Παρασκευή 26 Απριλίου 2024
weather-icon 21o
Να δικαιολογήσει τα αδικαιολόγητα προσπαθεί η Πολιτική Προστασία για την πυροπροστασία

Να δικαιολογήσει τα αδικαιολόγητα προσπαθεί η Πολιτική Προστασία για την πυροπροστασία

Σε μείζον  θέμα για τους χειρισμούς της κυβέρνησης εξελίσσεται η υπόθεση συμμετοχής της Ελλάδας στον κοινό ευρωπαϊκό στόλο πυροσβεστικών αεροσκαφών, μέσω του προγράμματος RescEU

Σε μείζον  θέμα για τους χειρισμούς της κυβέρνησης εξελίσσεται η υπόθεση συμμετοχής της Ελλάδας στον κοινό ευρωπαϊκό στόλο πυροσβεστικών αεροσκαφών, μέσω του προγράμματος RescEU.

Όπως αποκαλύφθηκε, χθες η ελληνική κυβέρνηση, για λόγους που δεν είναι ξεκάθαροι, επέλεξε να μη συμμετάσχει στον ευρωπαϊκό στόλο rescEU. Ο στόλος, που αυτή τη στιγμή αποτελείται από επτά αεροσκάφη από την Κροατία, τη Γαλλία, την Ιταλία, την Ισπανία και έξι ελικόπτερα από τη Σουηδία, τίθεται σε λειτουργία μεταβατικά, ενώ τις προσεχείς εβδομάδες αναμένεται προσθήκη επιπλέον υλικού.

 Ανδρουλάκης: Απαράδεκτοι χειρισμοί της κυβέρνησης

Στο θέμα αναφέρθηκε ο ευρωβουλευτής του ΚΙΝΑΛ, Νίκος Ανδρουλάκης, κάνοντας λόγο για «απαράδεκτους χειρισμούς της κυβέρνησης στο ευαίσθητο θέμα της πολιτικής προστασίας».

Όπως αναφέρει σε δήλωσή του, η Ελλάδα απουσίαζε κατά την χθεσινή ανακοίνωση της σύνθεσης του πρώτου μεταβατικού στόλου εναερίων μέσων που εντάχθηκαν στη νέα δεξαμενή rescEU και για το οποίο ήταν εισηγητής για την ομάδα των Σοσιαλιστών στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο.

«Δυστυχώς η Ελλάδα απουσίαζε καθώς η χώρα μας, σε αντίθεση με άλλες χώρες που αντιμετωπίζουν παρόμοια προβλήματα όπως η Ισπανία, η Ιταλία και η Κροατία επέλεξε να μην εκμεταλλευθεί τις δυνατότητες που προβλέψαμε στη νέα νομοθεσία και να μη χρησιμοποιήσει Ευρωπαϊκή χρηματοδότηση για να εντάξει στην μεταβατική δεξαμενή εθνικά μέσα που αυτή τη στιγμή βρίσκονται αναξιοποίητα» αναφέρει χαρακτηριστικά ο κ. Ανδρουλάκης, προσθέτοντας ότι:

«Η χώρα μας εμφανίζεται απρόθυμη να χρησιμοποιήσει και την πρόβλεψη του νέου Ευρωπαϊκού Μηχανισμού Πολιτικής Προστασίας για επισκευή των εθνικών μέσων όπως τα πυροσβεστικά αεροπλάνα καναντέρ που βρίσκονται αυτή τη στιγμή καθηλωμένα λόγω αδυναμία επισκευής με το 75% των εξόδων να καλύπτονται από την Ευρωπαϊκή Ένωση».

Καταλήγοντας ο κ. Ανδρουλάκης επισημαίνει τα εξής: «Γνωρίζοντας τις πρακτικές αδυναμίες της χώρας μας, ως αρμόδιος εισηγητής της Σοσιαλιστικής Ομάδας αγωνίστηκα για να εντάξουμε ρυθμίσεις στη νομοθεσία που θα μπορούσαν να βοηθήσουν την Ελλάδα. Δυστυχώς η κυβέρνηση δεν εκμεταλλεύεται αυτές τις ευκαιρίες. Πάνω από τα μισά εναέρια μέσα που διαθέτουμε είναι αυτή τη στιγμή καθηλωμένα. Η χώρα μας πρέπει να αξιοποιήσει κάθε μέσο ώστε να μην ξαναζήσουμε ανάλογες ανθρώπινες τραγωδίες όπως αυτή στο Μάτι της Ανατολικής Αττικής.

