Τετάρτη 17 Απριλίου 2024
Κέιτι Μπούμαν: Η «φωτογράφος» της μαύρης τρύπας

Η 29χρονη επιστήμονας σχεδίασε και εξέλιξε τον αλγόριθμο που έκανε εφικτή την φωτογραφία της μαύρης τρύπας

Η 29χρονη Κέιτι Μπούμαν είναι αυτή που σχεδίασε και εξέλιξε το υπολογιστικό πρόγραμμα που μας έδωσε τη φωτογραφία που δόθηκε χθες στη δημοσιότητα.

Στη φωτογραφία φαίνεται ένα φωτοστέφανο από σκόνη και αέριο σε απόσταση 500 εκατομμυρίων τρισεκατομμυρίων χιλιομέτρων από τη Γη.

Για την Μπούμαν, η δημιουργία της φωτογραφίας είναι η πραγματοποίηση ενός κατορθώματος που έως τώρα θεωρούνταν αδύνατο. O αλγόριθμος που δημιούργησε η 29χρονη χρειάστηκε 5  petabytes δεδομένων, δηλαδή περίπου 5,2 εκατομμύρια gigabytes!

Η ίδια εγραψε χαρακτηριστικά στο Facebook: «Δεν μπορώ να πιστέψω ότι παρακολουθώ τη διαδικασία ανακατασκευής της πρώτης εικόνας που έφτιαξα που δείχνει μία μαύρη τρύπα».

Watching in disbelief as the first image I ever made of a black hole was in the process of being reconstructed.

Δημοσιεύτηκε από Katie Bouman στιςΤετάρτη, 10 Απριλίου 2019

Ξεκίνησε να δημιουργεί τον αλγόριθμο πριν τρία χρόνια, όταν ήταν μεταπτυχιακή φοιτήτρια στο Τεχνολογικό Ινστιτούτο της Μασαχουσέτης (MIT).   Εκεί ήταν επικεφαλής του εγχειρήματος, βοηθούμενη από μια ομάδα που αποτελούνταν από επιστήμονες του Εργαστηρίου Πληροφορικής και Τεχνητής Νοημοσύνης του MIΤ, του Χάρβαρντ – Σμισθόνιαν Κέντρου για την Αστροφυσική και του αστρονομικού Παρατηρητηρίου Haystack του MIT.   Η εικόνα, την οποία κατέγραψε το μεγάλο Τηλεσκόπιο Ορίζοντα Γεγονότων (Event Horizon Telescope-EHT), μεταδόθηκε μέσα από τον αλγόριθμο της Μπούμαν.

Το όνομα της Μπούμαν κυκλοφόρησε ευρύτατα χθες στα social media, η επιστήμονας απέσπασε τον θαυμασμό των συναδέλφων της και όχι μόνο.

«Συχαρητήρια και σε ευχαριστούμε για την τεράστια συνεισφορά στην πρόοδο της επιστήμης και της ανθρωπότητας», έγραψε η Δημοκρατική πολιτικός Αλεξάντρια Οκάσιο- Κορτέζ στο Twitter προσθέτοντας πως η Μπούμαν πρέπει να πάρει «τη θέση που δικαιούται στην ιστορία»

Η ίδια η Μπούμαν, πλέον επίκουρη καθηγήτρια πληροφορικής και μαθηματικών στο Τεχνολογικό Ινστιτούτο της Καλιφόρνιας, επιμένει πως όλη η ομάδα που την βοήθησε αξίζει παρόμοιο έπαινο.

Στην ομάδα συμμετείχαν πάνω από 200 επιστήμονες, τα τηλεσκόπια που χρησιμοποιήθηκαν για την καταγραφή της εικόνας βρίσκονταν σε διαφορετικά σημεία του πλανήτη, όπως η Ανταρκτική και η Χιλή.  «Κανένας από εμάς δε θα μπορούσε να το κάνει αυτό μόνος του», είπε στο CNN. «Έγινε πραγματικότητα επειδή συνεργάστηκαν πολλοί άνθρωποι από πολλά διαφορετικά επιστημονικά υπόβαθρα»

Προφανώς ως απάντηση στα διαδοχικά δημοσιεύματα που την αποθεώνουν λίγες ώρες αργότερα έγραψε στον λογαριασμό της στο Facebook. «Κανένας αλγόριθμος και κανένας άνθρωπος δεν έφτιαξε αυτή την εικόνα. Χρειάστηκε το εκπληκτικό ταλέντο μιας ομάδας επιστημόνων από όλον τον πλανήτη και πολλά χρόνια σκληρής δουλειάς προκειμένου να εξελιχθούν τα όργανα, να υπάρξει επεξεργασία των δεδομένων, να προοδεύσουν οι μέθοδοι οπτικοίησης και οι τεχνικές ανάλυσης, όλα αυτά που ήταν απαραίτητα για να καταφέρουμε αυτό το φαινομενικά αδύνατο βήμα. Ήταν μεγάλη μου τιμή και αισθάνομαι τόσο τυχερή που μου δόθηκε η ευκαιρία να δουλέψω μαζί σας», γράφει η Μπούμαν.

I'm so excited that we finally get to share what we have been working on for the past year! The image shown today is the…

Δημοσιεύτηκε από Katie Bouman στιςΤετάρτη, 10 Απριλίου 2019

LIVE: Ντόρτμουντ – Ατλέτικο Μαδρίτης

LIVE: Ντόρτμουντ – Ατλέτικο Μαδρίτης. Παρακολουθήστε live την εξέλιξη της αναμέτρησης Ντόρτμουντ – Ατλέτικο Μαδρίτης για τα προημιτελικά του Champions League.

Τετάρτη 17 Απριλίου 2024