Πανκ, αποδόμηση, κορσέδες: Βίβιαν Γουέστγουντ και Ρέι Καβακούμπο συνομιλούν σε μια έκθεση-υπερπαραγωγή
Σε μια πρωτοποριακή κίνηση που έχει συναρπάσει τους θιασώτες της αληθινής μόδας, η Εθνική Πινακοθήκη της Βικτώρια ανακοίνωσε μια κοινή έκθεση που αποθεώνει τη ρηξικέλευθη πρωτοπορία δύο επαναστατριών της μόδας, της αείμνηστης Βίβιαν Γουέτσγουντ και της Ρέι Καβακούμπο της Comme des Garçons
Δύο μοναδικές πορείες, ένας κοινός πυρήνας. Η Βρετανίδα Βίβιαν Γουέστγουντ και η Γιαπωνέζα Ρέι Καβακούμπο, ιδρύτρια του οίκου Comme des Garçons, όρισαν την επανάσταση στη μόδα φέρνοντας στην αρένα των παροδικών εντυπώσεων το δικό τους, τολμηρό, λεξιλόγιο.
Η έκθεση Westwood | Kawakubo που θα εγκαινιαστεί τον Δεκέμβριο στην Εθνική Πινακοθήκη της Βικτώριας, στην Αυστραλία παρουσιάζει 140 σχέδια από τη μεγάλη συλλογή μόδας του Μουσείου, συμπληρωμένα με δάνεια από το Μητροπολιτικό Μουσείο της Νέας Υόρκης, το V&A του Λονδίνου και το Palais Galliera στο Παρίσι.
Οι δημιουργίες θα συνοδεύονται από αρχειακό υλικό, φωτογραφίες, φιλμ και πλάνα από επιδείξεις μόδας.
Μέσα από πέντε θεματικές ενότητες — Πανκ και Πρόκληση, Ρήξη, Επανεφεύρεση, Το Σώμα: Ελευθερία και Συγκράτηση και Η Δύναμη των Ρούχων — η έκθεση καταγράφει την καριέρα της Γουέστγουντ και της Καβακούμπο από τα πρώτα έργα της πρώτης στην πανκ σκηνή του Λονδίνου, όταν έντυνε καλλιτέχνες όπως οι Sex Pistols και η Siouxsie Sioux, μέχρι το τελευταίο έργο της Καβακούμπο, τα σχέδια της οποίας ενέπνευσαν το θέμα για το Met Gala του 2017.
Οι δύο σχεδιάστριες διαμόρφωσαν και αναμόρφωσαν τους κανόνες της γυναικείας μόδας στα τέλη του 20ου αιώνα.
Η Γουέστγουντ έγινε γνωστή ως η σχεδιάστρια πίσω από τα σκισμένα, κουρελιασμένα και συχνά «αμαρτωλά» ρούχα της πανκ κηνής του Λονδίνου τη δεκαετία του 1970, πριν στραφεί προς την ιστορικά θεμελιωμένη ραπτική και τους κορσέδες στις αρχές της δεκαετίας του 1980.
Αργότερα, ο ακτιβισμός της για το κλίμα έγινε ένα κρίσιμο συστατικό της ζωής και του έργου της.
Αφού ίδρυσε την Comme des Garçons στην πατρίδα της, την Ιαπωνία, η Kαβακούμπο σόκαρε το κατεστημένο της μόδας όταν άρχισε να παρουσιάζει στο Παρίσι το 1981.
Τα αποδομημένα και «ταλαιπωρημένα» σχέδιά της της χάρισαν μια φανατική underground βάση θαυμαστών και κέρδισαν την κριτική αναγνώριση.
Το 2017 η Kawakubo ήταν το θέμα μιας σπάνιας αυτόνομης έκθεσης στο Μητροπολιτικό Μουσείο – ήταν μόλις η δεύτερη φορά που το Costume Institute φιλοξένησε έκθεση ενός εν ζωή σχεδιαστή, με την πρώτη να είναι αυτή του Ιβ Σεν Λοράν το 1983.
Η Κέιτι Σόμερβιλ, ανώτερη επιμελήτρια μόδας και υφασμάτων της Εθνικής Πινακοθήκης της Βικτώριας και συνεπιμελήτρια της έκθεσης, ανέφερε στην εφημερίδα The Guardian ότι ενώ τα έργα των Γουέστγουντ και Καβακούμπο είναι από αισθητική άποψη διαφορετικά υπάρχει «μια υπέροχη συμμετρία» στις ζωές και τις πρακτικές των δύο σχεδιαστριών μόδας.
