Σε απόλυτη ετοιμότητα για τις καλοκαιρινές πυρκαγιές υποστήριξε ότι ήταν ο δήμος Μαραθώνα.Αυτό αναφέρει στις έγγραφες εξηγήσεις του ο Ηλίας Ψινάκης, προς τους εισαγγελείς πρωτοδικών που διενεργούν την έρευνα για τη φονική πυρκαγιά στο Μάτι με τραγικό απολογισμό 99 νεκρούς.

«Πιστεύω πως κατέδειξα ότι ως δήμαρχος Μαραθώνα επιτέλεσα το καθήκον μου» αναφέρει στο υπόμνημα που κατέθεσε ο πληρεξούσιος δικηγόρος του Αλέξανδρος Λυκουρέζος.

Σύμφωνα με όσα υποστηρίζει στο υπόμνημά του ο δήμαρχος Μαραθώνα, αφού πρώτα εκφράζει τη βαθιά του θλίψη και συμπαράσταση προς τα θύματα και τους συγγενείς τους, «ακλόνητη πεποίθησή μου είναι πως οι υπηρεσίες του δήμου ήταν από το πρωί της 23/7 σε απόλυτη ετοιμότητα και επιφυλακή, αντέδρασαν ακαριαία και με απόλυτο συντονισμό, παρείχαν δε από τις πρώτες στιγμές κάθε δυνατή βοήθεια και αρωγή στους πληγέντες της πύρινης λαίλαπας.»

Σύμφωνα με τον κ. Ψινάκη, ο δήμος ήταν όσο καλύτερα προετοιμασμένος μπορούσε να είναι, με τα μέσα που διαθέτει, δίνοντας έμφαση στον καθαρισμό των κοινόχρηστων χώρων: «Καθημερινά το προσωπικό του δήμου αποδύεται σε μια τιτάνια προσπάθεια για καθαρισμούς, περισυλλογή ξερών χόρτων κλπ».

«Ο δήμος» αναφέρει σε άλλο σημείο του 28σελιδου υπομνήματος ο κ. Ψινάκης «δεν έχει καμία απολύτως αρμοδιότητα για την ακτογραμμή ούτε φυσικά για τις πολεοδομικές παραβάσεις στο Μάτι». «Με το σύνολο του προσωπικού του δήμου που εντάσσεται στην πολιτική προστασία, στην κατάσβεση υπό τις οδηγίες της πυροσβεστικής, δεν μπορώ να διανοηθώ ότι υπήρχε οτιδήποτε άλλο που μπορούσε να κάνει ο δήμος.»

Σχετικά με την απομάκρυνση των πολιτών, ο κ .Ψινάκης υποστηρίζει πως «ουδέποτε υπήρξε επίσημα ή ανεπίσημα, σήμα για οργανωμένη απομάκρυνση των πολιτών από την Πυροσβεστική, η οποία είναι και η μόνη αρμόδια να το εισηγηθεί στο δήμο που πλήττεται από την καταστροφή όταν δε η καταστροφή αφορά περισσότερους του ενός δήμους, τότε η ευθύνη βαρύνει την περιφέρεια».

Διαβάστε αναλυτικά όλο το υπόμνημα

Ενώπιον του κ. Εισαγγελέα Πλημ/κών Αθηνών

ΕΓΓΡΑΦΕΣ ΕΞΗΓΗΣΕΙΣ

του Ηλία Παναγιώτη Ψινάκη, κατοίκου Νέου Βουτζά Αττικής, (Α΄Είσοδος) στην οδό Κουντουριώτη, αρ.10 .

Αθήνα, 21 Νοεμβρίου 2018.

Ι. ΓΕΝΙΚΑ

1. Δυνάμει της με αριθμ. πρωτ. 177870 από 12-10-2018 κλήσεως Σας για ανωμοτί εξέτασή μου, στο πλαίσιο ποινικής προκαταρκτικής εξέτασης που διεξάγεται αναφορικά με την καταστροφική πυρκαγιά της 23ης/7/2018,  καταθέτω τις παρούσες  έγγραφες εξηγήσεις μου, δια των οποίων παραθέτω όλα εκείνα τα στοιχεία που αφορούν, τόσο στην αντίδραση – κινητοποίηση των υπηρεσιών του Δήμου που προΐσταμαι ως Δήμαρχος Μαραθώνα,  μετά την έναρξη της πυρκαγιάς, όσο και στα προληπτικά μέτρα που είχαν ληφθεί προγενέστερα αυτής προκειμένου με ετοιμότητα να μπορούμε να ανταπεξέλθουμε σε κάθε περιστατικό πυρκαγιάς.

2. Πρώτα από όλα όμως θα ήθελα να εκφράσω τη βαθιά θλίψη και  συντριβή μου για τους 99 νεκρούς αυτής της ανείπωτης τραγωδίας. Να εκφράσω την αμέριστη συμπαράστασή μου σε όλους εκείνους που ακόμη και σήμερα ταλαιπωρούνται εξαιτίας των τραυμάτων και εγκαυμάτων τους, αλλά και σε όλους όσοι έχασαν όλο τους το βιός από την πρωτοφανή αυτή πυρκαγιά.

3. Δια του παρόντος υπομνήματος παροχής εγγράφων εξηγήσεων επιχειρώ να συνδράμω στην προσπάθεια που γίνεται από τις Εισαγγελικές και Δικαστικές Αρχές να φωτισθούν όλες οι πτυχές αυτής της υπόθεσης, να αναδειχθεί η αλήθεια για τα πραγματικά αίτια αυτής της τραγωδίας.

4. Δηλώνω δε ευθύς εξ αρχής ότι βαθιά και ακλόνητη πεποίθησή μου είναι πως οι υπηρεσίες του Δήμου μας ήταν από το πρωί της 23ης/7/2018 σε απόλυτη ετοιμότητα και επιφυλακή, αντέδρασαν ακαριαία και με απόλυτο συντονισμό μετά την έναρξη της πυρκαγιάς υπό τις εντολές των αρμόδιων αντιδημάρχων, παρείχαν δε από τις πρώτες βραδινές ώρες κάθε δυνατή βοήθεια και αρωγή στους πληγέντες της πύρινης λαίλαπας, ανταποκρινόμενες σε κάθε απαίτηση ή αίτημα που προβλήθηκε από τους φορείς που σε κεντρικό επίπεδο συντόνιζαν το έργο της κατάσβεσης της φωτιάς και διαχείρισης των προβλημάτων των πληγέντων – πυρόπληκτων συμπολιτών μας.

ΙΙ.  Η ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ ΤΟΥ ΔΗΜΟΥ – ΠΡΟΛΗΠΤΙΚΑ ΜΕΤΡΑ

5. Η Πολιτική Προστασία του Δήμου είναι οργανωμένη με επικεφαλής τον κ. Βάιο Θανασιά, Προϊσταμένη την κ. Βοσνάκη και υπάλληλο την κ. Λάμπου.  Ο κ. Θανασιάς έχει την ευθύνη της Διεύθυνσης Πρασίνου και Καθαριότητας του Δήμου. Στο διάστημα που έχει την ευθύνη του συγκεκριμένου τομέα ενεργεί με απόλυτη υπευθυνότητα, έχοντας ως κύριο μέλημά του αφενός, την εκπλήρωση των καθηκόντων του αναφορικά με την ετοιμότητα του Δήμου μας για την αντιμετώπιση κάθε απειλητικού φαινομένου, αφετέρου την οργάνωση και επίβλεψη της προσπάθειας που γίνεται από το προσωπικό της Διεύθυνσης Καθαριότητας προκειμένου ο Δήμος να είναι καθαρός,  καθιερώνοντας και εφαρμόζοντας  κανόνες απόλυτης διαφάνειας σχετικά με τα έσοδα του Δήμου από την αποκομιδή κλαδιών, χόρτων, σκουπιδιών. Τα στατιστικά στοιχεία που κατωτέρω παραθέτονται σε σχέση με το έργο της Διεύθυνσης Καθαριότητας επιβεβαιώνουν του λόγου το αληθές.

6. Με την υπ’ αριθ. 17/18 απόφαση του Δημοτικού μας Συμβουλίου (σχετ.1) ορίστηκε το Συντονιστικό Τοπικό Όργανο, το οποίο μάλιστα συνεδρίασε στις 3-5-2018, προκειμένου να υπάρξει συνεννόηση και συντονισμός  ενόψει της αντιπυρικής περιόδου.

