Μαρία Στουάρντα
Η σκηνοθεσία, τα σκηνικά και τα κοστούμια είναι του μεγάλου ιταλού σκηνοθέτη Πιερ Λουίτζι Πίτσι που έρχεται στην Αθήνα για να συνεργασθεί για τρίτη φορά με το Μέγαρο Μουσικής. Εξαιρετικές είναι οι αναμνήσεις του κοινού από τις δύο όπερες που ανέβηκαν στη σκηνή του Μεγάρου με την υπογραφή του: ο Ορφέας του Μοντεβέρντι (το 1997) και η Αϊντα του Βέρντι (το 2001). Το σχεδιασμό των φωτισμών έχει κάνει ο Σέρτζιο Ρόσσι.
Η διάσημη ιταλίδα σοπράνο Πατρίτσια Τσόφι (Patrizia Ciofi) θα είναι η Μαρία Στουάρντα στις 10 και 12 Μαρτίου ενώ η εξαιρετική νεαρή σοπράνο Ιρίνα Λούνγκου, (Irina Lungu) θα τραγουδήσει τον ομώνυμο ρόλο στις 14, 16 και 18/3. Τον ρόλο της Ελιζαμπέτα θα ερμηνεύσει η μέτζο σοπράνο Έλενα Μπελφιόρε (Elena Blefiore), την Άννα Κένεντυ ενσαρκώνει η Ελένη Βουδουράκη (σοπράνο), τον Ρομπέρτο, κόμη του Λέστερ ο τενόρος Φραντσέσκο Ντεμούρο (Francesco Demuro), τον Τζόρτζιο Τάλμποτ ο βαθύφωνος Μίρκο Παλάτσι(Mirco Palazzi) και τον Λόρδο Γκουλιέλμο Σεσιλ ο βαθύφωνος Σιμόνε Πιατσόλα (Simone Piazzolla).
Στο πόντιουμ της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών, και στις πέντε παραστάσεις της Μαρίας Στουάρντα, θα είναι ο γνώριμος στο αθηναϊκό κοινό από την Τραβιάτα, (2004) σπουδαίος αρχιμουσικός Ρίτσαρντ Μπόνυνγκ. Συμμετέχει η Χορωδία της ΕΡΤ υπό τη διεύθυνση του Δημήτρη Μπουζάνη.
Υπεύθυνος διανομής είναι ο Ηλίας Τζεμπετονίδης. Τη μουσική προετοιμασία έχει ο Δημήτρης Γιάκας. Τα σκηνικά, τα κοστούμια και τα σκηνικά αντικείμενα είναι του Θεάτρου της Σκάλας του Μιλάνου.
Οι παραστάσεις της Μαρία Στουάρντα τελούν υπό την αιγίδα της Πρεσβείας της Ιταλικής Δημοκρατίας στο πλαίσιο του εορτασμού για τα 150 χρόνια από τη γέννηση της Ιταλικής Δημοκρατίας
Η τραγική όπερα του Γκαετάνο Ντονιτσέτι, με θέμα τη θυελλώδη ζωή της Μαρίας Στιούαρτ, μιας από τις πιο αμφιλεγόμενες γυναίκες του 16ου αιώνα και της εξαδέλφης της Ελισάβετ Ι, ισχυρής βασίλισσας της Αγγλίας, βασίζεται στο ομώνυμο έργο του Φρίντριχ φον Σίλερ. Ο Ντονιτσέτι ήταν σίγουρος για τον θρίαμβο της όπερας αυτής όσο προχωρούσαν οι πρόβες στο θέατρο Σαν Κάρλο της Νάπολης, το 1834, αλλά ο βασιλιάς της Νάπολης απαγόρευσε την παρουσίασή της και ανέβαλε τη συνάντηση του κοινού με την όπερα αυτή κατά 124 χρόνια. Ολοκληρωμένη η αρχική όπερα παρουσιάστηκε στο Μπέργκαμο, γενέτειρα του συνθέτη, το 1958 και από τότε είναι σταθερά δημοφιλής, μέρος του ρεπερτορίου όλων των λυρικών θεάτρων και πρόκληση για τις μεγαλύτερες σοπράνο των τελευταίων 50 χρόνων.
Η Μαρία Στουάρντα δεν υπήρξε μόνο βασίλισσα της Σκωτίας, αλλά και μια από τις «Βασίλισσες του Ντονιτσέτι». Ο συνθέτης είχε αδυναμία στις μοιραίες γυναίκες ηγέτιδες της περιόδου των Τυδόρ στην αγγλική ιστορία και ιδιαίτερα στην Ελισάβετ Ι. Αφιέρωσε σε αυτές τέσσερις όπερες : Άννα Μπολένα, Ρομπέρτο Ντεβερό (εραστής της Ελισάβετ Ι), Ιλ Καστέλο ντι Κένιλγουόρθ (Ελισάβετ Ι) και Μαρία Στουάρντα.
Πρόσωπα της ιστορίας, αλλά και των μύθων και των λαϊκών θρύλων, η Μαρία Στιούαρντ (1542-1587) και η Ελισάβετ Ι (1533-1603) πρόσφεραν διαχρονικά υλικό, στη λογοτεχνία, την ποίηση, το θέατρο, τον κινηματογράφο και την όπερα. Η ταραγμένη σχέση τους αντικατόπτριζε την ταραγμένη εποχή τους. Οι προσωπικότητές τους, συνιστούν ανεξάντλητο μεταλλείο μεγάλων αφηγήσεων.
