Παρασκευή 29 Μαρτίου 2024
weather-icon 21o
Πώς θα επηρεάσουν οι εκλογές ναυτιλία και ακτοπλοΐα

Πώς θα επηρεάσουν οι εκλογές ναυτιλία και ακτοπλοΐα

Τι θα γίνει με τη ναυτιλία, τι σημαίνει «δημόσιο» στην ακτοπλοΐα; Το εκλογικό κλίμα στο λιμάνι του Πειραιά είναι γεμάτο ερωτήματα αλλά και φημολογία για την 26η Ιανουαρίου. Η πολιτική κατάσταση προκαλεί ανησυχίες, προσδοκίες, αλλά κυρίως πολλές απορίες σχετικά με το τι θα πράξει η νέα κυβέρνηση.

Τι θα γίνει με τη ναυτιλία, τι σημαίνει «δημόσιο» στην ακτοπλοΐα; Το εκλογικό κλίμα στο λιμάνι του Πειραιά είναι γεμάτο ερωτήματα αλλά και φημολογία για την 26η Ιανουαρίου. Η πολιτική κατάσταση προκαλεί ανησυχίες, προσδοκίες, αλλά κυρίως πολλές απορίες σχετικά με το τι θα πράξει η νέα κυβέρνηση.

Μια πρώτη υποθετική εικόνα που φέρνουν κάποιοι στις συζητήσεις τους είναι η υποστολή της ελληνικής σημαίας από πλοία ελλήνων εφοπλιστών εφόσον ο ΣΥΡΙΖΑ πάρει ψήφο εμπιστοσύνης, με δεδομένο ότι είναι γνωστή η διαμάχη για το θέμα της φορολογίας. Το ζήτημα μπορεί να οδηγήσει σε φυγή δραστηριοτήτων και στελεχών, μέσω της οποίας θα απολεσθούν σημαντικά κεφάλαια συναλλάγματος που θα συνέρρεαν στην Ελλάδα.

Παράγοντες της Ακτής Μιαούλη θεωρούν, μεταξύ άλλων, ότι ενδεχόμενη οικονομική αστάθεια θα επηρεάσει σημαντικά τραπεζικά ιδρύματα στη διεθνή αγορά, τα οποία εσφαλμένα συνδέουν την ελληνική ναυτιλία με την ελληνική οικονομία, στο να επεκτείνουν τη δραστηριότητά τους στη χώρα μας ή και στη χρηματοδότηση προς ναυτιλιακές εταιρείες.

Στελέχη της αξιωματικής αντιπολίτευσης πάντως καθησυχάζουν, εκφράζοντας την πεποίθησή τους ότι μέσω του εξορθολογισμού θα βελτιωθούν αρκετά ζητήματα.

Οι εφοπλιστές διά στόματος του προέδρου της Ένωσης τους (ΕΕΕ) Θεόδωρου Βενιάμη έχουν μιλήσει για συνταγματική εκτροπή σχετικά με τη φορολόγησή τους. Ενδεχομένως μάλιστα -ανάλογα και με το εκλογικό αποτέλεσμα- να επαναλάβει την πεποίθηση που είχε εκφράσει πριν από περίπου έναν χρόνο ότι η κυβέρνηση δεν θα θελήσει να απομακρύνει την ελληνόκτητη ναυτιλία, οδηγώντας τη σε χαλάρωση των υφιστάμενων δεσμών της με τον τόπο μας.

Ο ΣΥΡΙΖΑ -εφόσον γίνει κυβέρνηση- σκοπεύει να προχωρήσει σε διάλογο εξ αρχής από μηδενική βάση για τη φορολόγηση των δραστηριοτήτων των εφοπλιστών της ποντοπόρου ναυτιλίας στη χώρα μας. Στελέχη του κόμματος επισημαίνουν ότι υπάρχουν πολλές δραστηριότητες που δεν φορολογούνται ενώ θα πρέπει καθώς, σε σύγκριση με άλλους πολίτες, πληρώνουν «ψίχουλα» σε σχέση με αυτά που κερδίζουν.

