθίζεται.

Στην περίπτωση που τα αποχωρητήρια έχουν αυτόνομο σύστημα εξαερισμού (π.χ. με ανεμιστήρα, ή απλός αεραγωγό) τότε θα πρέπει να αποφεύγεται το άνοιγμα των παραθύρων των αποχωρητηρίων. Στην περίπτωση που υπάρχουν μόνο παράθυρα για τον εξαερισμό των αποχωρητηρίων θα πρέπει να ανοίγονται συγχρόνως και άλλα παράθυρα σε διπλανούς χώρους.

Θέρμανση – Ψύξη – Κλιματισμός

Η θερμοκρασία και η υγρασία του αέρα θα πρέπει να ρυθμίζονται όπως συνήθως για την επίτευξη θερμικής άνεσης. Στην περίπτωση που η κεντρική μονάδα διαχείρισης αέρα έχει διατάξεις για την ανάκτηση αέρα (όπως εναλλάκτες θερμότητας με ρότορα και εναλλάκτες θερμότητας αντίθετης ροής), θα πρέπει αυτά να βρίσκονται σε καλή κατάσταση και να συντηρούνται σωστά.

Θα πρέπει να επιθεωρούνται τακτικά και να επιβεβαιώνεται ότι δεν υπάρχει διαφορά πίεσης μεταξύ του εισερχόμενου αέρα και του εξερχόμενου. Στην περίπτωση που λειτουργούν σωστά, οι διαρροές μεταξύ του εσωτερικού και εξωτερικού αέρα θα είναι μικρές. Στην περίπτωση που υπάρχει υποψία διαρροής θα πρέπει οι διατάξεις αυτές να παρακάμπτονται.

Σχέδιο για την πρόληψη και την αντιμετώπιση συμβάντων COVID-19
Όλα τα πλοία πρέπει να διαθέτουν σχέδιο για την πρόληψη και την αντιμετώπιση συμβάντων COVID-19 το οποίο περιλαμβάνει μεταξύ άλλων και τις διαδικασίες απομόνωσης των ύποπτων περιστατικών COVID-19. Θα πρέπει να εξασφαλιστεί η εκπαίδευση των πληρωμάτων για την εφαρμογή του σχεδίου όπως περιγράφεται στα έγγραφα οδηγιών του Παγκοσμίου Οργανισμού Υγείας και του EU HEALTHY GATEWAYS:

Το σχέδιο δράσης θα πρέπει να συμπεριλαμβάνει τα παρακάτω:

Μέτρα πρόληψης

  • Κανονισμός για την ατομική υγιεινή
  • Κανονισμός για τη χρήση Μέσων Ατομικής Προστασίας
  • Επιτήρηση συμπτωμάτων για τα πληρώματα και τους επιβάτες και καταγραφή σε αρχείο
  • Διαδικασίες αντιμετώπισης ύποπτου κρούσματος (προσωρινή απομόνωση, διευθέτηση για ιατρική και εργαστηριακή εξέταση σε λιμάνι προορισμού που διαθέτει αυτό το δυναμικό)
  • Πρωτόκολλο καθαριότητας και απολύμανσης χώρων
  • Πρωτόκολλο καθαριότητας λινών και ιματισμού
  • Καταγραφή και πρωτόκολλο καθαριότητας περιστατικού εμετού ή άλλων σωματικών υγρών στο περιβάλλον
  • Διαχείριση τροφίμων
  • Διαχείριση πόσιμου νερού
  • Επικοινωνία μεταξύ των εργαζομένων
  • Διαχείριση δεδομένων τα οποία καταχωρούνται στο Έντυπο Δημόσιας Υγείας Εντοπισμού Επιβατών/Πληρωμάτων (Passenger/Crew
  • Locator Forms, PLF) και στο Έντυπο-ερωτηματολόγιο δήλωσης υγείας πριν την επιβίβαση

Μέτρα αντιμετώπισης σε περίπτωση εμφάνισης κρούσματος

  • Απομόνωση ύποπτου κρούσματος
  • Συνεργασία με τον ΕΟΔΥ για την ιχνηλάτιση και την καραντίνα των επαφών
  • Καθαριότητα και απολύμανση μολυσμένων χώρων, αντικειμένων και εξοπλισμού, καθημερινή και τελική καθαριότητα και απολύμανση
  • Στρατηγική ενημέρωσης επαφών μετά την εμφάνιση κρούσματος
  • Μέτρα για τον περιορισμό της εισαγωγής κρουσμάτων COVID-19 στα επιβατηγά πλοία
  • Εκπαίδευση και ευαισθητοποίηση του προσωπικού

Οι εταιρίες θα πρέπει να παρέχουν εκπαίδευση και οδηγίες στα μέλη του πληρώματος σχετικά με την αναγνώριση των σημείων και των συμπτωμάτων της λοίμωξης COVID-19.