7. Το επιχειρησιακό σχέδιο του Δήμου για την αντιμετώπιση των πυρκαγιών, ψηφίσθηκε από το Δημοτικό Συμβούλιο του Δήμου μας δυνάμει της υπ΄ αριθ. 74/2018 απόφασής του, και σε αυτό περιγράφεται ο τρόπος με τον οποίο ο Δήμος προετοιμάζεται και αντιμετωπίζει φυσικά φαινόμενα και καταστροφές μεταξύ των οποίων και τις πυρκαγιές (σχετ.2). Είναι δε προφανές ότι ο προβλεπόμενος από τον ανωτέρω σχεδιασμό μηχανισμός λειτούργησε επί τη βάσει αυτού, τόσο ως προς τον τρόπο αντίδρασης κατά την εξέλιξη του φαινομένου, όσο και ως προς το σκέλος της άμεσης οργάνωσης αναγκαίων υποδομών για την υποδοχή, φιλοξενία, παροχή πρώτων βοηθειών και ειδών πρώτης ανάγκης στους πληγέντες από την πυρκαγιά, όπως κατωτέρω θα αναλυθεί.

8. Η ως άνω απόφαση διαβιβάσθηκε στις 8-3-2018 στην Αποκεντρωμένη Διοίκηση Αττικής, όπως αποδεικνύεται από ιδίας χρονολογίας και με αριθμό πρωτ. 4052, έγγραφο του Γραφείου Δημοτικού Συμβουλίου.(σχετ.3)

9. Η  άμεση ανταπόκριση και λειτουργία των αρμόδιων υπηρεσιών του Δήμου, δοκιμάσθηκε και κρίθηκε ως ικανοποιητική και απολύτως αξιόπιστη στα πάμπολλα περιστατικά πυρκαγιών που αντιμετωπίσαμε μέχρι σήμερα  στο Δήμο μας.

10. Η εμπειρία, η ετοιμότητα, η αυταπάρνηση και η ευαισθησία του προσωπικού του Δήμου μας, αποτελούν το συστατικό της επιτυχούς εκπλήρωσης των καθηκόντων,  παρά το γεγονός ότι όλοι καλούμαστε να ανταπεξέλθουμε υπό εξαιρετικά αντίξοες συνθήκες. Αναφέρομαι ειδικότερα, αφενός μεν στο ασφυκτικά περιορισμένο οικονομικό πλαίσιό του, αφετέρου στην δραματική υποστελέχωση του Δήμου, αφού σύμφωνα με το οργανόγραμμα αυτού, στο Δήμο αυτή τη στιγμή υφίστανται κενές εβδομήντα μία (71) οργανικές θέσεις. !! (σχετ.4)

11. Κάθε χρόνο αξιοποιώντας στοχευμένα τους πόρους που η Πολιτεία μας διαθέτει για την πολιτική προστασία, επιχειρούμε να καλύψουμε όλες τις ανάγκες αυτής, δεδομένου ότι με τα χρήματα αυτά πρέπει να θωρακίσουμε το Δήμο μας και να ενισχύσουμε τις υποδομές του σε σχέση με τις πυρκαγιές, τις πλημμύρες, το χιόνι, τον παγετό, τους σεισμούς, όλα δηλαδή τα φυσικά φαινόμενα από τα οποία μπορεί να απειληθεί η ασφάλεια των πολιτών μας.

12. Με την υπ΄ αριθ. 108/2018 απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου αποδεχθήκαμε το ποσό των 92.660 ευρώ, με την ίδια δε απόφαση ορίσαμε τον τρόπο διάθεσής του περιγράφοντας αναλυτικά τους τομείς στους οποίους θα αναλωθούν, δίνοντας απόλυτη έμφαση και προτεραιότητα στην πρόληψη των πυρκαγιών, καθώς και στον καθαρισμό, στις αποψιλώσεις και στην αποκομιδή κλαδιών, χόρτων κ.λ.π (σχετ.5)

13. Κύριο μέλημα μας κάθε χρόνο είναι, σε σχέση με την προληπτική αντιπυρική μας δράση, ο καθαρισμός των κοινόχρηστων χώρων. Σε ένα δήμο με σύμμεικτο χαρακτήρα δασικό – αστικό, έκτασης 226 τετραγωνικών χιλιομέτρων, με δασικές εκτάσεις που αντιστοιχούν σε χιλιάδες στρέμματα, από την άνοιξη και μετά που πολλές παραθεριστικές κατοικίες ανοίγουν ενόψει καλοκαιρινής περιόδου, τεράστιες ποσότητες κλαδιών, σκουπιδιών, κομμένων χόρτων στοιβάζονται σε κοινόχρηστους χώρους, πολλοί δε συμπολίτες μας θεωρούν, δυστυχώς, σωστό αφού καθαρίσουν τις ιδιοκτησίες τους να αποθέτουν τα ανωτέρω σε ξένες ιδιοκτησίες που είναι παρατημένες από τους ιδιοκτήτες τους. Παρά τις επανειλημμένες συστάσεις και  ανακοινώσεις το φαινόμενο αυτό συνεχίζεται, γεγονός που μας αναγκάζει να υπερβάλουμε εαυτούς στην προσπάθεια αποκομιδής των σωρών της άχρηστης και συνάμα επικίνδυνης  αυτής ύλης.

14. Το σύνολο των συμβάσεων που έχουμε υπογράψει για αποκομιδή σύμμεικτων υλικών, μεταφοράς, καθαριότητας και αποκομιδής κλαδιών από το έτος 2014 έως σήμερα, αλλά και οι προσκομιζόμενες βεβαιώσεις καλής εκτέλεσης εργασιών – μεταφορών,  αποδεικνύουν ότι κάθε χρόνο εξαντλούμε τις δυνατότητες μας στο τομέα αυτό, όπως αυτές ορίζονται από τα οικονομικά μας διαθέσιμα (σχετ.6 – 6α).

15. Όμως για τον άρτιο και εξαιρετικά αποτελεσματικό τρόπο με τον οποίο λειτουργεί η Διεύθυνση Καθαριότητας αποκαλυπτικά είναι τα συγκεντρωτικά στοιχεία τα οποία Σας παραθέτουμε σε σχέση με το συνολικό ζυγολόγιο των καθαρών κλαδιών τα οποία και αποθέσαμε στο ΧΥΤΑ Φυλής. Σύμφωνα με την από 16-8-2018 βεβαίωση της οικείας διευθύνσεως του Δήμου, ενώ από 11/1/2017 έως και 31/12/2017 το συνολικό ζυγολόγιο ανέρχεται σε 321 τόνους και 740 κιλά, για το διάστημα από 11/1/2018 έως και 31/7/2018 ανέρχεται σε 1.1.41 τόνους και 150 κιλά. (σχετ. 7)

16. Οφείλω όμως να επισημάνω το γεγονός ότι η ως άνω διαδικασία παρακωλύεται μερικές φορές από δυσλειτουργίες που εμφανίζει ο χώρος υγειονομικής ταφής απορριμμάτων στη Φυλή, στον οποίο και αποθέτουμε τους χιλιάδες τόνους σκουπιδιών του Δήμου μας. Μάλιστα τη φετινή περίοδο, όπως αποδεικνύεται από το ανωτέρω έγγραφο, διακόπηκε η λειτουργία του από 9-6-2018 έως 25-6-2018, διάστημα κατά το οποίο δεν δέχονταν ποσότητες καθαρών κλαδιών με αποτέλεσμα να έχουμε περιέλθει σε αδιέξοδο δεδομένης της αδυναμίας εύρεσης εναλλακτικού χώρου απόθεσης των απορριμμάτων, αφού ο χώρος τον οποίο εμείς ως Δήμος διαθέτουμε είναι εξαιρετικά περιορισμένος καταλαμβάνοντας έκταση μόλις 2 στρεμμάτων. Αμέσως μετά την επαναλειτουργία του, φυσικά εντείναμε τις προσπάθειες μας για να μπορέσουμε να αποκαταστήσουμε τα πράγματα στην προτέρα κατάσταση, να καθαρίσουμε το Δήμο μας από τα κλαδιά και να εξαλείψουμε όλες αυτές τις επικίνδυνες εστίες πρόκλησης πυρκαγιάς.

