Τετάρτη 24 Απριλίου 2024
weather-icon 21o
Ανοδικά κινήθηκαν το 2013 οι ελληνικές εξαγωγές φρούτων και λαχανικών

Ανοδικά κινήθηκαν το 2013 οι ελληνικές εξαγωγές φρούτων και λαχανικών

Ανοδικά εκτιμάται ότι κινήθηκαν στο σύνολο του 2013, για τέταρτο συνεχές έτος, οι ελληνικές εξαγωγές φρούτων και λαχανικών, οι οποίες υπολογίζεται ότι αυξήθηκαν κατά σχεδόν 12% σε αξία και κατά περίπου 4,5% σε όγκο, σε σχέση με το 2012.

Ανοδικά εκτιμάται ότι κινήθηκαν στο σύνολο του 2013, για τέταρτο συνεχές έτος, οι ελληνικές εξαγωγές φρούτων και λαχανικών, οι οποίες υπολογίζεται ότι αυξήθηκαν κατά σχεδόν 12% σε αξία και κατά περίπου 4,5% σε όγκο, σε σχέση με το 2012.

Τις εκτιμήσεις αυτές διατυπώνει ο Σύνδεσμος Ελληνικών Επιχειρήσεων Εξαγωγής Διακίνησης Φρούτων Λαχανικών και Χυμών INCOFRUIT-HELLAS, ορμώμενος -μεταξύ άλλων- από τα θετικά προσωρινά στοιχεία του δεκαμήνου Ιανουαρίου-Οκτωβρίου 2013, που ανακοίνωσε η Ελληνική Στατιστική Αρχή.

Μάλιστα, με θετικό πρόσημο αναμένεται να κλείσει και η εμπορική περίοδος Οκτωβρίου 2013-Σεπτεμβρίου 2014, καθώς οι εξαγωγές τόσο των φρούτων, όσο και των λαχανικών (ιδίως των αγγουριών, αλλά και των ντοματών) εκτιμάται ότι θα παραμείνουν σε ανοδική τροχιά, όπως δηλώνει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο ειδικός σύμβουλος του Συνδέσμου, Γεώργιος Πολυχρονάκης.

Κατά τον ίδιο, πάντως, προκειμένου οι ελληνικές εξαγωγές του κλάδου να κρατήσουν και ν’ αυξήσουν τα μερίδιά τους, επιβάλλεται να εφαρμοστούν μέτρα τόνωσης της ανταγωνιστικότητάς τους, αλλά και να τερματιστεί η -σε βάρος των παραγωγών φρούτων και λαχανικών- πρακτική της διευκόλυνσης, ουσιαστικά, των εισαγωγών ομοειδών προϊόντων Τρίτων χωρών.

«Είναι αναγκαία η εφαρμογή της τυποποίησης των ελληνικών προϊόντων στην εγχώρια αγορά, εξισώνοντάς τα με αυτά της εισαγωγής-παραλαβής από άλλες χώρες της ΕΕ, βάσει των Κανόνων Διακίνησης/Εμπορίας Προϊόντων και Παροχής Υπηρεσιών (ΔΙΕΠΠΥ)», σημειώνει ο κ. Πολυχρονάκης, υπενθυμίζοντας ότι στην πενταετία 2008-2013 η εμπορική αξία των φρούτων και λαχανικών και των παρασκευασμάτων τους αντιστοιχούσε, κατά μέσο όρο, στο 34% της μέσης αξίας των συνολικών αγροτικών εξαγωγών της Ελλάδας.

Η διοίκηση του συνδέσμου απηύθυνε ήδη έκκληση στην Πολιτεία, ώστε να ληφθούν όλα τα ενδεικνυόμενα μέτρα που θα διευκόλυναν την προώθηση των εξαγωγών στην περίοδο 2013/2014, π.χ. στις ασιατικές χώρες.

Ωστόσο, σημειώνει, η «γραφειοκρατία και η μη επαρκής στελέχωση των αρμοδίων υπηρεσιών κατέστησαν αδύνατη την επέκταση σε αυτές τις αγορές, παρά την υφιστάμενη ζήτηση».