Η Μαρία έγινε βασίλισσα της Σκωτίας όταν ήταν εννέα μηνών και από τα 45 χρόνια που έζησε, τα 19 τα πέρασε κρατούμενη της εξαδέλφης της Ελισάβετ Ι σε κάστρα και σε φέουδα στην Αγγλία. Δικάστηκε και εκτελέστηκε με αποκεφαλισμό, ένοχη για προδοσία και πιθανή εμπλοκή της σε τρεις απόπειρες δολοφονίας της εξαδέλφης της. Πριν την εκτέλεσή της υπήρξε ακόμα ένοχη όλων των αμαρτιών: παρορμητική, παράφορη στο έρωτα και στα μίση, έρμαιο άλλοτε του αχαλίνωτου ενθουσιασμού της και άλλοτε της κατάθλιψής της, ανίκανη να ηγηθεί και να επιβιώσει από τις ίντριγκες των ευγενών. Μετά την εκτέλεσή της πέρασε στη δικαιοδοσία των επινοήσεων: κατατρεγμένη και παρεξηγημένη για τον Σίλερ, μάρτυρας για την Καθολική Εκκλησία.
Η Μαρία ήταν ο πιο ακατάλληλος άνθρωπος σε απαιτητική στιγμή: Γυναίκα των παθών και καθολική στην προτεσταντική και φεουδαρχική Σκωτία. Αντιμέτωπη με τον κατάλληλο άνθρωπο, την κατάλληλη στιγμή, την Ελισάβετ, κόρη του Ερρίκου Η από το γάμο του με την Άννα Μπόλεϊν, προτεστάντισσα ηγέτιδα, γυναίκα που έμεινε αδιάφορη στα πάθη, δεν παντρεύτηκε ποτέ και οδήγησε τη χώρα της σε άνθηση και μεγαλεία.
Ο Γκαετάνο Ντονιτσέτι (Μπέργκαμο 1797-1848) υπήρξε αρχικά θύμα της ικανότητάς του να γράφει γρήγορα και να παράγει μεγάλο αριθμό συνθέσεων. Από το 1818 μέχρι το 1844 έγραψε 67 όπερες –πολλές χρονιές τρεις ή τέσσερις στη σειρά-, 12 κουαρτέτα εγχόρδων, μερικά ορχηστρικά και εκκλησιαστικά έργα.
Ο Ντονιτσέτι έγραφε ασταμάτητα για μια γενιά μεγάλων λυρικών τραγουδιστών της εποχής του, έργα που ανταποκρίνονταν στις φωνές και τις δεξιοτεχνίες τους και γι αυτό υποεκτιμήθηκε το μελωδικό και το δραματικό περιεχόμενο των συνθέσεών του.
Οι μουσικολόγοι διακρίνουν τρεις με τέσσερις περιόδους στη σταδιοδρομία του Ντονιτσέτι στο χώρο της όπερας: H πρώτη αρχίζει το 1816, χρονιά κατά την οποία ο συνθέτης γράφει τον Πυγμαλίωνα και ολοκληρώνεται με τον θρίαμβο της Αννας Μπολένα το 1830, πρόκειται για την περίοδο μαθητείας του συνθέτη η οποία αριθμεί 26 όπερες. Η δεύτερη καλύπτει το διάστημα από το 1830 ως το 1835, από την Αννα Μπολένα ως τον Μαρίνο Φαλιέρο, είναι η περίοδος της ωριμότητας στην οποία ανήκουν 16 όπερες και η τρίτη είναι η περίοδος της διασημότητας και λαμπρότερη περίοδος του συνθέτη που αρχίζει με τη Λουτσία ντι Λάμμερμουρ το 1835. Η τελευταία περίοδος (1839-1843) περιλαμβάνει 13 όπερες, και είναι η ευρωπαϊκή , η διεθνής φάση της σταδιοδρομίας του Ντονιτσέτι, που ανεβάζει όπερες στην Αυστρία και τη Γαλλία.
Οι παραστάσεις αρχίζουν στις 20.00μ.μ., εκτός της πρεμιέρας (10/3) που αρχίζει μια ώρα αργότερα(στις 21.00μ.μ.).
Τιμές εισιτηρίων: €14.00(φοιτητικά), 26.00, 45.00, 65.00, 90.00(Διακεκριμένη Ζώνη)
- Τραμπ: Συγχαίρει τον εαυτό του για την εκεχειρία Καμπότζης και Ταϊλάνδης – Η σύγκριση με τα Ηνωμένα Έθνη
- Μισθοί δύο «ταχυτήτων» στην Ελλάδα – Το βαθύ χάσμα των μισθολογικών αποκλίσεων
- Μετ’ εμποδίων η επιστροφή των εκδρομέων στην Αθήνα – Ουρές χιλιομέτρων – Ανοιχτά τα Μάλγαρα από τους αγρότες
- Κρεμονέζε – Νάπολι 0-2: Σπουδαίο διπλό με «ντοπιέτα» του Χόιλουντ
- Με τι καιρό θα αλλάξουμε χρόνο – Τι λένε οι προβλέψεις για τα έντονα φαινόμενα
- «Ξαναπέθανε» ο Sin Boy; – Η ανάρτηση με το «1990 – 2025» που προκάλεσε σάλο στα social media