Θα πρέπει να υπενθυμίζονται στα μέλη του πληρώματος οι διαδικασίες που πρέπει να ακολουθούνται όταν ένας επιβάτης ή μέλος του πληρώματος επί του πλοίου εμφανίζει σημεία και συμπτώματα ενδεικτικά της λοίμωξης COVID-19 (για παράδειγμα, να ενημερώσει τον προϊστάμενο του ή καθορισμένο μέλος του πληρώματος ή ιατρικό προσωπικό εάν διαθέτει το πλοίο και να εκτελέσει τα καθήκοντα του με βάση τη θέση εργασίας του).

Θα πρέπει να παρέχονται πληροφορίες στα μέλη του πληρώματος για την άμεση αναφορά των σχετικών συμπτωμάτων της λοίμωξης COVID-19 στον προϊστάμενό τους και στο ιατρικό προσωπικό και για τους ίδιους και για άλλα μέλη του πληρώματος ή επιβατών.

Τα μέλη του πληρώματος που εμφανίζουν συμπτώματα συμβατά με αυτά της λοίμωξης COVID-19 θα πρέπει άμεσα να αποχωρούν από το πόστο εργασίας τους και να ακολουθούνται οι οδηγίες που περιγράφονται στην παράγραφο .

Μέτρα κατά την επιβίβαση

Κοινωνική απόσταση

Διατήρηση της κοινωνικής απόστασης με υιοθέτηση μέτρων ειδικής σήμανσης και ελεγχόμενης εισόδου, ώστε να τηρείται ελάχιστη απόσταση 1,5 μέτρων μεταξύ των επιβατών (και ταυτόχρονη χρήση υφασμάτινης μάσκας). Τα άτομα που λόγω αναπνευστικών παθήσεων δεν ανέχονται την πολύωρη χρήση μάσκας θα πρέπει να τηρούν απόσταση μεγαλύτερη των 2 μέτρων. Το πλήρωμα του πλοίου θα πρέπει να επιβλέπει τη διαδικασία και την τήρηση των προβλεπόμενων αποστάσεων.

Μέτρα ελέγχου εισόδου κατά την επιβίβαση (pre-boarding entry screening)

Θα πρέπει να εφαρμόζονται μέτρα ελέγχου πριν την επιβίβαση (pre-boarding entry screening) όπως περιγράφονται παρακάτω με στόχο την αξιολόγηση των επιβατών για τυχόν συμπτώματα ή προηγούμενη έκθεση σε ασθενείς COVID-19.

Συμπλήρωση Έντυπου-ερωτηματολόγιου δήλωσης υγείας πριν την επιβίβαση
Το έντυπο θα χορηγείται πριν την επιβίβαση στο λιμάνι εκκίνησης του δρομολογίου για την ανίχνευση επιβατών που έχουν εκτεθεί στο νέο Κορωνοϊό (λοίμωξη COVID-19) ως μέρος της εφαρμογής μέτρων ελέγχου επιβίβασης των επιβατών το οποίο θα συμπληρώνουν και παραδίδουν στο πλοίο κατά την επιβίβαση. Πρότυπο του εντύπου παρουσιάζεται στο .

Τα μέλη του πληρώματος θα παραλαμβάνουν τα συμπληρωμένα έντυπα και θα τα αξιολογούν. Σε περίπτωση ανίχνευσης επιβατών οι οποίοι έχουν εκτεθεί στη λοίμωξη COVID-19 με κάποιον από τους τρόπους που περιγράφεται στο Έντυπο του τις τελευταίες 14 ημέρες, δεν θα επιτρέπεται η επιβίβαση.