17. Σημειώνεται στο σημείο αυτό ότι ο σταθμός μεταφόρτωσης βρίσκεται πάντα σε λειτουργία, ήτοι 24 ώρες του 24ωρο, με προσωπικό και φύλαξη, δεδομένου ότι εκτελούνται καθόλη τη διάρκεια της ημέρας και νύκτας έργα αποκομιδής απορριμμάτων στο Δήμο.

18. Περαιτέρω, στη διαπίστωση για την άρτια λειτουργία του Τομέα Καθαριότητας καταλήγει κανείς εάν ελέγξει τα έσοδα που καταγράφηκαν από την είσπραξη του παραβόλου το οποίο ο Δήμος εισπράττει από κάθε πολίτη που μας καλεί για να παραλάβουμε τα ξερά χόρτα – κλαδιά και άλλα άχρηστα υλικά και σκουπίδια τα οποία προκύπτουν από τον καθαρισμό – αποψίλωση των ιδιοκτησιών τους. Ενώ για το έτος 2017 εκδόθηκαν 749 διπλότυπα μέχρι και το Νοέμβριο του 2018 έχουν εκδοθεί 663 διπλότυπα, λαμβανομένου υπόψιν ότι φυσικά μετά την πυρκαγιά δεν υφίστατο δραστηριότητα σε ένα μεγάλο μέρος του Δήμου μας (σχετ.8).

19. Παράλληλα πρέπει να εκτιμηθεί ότι η προσπάθεια για να είναι ο Δήμος μας καθαρός συνεπικουρείται από την Δημοτική Αστυνομία. Το προσωπικό της, σύμφωνα με το από 12-11-2018 έγγραφο της ιδίας Υπηρεσίας, ανταποκρίνεται άμεσα σε αιτήματα πολιτών προκειμένου να αναζητηθούν οι ιδιοκτήτες οικοπέδων που αδιαφορούν πλήρως για τον καθαρισμό των οικοπέδων τους, παραθέτει δε στο ως άνω έγγραφο στατιστικά στοιχεία για τους πόσους ιδιοκτήτες ανηύρε και ενημέρωσε, σε πόσους επέβαλε πρόστιμα και για πόσους εξέδωσε υπηρεσιακά σημειώματα για αυτεπάγγελτο καθαρισμό αγνώστων ιδιοκτητών (σχετ. 9).

20. Συμπερασματικά καθημερινά το προσωπικό του Δήμου αποδύεται σε μια τιτάνια προσπάθεια, για καθαρισμούς κοινοχρήστων χώρων, περισυλλογής σωρών ξερών χόρτων και φυλλωμάτων από τους καθαρισμούς ιδιοκτητών οικοπέδων, από τις κατασκηνώσεις, τους αρχαιολογικούς χώρους, για  καθαρισμούς κατά μήκος του οδικού δικτύου ευθύνης μας, αποψίλωσης και απομάκρυνσης της ξηρής φυτικής μάζας, ενώ βρισκόμαστε σε συνεχή επικοινωνία με τα Δασαρχεία για τον συντονισμό δράσεων καθαρισμού που επιτελούμε, όπως προκύπτει από την προσκομιζόμενη αλληλογραφία (σχετ.10)

21. Εκτός όλων των ανωτέρω δράσεων καθαριότητας που λαμβάνουν χώρα καθημερινώς σημειώνεται ότι τον Απρίλιο του 2018 έλαβε χώρα εκτεταμένος καθαρισμός της Λεωφόρου Μαραθώνος ενόψει του ημιμαραθωνίου δρόμου, ο οποίος και διεξήχθη στις 29-4-2017 (σχετ. 11).

22. Είναι προφανές για κάποιον που θα προβεί σε μια απλή επισκόπηση των δελτίων κινήσεων των οχημάτων, των g.p.s τα οποία είναι τοποθετημένα σε όλα τα υπηρεσιακά οχήματα, αλλά και των ταχογράφων, ότι το προσωπικό της αρμόδιας διεύθυνσης υπερέβαλε εαυτόν προκειμένου να ανταποκριθεί στις εξαιρετικά αυξημένες απαιτήσεις για την αποκομιδή των ανωτέρω καθόλη τη διάρκεια της φετινής περιόδου και μέχρι την αποφράδα ημέρα της 23ης/7/2018.

23. Εκτός από το πρόγραμμα καθαρισμού Σας αναφέρω ότι οι παροχικές συνδέσεις ύδατος, οι υδατοδεξαμενές, οι αντλίες και το κεντρικό δίκτυο ύδρευσης του Δήμου πριν την πυρκαγιά την 23η/7/2018 λειτουργούσαν χωρίς  πρόβλημα (σχετ.12).

24. Όλος ο στόλος των οχημάτων, φορτηγών, μηχανημάτων χωματουργικών εργασιών καθώς και τα πυροσβεστικά οχήματα του Δήμου ήταν όλα απόλυτα έτοιμα, συντηρημένα και επιχειρησιακά έτοιμα.

25. Ειδικότερα δε για τα δύο (2) πυροσβεστικά οχήματα του Δήμου, ήτοι το Mitsubishi με αριθμό κυκλοφορίας με 104714  και το TOYTA  με αριθμό κυκλοφορίας ΛΕ 59562, πρέπει να τονισθεί ότι διατίθενται στους εθελοντές δασοπυροσβέστες, οι οποίοι εργάζονται ακολουθώντας επαγγελματικά πρότυπα, άριστα οργανωμένοι και εκπαιδευμένοι για την αντιμετώπιση των πυρκαγιών, πάντα υπό τις επιχειρησιακές εντολές του Πυροσβεστικού Σώματος. Αξίζει να τονισθεί ότι όλες οι ανάγκες για την κίνηση και λειτουργία των ανωτέρω οχημάτων, ήτοι καύσιμα, σέρβις, ανταλλακτικά κ.λ.π καλύπτονται απόλυτα και στο σύνολο τους  από τον Δήμο Μαραθώνα.

26. Σημειώνεται ότι στο Δήμο Μαραθώνα υπάρχουν δυο εθελοντικές ομάδες δασοπυροσβεστών. Η πρώτη είναι αυτή του Πυροσβεστικού Σώματος Εθελοντών Ν. Βουτζά Προβάλινθου, με επικεφαλής τον κ. Ιωάννη Δαμιανόγλου, η δεύτερη είναι το Σωματείο Εθελοντών Δασοπυροσβεστών Μαραθώνα με υπεύθυνους του κ. κ Ματθαίο Καραμολέγκο και Αργύρη Καλέμη.

27. Η πρώτη εκ των ανωτέρω εθελοντική ομάδα διαθέτει οκτώ (8) πυροσβεστικά οχήματα, τα καύσιμα των οποίων διατίθενται από τον Δήμο Μαραθώνα, άπαντα δε τα ανωτέρω αναφερόμενα πυροσβεστικά οχήματα επιχείρησαν στο μέτωπο της πυρκαγιάς, σύμφωνα με  τις εντολές της Πυροσβεστικής Υπηρεσίας. Όλα τα ανωτέρω επιβεβαιώνονται από το υπ’ αριθμ. 301/5-9-2018  έγγραφο της Διεύθυνσης Καθαριότητας του Δήμου (σχετ.13). Περαιτέρω η επάνδρωση και λειτουργία των πυροφυλακίων που οι ανωτέρω επανδρώνουν λειτουργούσαν απρόσκοπτα με απόλυτη τήρηση των ωραρίων ανατιθέμενης υπηρεσίας.

28. Με τις ως άνω εθελοντικές ομάδες ο Δήμος είχε άριστη επικοινωνία και συνεργασία, υπογράψαμε δε από κοινού πρωτόκολλο συνεργασίας στις 13-8-2108 με τους εθελοντές του «Πυροσβεστικού Σώματος Νέου Βουτζά», το οποίο και Σας προσκομίζουμε (σχετ.14), σε εκτέλεση της υπ΄αριθμ. 169/12.6.2018 απόφασης του Δημοτικού μας Συμβουλίου.

29. Οι ειδοποιήσεις για τον κίνδυνο πυρκαγιάς αναρτώνται πάντα στον ιστότοπο του Δήμου, όπως έγινε και το πρωί της 23ής/7/2018. Σημειώνεται δε ότι ενημερώσεις ελάμβαναν χώρα με δημόσια ανάρτηση των κειμένων στα καταστήματα του Δήμου, ενώ αναρτήσεις έλαβαν χώρα και σε άλλους ιστότοπους, όπως του Συνδέσμου για την Προστασία και Ανάπλαση του Πεντελικού (Σ.Π.Α.Π) δια των οποίων ενημερώνονταν ο πληθυσμός για θέματα που αφορούσαν στην πυροπροστασία (σχετ.15-16)

30. Τέλος υπογραμμίζω για μια ακόμη φορά ότι ο Δήμος δεν έχει καμία απολύτως αρμοδιότητα για την ακτογραμμή ούτε φυσικά για τις πολεοδομικές παραβάσεις που εντοπίσθηκαν στην περιοχή στο Μάτι. Η αρμοδιότητα για τις πολεοδομικές παραβάσεις ανήκει στην Πολεοδομία του Δήμου Παλλήνης, ενώ για την ακτογραμμή υπεύθυνη για τη διαχείριση της είναι η Κ.Ε.Δ.

31. Ωστόσο κατόπιν συνεχών και επίμονων παρεμβάσεών μου, όπως προκύπτει από πλήθος επιστολών και παραστάσεων στην πολιτική ηγεσία του αρμόδιου Υπουργείου αναφορικά με το φαινόμενο της εκτεταμένης διάβρωσης της ακτογραμμής, που εγκυμονεί τεράστιους κινδύνους για τους πολίτες και τις περιουσίες τους, έχει ήδη δημοπρατηθεί από το Υπουργείο έργο για την αντιμετώπιση της διάβρωσης και η σχετική μελέτη βρίσκεται σε φάση ολοκλήρωσης.

ΙΙΙ. Η ΕΤΟΙΜΟΤΗΤΑ ΤΟΥ ΔΗΜΟΥ ΣΤΙΣ 23-7-2018

32. Από τις 22/7/2018 η Γενική Γραμματεία Πολιτικής Προστασίας εξέδωσε ανακοίνωση ενημερώνοντας ότι την επόμενη, ήτοι την 23η/7/2018 θα υπήρχε αυξημένος κίνδυνος πυρκαγιάς και μάλιστα επιπέδου 4 (κατηγορία κινδύνου πολύ υψηλή) λόγω των καιρικών συνθηκών που θα επικρατούσαν. Η κρίσιμη και εξαιρετικά σοβαρή διαδικασία ενημέρωσης δια της οποίας μας γνωστοποιείται κίνδυνος πυρκαγιάς επιπέδου 4,  λαμβάνει χώρα δεκάδες φορές κάθε καλοκαίρι, δεδομένου ότι η περιοχή μας πλήττεται συχνά κατά την καλοκαιρινή περίοδο από σφοδρούς ανέμους, οι οποίοι σε συνδυασμό με τη ζέστη και τη χαμηλή υγρασία, δημιουργούν συνθήκες εξαιρετικά επικίνδυνες για την εξάπλωση των πυρκαγιών. Η εμπειρία δε όλων μας από μεγάλες απειλητικές και καταστροφικές πυρκαγιές που έπληξαν την Ανατολική Αττική, ακόμη και στο πρόσφατο παρελθόν, σε συνδυασμό με τις εξαιρετικά σοβαρές ειδοποιήσεις που λαμβάνουμε από την Γ.Γ.Π.Π, κυριολεκτικά σημάνουν συναγερμό και άμεση επιφυλακή όλων των αρμόδιων υπηρεσιών του Δήμου και φυσικά  του Τμήματος της Πολιτικής Προστασίας.

33. Στην προκειμένη περίπτωση, ήδη από το πρωί της 23ης/7/2018, ετέθη σε καθεστώς αυξημένης ετοιμότητας η πολιτική προστασία του Δήμου αλλά και όλα τα  διαθέσιμα μέσα και οι εθελοντές, ενώ η εν λόγω ειδοποίηση της Γ.Γ.Π.Π αναρτήθηκε στην ιστοσελίδα του Δήμου, προκειμένου να ενημερωθούν και δι΄ αυτού του τρόπου οι πολίτες της περιοχής μας.

34. Ο  ίδιος απουσίαζα για λίγες μέρες, δεδομένου ότι είχα επιλέξει να μη λείψω από τον Μαραθώνα τον Αύγουστο, που θεωρούνταν ως ο πλέον επικίνδυνος μήνας για τις πυρκαγιές, λόγω των μελτεμιών που σαρώνουν την περιοχή μας. Χρέη Δημάρχου εκτελούσε ο αντιδήμαρχος κ. Τσουπράς, ο οποίος μάλιστα το πρωί της 23ης/7/2018 υπέγραψε αντί εμού (σχετ.17), την πρόσληψη τριών (3) δασοπυροσβεστών που αμέσως διατέθηκαν σε υπηρεσία στο δάσος του Σχοινιά. Σημειώνεται ότι η αναπλήρωσή μου έλαβε χώρα δυνάμει της υπ΄ αριθμ. 390/2018 από 3-4-2018 απόφασής μου (σχετ.18- 18α). Παρών στο Δήμο καθόλη τη διάρκεια της ημέρας ήταν, εκτός του ανωτέρω, ο Αντιδήμαρχος υπεύθυνος για το πράσινο την καθαριότητα και την Πολιτική Προστασία κ. Βάιος Θανασιάς που είχε ορισθεί σε αυτή τη θέση δυνάμει της υπ΄αριθμ. 1277/2017 απόφασή μου (σχετ.18β), τα δε καθήκοντα  αναφορικά με την Πολιτική Προστασία απορρέουν από το άρθρο 12 του Οργανισμού Εσωτερικής Υπηρεσίας του Δήμου Μαραθώνος, ΦΕΚ 3147/Β/2012 (σχετ. 18γ). Ο κ. Θανασιάς αμέσως ανέλαβε με αυταπάρνηση και εξαντλώντας κάθε απόθεμα ψυχικής και σωματικής δύναμής του το συντονισμό του έργου συνδρομής του Δήμου μας στην προσπάθεια αντιμετώπισης της πυρκαγιάς και όλων των συνεπειών της μέχρι τις πρώτες πρωινές ώρες που κατάφερα να φθάσω δια θαλάσσης στον Μαραθώνα.

35. Για την εκδήλωση της πυρκαγιάς ενημερώθηκα από την Γενική  Γραμματέα του Δήμου κ. Πηνελόπη Μικελοπούλου, η οποία κατάφερε να επικοινωνήσει μαζί μου μέσω του κινητού τηλεφώνου του αστυνομικού μου που έχει διατεθεί για τη φύλαξη μου κ. Θεόφιλου Βρυώνη, διότι το δικό μου κινητό τηλέφωνο με αριθμό τηλεφωνικής σύνδεσης 6949440440 λόγω εμπλοκής του δεν λειτουργούσε, έως τις πρώτες πρωινές ώρες της 24ης/7/2018. Αμέσως αναζήτησα τρόπους να επιστρέψω το ταχύτερο δυνατό στον Μαραθώνα, χωρίς ωστόσο να τα καταφέρω.

36. Ειδικότερα απευθύνθηκα στον χειριστή ελικοπτέρων κ. Ηλία Μπαρούνη, αναζητώντας πληροφόρηση για τη διαθεσιμότητα οποιουδήποτε πτητικού μέσου, προκειμένου να επιστρέψω αμέσως στον Μαραθώνα. Ο ίδιος με ενημέρωσε ότι δεν υπήρχε δυνατότητα, δεδομένου οι καιρικές συνθήκες ήταν εξαιρετικά δυσμενείς λόγω των θυελλωδών ανέμων αλλά και των καπνών της πυρκαγιάς με αποτέλεσμα να υφίσταται τις απογευματινές της 23-7-2018 εκτροπή των αεροπορικών πτήσεων που είχαν ως προορισμό το αεροδρόμιο Ελευθέριος Βενιζέλος, σε περιφερειακά αεροδρόμια. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα να επιχειρήσω δια θαλάσσης να επιστρέψω στον Μαραθώνα, με ιδιωτικό φουσκωτό σκάφος, το οποίο ήλπιζα ότι θα κατάφερνε να υπερκεράσει τον έντονο κυματισμό που επικρατούσε. Λόγω της επικινδυνότητας της κατάστασης, δεδομένου ότι έπνεαν άνεμοι μέχρι και  9 μποφώρ, επιβιβάσθηκα μόνος στο φουσκωτό σκάφος. Παρά τις προσπάθειες του χειριστή του σκάφους, μετά τη Σύρο η θαλασσοταραχή ήταν τόσο έντονη που αναγκάστηκε ο χειριστής του σκάφους να προσεγγίσει τη Σέριφο, μέχρι να καταλαγιάσει η θύελλα.  Πράγματι στις 4:30 πρωινή της 24ης Ιουλίου ξεκινήσαμε από το Λιμάνι της Σερίφου με προορισμό  το λιμάνι του Λαυρίου στον οποίο καταπλεύσαμε στις 6:30 π.μ και από εκείνο το χρονικό σημείο εντάχθηκα κι εγώ στη συλλογική προσπάθεια για την αντιμετώπιση των ολέθριων συνεπειών αυτής της φονικής πυρκαγιάς

37. Κατά τις κρίσιμες ώρες εξέλιξης της καταστροφής, όπως προανέφερα, επικοινωνούσα κατά τα ανωτέρω, κατά κύριο λόγο με την Γραμματέα του Δήμου κ. Πηνελόπη Μικελοπούλου, η οποία ευρίσκετο στο Δήμο κατά την ώρα έναρξης της πυρκαγιάς, και η οποία αποτελούσε το σημείο αναφοράς μου σε σχέση με την  πληροφόρησή μου για τα διαδραματιζόμενα, σε αυτή δε έδινα σχετικές κατευθύνσεις αναφορικά με τις ενέργειες στις οποίες έπρεπε να προβούν στο Δήμο.

38. Σύμφωνα με την εικόνα που αποκόμισα από τις τηλεφωνικές συνομιλίες αλλά και επιβεβαίωσα ο ίδιος μετά την επιστροφή μου, όλο το προσωπικό του Δήμου από το πρωί της 23ης/7/2018 είχε τεθεί σε κατάσταση αυξημένης ετοιμότητας. Συγκεκριμένα :

α) Τα δυο πυροσβεστικά οχήματα του Δήμου ήταν απολύτως λειτουργικά και επιχειρησιακά έτοιμα. Ήταν έμφορτα ύδατος και πλήρως εφοδιασμένα με καύσιμα. Τη συντήρηση και λειτουργία των οχημάτων αυτών έχει αναλάβει ο Δήμος, επανδρώνονται δε από εθελοντές δασοπυροσβέστες οι οποίοι κατά την εξέλιξη κάθε συμβάντος πυρκαγιάς εντάσσονται, όπως προαναφέρθηκε, στον επιχειρησιακό σχεδιασμό της Πυροσβεστικής Υπηρεσίας, και τελούν υπό τις εντολές των αξιωματούχων αυτής.

β) Οι εθελοντές δασοπυροσβέστες ήταν σε απόλυτη ετοιμότητα, γεγονός άλλωστε που καταδείχθηκε από την άμεση επέμβασή τους στο μέτωπο της πυρκαγιάς.

γ) Τα  Πυροφυλακεία ήταν πλήρως επανδρωμένα, στο μεν Διόνυσο από τον ΣΠΑΠ, στο δε Βουτζά από το Εθελοντικό Σώμα Δασοπυροσβεστών «ο Προβάλινθος».

δ) Ο σταθμός μεταφόρτωσης στον Διόνυσο ήταν σε πλήρη ετοιμότητα 24ώρου το προσωπικό του δε ανέμενε εντολές.

ε)  Κινητοποιήθηκαν όλοι υπάλληλοι της πολιτικής προστασίας, ενώ δόθηκε εντολή από τον κ. Βάιο Θανασιά διάθεσης όλων των μέσων, προκειμένου αν χρειασθεί να επιχειρήσουν αυτό να γίνει χωρίς χρονοτριβή, ενώ ταυτόχρονα δόθηκε εντολή τα προσωπικά τηλέφωνα να είναι ανοικτά όλο το 24ώρο. Σημειώνεται ότι ο Δήμος διαθέτει :

3 μεγάλα πούλμαν 30 θέσεων έκαστο – 6 χωματουργικά μηχανήματα τύπου JCB – 2 ερπηστριοφόρα μηχανήματα.- 1 φορτηγό με ενσωματωμένο μαχαίρι που διαθέτει και αλατιέρα νερού – 1 όχημα  τύπου unimac που φέρει χίλια διακόσια λίτρα νερού (1.200) διαθέτει λάστιχο 70 μέτρων και το οποίο βρίσκεται στη Δημοτική ενότητα Βαρνάβα.  – 1 όχημα ιδίου τύπου και δυνατοτήτων το οποίο ευρίσκετο στο Γραμματικό -3 μεγάλα φορτηγά – 2 άρπαγες – 3 καλαθοφόρα

39. Συμπερασματικά, τέθηκαν σε απόλυτη επιχειρησιακή ετοιμότητα όλο το προσωπικό που χειρίζεται τα οχήματα, τα μηχανήματα, τα λεωφορεία, καθώς και ο σταθμός μεταφόρτωσης και τα συνεργεία, προκειμένου να αντιμετωπισθεί άμεσα η οποιαδήποτε πυρκαγιά.

40. Σημειώνεται ότι για την ετοιμότητα του προσωπικού αλλά και τη λειτουργική αρτιότητα των οχημάτων – μηχανημάτων είχαν φροντίσει ο Προϊστάμενος Κίνησης οχημάτων, κ. Β Λιακώνης μαζί με τον υπεύθυνο του σταθμού, κ. Ιωάννη Σιμσιρίδη.

α) Το γραφείο πολιτικής προστασίας λειτουργούσε με το προσωπικό του, παρών δε σε αυτό ήταν ο επικεφαλής Πολιτικής Προστασίας κ. Βάιος Θανασιάς.

β) Οι  τρείς δασοπυροσβέστες, οι οποίοι προσλήφθηκαν στις 23/7/2018, ανέλαβαν αμέσως υπηρεσία με εντολή του αναπληρωτή Δημάρχου κ. Τσουπρά και εστάλησαν στο πευκοδάσος του Σχοινιά προκειμένου να επανδρώσουν το Πυροφυλακείο για το οποίο ορίστηκε υπηρεσία 24ώρου λόγω των ισχυρότατων ανέμων που έπνεαν στην περιοχή.

γ) Το πρωί της αποφράδας μέρα εκτελέσθηκε κανονικά το ημερήσιο πρόγραμμα αποκομιδής σκουπιδιών, κλαδιών, χόρτων που όπως προαναφέρθηκε ακολουθούνταν και εκτελούνταν όλο το προηγούμενο διάστημα.

δ) Οι υδατοδεξαμενές ήταν πλήρεις ύδατος.

ε) Όλο το δίκτυο ύδρευσης καθώς επίσης και τα αντλιοστάσια λειτουργούσαν χωρίς κανένα πρόβλημα όπως προκύπτει από τη βεβαίωση του Υπεύθυνου των  Τεχνικών Υπηρεσιών του Δήμου.

IV.  ΑΝΤΙΔΡΑΣΗ ΤΟΥ ΔΗΜΟΥ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΕΝΑΡΞΗ ΤΗΣ ΠΥΡΚΑΓΙΑΣ

41. Tην χρονική στιγμή εκδήλωσης της πυρκαγιάς στο Δημαρχείο του Μαραθώνα, καθώς και στο Δημοτικό Κατάστημα της Νέας Μάκρης υπήρχαν πολλά στελέχη του Δήμου, άλλα στα πλαίσια της επιφυλακής και άλλα προκειμένου να ολοκληρώσουν άλλες υπηρεσιακές τους εκκρεμότητες σε αντικείμενα διάφορα αυτού της πολιτικής προστασίας. Μεταξύ αυτών ήταν ο υπεύθυνος πολιτικής προστασίας Βάϊος Θανασιάς, καθώς και η Γενική Γραμματέας του Δήμου κ. Πέννυ Μικελοπούλου. Το γεγονός της εκδήλωσης της πυρκαγιάς δεν έγινε αντιληπτό μέσω κάποιας επίσημης ενημέρωσης του Πυροσβεστικού Σώματος, αλλά από το άκουσμα σειρήνας διερχόμενου πυροσβεστικού οχήματος που προκάλεσε ανησυχία σε όσους ευρίσκοντο εντός του Δημαρχιακού καταστήματος. Αμέσως υπήρξε κινητοποίηση και τηλεφωνικές επικοινωνίες με την Πυροσβεστική εκ μέρους του κ. Θανασιά, προκειμένου να υπάρξει ενημέρωση σε σχέση αφενός, με την επικινδυνότητα της πυρκαγιάς αφετέρου, για τη διάθεση μέσων του Δήμου προκειμένου να αντιμετωπισθούν πάσης φύσεως ανάγκες που δημιουργούσε το ραγδαία εξελισσόμενο γεγονός.