 Στυλιανίδης: Η Ελλάδα πρέπει να αξιοποιήσει το rescΕU

Σύμφωνα με σχετικό δημοσίευμα της Καθημερινής ο αρμόδιος επίτροπος Ανθρωπιστικής Βοήθειας, Χρήστος Στυλιανίδης, δεν έκρυψε την έκπληξή του για την απουσία της Ελλάδας λέγοντας μεταξύ άλλων ότι θέτει το θέμα σε κάθε συνάντηση που έχει με Ελληνες αξιωματούχους, ακόμα και στη συνάντηση που είχε με τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας. Ο ίδιος, όμως, ξεκαθάρισε ότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δεν μπορεί να πιέσει ένα κράτος-μέλος να συμμετάσχει, καθώς αυτό είναι απόφαση εθνική.

«Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι τα γεγονότα στο Μάτι απέδειξαν ότι η πρόληψη είναι τόσο αναγκαία, διότι τα νέα φαινόμενα, λόγω της κλιματικής αλλαγής, δημιουργούν καταστροφές. Eιδικά η Ελλάδα πρέπει να αξιοποιήσει το rescΕU, καθώς θα τη βοηθήσει στο θέμα της πρόληψης και της προετοιμασίας» τόνισε ο κ. Στυλιανίδης και πρόσθεσε λέγοντας:

«Είναι προς όφελος και της Ελλάδας, που είναι χώρα πολύ ευάλωτη σε θέματα φυσικών καταστροφών, να συμμετάσχει στη μεταβατική περίοδο, να αξιοποιήσει ευρωπαϊκά κονδύλια και παρά τα προβλήματα που αντιμετωπίζει έχει τη δυνατότητα να λάβει μέρος στις κοινές μας ανάγκες»

Διευκρινήσεις από την Πολιτική Προστασία

Μετά τις αντιδράσεις, η Γενική Γραμματεία Πολιτικής Προστασίας, εξέδωσε ανακοίνωση επιχειρώντας να δικαιολογήσει τη στάση της ελληνική κυβέρνησης. Όπως τονίζεται μέχρι τις 11 Ιουνίου είναι ανοιχτή η πρόσκληση των κρατών-μελών της Ε.Ε. να συμμετάσχουν στον κοινό ευρωπαϊκό στόλο πυροσβεστικών αεροσκαφών, μέσω του προγράμματος RescEU (του Ευρωπαϊκού Μηχανισμού Πολιτικής Προστασίας), που εγκαινιάστηκε χθες.

Επίσης αναφέρεται ότι η Ελλάδα υποστήριξε την πρόταση της Επιτροπής για τη δημιουργία του RescEU από την έναρξη των διαπραγματεύσεων στο Συμβούλιο.

Τονίζει δε τα εξής:

Η νέα νομοθεσία του Ευρωπαϊκού Μηχανισμού Πολιτικής Προστασίας με την οποία προβλέπεται η δημιουργία του RescEU, προβλέπει αγορά νέων μέσων από κοινού με την Ευρ. Επιτροπή, όπου το 80-90% της δαπάνης αγοράς θα συγχρηματοδοτείται από την Ευρ. Επιτροπή.

Ωστόσο, από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή διαπιστώθηκε ότι δεν είναι δυνατό να βρεθούν στο άμεσο μέλλον πρόσθετα μέσα στην αγορά, ειδικά στον τομέα της εναέριας δασοπυρόσβεσης, καθώς δεν κατασκευάζονται από καμία εταιρεία – και αποφασίστηκε από την ίδια να υπάρξει μεταβατική περίοδος. Στην μεταβατική αυτή περίοδο μέχρι την 1η Ιανουαρίου 2025, τα κράτη μέλη μπορούν να προσφέρουν στο rescEU, εθνικά μέσα που ήδη διαθέτουν. Η λύση αυτή είναι προσωρινή μέχρι την ουσιαστική θέσπιση του rescEU. Τα μέσα θα πρέπει να παραμείνουν στο μεταβατικό rescEU για όλη τη μεταβατική περίοδο.