Θερμομέτρηση

H θερμομέτρηση κατά την επιβίβαση θα μπορούσε να εντοπίσει τους επιβάτες οι οποίοι έχουν παρουσιάσει πυρετό από κάθε αιτιολογία. Η μέθοδος αυτή δεν μπορεί να αποκλείσει την είσοδο όλων των ατόμων που έχουν μολυνθεί από τον ιό SARS-CoV-2. Για παράδειγμα, δεν θα εντοπίσει τα άτομα τα οποία είναι παρουσιάζουν ήπια συμπτώματα αλλά δεν όχι πυρετό ή τα άτομα που βρίσκονται στο χρόνο επώασης, είναι ασυμπτωματικά ή προ-συμπτωματικά. Επομένως ένα μικρό ποσοστό των κρουσμάτων θα μπορούσε να εντοπιστεί με τη μέτρηση της θερμοκρασίας του σώματος κατά την είσοδο τους στο πλοίο.

Συνιστάται η εφαρμογή της θερμομέτρησης των μελών του πληρώματος κατά την επιβίβαση για όλα τα επιβατηγά πλοία ακτοπλοΐας.

Συνιστάται η εφαρμογή της θερμομέτρησης κατά την επιβίβαση των επιβατών στα πλοία στο λιμάνι εκκίνησης του δρομολογίου, τα οποία εκτελούν δρομολόγια μεγαλύτερα των 3 ωρών έως τις 15 Ιουνίου, όπου τα επανεκτιμηθεί η εφαρμογή αυτού του μέτρου και των αποτελεσμάτων του.

Η θερμομέτρηση διεξάγεται από απόσταση με τη χρήση ηλεκτρονικών θερμόμετρων αποστάσεως χωρίς επαφή. Τα θερμόμετρα αυτά πρέπει να έχουν εγκριθεί για χρήση τους ως διαγνωστικά εργαλεία πυρετού και να χρησιμοποιούνται σύμφωνα με τις οδηγίες του κατασκευαστή. Σε περίπτωση ανίχνευσης ατόμου με θερμοκρασία > 37.8οC δεν θα επιτρέπεται η επιβίβαση.

Ενημέρωση και έλεγχος για τη χρήση μέσων ατομικής προστασίας

Το πλήρωμα του πλοίου θα ενημερώνει τους επιβάτες κατά την επιβίβαση ότι η χρήση υφασμάτινης μάσκας ή υφάσματος για την κάλυψη της μύτης και του στόματος για όλη τη διάρκεια παραμονής των επιβατών σε όλους τους εσωτερικούς και τους εξωτερικούς χώρους των πλοίων είναι υποχρεωτική. Σε περίπτωση που οι επιβάτες δεν διαθέτουν μάσκες ή αρνούνται τη συμμόρφωση για τη χρήση μάσκας δεν θα επιτρέπεται η επιβίβαση.

Μέτρα για την πρόληψη και τον περιορισμό της μετάδοσης του COVID-19 κατά τη διάρκεια του ταξιδιού

Διατήρηση της κοινωνικής απόστασης επί του πλοίου

Συνιστάται η αποφυγή άσκοπων μετακινήσεων των επιβατών και του πληρώματος εντός του πλοίου. Για την αποφυγή άσκοπων μετακινήσεων συνιστάται η καθοδήγηση των επιβατών στις καμπίνες και στις θέσεις τους από μέλη του πληρώματος.

Οπού υπάρχουν μόνιμα μη μετακινούμενα καθίσματα είτε στο εσωτερικό είτε στον εξωτερικό χώρο να υπάρχει ειδική σήμανση για το πού επιτρέπεται να καθίσει επιβάτης και πού όχι, προκειμένου να τηρούνται αποστάσεις.

Σε όλους τους εσωτερικούς και τους εξωτερικούς χώρους να τηρείται η απόσταση τουλάχιστον 1,5 μέτρων και υποχρεωτική χρήση υφασμάτινης μάσκας. Τα μέλη του πληρώματος θα ελέγχουν την τήρηση των μέτρων κοινωνικής απόστασης σε όλους τους χώρους.

Θα πρέπει να υπάρχει ειδική επιδαπέδια σήμανση σε όλα τα πιθανά σημεία συγχρωτισμού επιβατών όπως reception, εξυπηρέτηση επιβατών σε μπαρ, εστιατόρια, σημεία πώλησης/καταστήματα, κοινόχρηστες τουαλέτες ώστε να τηρούνται οι απαιτούμενες αποστάσεις των 1,5 μέτρων.