Και οι δύο σχεδιάστριες ήταν αυτοδίδακτες και γεννήθηκαν με ένα χρόνο διαφορά. Και οι δύο έχτισαν επιχειρήσεις και καθιερώθηκαν με την επωνυμία τους σε έναν κλάδο που ήταν, και παραμένει, ανδροκρατούμενος στα ανώτερα κλιμάκια.
Καθώς σχεδίαζε την έκθεση η Σόμμερβιλ αναζήτησε αν είχε γίνει μια ανάλογη απόπειρα διαλόγου ανάμεσα στις δύο επαναστάτριες στο παρελθόν. «Κανείς δεν είχε κάνει αυτή τη σύζευξη. Οπότε αυτό που κάνουμε εδώ τώρα είναι πραγματικά συναρπαστικό… Παρουσιάζουμε μια ιδέα έκθεσης που πραγματικά ανοίγει νέους δρόμους» πρόσθεσε.
Μεταξύ άλλων στην έκθεση θα παρουσιαστούν το καρό φόρεμα που φορούσε η Κέιτ Μος από τη συλλογή Anglomania της Γουέστγουντ το 1993-94 και από τον Comme des Garçons δημιουργία κατά παραγγελία που φορέθηκε από την Rihanna στο Met Gala του 2017 και 40 ενδύματα που δώρισε η Καβακούμπο.
Ξεκινώντας την καριέρα τους τη δεκαετία του 1970 σε διαφορετικές χώρες και πολιτισμικά πλαίσια, η Βίβιεν Γουέστγουντ και η Ρέι Καβακούμπο εισήγαγαν έναν ριζοσπαστισμό που σπάει τους κανόνες στη μόδα, ανατρέποντας το status quo.
Η συγγένεια τους έγκειται στην ασυμβίβαστη πρωτοτυπία τους, η οποία βασίζεται στην επιθυμία για προσωπική ελευθερία, αυτονομία και κοινωνική και αισθητική αλλαγή.
Οι ανορθόδοξες προσεγγίσεις τους έχουν επίσης αμφισβητήσει τις συμβάσεις του γούστου, του φύλου και της ομορφιάς, του σώματος και της μορφής και λειτουργίας του ενδύματος, για να αλλάξουν τον τρόπο που σκεφτόμαστε τη μόδα, αναφέρεται στην περιγραφή της έκθεσης.
Το NGV έχει γίνει γνωστό για τις «διπλές» εκθέσεις-υπερπαραγωγές του, συμπεριλαμβανομένων των Warhol | Ai Weiwei και Keith Haring/Jean-Michel Basquiat: Crossing Lines.
Η έκθεση Westwood | Kawakubo θα είναι η πρώτη έκθεση μόδας και η πρώτη που είναι αφιερωμένη σε γυναίκες καλλιτέχνιδες.
«Νομίζω ότι όταν φέρνεις δύο μεμονωμένους καλλιτέχνες μαζί… [υπάρχουν] υπέροχοι νέοι τρόποι να βλέπεις το έργο τους που προκύπτουν από αυτή τη σύγκριση», λέει η Σόμμερβιλ.
Comme des Garçons, Rei Kawakubo
Vivienne Westwood
Comme des Garçons, Rei Kawakubo
Comme des Garçons, Rei Kawakubo
Comme des Garçons, Rei Kawakubo
Comme des Garçons, Rei Kawakubo
Comme des Garçons, Rei Kawakubo
Comme des Garçons, Rei Kawakubo
Comme des Garçons, Rei Kawakubo
Vivienne Westwood
Vivienne Westwood
- Η ΚΝΕ για τα 17 χρόνια από τη δολοφονία Γρηγορόπουλου
- Μπράιτον: Εκτός για μήνες ο Τζίμας
- Οκτώ σκάφη προσδέθηκαν για πρώτη φορά ταυτόχρονα στον Διεθνή Διαστημικό Σταθμό
- Νέα Ζηλανδία: Ύστερα από αναμονή ημερών ανακτήθηκε αυγό Φαμπερζέ που είχε… καταπιεί κλέφτης
- Χρόνος, φθορά, αμφισβήτηση, φιλοσοφία: Ο εικαστικός κόσμος της Λυδίας Δαμπασίνα είναι φτιαγμένος από ερωτήματα
- Αγρίνιο: Τρεις 13χρονες συνελήφθησαν για μπούλινγκ σε συμμαθήτριά τους





