36

Ακυρη έκρινε το Ελεγκτικό Συνέδριο την προμήθεια μέρους του συστήματος C4I για τη φύλαξη των Ολυμπιακών του 2004. Αυτό σημαίνει ότι οι 1.000 κάμερες που είχε αποκτήσει η ΕΛ.ΑΣ, και οι οποίες προορίζονταν για την εποπτεία του εθνικού οδικού δικτύου και την προστασία δημοσίων κτιρίων, πιθανώς θα επιστραφούν στην κοινοπραξία SAIC που προμήθευσε το σύστημα στην Ελλάδα.

Σύμφωνα με Το Βήμα του Σαββάτου, είναι πιθανό να θεωρηθεί ότι το σύστημα C4I, μέρος του οποίου εξάλλου ουδέποτε λειτούργησε, δεν πωλήθηκε ποτέ στην Ελλάδα, οπότε θα ακυρωθούν οι συμβάσεις.

Οι επιτετείς της ΕΛ.ΑΣ. υποστηρίζουν ότι τώρα «είναι πολύ πιθανόν τους επόμενους μήνες η Ελλάδα να κατέχει το ευρωπαϊκό ρεκόρ να μη διαθέτει ούτε μία κάμερα σε δημόσιο χώρο,για λόγους ασφαλείας, αλλά και πρόληψης τροχαίων ατυχημάτων».

Οι περίπου 300 κάμερες που είναι εγκατεστημένες στους αθηναϊκούς δρόμους για την πρόληψη και τον εντοπισμό εγκληματικών ενεργειών είναι επίσης πλήρως εξουδετερωμένες, έπειτα από απόφαση της Αρχής Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων.

O υφυπουργός Δημόσιας Τάξης κ. Χρήστος Μαρκογιαννάκη ς ετοιμάζεται με σειρά εγγράφων να ζητήσει τη λειτουργία των καμερών και για λόγους ασφαλείας.

H EΛ.ΑΣ. σχεδίαζε την «εκμετάλλευση» περίπου 1.000 καμερών που χρησιμοποιήθηκαν σε χώρους ολυμπιακού ενδιαφέροντος. Σύμφωνα με την αρχική μελέτη ειδικής επιτροπής, θα παρέμεναν περίπου 150 κάμερες στο Oλυμπιακό Στάδιο, στο Στάδιο Ειρήνης και Φιλίας και στο Στάδιο Καραϊσκάκη προκειμένου να περιορισθεί η βία στους αγωνιστικούς χώρους.

Oι υπόλοιπες 850 που έχουν αποθηκευθεί σε πρώτη φάση στην ειδική αποθήκη της ΕΛ.ΑΣ. στην Αμυγδαλέζα θα τοποθετούνταν σε χώρους όπως το Προεδρικό Μέγαρο, η Βουλή και άλλα ευαίσθητης λειτουργίας κυβερνητικά κτίρια προκειμένου να παρασχεθεί η μεγαλύτερη δυνατή ασφάλεια. Ακόμη, σύμφωνα με τον ίδιο σχεδιασμό, πολλές από αυτές τις κάμερες θα επόπτευαν «κρίσιμα» κτίρια της ΕΛ.ΑΣ. όπως αυτό της Αμυγδαλέζας αλλά και τις Γενικές Αστυνομικές Διευθύνσεις της Αττικής και της Πελοποννήσου.

Τέλος, σύμφωνα με το φιλόδοξο σχέδιο που είχε παρουσιάσει η ΕΛ.ΑΣ., υπό το βάρος των πολύνεκρων τροχαίων δυστυχημάτων, ικανή ποσότητα από αυτές τις «ολυμπιακές» κάμερες θα εγκαθίσταντο στο επονομαζόμενο «πέταλο» του Μαλιακού Κόλπου στην εθνική οδό Αθηνών-Λαμίας.

Το ναυάγιο όμως που παρατηρείται στη διαδικασία επικύρωσης της αγοράς του συστήματος C4I- ένα χρόνο μετά τους Αγώνες- φαίνεται ότι «εξαφανίζει» αυτές τις 1.000 κάμερες.

Το κυριότερο πρόβλημα αυτή τη στιγμή είναι η άρνηση του Ελεγκτικού Συνεδρίου να επικυρώσει την πρώτη δόση πληρωμής, προς την κοινοπραξία SAIC, για την εγκατάσταση του επιχειρησιακού κέντρου της ΕΛ.ΑΣ. στη λεωφόρο Αλεξάνδρας. Το κώλυμα προέκυψε με αφορμή την έγκριση πληρωμής της εγκατάστασης των νέων ασανσέρ στο αστυνομικό μέγαρο.

Σύμφωνα με πληροφορίες, το Ελεγκτικό Συνέδριο θέτει θέμα ότι «η σχετική σύμβαση ελληνικού Δημοσίου με SAIC έπρεπε να είχε την αρχική έγκρισή του,ενώ τα σχετικά κονδύλια έπρεπε να καταβάλει όχι το υπουργείο Εθνικής Αμυνας- όπως συνέβαινε ως τώρα- αλλά το υπουργείο Δημόσιας Τάξης».

Επιπλέον, όμως, από τους ελέγχους επιτροπής του υπουργείου Δημόσιας Τάξης διαπιστώθηκε ότι δεν λειτούργησαν στη διάρκεια των Αγώνων επτά υποσυστήματα του C4I. Πρόκειται για το λογισμικό σύστημα που υπήρχε σε όλους τους υπολογιστές των επιχειρησιακών κέντρων της ΕΛ.ΑΣ. σχετικά με την ανάλυση περιστατικών, τη διανομή των αστυνομικών δυνάμεων σε ψηφιακούς χάρτες, την παρουσίαση σχετικών πληροφοριών, τη σύνδεση των «στρατηγείων» της ΕΛ.ΑΣ. με περιφερειακές εγκαταστάσεις και άλλα επικουρικά βοηθήματα.

Όλα αυτά σημαίνουν, συμπεραίνει η εφημερίδα, ότι πλέον οδηγείται σε πλήρη ακύρωση η προμήθεια του συστήματος C4I, και ότι πολλές συσκευές -ανάμεσα σε αυτές οι 1.000 κάμερες- μπορεί τελικά να επιστρέψουν στις αποθήκες της προμηθεύτριας κοινοπραξίας!

Με το σκεπτικό, όπως παρατηρούν αξιωματικοί που έχουν χειρισθεί την υπόθεση, ότι «δεν λειτούργησαν καλά, δεν σας πληρώσαμε νομίμως, οπότε πάρτε τις πίσω…».

Με τα δεδομένα αυτά οδηγείται πιθανότατα σε επαναδιαπραγμάτευση όλη η προμήθεια του C4I, και πιθανόν να ζητηθεί η επιστροφή των χρημάτων από την προμηθεύτρια εταιρεία. Αναμένεται πάντως, έστω και υπό τις παρούσες συνθήκες, η προώθηση του νομοσχεδίου για την προμήθεια ενός τμήματος του C4I, αφού ήδη η ΕΛ.ΑΣ. χρησιμοποιεί το σύστημα ενδοεπικοινωνίας Tetra και αν δεν γίνει τουλάχιστον αυτό η Αστυνομία θα βρεθεί όχι μόνο χωρίς κάμερες αλλά και χωρίς… ασυρμάτους και επιχειρησιακά κέντρα!

Newsroom ΑΛΤΕΡ ΕΓΚΟ