Εφοπλιστές και ΣΥΡΙΖΑ έχουν μπροστά τους έναν άλλο σκόπελο στις επαφές τους: τις ατομικές συμβάσεις εργασίας. Ο κ. Βενιάμης στα «Ποσειδώνια» το περασμένο καλοκαίρι μίλησε για ατομικές συμβάσεις με μισθούς που στηρίζονται στα διεθνή πρότυπα προκειμένου να ανοίξουν θέσεις εργασίας για έλληνες ναυτικούς. Σε αντίθετη ρότα θα είναι μια πιθανή κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ, όπως λένε στελέχη του, οι οποίοι θα θέσουν ξανά το θέμα των μειωμένων οργανικών συνθέσεων στα πλοία.

Περί δημόσιου φορέα στην ακτοπλοΐα

Η αναφορά του υποψήφιου βουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ Θ.Δρίτσα στη δημιουργία δημόσιου φορέα στην ακτοπλοΐα προκάλεσε θόρυβο και αντιδράσεις. Οι ίδιοι παράγοντες της Ακτής Μιαούλη τόνισαν ότι θα ήταν μεγάλο λάθος τυχόν κρατικοποίηση. «Θα ανοίξει ακόμη μία τρύπα στον κεντρικό κορβανά» υποστηρίζουν, ενώ ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας χρηματοοικονομικών συμβούλων XRTC με σημαντική εμπειρία στον τομέα της Ναυτιλίας Γιώργος Ξηραδάκης επισημαίνει ότι «θα θυμίσει τον ΟΣΕ της δεκαετίας του 1990».

«Καταδικασμένος» σε ζημίες, εκτιμούν, θα είναι όποιος αναλάβει τις άγονες γραμμές καθώς τα συγκεκριμένα δρομολόγια καλύπτονται ήδη. Κάποιες ακτοπλοϊκές μάλιστα «ζουν» από αυτές και ουδείς γνωρίζει πώς θα αντιδράσουν αν «εξοριστούν» αναζητώντας άλλα δρομολόγια.

Στελέχη του ΣΥΡΙΖΑ μιλώντας στο «Βήμα» τόνιζαν πως η Ελλάδα είναι η μοναδική στην Ευρωπαϊκή Ένωση που μόνο ιδιωτικές εταιρείες παρέχουν το έργο της ακτοπλοΐας. Παράλληλα είναι η ακριβότερη σε εισιτήρια συγκριτικά με τις άλλες χώρες της ΕΕ. «Κατά τους χειμερινούς μήνες η ακτοπλοϊκή συγκοινωνία δεν είναι καλή, κυρίως για πολλά μικρά νησιά, και θεωρούμε επιβεβλημένο η πολιτεία να εξασφαλίζει την απρόσκοπτη μετακίνηση επιβατών και εμπορευμάτων για 12 μήνες» διαπίστωναν.

Και επειδή πολλά ακούστηκαν στις συζητήσεις και καταγράφηκαν μάλιστα και στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης περί κρατικοποιήσεων, σπεύδουν να διευκρινίσουν: «Εμείς δεν είπαμε ότι θα κρατικοποιήσουμε την ακτοπλοΐα ή θα καταργήσουμε τις ιδιωτικές ακτοπλοϊκές εταιρείες. Θέλουμε δίπλα στους ιδιώτες ακτοπλόους να υπάρξει ένας δημόσιος κοινωνικός φορέας στον οποίο θα συμμετάσχει το Δημόσιο, η Τοπική Αυτοδιοίκηση, χωρίς να αποκλείεται η συμμετοχή και ιδιωτών στο μετοχικό κεφάλαιο. Ο φορέας θα είναι μια ανώνυμη εταιρεία που θα καλύψει κατ’ αρχήν τις λεγόμενες άγονες γραμμές».

«Ξορκίζουν» παράλληλα σε σχετική επισήμανση το ενδεχόμενο να πρόκειται για παλαιού τύπου εταιρείες λαϊκής βάσης. Συνάμα σημειώνουν ότι τα πλοία του φορέα θα τα αγοράσουν και θα τα επισκευάσουν είτε θα ναυπηγηθούν σε ελληνικά ναυπηγεία. Σημείωναν ωστόσο πως σε περίπτωση που αναλάβουν την κυβέρνηση, η σύσταση του φορέα άμεσα θα δρομολογηθεί αλλά ώς τη θεσμοθέτηση θα μεσολαβήσει σημαντικό χρονικό διάστημα.