Για την προστασία των μελών του πληρώματος συνιστάται η τοποθέτηση προστατευτικού διαχωριστικού στις reception και εξυπηρέτηση επιβατών σε μπαρ και εστιατόρια.

Στις κοινόχρηστες τουαλέτες θα εισέρχεται ο ελάχιστος αριθμός επιβατών ώστε να τηρείται η απαιτούμενη κοινωνική απόσταση των 1,5 μέτρων μεταξύ των επιβατών.

Συνίσταται η μη χρήση ανελκυστήρων. Αν η χρήση τους θεωρηθεί αναγκαία, η πληρότητα σε σχέση με το επιτρεπόμενο όριο θα πρέπει να είναι 40%. Σε περίπτωση ύπαρξης κυλιόμενων κλιμάκων δεν επιτρέπεται η χρήση ανελκυστήρα παρά μόνο σε ΑΜεΑ, σε ηλικιωμένα άτομα ή για χρήση τροφοδοσίας.

Εφαρμογή κανόνων ατομικής υγιεινής και προστασίας

Θα πρέπει να εφαρμόζεται η υγιεινή των χεριών από επιβάτες και πλήρωμα με σαπούνι και νερό. Αν τα χέρια δεν είναι εμφανώς λερωμένα, μπορεί να χρησιμοποιηθεί εναλλακτικά αντισηπτικό αλκοολούχο διάλυμα. Η χρήση γαντιών δεν υποκαθιστά την υγιεινή των χεριών.

Εκτός από την είσοδο του πλοίου θα πρέπει να υπάρχουν σταθμοί αντισηπτικών (περιεκτικότητας 70% σε αλκοόλη) και σε διάφορα σημεία του πλοίου όπως στις κοινόχρηστες τουαλέτες, στη reception, στα σημεία εξυπηρέτησης επιβατών όπως μπαρ και εστιατόρια.

Θα πρέπει να εφαρμόζεται σωστά η ορθή αναπνευστική υγιεινή, δηλαδή η κάλυψη του στόματος και της μύτης με χαρτομάντιλο κατά τον πταρμό και τον βήχα και στη συνέχεια απόρριψη αυτού σε πλαστική σακούλα και εφαρμογή αντισηπτικού στα χέρια. Για αυτό το σκοπό, σε εμφανές σημείο σε διάφορα μέρη του πλοίου θα πρέπει να έχει ληφθεί πρόνοια για τον αντίστοιχο εξοπλισμό (χαρτομάντιλα ή χάρτινες πετσέτες και γάντια μιας χρήσεως, πλαστική σακούλα, κ.λπ.).

Ο… δεκάλογος της TUI για τα ξενοδοχεία

Την ίδια στιγμή, η  TUI, η αγγλογερμανική εταιρεία ταξιδίων και τουρισμού και η μεγαλύτερη στον τομέα της στον κόσμο, παρουσίασε ένα σχέδιο δέκα σημείων για τις ξενοδοχειακές επιχειρήσεις μετά τον κοροναϊό.

Τα μέτρα αποσκοπούν στο να καταστήσουν εκ νέου τα ξενοδοχεία τους ασφαλή και να προσελκύσουν σταδιακά όλο και περισσότερους επισκέπτες.

Εκτός από την οργάνωση, τον σχεδιασμό και τα μέτρα υγιεινής, το σχέδιο περιλαμβάνει επίσης εντατική εκπαίδευση του προσωπικού.

Το σχέδιο αναλυτικά:

Οργάνωση ξενοδοχείων

1) Online check-in: Οι ταξιδιώτες και οι τουρίστες μπορούν να κάνουν το check-in ανέπαφα σε πολλά ξενοδοχεία κάνοντας check in online μέσω της ιστοσελίδας του ξενοδοχείου ή μέσω του smartphone τους.

2) Κανόνες απόστασης: Σε κοινόχρηστους χώρους, όπως στα εστιατόρια, στους διαδρόμους ή στα γυμναστήρια, όλοι οι υπάλληλοι υποχρεούνται να διατηρούν απόσταση μεταξύ 1,5 και 2 μέτρων μεταξύ αυτών και των επισκεπτών. Για παράδειγμα, τα τραπέζια στα εστιατόρια θα καθαρίζονται μόνο όταν οι φιλοξενούμενοι τους έχουν αποχωρήσει.

3) Προγραμματισμός προσωπικού: Το προσωπικό θα συνεργάζεται σε σταθερές και συγκεκριμένες ομάδες προκειμένου να αντιμετωπιστεί άμεσα πιθανό κρούσμα ανάμεσα στους εργαζόμενους.