Η πρόσκληση συμμετοχής των κρατών-μελών στο RescEU πραγματοποιείται σε διαδοχικούς κύκλους, από τους οποίους ο τρέχων έχει προθεσμία έως την 11η Ιουνίου.

Σε ότι αφορά τώρα, την συμμετοχή της Ελλάδας στο πρόγραμμα, από την ΓΓΠΠ διευκρινίζεται ότι συνεχίζονται οι συζητήσεις με την Ευρ. Επιτροπή προκειμένου να αποφασιστεί αν και πώς θα συμμετάσχουμε στο μεταβατικό RescEU.

Σύμφωνα με πληροφορίες του ΑΠΕ-ΜΠΕ από αρμόδιες πηγές, το αντικείμενο προβληματισμού για το θέμα της συμμετοχής της Ελλάδας στον κοινό στόλο, είναι ότι τα εναέρια μέσα που μπορούν να μπουν στο στόλο πρέπει να είναι επιχειρησιακά έτοιμα. Η Ελλάδα αυτή τη στιγμή έχει σε επιχειρησιακή ετοιμότητα μόνο πέντε από τα επτά «Καναντέρ 415» που της έχουν μείνει (τα παλιά «215», δεν μπορούν να συμμετάσχουν στον στόλο). Τα δυό έχουν σοβαρές βλάβες που δεν μπορούν να επισκευαστούν, καθώς το εργοστάσιο έχει κλείσει και δεν υπάρχουν ανταλλακτικά.

Με τα δεδομένα αυτά, πρέπει να ολοκληρωθεί η διαδικασία της μίσθωσης εναέριων μέσων που γίνεται κάθε χρόνο, ώστε να ξεκαθαριστεί αν έχουμε να διαθέσουμε ως χώρα στο RescEU.

Εκείνο που τονίζει η ΓΓΠΠ, είναι ότι σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης, σε αυτό το μεταβατικό στάδιο του RescEU, η χώρα μας μπορεί να ζητήσει την ενεργοποίηση του Μηχανισμού Πολιτικής Προστασίας της ΕΕ, είτε συμμετέχει, είτε δεν συμμετέχει στον κοινό στόλο.

Στην ανακοίνωση υπογραμμίζεται: «Η χώρα μας, σε αντίθεση με άλλες ευρωπαϊκές χώρες, αναγνώρισε εγκαίρως ότι το ζήτημα των φυσικών καταστροφών έχει καταστεί ευρωπαϊκό, αγγίζοντας το σύνολο των κρατών-μελών και υποστήριξε το RescEU, όχι μόνο ως ένα επιπλέον εργαλείο για την προστασία ευρωπαίων πολιτών, αλλά και ως έμπρακτη ένδειξη ευρωπαϊκής αλληλεγγύης».

Sports in

Ολυμπιακός: Σίνα, Μουζακίτης και Χαράλαμπος Κωστούλας στην καλύτερη 11άδα του Youth League

Τρεις παίκτες του Ολυμπιακού συμπεριλήφθηκαν από την ιστοσελίδα Football talent Scout στην καλύτερη 11άδα της διοργάνωσης.

Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

in.gr | Ταυτότητα

Διαχειριστής - Διευθυντής: Λευτέρης Θ. Χαραλαμπόπουλος

Διευθύντρια Σύνταξης: Αργυρώ Τσατσούλη

Ιδιοκτησία - Δικαιούχος domain name: ΑΛΤΕΡ ΕΓΚΟ ΜΜΕ Α.Ε.

Νόμιμος Εκπρόσωπος: Ιωάννης Βρέντζος

Έδρα - Γραφεία: Λεωφόρος Συγγρού αρ 340, Καλλιθέα, ΤΚ 17673

ΑΦΜ: 800745939, ΔΟΥ: ΦΑΕ ΠΕΙΡΑΙΑ

Ηλεκτρονική διεύθυνση Επικοινωνίας: in@alteregomedia.org, Τηλ. Επικοινωνίας: 2107547007

ΜΗΤ Αριθμός Πιστοποίησης Μ.Η.Τ.232442

Παρασκευή 26 Απριλίου 2024