Ναυπηγεία και λιμενικοί

Δημόσιο φορέα στον τομέα της ναυπηγοεπισκευής προτείνει παράλληλα ο ΣΥΡΙΖΑ, προκαλώντας συζητήσεις για την κατάσταση των σημερινών μονάδων που «φυτοζωούν» ύστερα από διαχείριση του μάνατζμεντ από το κράτος. Στις συζητήσεις στα στέκια των ναυπηγοεπισκευαστών στελέχη του κόμματος λένε ότι δεν θα είναι υπό κρατικό έλεγχο διευκρινίζοντας ότι ο φορέας αυτός θα ασχολείται με την επεξεργασία της κλαδικής πολιτικής και την εποπτεία του τομέα.

Στόχος του είναι, όπως λένε, να ενεργοποιηθεί η ΝΑΥΣΟΛΠ (Ναυπηγοεπισκευαστικές Επιχειρήσεις ΟΛΠ ΑΕ) και μικροί εργολάβοι να μπορούν να αναλαμβάνουν δουλειές στη Ζώνη.

Παράλληλα, σε αναμμένα κάρβουνα κάθονται οι άνδρες και οι γυναίκες του Λιμενικού για το πού θα ενταχθούν. Δηλώσεις υποψηφίων βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ περί «αποστρατιωτικοποίησης» του υπουργείου Ναυτιλίας σε συνδυασμό με τις σκέψεις για ενοποίηση υπουργείων, στο πλαίσιο ενός ευέλικτου σχήματος, έκαναν πολλούς να σκέφτονται την «επιστροφή στο παρελθόν» όταν όλα τα Σώματα Ασφαλείας ήταν ενοποιημένα.

Ωστόσο τα στελέχη της αξιωματικής αντιπολίτευσης έδιναν διαβεβαιώσεις ότι η «αποστρατιωτικοποίηση» αφορά υπηρεσίες για ναυτική εκπαίδευση, ναυτική εργασία, διαμόρφωση θαλασσίων συγκοινωνιών κ.ά. που θα πρέπει να στελεχώνονται από πολιτικό προσωπικό ώστε να γίνει σαφής διαχωρισμός του ρόλου του Λιμενικού Σώματος.

Στελέχη του κόμματος πάντως αποκλείουν την υπαγωγή των λιμενικών στο υπουργείο Εσωτερικών όπου εκτιμάται ότι θα μεταφερθούν τα άλλα δύο Σώματα Ασφαλείας και καθησυχάζουν λέγοντας θα συνεχίσει να ανήκει στη δομή του υπουργείου Ναυτιλίας σε όποιο άλλο υπουργείο και αν υπαχθεί.


Διονύσης Βυθούλκας

Newsroom ΑΛΤΕΡ ΕΓΚΟ

Sports in

O Τζόλης των 17 γκολ και η… αδικία του Πογέτ (vids)

Ο Γκουστάβο Πογέτ δεν έκανε σωστή διαχείριση στο ματς με τη Γεωργία και αυτό φαίνεται από τον Χρήστο Τζόλη, που είναι ο πιο φορμαρισμένος Έλληνας παίκτης αυτή τη στιγμή και ήταν εκτός αποστολής.

Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

in.gr | Ταυτότητα

Διαχειριστής - Διευθυντής: Λευτέρης Θ. Χαραλαμπόπουλος

Διευθύντρια Σύνταξης: Αργυρώ Τσατσούλη

Ιδιοκτησία - Δικαιούχος domain name: ΑΛΤΕΡ ΕΓΚΟ ΜΜΕ Α.Ε.

Νόμιμος Εκπρόσωπος: Ιωάννης Βρέντζος

Έδρα - Γραφεία: Λεωφόρος Συγγρού αρ 340, Καλλιθέα, ΤΚ 17673

ΑΦΜ: 800745939, ΔΟΥ: ΦΑΕ ΠΕΙΡΑΙΑ

Ηλεκτρονική διεύθυνση Επικοινωνίας: in@alteregomedia.org, Τηλ. Επικοινωνίας: 2107547007

Παρασκευή 29 Μαρτίου 2024