Οι κυριότερες τάσεις του 2013 – Πρώτος προορισμός η Ρωσία

– Κύριος προορισμός για τα ελληνικά φρούτα και λαχανικά εκτός ΕΕ παραμένει η Ρωσία, που απορρόφησε 96.907,28 τόνους προϊόντων, ακολουθούμενη από την πΓΔΜ και τη Αλβανία.

– Οι ελληνικές εξαγωγές προς τη Ρωσία αυξήθηκαν κατά 5% σε αξία στο δεκάμηνο του 2013, παρότι μειώθηκαν κατά 2,3% σε όγκο.

– Στα ίδια επίπεδα διατηρήθηκαν οι εξαγωγές προς πΓΔΜ και Αλβανία, ανερχόμενες σε 36.986 τόνους και 33.472 τόνους αντίστοιχα

– Οι εξαγωγείς ελληνικών φρούτων και λαχανικών …προτιμούν Ευρώπη, εντός και εκτός ΕΕ. Οι πωλήσεις εκτός «Γηραιάς Ηπείρου» παραμένουν ασήμαντες. Ωστόσο, πρόβλημα συνιστά το γεγονός ότι πολλές αγορές μη μελών της ΕΕ είναι κλειστές λόγω φυτοϋγειονομικών εμποδίων.

«Ο Σύνδεσμός μας παρενέβη επανειλημμένως παρουσιάζοντας σειρά προτάσεων για την ενίσχυση των εξαγωγών προς τις αγορές αυτές, μεταξύ των οποίων περιλαμβάνονται ιδίως η καθιέρωση απλουστευμένων διαδικασιών διαπραγμάτευσης, με τη συμμετοχή της Ευρωπαϊκής Επιτροπής», σημειώνεται σε ανακοίνωση του συνδέσμου.

– Οι εξαγωγές ελληνικών φρούτων και λαχανικών προς Τρίτες χώρες αυξήθηκαν κατά 1% στο δεκάμηνο του 2013, σε σύγκριση με το αντίστοιχο του 2012.

– Οι εξαγωγές ελληνικών ροδάκινων σημείωσαν μεγάλη πτώση το 2013, της τάξης του 30%-35%, σε σχέση με το 2012, η οποία οφειλόταν σε μείωση της παραγωγής στην Ελλάδα λόγω καιρικών συνθηκών.

– Τα μερίδια των ελληνικών ακτινιδίων σε νέες αγορές, όπως η Κίνα, διευρύνθηκαν, ενώ έγιναν κάποιες τοποθετήσεις στην Ινδία για δαμάσκηνα, αλλά και σε χώρες όπως το Βιετνάμ και η Νότια Αφρική.

– Τα ελληνικά μήλα αυξάνουν τη δημοτικότητά τους στη Μέση Ανατολή, με αποτέλεσμα να αυξάνονται οι εξαγωγές.

Βελτίωση ανταγωνιστικότητας στα Βαλκάνια

Κατά το 2013, σημειώνει ο Σύνδεσμος, «το εξαγωγικό μας εμπόριο […]πέτυχε αύξηση της προσφοράς και βελτίωση της ανταγωνιστικότητας των φρούτων προς τις όμορες Βαλκανικές χώρες (Βουλγαρία, Ρουμανία), αλλά και βελτίωση των επιδόσεων στις αγορές τρίτων χωρών π.χ. Ρωσία κι ασιατικές αγορές, παρά τη μειωμένη παραγωγή πυρηνόκαρπων (ροδάκινων, νεκταρινιών, βερίκοκων)».

Προς τούτο βοηθήθηκε από δύο παράγοντες: πρώτον, την καλή παραγωγή στην αρχή της χρονιάς και δεύτερον, τη διεύρυνση του ποσοστού συμμετοχής του στις παραγγελίες των μεγάλων αλυσίδων λιανικής της Ευρώπης. Ρόλο υπέρ των εξαγωγών διαδραμάτισε και η μείωση της εγχώριας ζήτησης.