Προσαρμογή χωρητικότητας

4) Εστιατόριο: Ο περιορισμός του αριθμού των επισκεπτών σε εστιατόρια θα μειωθεί σημαντικά. Τα τραπέζια θα βρίσκονται σε απόσταση τουλάχιστον 1,5 μέτρου.

5) Παράταση των ωρών λειτουργίας: Προκειμένου να παρέχεται επαρκής χώρος για όλους τους επισκέπτες, θα παραταθούν οι ώρες λειτουργίας εστιατορίων και άλλων ξενοδοχειακών εγκαταστάσεων.

6) Διασκέδαση και δραστηριότητες: Θα γίνονται μόνο εκδηλώσεις, αθλήματα και ψυχαγωγίες που περιλαμβάνουν μικρό αριθμό συμμετεχόντων και χωρίς στενή επαφή. Για παράδειγμα, δραστηριότητες όπως το γκολφ ή το τένις θα πραγματοποιούνται, αλλά όχι αγώνες ποδοσφαίρου.

Υγιεινή και Απολύμανση

7) Επέκταση των απολυμαντικών μέσων: Ο αριθμός των μέσων απολύμανσης θα αυξηθεί σημαντικά, ώστε οι επισκέπτες και οι εργαζόμενοι να μπορούν να απολυμάνουν τα χέρια τους σε όλα τα καίρια σημεία επαφής. Για παράδειγμα, όλες οι τοποθεσίες όπου προσφέρονται φαγητό και ποτό, αθλητικές εγκαταστάσεις και στο χώρο του λόμπι.

8) Καθαρισμός δωματίου: Θα αναπτυχθούν εκτεταμένες νέες πρακτικές καθαρισμού για την καλύτερη δυνατή προστασία έναντι της Covid-19. Όλα τα δωμάτια θα καθαρίζονται εντατικά πριν από την άφιξη των επισκεπτών και θα ισχύουν τα ίδια αυστηρά πρωτόκολλα καθαρισμού κατά την αποχώρηση του επισκέπτη. Οι περιοχές που χρησιμοποιούνται πιο συχνά, όπως τα μπάνια, και οι περισσότερες συσκευές όπως τα χειριστήρια της τηλεόρασης θα λάβουν ιδιαίτερη προσοχή.

9) Περιορισμός του self-service: Τα σημεία self-service όπως οι μπουφέδες θα μειωθούν στο ελάχιστο. Όπου είναι δυνατόν, τρόφιμα και ποτά θα σερβίρονται στους επισκέπτες από το προσωπικό που θα φορά προστατευτικές μάσκες.

Εκτεταμένο εκπαιδευτικό πρόγραμμα

10) Εκπαίδευση από ανεξάρτητους ελεγκτές: Η TUI θα εκπαιδεύσει όλους τους υπαλλήλους στα ξενοδοχεία της. Τα πρώτα εκπαιδευτικά έγγραφα θα είναι διαθέσιμα αυτήν την εβδομάδα.

Προκειμένου να διασφαλιστεί ένα εξίσου υψηλό επίπεδο ασφάλειας σε συνεργαζόμενα ξενοδοχεία που δεν λειτουργεί από την TUI, ο Όμιλος ξεκίνησε επίσης ένα ολοκληρωμένο πρόγραμμα εκπαίδευσης και επιθεώρησης σε συνεργασία με τους κορυφαίους συμβούλους υγιεινής και ασφάλειας Cristal International Standards. Σε αυτό περιλαμβάνεται εκπαιδευτικό υλικό, διαδικτυακά σεμινάρια, λίστες ελέγχου και πληροφορίες πελατών και θα διατεθεί αμέσως στους συνεργάτες.

«Με αυτό το σύνολο μέτρων δημιουργούμε το απαιτούμενο πλαίσιο για να διασφαλίσουμε ότι μπορούμε να προσφέρουμε στους επισκέπτες μας απολαυστικές και ασφαλείς διακοπές μόλις αρθούν οι ταξιδιωτικοί περιορισμοί» δήλωσε ο κ. Σεμπάστιαν Έμπελ μέλος του εκτελεστικού συμβουλίου του Ομίλου.

Γράψτε το σχόλιό σας

Ακολουθήστε το στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο