Μπορεί να συμβεί οποιαδήποτε στιγμή: όταν κάνετε ηλιοθεραπεία, όταν ασκείστε στο γυμναστήριο, όταν κάνετε μια σημαντική παρουσίαση στο γραφείο. Ναι, η εφίδρωση είναι μια φυσική διεργασία του οργανισμού μας, όταν είμαστε σε χώρους με υψηλές θερμοκρασίες, καταπονούμε το σώμα μας ή βρισκόμαστε σε κατάσταση έντονου άγχους. Και όμως, ορισμένες φορές, ο περίπλοκος μηχανισμός της εφίδρωσης διαταράσσεται, οδηγώντας είτε σε υπεριδρωσία είτε σε ανίδρωση. Η υπερβολική εφίδρωση αφενός μπορεί να μας εκθέσει τραβώντας πάνω μας βλέμματα αποδοκιμασίας και αφετέρου να υποδηλώνει μια σοβαρή πάθηση. Από την άλλη πλευρά, η ανίδρωση μπορεί να αποβεί ακόμη και μοιραία για τη ζωή μας. Μάθετε τα πώς και τα γιατί…


Για τους περισσότερους από εμάς ο ιδρώτας αποτελεί απλώς μια μικρή ενόχληση, αλλά η κακοσμία είναι οπωσδήποτε μεγαλύτερο πρόβλημα. Ο ιδρώτας είναι βασικά άοσμος, αλλά, όταν έρχεται σε επαφή με τα βακτήρια της επιδερμίδας, μπορεί να σας μεταβάλει σε… «ασβό». Αν πάσχετε από κακοσμία σώματος, μην απελπίζεστε. Αναλογιστείτε ότι οι Αμερικανοί ξοδεύουν περίπου 750 εκατομμύρια δολάρια ετησίως για αποσμητικά και διαβάστε τις συμβουλές μας για να αποφύγετε δυσάρεστες καταστάσεις.


Τι είναι η εφίδρωση και από τι προκαλείται


Οι παράγοντες που προκαλούν εφίδρωση στην πλειονότητα των υγιών ανθρώπων είναι:


Η έντονη άσκηση


Η ζέστη


Το άγχος -όταν ιδρώνετε εξαιτίας της συναισθηματικής σας έντασης, το πιθανότερο είναι ότι θα εκδηλώσετε εφίδρωση στο πρόσωπο, τις μασχάλες, τις παλάμες και τα πέλματα.




Η ποσότητα και η οσμή του ιδρώτα σας ενδέχεται να επηρεαστούν από τη διάθεσή σας, τις τροφές και τα ποτά που έχετε καταναλώσει, ορισμένα φάρμακα ή κάποιες παθήσεις, ακόμη και από τις ορμόνες σας. Είναι αδύνατον να προσδιοριστούν η φυσική και η αφύσικη εφίδρωση. Ο καλύτερος τρόπος είναι να διαπιστώσετε τι είναι φυσιολογικό για εσάς, ώστε να είστε σε θέση να αντιληφθείτε αλλαγές που πιθανώς υποδηλώνουν κάποιο πρόβλημα υγείας.


Τι προκαλεί υπεριδρωσία


Φαγητά και ποτά: αυτά που περιέχουν καφεΐνη, αλκοόλ και τα πικάντικα πιάτα.


Φάρμακα: μεταξύ άλλων τα αντιψυχωσικά, η μορφίνη και η θυροξίνη σε μεγάλες δόσεις. Εφίδρωση μπορεί επίσης να προκαλέσει η υπερδοσολογία αναλγητικών, όπως η ασπιρίνη.




Εμμηνόπαυση: οι εμμηνοπαυσικές έχουν συχνά εξάψεις εξαιτίας της ελάττωσης των οιστρογόνων. Στη φάση της εμμηνόπαυσης πολλές γυναίκες ξυπνούν τη νύχτα καταϊδρωμένες, για να νιώσουν στη συνέχεια ρίγη. Τα συμπτώματα αυτά απαλύνονται συνήθως με θεραπεία ορμονικής υποκατάστασης. Μερικές φορές εξάψεις έχουν και οι άνδρες με χαμηλά επίπεδα τεστοστερόνης.


Υπογλυκαιμία: όταν τα επίπεδα του σακχάρου στο αίμα πέφτουν κάτω από το φυσιολογικό, υπάρχει πιθανότητα να εμφανιστεί υπερβολική εφίδρωση. Υπογλυκαιμία παρουσιάζουν οι διαβητικοί που λαμβάνουν ινσουλίνη ή φαρμακευτική αγωγή από το στόμα.


Τα πρώτα συμπτώματα περιλαμβάνουν εφίδρωση, τρόμο, κατάπτωση, αίσθημα πείνας, ίλιγγο και ναυτία. Ορισμένοι άνθρωποι πιθανώς να παθαίνουν υπογλυκαιμία μετά το φαγητό, αφότου έχουν υποβληθεί σε επέμβαση στομάχου ή εντέρων. Σπανιότερα, ο ίδιος ο οργανισμός μπορεί να παράγει υπερβολική ποσότητα από την παγκρεατική ορμόνη ινσουλίνη, προκαλώντας πτώση των επιπέδων του σακχάρου.


Εμπύρετες καταστάσεις: πυρετό ονομάζουμε την κατάσταση κατά την οποία η θερμοκρασία του σώματος ανεβαίνει σε υψηλότερα του κανονικού επίπεδα εξαιτίας βακτηριακών ή ιικών λοιμώξεων. Όταν η θερμοκρασία του σώματος επιστρέφει στα φυσιολογικά επίπεδα, ιδρώνουμε.





Υπερθυροειδισμός:
συχνά ο θυρεοειδής παράγει υπερβολική ποσότητα θυροξίνης, προκαλώντας μια σειρά συμπτωμάτων, όπως απώλεια βάρους, αρρυθμία, εριστικότητα και υπερευαισθησία στη ζέστη. Το τελευταίο μπορεί με τη σειρά του να οδηγήσει σε εφίδρωση.




Καρδιακή προσβολή: συμβαίνει όταν υπάρχει απώλεια της ροής του αίματος στο μυ της καρδιάς. Μεταξύ των συμπτωμάτων περιλαμβάνονται η πίεση, η δυσφορία και ο πόνος στο στέρνο που διαρκεί μερικά λεπτά ή το άλγος που αντανακλά από το στέρνο στον ώμο ή την πλάτη, η δυσκολία στην αναπνοή και η υπερβολική εφίδρωση. Εάν παρουσιάζετε κάποιο από αυτά τα συμπτώματα, ζητήστε επειγόντως ιατρική συμβουλή -κάθε στιγμή είναι πολύτιμη.


Φυματίωση: εάν δεν αντιμετωπιστεί με θεραπεία, αυτή η χρόνια βακτηριακή λοίμωξη των πνευμόνων μπορεί να αποβεί μοιραία.


Ελονοσία: η ασθένεια συναντάται συχνότερα σε ορεινές περιοχές, σε τροπικές ή υποτροπικές χώρες. Ο χρόνος επώασης της λοιμώδους νόσου κυμαίνεται μεταξύ οκτώ ημερών και ενός έτους μετά την επιμόλυνση. Ανάμεσα στα συμπτώματά της είναι και η εφίδρωση.


Μειωμένη ή ανύπαρκτη εφίδρωση


Αντίθετα με τους ανθρώπους που ιδρώνουν πολύ, ορισμένα άτομα ιδρώνουν ελάχιστα ή καθόλου, κατάσταση που μπορεί να είναι θανατηφόρα.


Παράγοντες κινδύνου για αυτή την πάθηση είναι:


Φαρμακευτική αγωγή


Υποϊδρωτική εκτοδερμική δυσπλασία


Αυτόνομος νευροπάθεια


Λοιμώξεις


Εγκαύματα


Αφυδάτωση


Θερμοπληξία


Πότε πρέπει να αναζητήσετε επειγόντως ιατρική βοήθεια


Επισκεφθείτε χωρίς καθυστέρηση το γιατρό σας, εάν ξαφνικά αρχίσετε να ιδρώνετε περισσότερο από όσο συνήθως ή διαπιστώσετε νυχτερινή εφίδρωση χωρίς εμφανή λόγο. Διαταραχές στην εφίδρωση παρατηρούνται όταν υπάρχουν λοιμώξεις, προβλήματα θυρεοειδούς και ορισμένες μορφές καρκίνου, όπως η λευχαιμία και το λέμφωμα. Σπάνιες ανωμαλίες, όπως η ακρομεγαλία ή το σύνδρομο Cushing, ενδέχεται επίσης να εκδηλωθούν με υπερβολική εφίδρωση.


Ο κρύος ιδρώτας αποτελεί συχνά αντίδραση του οργανισμού σε κάποια σοβαρή ασθένεια, άγχος ή δυνατό πόνο. Αναζητήστε επειγόντως ιατρική βοήθεια, εάν η εφίδρωση συνοδεύεται από πόνους στο στέρνο και στο στομάχι ή ελαφρύ πονοκέφαλο.


Επικοινωνήστε επίσης με το γιατρό που σας παρακολουθεί, εάν παρουσιάζετε οσμή που θυμίζει ψάρι, καθώς είναι συνήθως αποτέλεσμα ενός προβληματικού γονιδίου που παρεμποδίζει το μεταβολισμό της τριμεθαλαμίνης (TMA).


Επιπλοκές


Οι επιπλοκές της εφίδρωσης κυμαίνονται από απλώς ενοχλητικές έως επικίνδυνες για τη ζωή. Οι συνηθέστερες επιπλοκές της υπερβολικής εφίδρωσης είναι:


Mυκητιάσεις ονύχων: οι μύκητες γενικά αναπτύσσονται σε υγρό και θερμό περιβάλλον. Οι μυκητιάσεις ονύχων εκδηλώνονται συνήθως ως λευκό ή κίτρινο σημάδι στην άκρη του νυχιού. Όταν εξαπλωθεί, το νύχι χάνει το χρώμα του και σκληραίνει. Μπορεί μάλιστα να κοκκινίσει, να παρουσιάσει οίδημα ή να αναδίνει οσμή.


Το πόδι του αθλητή: συνήθως τα ιδρωμένα πόδια μυρίζουν άσχημα, ενώ άλλες φορές την κακοσμία συνοδεύει «το πόδι του αθλητή», μια μυκητισιακή λοίμωξη που ξεκινά συνήθως ανάμεσα στα δάχτυλα των ποδιών και προκαλεί φαγούρα και καούρα. Ο καλύτερος τρόπος για να διατηρήσετε τα πόδια σας υγιή είναι να αλλάζετε τις κάλτσες σας συχνά και να σκουπίζετε καλά τα κάτω άκρα σας μετά την καθαριότητα.


Φαγούρα που προκαλείται από το τζόκινγκ: πρόκειται για λοίμωξη που οφείλεται σε μύκητα και προκαλεί φαγούρα και κάψιμο στη βουβωνική χώρα. Μπορεί ακόμη να εμφανιστεί με τη μορφή ερυθρότητας στο εσωτερικό των μηρών και των γλουτών. Επειδή είναι αρκετά μολυσματική, μεταδίδεται με τη σωματική επαφή και τις πετσέτες που χρησιμοποιούν περισσότερα από ένα άτομα.


Βακτηριακές μολύνσεις και κονδυλώματα: η υπερβολική εφίδρωση ανάμεσα στα πόδια σας μπορεί να προκαλέσει βακτηριακές μολύνσεις ή ακόμη και κονδυλώματα, για τα οποία ευθύνεται ο ιός HPV.


Κνησμώδες εξάνθημα προκαλούμενο από τη ζέστη: αυτό το ακίνδυνο εξάνθημα εκδηλώνεται όταν οι πόροι γύρω από τους ιδρωτοποιούς αδένες εμποδίζονται. Τότε ο ιδρώτας παγιδεύεται κάτω από την επιδερμίδα και εκδηλώνονται ερυθρά στίγματα ή εξογκώματα, συνήθως στην πλάτη, το στέρνο ή τους ώμους. Αυτό συμβαίνει, κατά κύριο λόγο, όταν βρισκόμαστε σε θερμό και υγρό κλίμα και πλήττει κυρίως τα βρέφη και τα μικρά παιδιά.


Αυτοφροντίδα


H Mayo Clinic προτείνει σε άρθρα της μια σειρά από συμβουλές που μπορείτε να ακολουθήσετε για να αποφύγετε την υπερβολική εφίδρωση:


Κάνετε μπάνιο καθημερινά: αυτό θα βοηθήσει ώστε να διατηρηθεί σε φυσιολογικά επίπεδα ο αριθμός των βακτηρίων στο δέρμα σας. Φροντίστε να σκουπίζετε καλά τα πόδια σας, καθώς οι μικροοργανισμοί πολλαπλασιάζονται στα υγρά σημεία ανάμεσα στα δάχτυλα των ποδιών σας. Προτιμήστε κάλτσες και παπούτσια κατασκευασμένα από φυσικά υλικά. Τα δερμάτινα υποδήματα αφήνουν τα πόδια να αναπνεύσουν. Οι βαμβακερές και οι μάλλινες κάλτσες διατηρούν τα πόδια σας στεγνά, καθώς δεν απορροφούν υγρασία. Για τις ώρες της άσκησης επιλέξτε τις ειδικές αθλητικές κάλτσες.

Μη φοράτε κάθε μέρα τα ίδια παπούτσια: τα υποδήματα δεν στεγνώνουν εντελώς κατά τη διάρκεια της νύχτας, οπότε, εάν έχετε πρόβλημα εφίδρωσης, καλό θα είναι να μη διαλέγετε το ίδιο ζευγάρι για δύο συνεχείς ημέρες.


Αφήστε τα πόδια σας να αναπνεύσουν: περπατήστε ξυπόλητοι σε κάθε ευκαιρία και ντυθείτε με ρούχα που είναι φτιαγμένα από φυσικά υφάσματα, όπως τα βαμβακερά και τα μεταξωτά.


Χρησιμοποιείτε αποσμητικό κάθε βράδυ: εφαρμόστε στις παλάμες και τα πέλματα σας ανθιδρωτικά, κατά προτίμηση χωρίς άρωμα.


Δοκιμάστε τεχνικές χαλάρωσης: μέθοδοι όπως η γιόγκα και ο διαλογισμός μπορούν να σας βοηθήσουν να ελέγξετε το στρες, το οποίο ενδέχεται να σας προκαλέσει υπερβολική εφίδρωση.


Αλλάξτε τη διατροφή σας: εάν συγκεκριμένες τροφές ή ποτά σάς κάνουν να ιδρώνετε περισσότερο από το κανονικό και σας προκαλούν κακοσμία, προσπαθήστε να αποφεύγετε την καφεΐνη και τις τροφές που αναδίνουν δυνατές μυρωδιές, όπως το σκόρδο και το κρεμμύδι.


Επιστροφή στην Κεντρική Σελίδα

health.in.gr

Γράψτε το σχόλιό σας

Ακολουθήστε το στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο