Toυ Βαγγέλη Κιούση

Παρά τις αλλαγές που έχουν συντελεστεί στο πεδίο της ηλεκτροκίνησης από το 2010, όταν παρουσιάστηκε η πρώτη γενιά του Leaf, το ιαπωνικό μοντέλο παραμένει σημείο αναφοράς ανάμεσα στα όμοιά του για τον τρόπο που διαχειρίζεται τη σχέση αξίας / απόδοσης και καλύπτει τις καθημερινές απαιτήσεις μετακίνησης μιας οικογένειας.

Για τα στοιχεία αυτά το Leaf πρώτης γενιάς δικαίως θεωρήθηκε σταυροφόρος της ηλεκτροκίνησης και σήμερα πια στη δεύτερη γενιά του θεωρείται πρωτοπόρο, χάρη στον συνδυασμό των χώρων που προσφέρει και των αλλαγών στα πεδία του ηλεκτροκινητήρα και των μπαταριών.

Κάτω από το αμάξωμα των 4,490 μέτρων «κρύβεται» η γνωστή αρχιτεκτονική που εξελίχθηκε για τα μικρομεσαία μοντέλα της Nissan και μια συμβατική διάταξη ανάρτησης με γόνατα Μακφέρσον στον μπροστινό άξονα και ημιάκαμπτο πίσω άξονα.

Τα νέα στοιχεία του Leaf εντοπίζονται στον αποδοτικότερο ηλεκτροκινητήρα, ο οποίος αποδίδει πλέον 38% περισσότερη ισχύ (110 kW / 150 ίππους έναντι 83 kW) και 26% πρόσθετη ροπή (320 Nm έναντι 254 Nm), μεγέθη που διαφοροποιούν πλήρως το status του αυτοκινήτου απέναντι στους ανταγωνιστές του, αν συνυπολογίσουμε τη μεγαλύτερη μπαταρία ιόντων λιθίου που φτάνει πια στις 40 kWh. Το μέγεθος αυτό εξασφαλίζει πολύ μεγαλύτερη αυτονομία κίνησης, η οποία στο νέο πρότυπο μετρήσεων WLTP κυμαίνεται από 270 χλμ. (σε μεικτό κύκλο χρήσης) έως 415 χλμ. (σε αστικό κύκλο χρήσης) παρά το βάρος των 1.543 κιλών.

Αν και αποδοτικότερες, οι νέες μπαταρίες διατηρούν το μέγεθος του παρελθόντος και βρίσκονται τοποθετημένες σε υποπλαίσιο, για λόγους ασφαλείας, κάτω από τον θάλαμο των επιβατών, ενώ η θυρίδα φόρτισης βρίσκεται στο ρύγχος του Leaf. Ολα αυτά σε ένα αμάξωμα λιγότερο προκλητικό από εκείνο της προηγούμενης γενιάς του μοντέλου, το οποίο ισορροπεί μεταξύ χρηστικότητας και πρωτοτυπίας, με τον αεροδυναμικό συντελεστή 0,28 να είναι ένας από τους κορυφαίους σε αυτοκίνητο ευρείας παραγωγής.

Η πρακτική διάσταση

Τα 2,70 μέτρα του μεταξονίου εγγυώνται ικανοποιητικούς χώρους για οδηγό και επιβάτες, με εκείνους που βρίσκονται στα πίσω καθίσματα να κάθονται λίγο ψηλότερα, άρα να έχουν λιγότερο εσωτερικό ύψος στη διάθεσή τους. Ωστόσο ο οικογενειακός προσανατολισμός του μοντέλου είναι σαφής παντού, κυρίως δε στα 435 λίτρα του χώρου αποσκευών, τιμή εξαιρετική για ηλεκτροκίνητο μοντέλο αυτής της διάστασης.

Αισθητικά, οι διακόπτες, τα όργανα, τα γραφικά και η οθόνη με τα χειριστήριά της είναι «τυπικά Nissan», με την πρωτοτυπία να εντοπίζεται στον επιλογέα του αυτόματου κιβωτίου με τη μία ταχύτητα και την όπισθεν. Την κοινοτυπία των πλαστικών επιφανειών εξωραΐζουν οι ψηφιακές απεικονίσεις διαχείρισης της ενέργειας και των λειτουργιών συνδεσιμότητας του Leaf που ενσωματώνονται στο σύστημα infotainment.

Θα ήταν άλλωστε εντελώς ανακόλουθο αν το Leaf δεν διέθετε ένα από τα πιο προηγμένα συστήματα πλήρους παρακολούθησης των παραμέτρων της ηλεκτρικής λειτουργίας του σε πραγματικό χρόνο. Πρακτικά λοιπόν δεν υπάρχει κάποια ουσιαστική έλλειψη, αντιθέτως η Nissan έχει προικίσει το συγκεκριμένο αυτοκίνητο με όλα τα στοιχεία άνεσης, ασφάλειας και αποτροπής ατυχημάτων που υπάρχουν στο τεχνολογικό της οπλοστάσιο, αναβαθμίζοντας την εικόνα του από μέσο καθημερινών μετακινήσεων σε τετράτροχο gadget.

Η τεχνολογική υπεροχή

Εστιάζοντας την προσοχή μας στην τεχνολογία του Leaf, ανακαλύπτουμε τρία συστήματα που δικαιολογούν τον χαρακτηρισμό «ευφυή» στον τρόπο με τον οποίο λειτουργούν. Το πρώτο, με τίτλο ProPILOT, υποστηρίζει τον οδηγό σε συνθήκες αυξημένης κυκλοφορίας χρησιμοποιώντας το τιμόνι, το φρενάρισμα και την επιτάχυνση και επιτρέποντας στο αυτοκίνητο να κινείται αυτόνομα στον αυτοκινητόδρομο.

Tο ProPILOT διαχειρίζεται αυτόματα την απόσταση από το προπορευόμενο όχημα και εφαρμόζει τα φρένα για να φέρει το Leaf σε πλήρη στάση, εάν αυτό είναι απαραίτητο. Μετά την ακινητοποίηση, το όχημα θα παραμείνει στη θέση του, ακόμα και αν το πόδι του οδηγού δεν πατάει στο πεντάλ του φρένου. Μόλις ξεκινήσει η κυκλοφορία, το αυτοκίνητο θα κινηθεί αυτόματα, ενώ αν η κυκλοφορία σταματήσει για περισσότερο από 3 δευτερόλεπτα, το ProPILOT θα ξεκινήσει με απλό πάτημα του πεντάλ γκαζιού ή με το άγγιγμα του τιμονιού.

Ανάλογη φιλοσοφία αυτονομίας ακολουθεί και το ProPILOT Park, το οποίο όταν ενεργοποιηθεί αναλαμβάνει τον έλεγχο του συνόλου των συστημάτων διεύθυνσης, επιτάχυνσης και πέδησης για την αυτόματη καθοδήγηση του Leaf, λειτουργώντας τόσο σε παράλληλο όσο και σε κάθετο σημείο στάθμευσης.

Το τρίτο σύστημα ονομάζεται e-Pedal και ουσιαστικά αλλάζει τον τρόπο με τον οποίο αντιλαμβανόμαστε την οδήγηση, καθώς μπορούμε να ξεκινήσουμε, να επιταχύνουμε, να φρενάρουμε και να σταματήσουμε πλήρως το αυτοκίνητο αυξάνοντας ή μειώνοντας την πίεση στο πεντάλ του γκαζιού. Σκεφθείτε ότι το αυτοκίνητο μπορεί έτσι να παραμείνει ακινητοποιημένο ακόμα και σε επιφάνειες με έντονη κλίση, μέχρι να πατηθεί ξανά το πεντάλ.

Σύμφωνα με τους μηχανικούς της Nissan, αυτό βοηθάει στη μείωση της κούρασης και του άγχους στην καθημερινή οδήγηση στην πόλη, επιτρέποντας στον οδηγό να χρησιμοποιεί το πεντάλ του φρένου έως 90% λιγότερο από τα συμβατικά αυτοκίνητα. Στην πράξη ωστόσο απαιτείται μια περίοδος εκμάθησης και εξοικείωσης με το e-pedal, το οποίο υπό προϋποθέσεις καθιστά θεωρητικά περιττή την αντικατάσταση των υλικών τριβής στα φρένα.

Συμπερασματικά και μέχρι την πρώτη μας οδηγική εμπειρία, επί ελληνικού εδάφους πλέον, το Leaf δικαιολογεί τον τίτλο της ευφυούς επιλογής σε μια χώρα όπου η ηλεκτροκίνηση αντιμετωπίζεται θεσμικά ως φαινόμενο του μέλλοντος. Γι’ αυτό άλλωστε τα 32.990 ευρώ της τιμής του δεν συνοδεύονται από κανενός είδους κίνητρο, όμοιο με εκείνα που ισχύουν σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες.

Χρόνοι και κόστος φόρτισης

Υπάρχουν τρεις εναλλακτικοί τρόποι φόρτισης του Leaf. Ο πρώτος αφορά στάνταρντ οικιακή πρίζα 10A (σούκο) – η οποία ωστόσο απαιτεί προηγούμενο έλεγχο και αντικεραυνική προστασία – με διάρκεια σχεδόν 21 ώρες για πλήρη φόρτιση (0-100%). Ο δεύτερος τρόπος απαιτεί Wallbox ή δημόσιο σημείο φόρτισης στα 32A με διάρκεια 7,5 ώρες (0-100%). Ο τρίτος τρόπος αφορά τη χρήση ταχυφορτιστή (50kW CHAdeMO) με τον οποίο η μπαταρία φορτίζεται έως το 80% της χωρητικότητάς της σε μόλις 40 λεπτά. Το μέσο κόστος φόρτισης υπολογίζεται σε περίπου 2 ευρώ για κάθε 100 χλμ. απόστασης.

Εκδόσεις εξοπλισμού

H βασική έκδοση Acenta περιλαμβάνει μεταξύ άλλων τροχούς αλουμινίου 16 ιντσών, προβολείς ομίχλης, δερμάτινο τιμόνι, Intelligent Cruise Control, σύστημα κλιματισμού με αντλία θερμότητας, πλοήγηση Nissan Connect με ψηφιακό ραδιόφωνο DAB, Bluetooth, 6 ηχεία και κάμερα οπισθοπορείας. Στην ενδιάμεση έκδοση N-Connecta προστίθενται τροχοί 17 ιντσών, φιμέ κρύσταλλα, ηλεκτρικά αναδιπλούμενοι καθρέπτες, συστήματα Pro Pilot, επαγρύπνησης οδηγού, αισθητήρες στάθμευσης και Around View Monitor με ανίχνευση κινούμενου αντικειμένου, ενώ τo κορυφαίο επίπεδο Techna διαθέτει επιπλέον πλήρη LED φωτισμό με αυτόματη προσαρμογή, ημιδερμάτινα θερμαινόμενα καθίσματα (εμπρός-πίσω) και τιμόνι, ηχοσύστημα BOSE premium με 7 ηχεία και Pro Pilot Park.

Εκτεταμένη συνδεσιμότητα

Ο οδηγός του Leaf μπορεί ανάλογα με το smartphone που χρησιμοποιεί να αξιοποιήσει το Apple Car Play ή το Android Auto ώστε να μεταφέρει τις λειτουργίες και τις εφαρμογές του κινητού του στην οθόνη του αυτοκινήτου. Ωστόσο τη διαφορά για αυτόν κάνει η εφαρμογή Nissan EV Connect App που εξοπλίζει όλα τα ηλεκτροκίνητα Nissan και διαθέτει μεταξύ άλλων δύο χρηστικές λειτουργίες: την ενεργοποίηση/απενεργοποίηση του κλιματισμού αλλά και την έναρξη/διακοπή της φόρτισης από απόσταση, τα επίπεδα φόρτισης της μπαταρίας σε ποσοστό επί τοις %, τον επαναπομείναντα χρόνο πλήρους φόρτισης, την κατάσταση της φόρτισης ανάλογα με την παροχή και την εκτιμώμενη αυτονομία.

Τεχνικά χαρακτηριστικά

Μέγιστη ισχύς: 150 ίπποι

Μέγιστη ροπή: 320 Nm

Κιβώτιο ταχ.: Αυτόματο μίας σχέσης

Μέση κατανάλωση ενέργειας: 14,6 kWh/100 χλμ.

Επιτάχυνση 0-100 χλμ./ώρα: 7,9 δευτερόλεπτα

Μέγιστη ταχύτητα: 144 χλμ./ώρα

Διαστήματα Service: Κάθε 30.000 χλμ. ή 12 μήνες

Εκπομπές CO2: 0 γραμμ./χλμ.

Tέλη κυκλοφορίας:  € 0

Τιμή: € 32.990