Οι εισαγωγές: πατάτες, λεμόνια, ανανάδες, ντομάτες

Οι εισαγωγές λαχανικών αυξήθηκαν στο δεκάμηνο κατά 0,2% σε όγκο και 3,1% σε αξία. Εκείνες των φρούτων μειώθηκαν σε όγκο (-3%), ενώ αυξήθηκαν σε αξία (1,8%).

Τα κυριότερα προϊόντα που εισάγονται από την Ελλάδα είναι: πατάτες, ντομάτες, πορτοκάλια, λεμόνια, μήλα και ανανάδες.

«Τα στοιχεία δείχνουν τις αυξανόμενες δυσκολίες στην ελληνική παραγωγή ορισμένων φρούτων και λαχανικών, όπως πατάτες και λεμόνια, καθώς και την ανάγκη βελτίωσης της ανταγωνιστικότητάς τους», σημειώνει ο κ. Πολυχρονάκης.

Το πλήγμα για το ελληνικό brand και τις τιμές

Στο μεταξύ, ένα από τα βασικά προβλήματα, που αντιμετώπισαν πέρυσι οι Έλληνες εξαγωγείς, ήταν η διακίνηση ατυποποίητων οπωροκηπευτικών προϊόντων, για μια ακόμη χρονιά, χωρίς την απαιτούμενη σήμανση, ακόμη και χύμα εντός των φορτηγών αυτοκινήτων.

Όπως επισημαίνει ο Σύνδεσμος, τα προϊόντα αυτά, που δεν τηρούν κανόνες υγιεινής και ασφάλειας, διακινούνται από «Έλληνες εμπόρους» -όπως αναφέρεται χαρακτηριστικά- στις γειτονικές βαλκανικές χώρες, με κινδύνους για την υγεία των καταναλωτών και με δυσφήμηση των ελληνικών προϊόντων.

Παράλληλα, παρατηρείται δραστηριότητα Βαλκάνιων «εμπόρων», που διακινούν επίσης μη τυποποιημένα οπωροκηπευτικά κατευθείαν από το χωράφι ή και από τις λαχαναγορές.

Συνέπεια αυτής της πρακτικής, υποστηρίζει ο Σύνδεσμος, είναι οι τιμές εξαγωγής προς τις βαλκανικές χώρες να έχουν βαλτώσει και οι υγιείς εξαγωγικές επιχειρήσεις οπωροκηπευτικών να βιώνουν ανάσχεση δραστηριότητας προς αυτές τις παραδοσιακές αγορές.

Newsroom ΑΛΤΕΡ ΕΓΚΟ,ΑΠΕ-ΜΠΕ

Sports in

Το μεγάλο λάθος του Σλούκα έδωσε το πλεονέκτημα στην Μακάμπι (vid)

Ο Κώστας Σλούκας πήρε την λάθος απόφαση, τη λάθος στιγμή. Και η Μακάμπι…

Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

in.gr | Ταυτότητα

Διαχειριστής - Διευθυντής: Λευτέρης Θ. Χαραλαμπόπουλος

Διευθύντρια Σύνταξης: Αργυρώ Τσατσούλη

Ιδιοκτησία - Δικαιούχος domain name: ΑΛΤΕΡ ΕΓΚΟ ΜΜΕ Α.Ε.

Νόμιμος Εκπρόσωπος: Ιωάννης Βρέντζος

Έδρα - Γραφεία: Λεωφόρος Συγγρού αρ 340, Καλλιθέα, ΤΚ 17673

ΑΦΜ: 800745939, ΔΟΥ: ΦΑΕ ΠΕΙΡΑΙΑ

Ηλεκτρονική διεύθυνση Επικοινωνίας: in@alteregomedia.org, Τηλ. Επικοινωνίας: 2107547007

ΜΗΤ Αριθμός Πιστοποίησης Μ.Η.Τ.232442

Τετάρτη 24 Απριλίου 2024