42. Στο σημείο αυτό εμφαντικά θέλω να τονίσω ότι η κινητοποίηση του επικεφαλής της Πολιτικής Προστασίας του Δήμου μας, κ Θανασιά και συνακόλουθα όλου του προσωπικού που αμέσως εμπλέκεται στα ζητήματα πολιτικής προστασίας υποστηρίζοντας το έργο της, υπήρξε ακαριαία σε κάθε δε περίπτωση εκδηλώθηκε από την πρώτη στιγμή πολύ πριν η πυρκαγιά περάσει τα διοικητικά όρια του Δήμου Μαραθώνα, ενόσω δηλαδή έκαιγε εκτάσεις του Δήμου Πεντέλης, Πικερμίου, Ραφήνας και Καλλιτεχνούπολης.

42. Τονίζεται εμφαντικά ότι η πύρινη λαίλαπα εισήλθε υπό την μορφή πύρινου τείχους αφού πρώτα διέτρεξε μεγάλη απόσταση σε μεγάλο σχετικά χρονικό διάστημα μέχρι να φθάσει, σε πλήρη ανάπτυξη και έξαρση ως επικόρυφος, μεταδιδόμενη από κορυφή σε κορυφή δέντρου, στα όρια του Δήμου προκαλώντας την ανείπωτη αυτή τραγωδία.

44. Ο κ. Θανασιάς με τους Προϊσταμένους της Διεύθυνσης του κ.κ Β Λιακώνη και Β. Μάζη, κατευθύνθηκαν άμεσα στο μέτωπο της πυρκαγιάς. Οι τηλεφωνικές επαφές με την  Πυροσβεστική Υπηρεσία Νέας Μάκρης, την Πολιτική Προστασία της Περιφέρειας, τον Υποδιευθυντή του Αστυνομικού Τμήματος Μαραθώνα ήταν συνεχείς, όλοι δε οι εμπλεκόμενοι φορείς γνωρίζουν την παρουσία των στελεχών του Δήμου Μαραθώνα από την πρώτη στιγμή και την ετοιμότητα του Δήμου να συνδράμει όπως απαιτηθεί.

45. Ταυτόχρονα είχα επικοινωνία με την Γενική Γραμματέα του Δήμου την κ. Μικελοπούλου, η οποία εκτός της κινητοποίησης των υπαλλήλων του Δήμου, ανέλαβε το έργο συνεχούς επικοινωνίας με την Περιφέρεια Αττικής και ειδικότερα με την υπεύθυνη πολιτικής προστασίας κ Τσουπρά, προκειμένου  να συντονιστούμε σε όποια δράση κρίνονταν απαραίτητο προς όφελος των πολιτών. Για το λόγο αυτό η κ. Μικελοπούλου μετέβη άλλωστε στην Περιφέρεια και παρέστη στο Σ.Ο.Π.Π που πραγματοποιήθηκε στις 20:30 μ.μ της ίδιας ημέρας.

46. Παράλληλα είχε τηλεφωνική επικοινωνία με τον Αρχιπυραγό Χρήστο Λάμπρη, στην οποία του ανέφερε την απόλυτη ετοιμότητα του Δήμου για συνδρομή σε ό,τι απαιτηθεί. Για το λόγο αυτό αμέσως μόλις ζητήθηκε συνδρομή του Δήμου για απομάκρυνση πολιτών ο Δήμος ανταποκρίθηκε ακαριαία. Συγκεκριμένα ζητήθηκε η αποστολή λεωφορείου του Δήμου στον οίκο ευγηρίας «ΒΗΘΑΝΙΑ» προκειμένου να παραλάβει ηλικιωμένους οι οποίοι αντιμετώπιζαν αναπνευστικά προβλήματα. Η αποστολή εξετελέσθη, οι άνθρωποι μεταφέρθηκαν στο Κέντρο Υγείας στη Νέα Μάκρη, και στη συνέχεια επέστρεψαν με το ίδιο μέσο στις εγκαταστάσεις του οίκου ευγηρίας που πλέον δεν διέτρεχε κανένα κίνδυνο. Το δεύτερο λεωφορείο έλαβε εντολή να κατευθυνθεί στην παραλία στο Μάτι, για να παραλάβει πολίτες. Πράγματι έφθασε στον προορισμό του, όμως οι συγκεντρωμένοι πολίτες δεν επιθυμούσαν τη μεταφορά τους από το σημείο, θεωρώντας ότι ο κίνδυνος έχει εκλείψει και δεν συνέτρεχε λόγος μεταφοράς τους από εκεί. Σημειώνεται ότι οι οδηγοί των λεωφορείων ενήργησαν με απόλυτη αυταπάρνηση και γενναιότητα, αφού οδηγούσαν εν μέσω φλεγόμενων ακόμα σπιτιών, οχημάτων, στύλων της Δ.Ε.Η. κατάφεραν όμως να επιτελέσουν στο ακέραιο την αποστολή που τους ανατέθηκε.

47. Άπαντα τα πυροσβεστικά οχήματα του Δήμου αλλά και των εθελοντών μόλις διατάχθηκαν από την Πυροσβεστική Υπηρεσία ρίχθηκαν στη μάχη της κατάσβεσης.

48. Επαναλαμβάνω στο σημείο αυτό εμφαντικά ότι τα πυροσβεστικά μέσα του Δήμου υπόκεινται κατά την επιχειρησιακή τους δράση ΑΠΟΛΥΤΑ στις οδηγίες του Πυροσβεστικού Σώματος. Δεν υφίσταται μετά ταύτα ζήτημα επιχειρησιακής πυροσβεστικής αυτοτελούς ευθύνης του Δήμου μας σε καμία περίπτωση.

49. Αμέσως δε συγκροτήθηκε επιχειρησιακό κέντρο στο Δημοτικό Κατάστημα Νέας Μάκρης, λόγω του ό,τι βρίσκεται πολύ κοντά στην περιοχή του Ματιού σε σχέση  το Δημοτικό Κατάστημα Μαραθώνα. Τον μηχανισμό αυτού του κέντρου επάνδρωσαν τα μέλη Σ.Τ.Ο, ήτοι ο κ Βάιος Θανασιάς, Δήμητρα Λαμπαρού, συνεπικουρούμενοι από τον Βασίλη Λιακώνη, Βασίλειος Μάζη, Μαριάννα Βοσνάκη, Αικατερίνη Λάμπου. Στο πλευρό των ανωτέρω  τάχθηκαν αμέσως οι Βασίλειος Τσουπράς, Αντιδήμαρχος εκτελών χρέη  Δημάρχου,  ο Αιμίλιος Ρείσογλου, Πρόεδρος Δημοτικού Συμβολίου, ο Γεώργιος Νησιώτης, Αντιδήμαρχος  Οικονομικών, η Αναστασία Παππά, Δημοτική Σύμβουλος, ο Βασίλης Δελαγραμμάτικας, Δημοτικός Σύμβουλος, καθώς και οι Άννα Σωτήρχου (προϊσταμένη οικονομικών), Σοφία Βαστάρδη (προϊσταμένη Προμηθειών), Αικατερίνη Κατερέλλου (υπάλληλος τμήματος προμηθειών), Ελευθερία Χατζηγαβριήλ (Διευθύντρια Οικονομικής Ανάπτυξης), Β. Καμπέλη (υπάλληλος Δήμου).

50.  Όλοι οι ανωτέρω έδρασαν με απόλυτη ψυχραιμία και συντονισμό  και  επιτέλεσαν το έργο της υποδοχής των πρώτων πυρόπληκτων, της κατεύθυνσης τους  σε χώρους φιλοξενίας, παροχής  νερών και ειδών πρώτης ανάγκης, υποδοχής και συντονισμού των εθελοντών που με συγκινητικό τρόπο έσπευσαν από την πρώτη στιγμή να συνδράμουν το έργο μας, καθώς και ενημέρωσης όλων εκείνων που ζητούσαν πληροφορίες για να αντιμετωπίσουν τις πρώτες τραγικές ώρες μετά την τραγωδία.

51. Ως χώρος υποδοχής των πληγέντων ορίσθηκε το Πολιτιστικό Κέντρο του Δήμου που βρίσκεται εντός των εγκαταστάσεων της παλαιάς Αμερικανικής βάσης. Στο Γυμναστήριο των εγκαταστάσεων οδηγήθηκαν οι πρώτοι πυρόπληκτοι, εκεί τους διαθέσαμε νερό, τροφή, καθώς και όλα τα απαραίτητα για τη διανυκτέρευση τους, σε αυτό δε το σημείο εγκαταστάθηκαν στελέχη του Ερυθρού Σταυρού, των Προσκόπων,  του Σώματος των Σαμαρειτών και φυσικά εκεί ενέργησαν όλοι οι απλοί εθελοντές που τόσα πολλά πρόσφεραν τις επόμενες ημέρες.

52. Κατόπιν αυτού δεν υπάρχει καμία αμφιβολία ότι ο Δήμος είχε λάβει όλα τα προληπτικά αντιπυρικά μέτρα,  ήταν σε απόλυτη ετοιμότητα από το πρωί της 23ης/7/2018, ενήργησε δε με απόλυτο συντονισμό του προσωπικού του και πάντα στα πλαίσια και υπό τις κατευθύνσεις του επιχειρησιακού του σχεδιασμού μετά την έναρξη της φωτιάς.

53. Με το σύνολο του προσωπικού του Δήμου που εντάσσεται και υποστηρίζει την πολιτική προστασία, τον Υπεύθυνο Πολιτικής Προστασίας κ. Βάιο Θανασιά, τους Αντιδημάρχους που από την πρώτη στιγμή έσπευσαν στο Δήμο και στη συνέχεια στο  μέτωπο της φωτιάς, την Γενική Γραμματέα του Δήμου στον Δήμο και μετά στην   Περιφέρεια, τα πυροσβεστικά  του Δήμου, όπως και αυτά των Εθελοντών Δασοπυροσβεστών που συντηρεί και εφοδιάζει με καύσιμα ο Δήμος,  στη κατάσβεση υπό τις οδηγίες των αξιωματούχων της Πυροσβεστικής Υπηρεσίας, καθώς και όλα τα μέσα  του Δήμου σε απόλυτη ετοιμότητα να επέμβουν όπου τους ζητηθεί, όπως και συνέβη, δεν μπορώ να διανοηθώ ότι υπήρχε οτιδήποτε άλλο που θα μπορούσε να πράξει ο Δήμος και παρέλειψε στα πλαίσια της παρούσης υπόθεσης.

54. Σε κάθε περίπτωση από κανένα απολύτως στοιχείο της δικογραφίας προκύπτει ότι ενώ ζητήθηκε αρωγή και συνδρομή της Δημοτικής Αρχής κατά την εξέλιξη του φαινομένου, από οποιονδήποτε φορέα, υπήρξε αδυναμία απόκρισης, άρνηση ή αδιαφορία προσφοράς μας στο πλαίσιο της προσπάθειας που έγινε για την καταστολή της πυρκαγιάς και παροχής βοήθειας στους πληγέντες.

V. ΩΣ ΠΡΟΣ ΤΟ ΘΕΜΑ ΤΗΣ ΟΡΓΑΝΩΜΕΝΗΣ ΑΠΟΜΑΚΡΥΝΣΗΣ ΤΩΝ ΠΟΛΙΤΩΝ

55. Στις αλλεπάλληλες τηλεφωνικές επικοινωνίες που είχαν τα στελέχη του Δήμου μας  με τους αξιωματούχους της Πυροσβεστικής, δεν έλαβαν καμία απολύτως εισήγηση από αυτούς, προκειμένου να ληφθούν μέτρα που σχετίζονται με τη διαχείριση των πολιτών οι οποίοι ευρίσκοντο στην περιοχή που απειλούσε η πυρκαγιά.

56. Με κατηγορηματικό τρόπο δηλώνω ότι ουδέποτε υπήρξε, επίσημα ή ανεπίσημα, τέτοιο σήμα περί οργανωμένης απομάκρυνσης των πολιτών από την Πυροσβεστική Υπηρεσία, η οποία άλλωστε είναι και η μόνη  αρμόδια να εισηγηθεί την έναρξη αυτής της διαδικασίας στην οποία εμπλέκεται  ο  Δήμος που πλήττεται από την καταστροφή, όταν δε η καταστροφή  αφορά σε περισσότερους του ενός Δήμους τότε η ευθύνη βαρύνει την Περιφέρεια.

57. Τέτοιο όμως ζήτημα ουδέποτε ηγέρθη κατά την εξέλιξη του φαινομένου. Και φυσικά δεν θα μπορούσε να εγερθεί δεδομένου ότι η Πυροσβεστική Υπηρεσία, αν και διέθετε επίγειες και εναέριες δυνάμεις που έχουν τη γνώση και τη δυνατότητα να εκτιμήσουν τη δυναμική και ιδίως την κίνηση μιας πυρκαγιάς, στις 18:00 μ.μ. της 23ης/7/2018, ήτοι εβδομήντα (80) και πλέον λεπτά μετά την έναρξη της πυρκαγιάς, εκτιμούσε καταφανώς εσφαλμένα ότι αυτή κατευθύνονταν στην Καλλιτεχνούπολη προς Διόνι και όχι προς το Μάτι, ζητώντας τη συνδρομή της Περιφέρειας με αποστολή μηχανημάτων σε περιοχή που προφανώς δεν ήταν σε κίνδυνο. Περίπου τριάντα λεπτά πριν την ολοκληρωτική καταστροφή του Ματιού προφανώς η προτεραιότητα ήταν απολύτως εσφαλμένη ως προς τον σχεδιασμό διαχείρισης αυτής της κρίσιμης κατάστασης (σχετ.19).

58. Η ανυπαρξία τέτοιας εισήγησης από την Πυροσβεστική Υπηρεσία επιβεβαιώνεται απόλυτα και από τα επίσημα πρακτικά του Σ.Ο.Π.Π που συνεδρίασε στις 20:30 της 23ης/7/2018 (σχετ. 20). Χαρακτηριστικά της καταστάσεως που επικρατούσε αποτελούν τα όσα εισέφεραν στην συζήτηση η κ. Ιωάννα Τσουπρά, αλλά και η κ. Πηνελόπη  Μικελοπούλου.

59. Σύμφωνα με τα πρακτικά «η κ. Τσουπρά συμφώνησε και επισήμανε ότι το Συντονιστικό δεν έχει σαφή εικόνα για τα ακριβή όρια της περιοχής που θα χρειασθεί να υλοποιηθεί η δράση οργανωμένης απομάκρυνσης πολιτών που βρίσκονται σε κίνδυνο, ούτε έχει υπάρξει οποιαδήποτε οδηγία από την Πυροσβεστική και λόγω απουσίας εκπροσώπου του ιδίου οργάνου δεν μπορεί να εκτιμήσει την κατάσταση. Σημείωσε δε ότι μέχρι εκείνη τη στιγμή δεν υπήρξε ενημέρωση από τη Γενική Γραμματεία Πολιτικής Προστασίας για την αξιολόγηση της κατάστασης και τον χαρακτηρισμό της καταστροφής και ότι ήταν σε εξέλιξη συνεδρίαση του Κεντρικού Συντονιστικού Οργάνου.»

60. Είχε δε προηγηθεί η τοποθέτηση της κας Μικελοπούλου, η οποία σύμφωνα με τα πρακτικά «ενημέρωσε για τη δύσκολη κατάσταση που επικρατούσε στις περιοχές  του Νέου Βουτζά και Μάτι. Επικοινώνησε με υπαλλήλους του Δήμου για τη διαθεσιμότητα λεωφορείων για τη μετακίνηση των πολιτών από τις εν λόγω περιοχές. Σημείωσε ότι λόγω της απουσίας εκπροσώπου της Πυροσβεστικής υπάρχει έλλειψη τεκμηριωμένης εκτίμησης των περιοχών που απειλούνται από την εξελισσόμενη πυρκαγιά και την μη ενημέρωση της για την ασφαλή μετακίνηση πολιτών και το σημείο που πρέπει να οδηγηθούν.»

61. Από τα ανωτέρω αβιάστως προκύπτει ότι όχι μόνο δεν υπήρξε ποτέ εισήγηση για οργανωμένη απομάκρυνση πολιτών εκ μέρους της Πυροσβεστικής Υπηρεσίας, αλλά δυστυχώς υπήρξε και μια ομιχλώδης εικόνα της τελευταίας σε σχέση με τον τρόπο που κινούνταν η φωτιά, τις περιοχές που έπληττε αλλά και αυτές που απειλούσε.

V.I. ΤΟ ΕΡΓΟ ΚΑΙ Η ΠΡΟΣΦΟΡΑ ΤΗΣ ΠΑΡΟΥΣΗΣ ΔΗΜΟΤΙΚΗΣ ΑΡΧΗΣ ΤΟΥ ΔΗΜΟΥ ΜΑΡΑΘΩΝΑ.

62. Για την πληρέστερη εικόνα του τρόπου οργάνωσης και λειτουργίας του Δήμου μας αισθάνομαι την ανάγκη να περιγράψω επιγραμματικά τις βασικές πρωτοβουλίες που αναλήφθηκαν για τη διοικητική οργάνωση του Δήμου, την περιστολή δαπανών, τη διαφάνεια στη διαχείριση των οικονομικών πόρων,  την βελτίωση της ζωής των πολιτών, τη προστασίας τους από φυσικά φαινόμενα, την προστασία του περιβάλλοντος, την αυτοδύναμη οικονομική ανάπτυξη δια πρωτοβουλιών και υιοθέτησης εξωστρεφών πολιτικών που στοχεύουν στη προβολή της ιστορίας, του πολιτισμού του τόπου μας.

63.Συγκεκριμένα για τη Διοίκηση και τη Διαφάνεια:

1. Εξορθολογίσθηκε το κόστος για την παροχή νομικών υπηρεσιών στο Δήμο. Οργανώθηκε νομική υπηρεσία με την πρόσληψη ενός έμμισθου δικηγόρου με αποτέλεσμα να ελαχιστοποιηθεί οι υψηλές δαπάνες οι οποίες υφίσταντο σε εξωτερικές συνεργασίες τα προηγούμενα χρόνια.

2.  Οργανώθηκε η Οικονομική Υπηρεσία και φυσικά πλέον αναρτούμε στο ΔΙΑΥΓΕΙΑ όλα τα χρηματικά εντάλματα και έχουμε προχωρήσει στις νόμιμες διαδικασίες επιλογής αναδόχων σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία (ανοιχτοί και διεθνείς διαγωνισμοί κλπ).

3.  Συγκροτήθηκε Τμήμα Ύδρευσης, που δεν υπήρχε καλύπτοντας τις ανάγκες διαχείρισης με όρους απόλυτης οικονομικής διαφάνειας ενός πολύ ευαίσθητου ζητήματος που αφορά στη διαχείριση του δημόσιου αγαθού του νερού σε μια περιοχή που έχει εκτεταμένες καλλιεργήσιμες εκτάσεις.

4.  Δόθηκε έμφαση  στην πάταξη του φαινομένου των  υποκλοπών  συστάθηκε επιτροπή επιβολής προστίμων και επιβλήθηκαν πρόστιμα.

5.  Συγκροτήθηκε Τμήμα Προμηθειών, που δεν υπήρχε, προκειμένου να μην υφίσταται κανένα περιθώριο   κακοδιαχείρισης χρημάτων.

64. Για το περιβάλλον, την ποιότητα ζωής και την ασφάλεια των πολιτών :

1. Προχωρούμε  στην  Έγκριση μελέτης δικτύων αποχέτευσης ακάθαρτων και εγκατάστασης επεξεργασίας λυμάτων του Δήμου Μαραθώνα με προϋπολογισμό 5.500.000 ευρών, προκειμένου να πάψουν να υφίστανται βόθροι οι οποίοι επί δεκαετίες ρυπαίνουν βαρύτατα την περιοχή.

2. Έχει ήδη εκπονηθεί μελέτη και δρομολογούνται οι διαδικασίες για την εκτέλεση από την Πολιτεία  του έργου με τίτλο «αντιμετώπιση των φαινομένων διάβρωσης στην ακτογραμμή του Δήμου Μαραθώνος, προτάσεις λήψης μέτρων προστασίας της και κατασκευή των απαραίτητων έργων»  για την αντιμετώπιση της διάβρωσης της ακτογραμμής του Δήμου Μαραθώνα. Για το έργο αυτό από την πρώτη στιγμή που ανέλαβα καθήκοντα άσκησα    αφόρητες πιέσεις στην πολιτική ηγεσία της χώρας, δεδομένου ότι το έργο αυτό είναι ύψιστης σημασίας για την ασφάλεια των πολιτών μας. Στα πλαίσια δε αυτού του έργου προβλέπεται και η δημιουργία μαρίνας προκειμένου η περιοχή μας να αναβαθμισθεί και να αποτελέσει σημείο αναφοράς και επιλογής για τουρισμό υψηλού οικονομικού επιπέδου.

3. Έργα αποκατάστασης ζημιών από θεομηνίες.

4. Τέλος θα πρέπει να τονισθεί ότι με προσωπική μου παρέμβαση στον Επίτροπο Αναφορών της Ευρωπαϊκής Ένωσης ματαίωσα την προγραμματισμένη δημιουργία ΧΥΤΑ στην περιοχή του Γραμματικού διασώζοντας κυριολεκτικά την περιοχή μας από την επαπειλούμενη οικολογική της καταστροφή.

65. Για την καθημερινότητα του πολίτη ήδη υλοποιούνται προγράμματα:

1. για την βελτίωση του οδικού δικτύου του Δήμου,

2. για την επισκευή και συντήρηση σχολείων προϋπολογισμού,

3. για τη συντήρηση αθλητικών εγκαταστάσεων (αντικατάσταση χλοοτάπητα  γηπέδου, καθώς και της  ενεργειακής αναβάθμισης αυτών (Δημοτικού Κολυμβητηρίου).

66. Για την οικονομική ανάπτυξη και εξωστρέφειας του Δήμου:

·  Η δημιουργία της Αμφικτιονίας Πόλεων. Με βάση το αρ 101 του Καλλικράτη ευνοούνται τα δίκτυα δήμων με σκοπό κοινές δράσεις αλλά πάνω από όλα χρηματοδοτήσεις από Ευρώπη και ιδρύματα κοινωφελή της Αμερικής. Στο πλαίσιο αυτό ο Δήμαρχος Μαραθώνα με δική του πρωτοβουλία συνέστησε το δίκτυο Αμφικτιονία Αρχαίων Ελληνικών πόλεων. Μέχρι τώρα η προσπάθεια που γίνεται είναι η στελέχωση του δικτύου με πόλεις τόσο της Ελλάδας όσο και του εξωτερικού που υπάρχει ελληνικό αποτύπωμα με στόχο να αναβιώσει το δίκτυο όπου στο παρελθόν ταξίδεψε το ελληνικό στοιχείο. Το γεγονός ότι έδρα και πυρήνας αυτού του εγχειρήματος αποτελεί ο Δήμος Μαραθώνας εξασφαλίζει στο παρόν αλλά ιδίως στο μέλλον την παγκόσμια προβολή της περιοχής, δεδομένου ότι μέσω των δράσεων που αναπτυχθούν ο Μαραθώνας θα αποτελέσει σημείο συνάντησης ατόμων που διαδραματίζουν σημαίνοντα ρόλο παγκοσμίως. Ενδεικτικά αναφέρουμε ότι ήδη έχει εκδηλωθεί πρόθεση συνεργασίας 210 Δήμων με τους  180 από αυτούς να  έχουν ήδη ολοκληρώσει τις διαδικασίες εισόδου και είναι μέλη της Αμφικτιονίας, στην οποία είναι ήδη ενταγμένοι Δήμοι από τη Ρωσία, της Ουκρανία, την Αίγυπτο και το Ουζμπεκιστάν, ενώ βρίσκονται ήδη σε διαδικασία εισόδου και άλλοι Δήμοι από Ευρώπη, Αφρική και Ασία.

67. Κλείνοντας τις έγγραφές μου εξηγήσεις, πιστεύω πως κατέδειξα ότι ως Δήμαρχος Μαραθώνα επιτέλεσα το καθήκον μου.

Ηλίας Ψινάκης

Οι πληρεξούσιοι δικηγόροι

Δημήτριος Κουσιουρής

Αλέξανδρος Λυκουρέζος